Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Mistä autoilussa nauttii, loppujen lopuksi?
ViestiLähetetty: 06.04.2014 14:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
On ajeltu, on korjailtu. On osteltu, uusiakin. On puunattu ja puleerattu. On vaihdettu 3 euron osa ja huomattu että 30.000 euron klassikkoauto on kuin toinen sen jälkeen.

Näin on edetty kymmeniä vuosia.

Mistä minä nykyään autoillessa nautin? Aika vähästä!

Kerron ensin, mistä EN nauti enää.

Liikenteen seassa ajaminen, eli tilanne jossa autoja on paljon ympärillä, oli kyseessä kaupunki tai maantie. Joutuu koko ajan olemaan herkällä muiden töppäilyjen ja reuhaamisien kanssa, ei siinä ehdi "nauttia" omasta ajamisestaan vaikka alla olisi minkälainen superauto.

Huonolla kelillä ajaminen, vaikka alla olisi Subaru SVX (maailman paras auto solskeisella talvikelillä). Ei kertakaikkiaan tule endorfiiniä kehoon kun pyyhkijät läkyttävät märkää lumisolsketta pois lasilta, näkyvyys on rajallinen ja auto on paskakerroksen peitossa.

Huonossa näkyvyydessä tai yleensä sateella ajaminen. Yllämainitusta syystä.

Radalla ajamisesta siviiliautolla. Oikein tuntee kuinka siviiliauto itkee ja paikat kuluvat, kun auto vaappuen kallistellaan mutkiin ja kuunnellaan eturenkaiden volinaa. Mahassa rupeaa völjyämään kymmenen minuutin keikkumisen jälkeen ja huussireissu on edessä, lounas menetetään.

---------------

No mistä sitten nautin?

Ajamisesta yöllä tähtikirkkaan taivaan alla, tuulettomalla kelillä, ilman muuta liikennettä hyväpintaisella asvalttitiellä keski-virossa avoautolla. Cabrio-GT:n lämmityslaite on niin tehokas, että jos sivutuuli ei sotke ilmavirtauksia, kabiinissa on avonakin lämmin kuin saunassa vielä +10 ulkolämmössä.

Ajamisesta hyvällä umpiautolla laadukkaalla tiellä 30-60 kilometrin päähän lounalle (kartonoon tai linnaan), ilman muuta liikennettä, aurinkoisella säällä siten että aurinko on selän takana.

Ajamisesta hyväpintaiseen liikenneympärään kahdeksaakymppiä Cabrio-GT:llä ja 1G sivuttaiskiihtyvyyden tuntemisesta ilman riskitekijöitä (vaatii että ympyrä ja ympäristö on tyhjä muusta liikenteestä). Mutta tästä nauttii vain korkeintaan kerran pari päivässä, enempi on liikaa.

Jonkin osan vaihtamisesta autoon siten että heti ensimmäisessä startissa sen jälkeen (positiivinen) ero on tunnettavissa selvästi.

Kirjoittamisesta noista ylläolevista, ja muistakin autokokemuksista.

Ylläolevasta voi todeta, että alle 2%:sta autojen kanssa pelaamastani ajasta nautin, tänä päivänä. Onko tämä älykäs harrastus?



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mistä autoilussa nauttii, loppujen lopuksi?
ViestiLähetetty: 06.04.2014 14:49 

Viestit: 1242
Mää kyllä naatin joka hetkestä! Jokainen kilometri on pieni ihme. Kun autokultani on tehnyt päivän työn ja ylittänyt taas kerran itsensä; siinä se nököttää keittiön ikkunan alla ja kattelee niillä tuhruisilla lampuillaan, notta: " joko taas mentäis, olis varmaan jokunen startti jäljellä, tossa akkupahassa, meinaan, minkä kierrätyspisteestä mulle katsastuslahjaksi kekkasit." Ja eikun baanalle, vesiliirrosta toiseen, g-voimat akselinpäissä mellastaen!



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mistä autoilussa nauttii, loppujen lopuksi?
ViestiLähetetty: 06.04.2014 16:25 

Viestit: 624
Minä nautin kun saan ajaa omassa rauhassa omaan tahtiini ja sitä autoiluni suurimmalta osalta on kun asun maaseudun rauhassa jossa kylällä käydessäänkin harvemmin on muita autoilijoita, kokemusta on suurkaupungissa asumisesta ja siellä olevasta kilpailuhengestä ja autoilijoiden törkeistä ohituksista ja töppäilyistä ja yleensä kun menen tuonne etelän-lämpöön ajelen yöllä jotta saan ajella omaan tahtiini nopeusrajoituksia noudattaen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mistä autoilussa nauttii, loppujen lopuksi?
ViestiLähetetty: 06.04.2014 19:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1941
Paikkakunta: Helsinki
Auto on tavaroiden ja ihmisten siirtelyä varten, prätkällä haetaan ne ajamisen fiilikset :P Tosin itsekin olen ollut prätkätönnä taas jokusen vuoden, joten maksimoidaan se autoilun nautinto => hommattiin allekirjoituksen C5 taloon :D



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mistä autoilussa nauttii, loppujen lopuksi?
ViestiLähetetty: 06.04.2014 22:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Ajelin viime viikolla "kesän ensimmäiset" pätkät pientä puikkelehtivaa maalaistietä Dyanellani pöristellen. Muutaman hassun hetken jälkeen womanini kartturin puolelta kysäisi, että "mitä sä hymyilet tollai?". Täytyy myöntää, että tuo hymy oli täysin spontaani reaktio, eikä sillä hetkellä mielessäkään liikkunut mitään erityisen tähdellistä. Se oli vaan se fiilis päästellä jälleen auringonpaisteessa kaikessa rauhassa pikkutietä juuri tällä kulkimella omine "vajaavaisuuksineen". Vuoden päästä minulla ja tällä kulkimella on yhteistä taivalta takana 10 vuotta ja osa tuosta em. hymystä tulee varmaankin siitä, kuinka luetettavasti olemme heittäneet reissua ympäri eurooppaa ja aina se vaan vuodesta toiseen palvelee nöyrästi siitä hetkestä lähtien, kun keväällä vähän tallin ovea raottaa. :lol:

Toinen hauska fiilis oli samaisella viikolla, kun olin jo viikon ajellut arkiajoni tuolla samaisella Dyniksellä ja sitten hyppäsin Xantiani puikkoihin rautakaupan keikkaa varten. Jo ennen ekaa risteystä tuli olo, että "oliko tämä näin pehmeä!?". Rättärinkään alusta ei ole kovimmasta päästä ;) mutta kyllä tuokin huomio hieman hymyilytti.



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mistä autoilussa nauttii, loppujen lopuksi?
ViestiLähetetty: 07.04.2014 00:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1687
Paikkakunta: Helsinki
Nykyisin nautin siitä, ettei tarvitse kepillä siirrellä rattaita. :)



-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut
-89 C25 Matkailuvehje
-82 MB 500SEC
-92 MB SL500
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 Magna

Entiset
-98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut
-93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mistä autoilussa nauttii, loppujen lopuksi?
ViestiLähetetty: 07.04.2014 01:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Automaatista nautin! Ja siitä että on matka-ajoa, tarvitteassa kovaa mouraisten ohi kivalla turvallisella suoralla (sellaista Citroen ei ole vielä tehnyt joka tähän sopii). Hyde-Citikalla nautin hidastetöyssyyn ajosta kovaa. Tosin sen pitää olla CX tai GS koska muut hyde-Citruunat hajoaa tuossa tempussa.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mistä autoilussa nauttii, loppujen lopuksi?
ViestiLähetetty: 07.04.2014 03:16 

Viestit: 87
Autoiluun liittyy monenlaisia tunteita. Ensisijaisesti siinä on vieläkin se liikkumisen vapaus kaiketi pohjimmaisena: voi lähteä kun haluaa, tulla takaisin kun haluaa. Tiet vievät niin pitkälle kuin on asiaa ja auto kestää. Bensa on kallista, mutta loppujen lopuksi voisi olla kalliimpaakin kuin nykyisin, tai siihen on ainakin vielä varaa sen verran että voi huvikseen ajella. Tästä ei pidä tehdä johtopäätöksiä siitä, pitääkö litrahintaa korottaa.

Alleen valitsemiensa vankkureiden hankinnassa on myös oma viehätyksensä, oli kyseessä sitten hetkeksi saatu laina-auto tai jokin heräteostos. Ne ensimmäiset kilometrit kun itselle uusi ajokki on hallussa, ja sen ominaisuuksia alkaa pikku hiljaa huomaamaan. Edellisen omistajan jälkien siivoamisen myötä auto tekee kanssasi sinunkaupat, siitä eteenpäin ollaan vähän aikaa isäntä ja aseenkantaja, niin kauan kuin yhteiselo on harmonista. Toinen vaihtoehto on tietysti se, että auto vastustaa jokaikistä korjaustyötä syystä tai toisesta, jolloin auton kesyttäminen ja mieleisekseen saaminen on oma haasteensa.

Siihen liittyy vielä auton ylläpito, katsastusvelvollisuuksien läpivieminen ja auton ulkoasun ja sisäpuolen kuosissa pitäminen. Jokaisesta vähän parantuneesta yksityiskohdasta saanee itselle hyvän mielen, tosiaankin kun korjattu juttu lähtee toimimaan tai auto kiiltää vähän enemmän kuin ennen. Toisten autojen kanssa nauttii kai eroon pääsemisestä, tosin pommikuntoista en ole käsistäni eteenpäin laittanut ikinä.

Monikaan autoistani ei ole ollut rehentelyn väline. Mutta siltikin, kyllä valittu auto kertoo minusta ja senhetkisistä kiinnostuksen kohteistani jotakin. Tällä hetkellä halusin tällaisen, juuri nyt tämä täyttää tarpeeni ja niin edelleen. Kysyttäessä, voi vastata ajavansa sillä-ja-sillä, sen verran ajetulla ja millaista sen kanssa on ollut.

En usko, että kohdalleni sattuu koskaan sellaista kulkinetta, että sen voi täydellisesti de-mystifioida vain itsen ja tavarankuljetuksen välineeksi. Aina niissä on jotain, aina jokin jaksaa kiinnostaa. Yleensä hintapolitiikka on vielä mukana pelissä, auton saaminen mahdollisimman edullisesti ja sen fiksaileminen pikku hiljaa kohtuubudjetilla paremmaksi kuin millaisena se itselle tuli.

Loppujen lopuksi nautin autoilemisestani enemmän kuin autottomuudesta. On karmea tunne olla ilman mitään autoa pihassa, jolla voisi vain lähteä ajamaan.



1992 Mi16 XU9J4Z
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mistä autoilussa nauttii, loppujen lopuksi?
ViestiLähetetty: 07.04.2014 06:27 

Viestit: 1073
Paikkakunta: Turku
Se kun nouset autosta 250 km ajettuasi ja tajuat ettei mikään paikka ole jumissa.
Se kun ammut edellä alinopeutta jurraavasta Corollasta ohi liian räyhäkkäästi ja pahennusta herättävästi.

Nuo nyt tuli ensimmäisenä mieleen mulla. Nautin myös siitä, että mulla on auto, jonka halusin ostaa eikä jotain fiksua ja järkevää.



Ennen oli Sitikka, nyt vain Väärämmerkkinen Japaninmersu

Assumption is the mother of all fuck ups.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mistä autoilussa nauttii, loppujen lopuksi?
ViestiLähetetty: 07.04.2014 07:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
Itselleni kaiken muun moottoriajoneuvoilla suoritettavan toiminnan ylitse menee aina lämmin ja aurinkoinen kesäpäivä, jolloin voi kääriä rätin rullalle ja suunnata maaseudun polveileville pikkuteille.

Jos tiellä on vielä sopivia korkeuseroja, kallistelevia kantteja ja varjoisia lehtimetsiä niin aina parempi. Takapaksiin voi kerätä picknick-korin ja musiikkisoittimesta voi soitella Piafia.

Eikä tarvitse ajaa edes kovaa, 2CV on tehty aikana jolloin 60 km/h oli merkittävää etenemistä.



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mistä autoilussa nauttii, loppujen lopuksi?
ViestiLähetetty: 07.04.2014 08:13 

Viestit: 472
Kyllä ne suurimmat nautinnot yleensä tuppaavat olemaan ropaamisen puolella. Siihen liittyy myös se kun jännittää koko päivän katsastusta ja se menee läpi. Keskeneräisillä harrasteautoilla ajamisessa tuppaa se pieni hermoilu perille pääsystä viemään nautinnon, paitsi sitten kun pääsee perille ja vilkaiseen vielä taakseen sitä komistusta joka taas vei perille iästään huolimatta.

Nykyautolla ajellessa hupia tulee lähinnä liukkaammalla keleillä pikku sladeista, tai kun ohittaa räväkästi jonkun hitaamman ajavan (omalla autolla räväkkyys vaatii alamäen). Toisinaan pitemmistä matkoista saa jotain hupia, tuntee tehneensä jotain tai matkustaneensa vähän kotinurkkia kauemmas, vai mikä lie siinä on. Tai kun se lyhyempikin työmatka on se päivän oma hetki yksin, ja voi kuunnella mielimusiikkiaan niin lujaa kuin tahtoo.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mistä autoilussa nauttii, loppujen lopuksi?
ViestiLähetetty: 07.04.2014 21:42 

Viestit: 555
Paikkakunta: Lahti
Tällä hetkellä siitä, kun pääsee ajelemaan ihan yksikseen. Saa valita itse radiokanavan, saa kuunnella biisin loppuun, saa määrätä itse volymen tason. Yleensä nääs istuu kaksi valikoivaa takapenkillä ;)

Mieleenpainunein ajokokemus on parin vuoden takaa ykköskoppaisella vitosella siirtymällä Jämsä- Petäjävesi. Kahdeksankympin alue, alusta sport- asennossa ja vakkari säädetty noin kahdeksaankymppiin. Tunne, kun auto ottaa montut napakasti, muttei liian, tunne, kun mutkaan mennään heijaamatta jne. Sillä hetkellä tuntui, että alla on auto isolla aalla.



Skoda Superb combi 1.5 TSI DSG

"Sitikat on ihan yhtä hyviä, kuin muutkin huonot merkit"
Citikka Maken asentaja
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: