Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 3/3 [ 71 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 20.04.2009 20:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Noin. Koekäytöistä kun toivuttu on, ja on onnistuttu hankkimaan lisää palikoita, niin askareet jatkua voi... Siispä koekäyttövermeet pois, ja sekalaista niputusta..:

Kuva
Vanhaan kampiakselin stefaan tylysti ruuvi läpi jotta voi...

Kuva
...vääntää sen tylysti tonkiloilla pois. Yllättävän helposti irtosi...

Kuva
...tällai... Ja aina sieltä sitten vähän öljyä lirahtaa, eikä sitä millään muistaa meinaa ennenkuin tippa lattialle asti ehtii..!

Kuva
Sitten vaan uutta stefaa paikalleen, tasaisesti naputellen. Hyvä siitä tulee..?

Kannattaa myös muistaa tuo muoviholkki tuohon kampiakselin reikään, johon momentinmuuntimen keskinatsa tulee-ilman tuota tulee jänniä tärinöitä kun momentinmuunnin ei keskity oikein..! Tästä on viime päiviltä toisesta projektista tullut hieman ihmettelyä ja sitten ilmeni ettei siihen oltu tuota muoviholkkia laitettu... Pieni, mutta tärkeä palikka tuokin..!

Kuva
Ja tällä kertaa vetolevyn pulteille hitunen lukkoliimaakin..!

Kuva
Jakopään suojatkin voi huoletta kasailla tässä vaiheessa, kuten myös kampiakselin päähän tulevan hihnapyörän. Kyllä se sinne sopii, tulihan se poiskin tuon kanssa..?

Kuva
Sekalaisia tukipalikoita turbolle ja pakoputkelle moottorin taakse, mielenkiintoinen palapeli, hetki meni muistellessa että mitenkähän tuo olla mahtoi...

Kuva
Myös nämä ohjariholkit on hyvä muistaa tarkistaa että tulevat paikoilleen, ilman näitä ei moottori ja vaihteisto osu oikeaan linjaan ja vetolevy siitä tykkää ei... Lyhytikäisin mitä kuullut olen, kesti muutaman kilometrin...

Kuva
Sitten voikin jo laittaa momentinmuuntimen laatikkoon paikalleen, aina siitäkin lirahtaa vähän öljyä vaikka kuinka olisi mielestään tyhjentänyt sen öljystä. Tarkkaan on myös huolehdittava että se menee riittävän pitkälle, eli öljypumpun käyttöhaarukkaa myöten sisään asti..!

Kuva
Ja ei muutakuin nostelemaan vaihteistoa moottoriin kiinnipäin..! Tietenkin tarkkaillen että kaikki menee sujuvasti paikalleen, ilman väkivaltaa ja pakottamatta...

Kuva
...jolloin kiinnityspultit pystyy kiertämään vaikka sormin kiinni asti...

Kuva
Momentinmuuntimen pultitkin, ne kolme kappaletta, voi kiinnittää jo tässä vaiheessa. Voisi ne sitten silloinkin kun paketin on keulille heittänyt, mutta tuossa se kävi ainakin tällä kertaa varsin kivasti. Näihinkin tuli laiteltua liimaa kaveriksi, ei olisi kiva jos omia aikojaan irtoaisivat-taitavat kyllä tuolla korjaamomanuaalissakin liimasta höpistä...

Kuva
Moottorin johtosarja, ja kadonneen startin piuhan metsästys...

Kuva
Tuolla jossain, auki vaan, ja sieltähän se katkottuna löytyi... No, sitten johtosarja autoon kiinni, sähköä akkulaturilla ja lampulla "simuloimaan" starttia ja sujuvasti toimii... Ei siinä sitten muu auttanut kuin niputtaa piuhat takaisin ja ryhtyä pujottelemaan johtosarjaa ympäri moottoria...

Kuva
...tähän tapaan... Sinne se pitäs tällätä, ja oikeat reitit ja pistokkeiden vastakappaleet löytää pitäis...

Kuva
Vaan sieltä niitä hiljalleen löytyy, johtosarjan maadoitus- ja kiinnityspiste...

Kuva
...moottori takaa löytyvä öljymäärän mittarin anturi...

Kuva
...huohottimen takaakin kiertää tämä, kuten myös ruiskuputket... Mutta kummallista kyllä, kaikki paikkansa löysi, ilman isompia etsimisiä..!

Kuva
Josta sitten päästiinkin seuraavaan vaiheeseen, eli siirtelemään pakettia kohti auton keulaa. Tätä onkin jo tässä odoteltu...

Kuva
Tässä vaiheessa vielä sitä tilaa näyttäisi olevan, runsaasti, mutta..?

Kuva
Tilan ollessa "ahtaimmillaan" ja vaihteiston nojatessa kuskinpuolen runkopalkkiin...

Kuva
...vänkärinpuolella tilaa oli näinkin "ruhtinaallisesti"..! Siis jotain 10-20mm, valehtelematta...

Kuva
Vaan ahtaudesta huolimatta, luja usko oli että sinne se menee kun vastaava paketti on sieltä tullutkin... Ja siinä se sitten on, suurinpiirtein oikealla paikallaan, mutta ketjun varassa vielä roikkuen...

Tuossa samalla kun paketti on menossa alaspäin kohti oikeaa sijaintiaan, on hyvä muistaa ihmetellä ettei mitään ylimääräistä kuten vesiletkuja tahi vaihteenvalitsimenvaijeria väliin jää. Myös pakoputken voi laitella jo valmiiksi oikeille suunnille odottelemaan kiinnitystä, mikäli sitä ei ole ottanut kokonaan pois...

Kuva
Joten seuraavaksi sitten kiinnitelläänkin moottorinkorvakkeita, tämä on onneksi pulttikiinnitteinen, muuten olisi pitänyt ottaa apurunko irti ja laskea koko paketti alakautta pois..!

Kuva
Pienellä putsaamisella näistä tuleekin varsin siistejä, kiva pyöritellä paikalleen...

Kuva
Tuohon tappiin tämä ylläoleva kumityyny korvakkeineen sitten pitäisi rakennella kiinni...

Kuva
Ja vänkärin puolelle sitten omat korvakkeensa...

Kuva
Siinä on paikka mihin nuo äskeisen kuvan palikat pitäisi kiinnittää, kahdet kiinnitysreiät on valmiina, hetki piti katsella että kummat mahtoi olla käytössä tällä moottorilla...

Kuva
Taaemmissa olivat olleet, liekö sitten nuo toiset olisi V-kutosen kiinnitystä varten..?

Kuva
Tuonne väliin sitten paisuntasäiliölle tuleva letku ja päälle tuollainen peltilevy...

Kuva
...jonka jälkeen voikin laitella korvakkeen kiinni. Tämän kiinnityksen jälkeen voi kiristellä kuskinpuoleisen kumityynyn kiinnitysruuvit, kun vänkärinpuoleinen on määrittänyt sijainnin kohdilleen sitten voikin huoletta irroitella pakettia kannattelevat ketjut...

Kuva
Ja sieltä sitten, alakumityynyn pultti paikalleen, jolloin moottori-vaihteistopaketti onkin tukevasti kiinni kuten pitääkin..!

Tästä onkin sitten hyvä taas seuraavan kerran jatkaa eteenpäin, letkuja kiinnitellen, vetoakseleita pujotellen, öljyjä/nesteitä valutellen, apulaiterypästä kiinnitellen ja sekalaista kennokasaa keulille tähtäillen. Hommaa siis vielä on ennen testiajoja, mutta kyllä se tästä etenee..!



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 20.04.2009 20:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 996
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Olisipa minullakin tuollainen nosturi käytössä. Helpottaisi monen homman tekoa. Oma rojekti (V6 moteurin ja askin vaihto) käy ja kukkuu taasen. Pakoputkea joutuu vielä paikkailemaan ja sitten maski kiinni ja menoksi :)



// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 21.04.2009 08:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
jasu kirjoitti:
Kannattaa myös muistaa tuo muoviholkki tuohon kampiakselin reikään, johon momentinmuuntimen keskinatsa tulee-ilman tuota tulee jänniä tärinöitä kun momentinmuunnin ei keskity oikein..! Tästä on viime päiviltä toisesta projektista tullut hieman ihmettelyä ja sitten ilmeni ettei siihen oltu tuota muoviholkkia laitettu... Pieni, mutta tärkeä palikka tuokin..!


Kyllä syö miestä se "toinen projekti". Neljäs kerta toden sanoo.... :roll:

Ajan puutteen vuoksi olen puhdas rättärimies seuraavan kk:n ajan ja XM menee tilapäiseen liikenteestä poistoon.



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 21.04.2009 14:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 699
Paikkakunta: Keuruu
Mitäänhän en mistään tiedä, mutta mielestäni pelkkä moottorinkorvan putsaus, jotta se on kivempi ruuvata paikoilleen, on vähän sama kuin (enmilläänkeksitähänhyväävertauskuvaa), kone/vaihteistopaketin ollessa irti ja noinkin ä'ää keränneenä ei olisi tullut pieneen mieleenkään niitä pesemättä laittaa paikoilleen. On paljon kivempi aukaista konepeitto kun ei ole heti kädet kyynärpäitä myöten pas*assa jonkun pikkuhomman takia. Mutta tämä on vain mun mielipide.



C5 Aircross Hybrid, C6 3.0 Exclusive, Jumper 1.9TD, BX 16 Soupapes, B11 Normale
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 21.04.2009 15:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Itse ajattelin hiljaa mielessäni samaa, mutta jos se vuotaa viikossa samat öljyt pintaan takaisin, niin samapa tuo kai... :lol:



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 22.04.2009 10:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Tulsku, Cituning. Tuo moottorin/vavihteiston putsaamattomuus johtuu täysin siitä ettei tuolla oikein sitä pesemään pysty. Eikä moottoritilaa, jonka niin mieluusti pessyt olisin..! Pitää siis kasata niine paskoineen, ei oikein muuta voi tällä kertaa...

Ajankohta, ja paikka, siinäpä ne isoimmat syyt likaisuuteen tässä... Ei tuota tarkoituksella kaikkine paskoineen kasattu, mutta toisaalta, "työkalu" mikä sitten jatkossa taas kovassa käytössä on-äkkiä olis taas tuon näköinen eikä se moottori/vaihteisto sieltä toivottavasti ikinä enää esille tule...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 22.04.2009 11:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Kävinpä sitten "pudottelemassa" pari palikkaa paikalleen. Kuvia jäi kaikessa kiireessä napsimatta, mutta niitähän voi sitten kaivella jos siltä tuntuu, kurkistelee vaan käänteisessä järjestyksessä..?

Kuva
Vesiletkujen kanssa meinas tulla "hieman" hämäryyksiä muiskikuvien kanssa, lähinnä siitä että mistä mikäkin letku pitäisi mennä ja että mikä olisi hyvä järjestys letkuille...

Kuva
Vaan onneksi tähänkin on olemassa ratkaisu..! Letkukartta...

Kuva
Keulille sitten iso kasa kennoja riviin, kun ensin on yllämainitut letkut saatu järjestykseen, sekä moottoriin kiinni ilmastoinnin kompura, laturi sekä hydraulipumppu ja startti.

Kuva
Ilmastoinnin letkujakin jo tuossa mallailin paikalleen, tuosta jostain niiden kulkea pitäisi..?

Hyvä on myös muistaa kytkeä imusarjalta vaihteistolle tuleva letku, tosin tämän funktio on vielä vähän hämärän peitossa. Saako siis vaihteistokin ahtopainetiedon ja mitä se sillä tiedolla tekee..?

Kuva
Ja kyllähän tuota askaretta vielä piisaa. Tulevaan keulakappaleeseen pitäis vaihtaa piuhat, tuossa "uudessa" kun ne ovat palaneet... Eikä ne taitaisi ihan täysin täsmäävät muutenkaan olla, kun palikka on vuoden -90 mopokoneisesta yksilöstä..?

Saas nähdä miten tänään käy, joko se omillaan liikkuu..? Ohjelmassa olisi kuiteski vielä ennen ajelua ainakin jäähdytysjärjestelmän täyttö, hydraulijärjestelmän täyttö, jousitolpan yläpään vaihto kuskinpuolelle (nyt jo repes, varaosa on ollut odottamassa jo pari vuotta), keulakappaleen kiinnitys, vetoakseleiden napamuttereiden kiristys, kaipa tuohon vois tässä yhteydessä ajovalojen parannetun johtosarjankin asentaa..?

Eilisessä askartelussa laitteeseen kiinnittyi vetoakselit, alapallot, alavesiletku, repullinen muitakin vesiletkuja, hydrauliikan palikat, startti, laturi, ilmastoinnin kompura, apulaitteiden hihnat, vaihteenvalitsimen vaijeri, vaihteiston öljynjäähdyttimen teline ja jäähdytin, syyläri, välijäähdytin, ilmastoinnin lauhdutin, öljyt moottoriin ja vaihteistoon...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 22.04.2009 23:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Näin. Kaikkea sitä taas onkin aikaiseks saavinaan, kun muutaman tunnin osia hypistelee..?

Kuva
Lisää nesteytystä, vaihteistoon siis ATF:ää tuossa menee, myös 10 litraa jäähdytysnesteitä sai lopulta uppoamaan järjestelmään. Loput letkutkin hakivat lopulta paikkansa, kuten myös akkuteline jotta sai akun oikealle paikalleen ja pystyi haaveilemaan käynnistelystä ilman pitkiä välikaapeleita. Kokeilin toki niinkin, mutta haaveeksi jäi savun noustessa kaapeleista...

Nätisti kyllä lähti käymään, jäähdytysnestettä ei vuotanut kuin yhdestä letkuliitoksesta (aika yllättävää, liitoksia kuitenkin on aika monta tuossa), ja moottorikin lähti käyntiin ilman isompia taisteluja syöttipumpun vaihdosta huolimatta..!

Kuva
Vaan sitten "ne pakolliset" lammikot lattialle..! Vähän hydraulimehua sekä isommalla lirinällä automaattiöljyä... Moottori pysäyttäen ja vati alle->isosti kiroilua... Tätä sitten miettien ja ihmetellen, ensin katsoin että näyttäisi olevan kuskinpuoleinen vetoakseli hieman ulkona vaihteistosta, mutta tarkistuksen jälkeen paljastui että vuoto tulee paljon ylempää. Mutta aika huonostihan sinne näkee, kun siellä menee kaikenlaista letkua, putkea ja piuhaa... Vuoto sitten paljastui öljynjäähdyttimen paluuputken löystyneeseen banjoliittimeen, ilmeisesti tämä oli kiertynyt löysälle kun jäähdytintä oli käännelty jos vaikka minkälaisiin asentoihin sitä kuitenkaan irroittamatta tuossa muita osia irroitellessa/asennellessa. Banjoliitintä kiristämällä vuoto asettui, uuden koekäytön yhteydessä sitten testasin että löytyy laatikosta molemmat suunnatkin..!

Outoa oli kyllä ensimmäistä kertaa minun aikana tämän auton kanssa käynnistää avaimesta, tämä kun on ollut tähän asti nappistartilla varustettu laite... Vaan kaikki sähkötkin moottorille näyttivät toimivan kuten pitääkin, onnistumisen riemuja tulee hiljalleen..!

Kuva
Välillä sitten pitää paneutua ihan korjaamiseenkin, jousitolpan yläpää pitäisi vaihtaa. Tai onhan tuo ollut hankittuna jo pari vuotta, mutta nyt vasta sitten paikallaan oleva repeytyi lopullisesti...

Kuva
Tuossa kohtaa ei saisi olla tuollaista rakoa, tarkoittaa siis sitä että kumi on vulkanoinnistaan irtirepeytynyt. Tuo sitten jos vauhdissa irtaantumaan pääsee, niin lopputulos on sellainen että jousitolpan yläpää tekee "jännän vekin" konepeltiin...

Kuva
Tämä homma on hyvä aloittaa ottamalla jousipallo pois sekä irroittamalla hydrauliputki...

Kuva
Tällai se putki sitten irtoaa. Putkella on kiinnike yhdellä M6 pultilla joka on syytä irroittaa ennen putken irtikiertämistä...

Kuva
Yläpään mutteri paljastuu muovisuojuksen alta. Tässä tapauksessa oli pakko pitää vastaan reiluhkoilla siirtoleukapihdeillä, sillä muuten tuo yläosa alkoi pyörimään aivan vapaasti ympäri repeytyessään lopullisesti irti. Ei saisi irrota noin herkästi, ei tuolla palikalla olisi montaa hetkeä enää ajaa pystynyt..!

Vaan tässä vaiheessa remppaa sitten paikalle saapuikin juhlaväkeä, joten metelöinti oli pakko lopettaa eli siirtää seuraavan päivän puolelle... Jatkuu siis seuraavassa jaksossa, mahdollisesti huomenissa..?



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 25.04.2009 00:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
Koeajolla Tinskumiehen parin viikon projektia.
Hyvin tuntui pelittävän. :) Ahkeruus palkittiin, kone käy nätisti, ja kaikki toimi kuten pitikin. :D



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 25.04.2009 10:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Siitäpä sitten. "Viimeinen" remppapäivä, eli loppurutistus ennen lopullisia ajossa havaittuja säätötarpeita ja parsimisia. Mutta niitä ennen on kuitenkin vielä vähän askarreltavaa..:

Kuva
Jousitolppaa jäätiin siis irroittelemaan, tämähän lähtee kun lekalla "hieman opastaa" oikeaan suuntaan. Mutteri on tässä vaiheessa vielä hyvä pitää paikallaan ettei tärvele kierteitä, alkunytkäyksen jälkeen sitten jousisylinteri irtoaakin ja sen voi painaa yläpäästä läpi...

Kuva
Neljä mutteria irroittamalla tämä sitten irtoaakin näppärästi...

Kuva
...ja tulee alakautta eli pyöränkotelosta pois...

Kuva
Ja kuten kuvasta näkyy, oli vaihtoajankohta enemmän kuin paikallaan..!

Kuva
Pohjaanlyöntikumi on hyvä muistaa laittaa uuteen paikalleen, ellei siinä sitten sellaista ole jo paikallaan. Muistelisin kyllä tässä sen olleen, mutta on saattanut tässä menneen parin vuoden aikana jonnekin hävitäkin...

Kuva
Ja palikan paikalleenasennuksen jälkeen on hyvä muistaa asennella suojahaitari paikalleen...

Kuva
Sitten onkin jo hydrauliputken ja jousipallon aika, tietenkin liitoksen ensin puhdistaen ettei järjestelmään epäpuhtauksia tulisi... LHM-säiliökin on näemmä jo paikalleen löytänyt..?

Kuva
Ilmansuodatinpakettikin näkyy paikkansa hakeneen, koko ajan alkaa valmiimmalta näyttää...

Kuva
Ja sitten keulakappaleen kimppuun..! Tämä siis olisi tarkoitus vaihtaa, vanhassa kun useampi umpioiden kiinnitysmutteri oli käyttökelvoton... Tuosta pitäisi siis siirtää flektit ja piuhat uuteen...

Kuva
...joka "tyhjänä" tällaiselta näyttää...

Kuva
Flektejä irroitellessa on hyvä muistaa että tämä ruuvi on vasenkätisellä kierteellä..!

Kuva
Sitten vaan siivet pois...

Kuva
...ja puhaltimet myös, pulttien irroituksen jälkeen ne voi vetää irti sillä sähköliitokset ovat integroitu kehikkoon..!

Kuva
Tähän tapaan. Tässä tapauksessa nekin toki pitää irroittaa, lähtevät reunoissaan olevia kynsiä hieman painamalla...

Kuva
...ja tämän jälkeen irroitellaan kaikki metalliklipsut mitkä piuhoja kiinni pitää ja siirrellään piuhat "uuteen" kehikkoon (itse asiassa neljä vuotta vanhempaan tällä kertaa) ja kiinnitellään käänteisessä järjestyksessä...

Kuva
Kun piuhat kiinnitelty on, keulakappaleen voikin siirtää kohti auton keulaa, ja kiinnittää piuhaliitokset ensin, ennen kappaleen kiinnitystä. Onnistuu toki jälkeenpäinkin, mutta helpompaa on näinpäin...

Kuva
Jonka jälkeen voikin sitten lopullisesti kiinnittää osat toisiinsa, siis auton ja keulakappaleen...

Sitten vielä flektit ja umpiot paikalleen, ja toimintojen testaus, niin voikin asentaa puskurin paikalleen, sekä loputkin vielä irrallaan olevat osat...

Kuva
Vielä se "pakollinen ylläri" mikä tietenkin mukaan tuli, tämä muokattu valo minkä sitten tälläsin tällä kertaa paikalleen, ahdisti keulan ylempää muotokappaletta toiselta puolelta siten ettei se mennyt kunnolla perille. Tätä sitten ihmeteltiin ja havaittiin että keulan palikka ottaa umpioon kiinni, joten siitä vaan tylysti sahaten ylimääräinen osuus pois... Nyt ei enää jaksanut "hifistellä"... Kotiokin piti päästä...

Kuva
Ja jotta sitten uskottais paremmin, tässä vielä videonpätkääkin, pimiää tosin on...

Mutta, siinä se sitten "valmiina" liikkuu, tunteja ei ole laskettu, mutta kulut suurinpiirtein kyllä. Tarkemminkin varmaan vielä tulee eriteltyä jossain vaiheessa kun jaksaa... Tällä hetkellä hukassa ovat vielä jarruvalot, hävisivät jonnekin (kummallista, kun koko remontin ajan operoitiin pannuhuoneessa), ei vaan yöllä jaksanut niitä enää jaksanut etsiä paljoa tuntia pitempään... Etuvilkutkin olivat hetken hukassa, mutta löytyivät pienellä etsinnällä...

Oliko tässä sitten mitään järkeä..? Näin "vähän" ajettuun autoon..? No, sitä voi kukin mielessään pohtia, itse en edes kommentoida meinaa...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 25.04.2009 12:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 996
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
jasu kirjoitti:
Oliko tässä sitten mitään järkeä..? Näin "vähän" ajettuun autoon..? No, sitä voi kukin mielessään pohtia, itse en edes kommentoida meinaa...

Pöhkö kysymys, tietenkin oli. Tai no - jos järkevyys lasketaan tavisopelkorollaarvonlasku-systeemillä, niin missään ei ole järkeä.



// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 25.04.2009 12:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 993
Paikkakunta: Seinäjoki

Profiili WWW
Nyt kun huomasin, että edessäkin on pohjaanlyönti kumit... saisikohan niillä vähän keulaa ala-asentoakin matalemmaksi, jos siivun leikkaisi pois?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 25.04.2009 14:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Jeth kirjoitti:
Nyt kun huomasin, että edessäkin on pohjaanlyönti kumit... saisikohan niillä vähän keulaa ala-asentoakin matalemmaksi, jos siivun leikkaisi pois?

Eiei. Kannattaa ennemmin vaan pujottaa se tolppa yläkautta reikäänsä ja jos sillä saatu sentti ei riitä niin sitten välipalaa väliin. Pohjaanlyöntikumia ei kannata poistaa, etenkään jos aikoo autoa madaltaa.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 26.04.2009 13:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Jarruvalovika selätetty..! Olipas taas ratkastu joskus vika aika "persoonallisella" tavalla... Pittää ilmeisesti perehtyä tarkemmin tuohon, kun ehtis/jaksais...

Alkuperäinen sähkönsyötti jarruvalokatkaisijalle on katkaistu, ja sinne sitten otettu uusi tukevampi syöttö starttinapilta. No, eihän ne jarruvalot enää tietenkään toiminu kun sen starttinapin kytkökset evakuion pannuhuoneesta irti, onneks jätin kuiteski siellä olevaan mahdottoman suureen vapaaseen tilaan pyörimään... Kokeeks tälläsin kyseisen värkin piuhan akunnapaan kiinni ja niin vain jarruvalot toimivat kuten pitikin...

Eipä siis ihme että edellinen valoväijypurkki oli itteensä ottanu joskus liiasta kuormasta ja oikosesta, joka sitten lopulta suli. Ihmettelin silloin kun sulakkeita ei palanut ollenkaan, mutta sekin nyt sitten selvis miks, kun eihän siellä mitään sulakkeita enää syötössä ollutkaan...

On nämä värkkejä, kaikenlaista jännää tulee vastaan kun on aina oiottu korjailuissa...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 18.07.2009 02:23 

Viestit: 215
harvinaisen hyvin selostettu vaihto, pisteet siule :D



C5 break 2.0AT -05
ex xantia ´99 exclusive break
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 18.07.2009 11:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Kiitokset. Eikä tuo tunnu näin jälkeenpäin enää ollenkaan niin isolta jutulta, aika taitaa kullata muistoja..?

Nyt pienenä "väliaikaraporttina", 6000km myöhemmin. Vetää kuin pieni elukka, paremmin kuin edellinen moottori. Taisi siis olla jo jokunen heponen paremmilla laitumilla... Muutenkin taitaa tuntua onnistuneelta remontilta, sillä ainua neste mitä lisätä pitää, on polttoaine jota menneen parin tankillisen mittausjaksolla näyttäisi kuluvan 7,12l/100km, mittausjakson ollessa noin 2500km keskinopeudella 62km/h... Lähes koko mittausjakso oli helteistä, joten ilmastointi on kuormittanut varmasti koko ajan, tulosta voi siis pitää varsin hyvänä tuon aikakauden laitteelle joka ei ihan pienimmästä eli keveimmästä päästä ole..!

Pieni öljyvuoto sylinterikannen päässä olevasta laipasta näytti asettuneen "omia aikojaan", kun moottorin otti käyttöön. Ilmeisesti kyseinen paikka säikähti, kun kävin kysymässä "marmoritiskiltä" tuon kohteen tiivistystä, ilmoittivat ettei siinä ole tiivistettä vaan paikka kuuluukin liimamassalla tiivistää...

Nyt vaan toivotaan että paketti pysyisi kasassa vastaaviin lukemiin kuin edellisellä moottorilla, sitten olisikin Xm:llä taivallettu lähemmäs miljoona kilometriä...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 19.07.2009 10:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
jasu kirjoitti:
Nyt pienenä "väliaikaraporttina", 6000km myöhemmin. Vetää kuin pieni elukka, paremmin kuin edellinen moottori. Taisi siis olla jo jokunen heponen paremmilla laitumilla...

Onko virtaa riittänyt vanhan koneen ruumiinavaukseen? Parin XUD11:n nokka-akselin ja keinuvivut nähneenä kiinnostaa kuinka kuluneet hilppeet tässä oli?



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 19.07.2009 11:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Ei ole vielä intoa riittänyt sinne asti, tai siis, prioriteetit on ollut muualla..:

-entinen moottori on vielä yhtenä kappaleena
-koeajoja "uudelle" ajettu ahkerasti
-vähän otettu etäisyyttä askarteluihin
-on myös "metsästetty" uutta kivaa, mutta ei vielä ole kaikesta huolimatta saatu sormia sotkettua...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 28.03.2010 23:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
Tervehys!

Koska itsekin tällaista operaatiota pohdiskelen, niin nostanpa tämän topikin hieman lähemmäs nykyhetkeä.

Mieleeni juolahti kysymys, jotta pitääkö nuo apulaitteet (hydepumppu, laturi...) irroittaa paketin pois saamiseksi vai irroittelitko vain sen takia, kun ne joka tapauksessa piti siirtää toiseen koneeseen? Eli, kun olen vain irroittelemassa laatikkoa, niin nuo apulaitteet voisi jättää rauhaan, mikäli irroitus ei ole pakko.



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 28.03.2010 23:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Kyllä ne apulaitokset siinä paikallaan ymmärtääkseni olla voi, "pitäisi" mahtua tulemaan pois niidenkin kanssa. Itse tosiaankin irroittelin juuri siksi kun ne piti siirrellä toiseen moottoriin, ja osaksi siksi että paketti kevenisi nostoa ajatellen...

Aika tarkkaan vuosi alkaa tuosta olla, kilometrejä on tullut 18000 tälle "uudelle" moottorille. Tuntuu olevan varsin vetreässä kunnossa, ja se mikä yllätti niin päästömittauksessa samoilla suuttimilla ja syöttöpumpulla tuli nyt lukemaksi 0,79 kun vanhalla moottorilla oli lukema 2,7 luokkaa, eikä pumpun säätöihin ole koskettu...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2.1td-moottorin irroittelu..?
ViestiLähetetty: 08.04.2010 08:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
Kun kauppa ei oikein ole ottanut tuulta, niin laitoin Xm taasen seisontastatukseen. Huomenissa ajattelin aloittaa projektin varovasti, siivoamalla talliin tilaa lattian reiättömälle alueelle.

Siivouksen jälkeen keula sellaisten "kiinteiden tunkkien" varaan ja purku voi alkaa. Voipi olla, että ehdin jopa ensimmäiset pultitkin irroitella...

Tavoiteaikataulu on "ennen pihahommia". Saapa nähä onnistuuko. Lähinnä uhkana ovat huoltorupeamien rajallisuus.



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 3/3 [ 71 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: