|
Kirjoittaja |
Viesti |
bigbro
|
Viestin otsikko: Xantia 1.8 vm. 00 + AL4: laatikon toiminta Lähetetty: 15.04.2014 22:44 |
Viestit: 265
|
Työkaveri sai vaihdossa -00 mallisen automaatti xantian, 1.8i 16V ja ajettu 265 tkm. Ei itse ole sitikkamiehiä joten kyseli multa kiinnostaisko. En oo koskaan AL4 laatikolla olevaa autoa ajanut joten ei havaintoa miten sen kuuluisi toimia. Kaikenlaisia kauhutarinoita siitä olen kyllä lukenut, mutta on joukossa ollut myös kehuvia kirjoituksia. Kun autoa kokeilen niin mitähän laatikon toiminnasta kannattaa/pitää testata?
Xantia Berline 1.8i 16V -99 Laguna 2.0 farkku -05 (ex) C5 Break 2.0 HDi 136 -08 (ex) Laguna I 1.8 16V -00 (ex) ZX Break 1.8i -95 Avantage (ex) Xantia Berline 2.0i 16V -99 (ex) Xantia Break 1.8i 16V -00 Exclusive (ex) BX 19 GTi -89
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 vm. 00 + AL4: laatikon toiminta Lähetetty: 16.04.2014 00:59 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Aluksi vaikka öljyn väri 
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
bigbro
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 vm. 00 + AL4: laatikon toiminta Lähetetty: 16.04.2014 07:46 |
Viestit: 265
|
Siellä on sitten varmaan joku laatikon öljytikku mistä sen voi kattoa. Minkäs väristä sen pitäis olla? Palaneelle ei saa haista, sen tiedän.
Xantia Berline 1.8i 16V -99 Laguna 2.0 farkku -05 (ex) C5 Break 2.0 HDi 136 -08 (ex) Laguna I 1.8 16V -00 (ex) ZX Break 1.8i -95 Avantage (ex) Xantia Berline 2.0i 16V -99 (ex) Xantia Break 1.8i 16V -00 Exclusive (ex) BX 19 GTi -89
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 vm. 00 + AL4: laatikon toiminta Lähetetty: 16.04.2014 09:36 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Ajaessa, että vaihtaa suht sujuvasti, eikä tuo muutu lämmön muuttuessa.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 vm. 00 + AL4: laatikon toiminta Lähetetty: 16.04.2014 10:53 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Ei siellä mitään öljytikkua ole. Vaihdon yhteydessä näkee. Ei tuo al4 mikään hienoiten vaihtava ole varmaan ollut uutenakaan,aika tönkkö laitos jos kauniisti ilmaisisi.
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
bigbro
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 vm. 00 + AL4: laatikon toiminta Lähetetty: 17.04.2014 14:04 |
Viestit: 265
|
Kävin kokeilemassa santtua. Ajolleen pehmeä niinkun Xantian pitääkin, mitään ylimääräisiä ääniä ei koneesta kuulunut, eikä laatikostakaan ja oli vielä todella siisti sisältä ja keskimääräistä siistimpi ulkoakin. Mutta...laatikon toiminta oli kyllä varsin epämääräistä. Vaihtoi kyllä pehmeästi, ehkä jopa liiankin pehmeästi koska kickdownillakin tuntui että kuminauha vaan venyy ja venyy mutta mitään ei tapahdu. Ja luisti kyllä varsinkin reippaammalla kaasulla. Mitkään valot ei ajon aikana syttyneet joten sinänsä ei kai mitään vikatilaa ole, eli voineeko johtua esim. öljyistä vai siitä että autolla ei oltu ajettu pitkään aikaan. Vai voiko olla kiinni siitä miten autolla on ajettu jos kerran kyseessä on oppiva laatikko. Ajelin vähän pidemmän lenkin ja käskytin paikka paikon niin sitten jopa kickdown alkoi toimimaan. Kaikki neljä pykälää kyllä löytyivät, mutta siitä huolimatta päällimmäisenä mieleen jäi laatikon toiminnasta epämääräisyys ja luisto.
Toinen asia mikä autossa herätti kysymyksiä, on ohjaukseen liittyvä. Hydepumpulta ohjaustehostajalle menevä putki on joskus vaihdettu ja siihen on tehty/teetetty jossain vaihto-osa mikä ei vastaa putkien paksuuden puolesta alkuperäistä. Ilmeisesti tästä johtuen ohjaus rahisi ja hieman nyki pienessä pyörityksessä. Maantiellä ohjaus toimi ihan hyvin.
Muuten siis varsin ostettava peli mutta tuo laatikko ja ohjaus on kysymysmerkkejä koska laatikosta olen sen verran lueskellut että jos ei öljyn ja suodattimen vaihdolla korjaannu niin kallista on korjata ja ohjauksen hydeputken vaihto on useamman satasen juttu, sen tiedän omakohtaisesta kokemuksesta. Ja jos vika ei ohjauksen osalta jääkään hydeputkeen vaan esim. tehostajassa on jotain vikaa niin sitten lienee vielä kalliimpi korjata.
Xantia Berline 1.8i 16V -99 Laguna 2.0 farkku -05 (ex) C5 Break 2.0 HDi 136 -08 (ex) Laguna I 1.8 16V -00 (ex) ZX Break 1.8i -95 Avantage (ex) Xantia Berline 2.0i 16V -99 (ex) Xantia Break 1.8i 16V -00 Exclusive (ex) BX 19 GTi -89
|
|
|
|
 |
jiipee62
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 vm. 00 + AL4: laatikon toiminta Lähetetty: 17.04.2014 21:18 |
Viestit: 202 Paikkakunta: Nummela
|
Ainakin 406 pösössä ei mene lukkoon jos jarrupolkimella oleva avautuva katkaisin ei toimi. Silloin on kyllä varsinainen kuminauhalaatikko mutta ei mene vikatilaan. Näkis Leksalla, sitikan diagnostiikkasofta, toimiiko polkusimen kytkimet.
Jyrki C5 X7 sedan 2.0 HDI 136, C8 2.0 HDI ja jaguar ja Kia ja punto ja yaris ja aygo Exiä:Pöso 407 2,7 HDI, Berlingo 1,4 Multispace -99, C5 2.0 HDI Break -02, 406 HDI pösö -03, Xantia 2.0 16V Break -96, BX 19 GTI, Visa GT, BX 16 Break
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 vm. 00 + AL4: laatikon toiminta Lähetetty: 17.04.2014 22:47 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Laatikkohan lämmittää ensin öljyt ja sitten kun öljyt on oikean lämpöiset niin sitten menee lukko päälle. Näillä keleillä pitäisi luiston loppua aika pian. Lämmitysvaiheessa vaihtoja ei juurikaan tunnu,lukon kanssa laatikon toiminta muuttuu kulmikkaammaksi. Tosi huolestuttavaa jos luisto jatkuu koko ajan,kuinkahan kuumana öljyt käyvät.... Tuon perusteella mä ainakin jättäisin moisen laitteen,ei toimi laatikko oikein ja riskit katastroofiin ovat olemassa ja konkreettiset
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 vm. 00 + AL4: laatikon toiminta Lähetetty: 18.04.2014 07:12 |
Viestit: 7815 Paikkakunta: Eurajoki
|
jiipee62 kirjoitti: Ainakin 406 pösössä ei mene lukkoon jos jarrupolkimella oleva avautuva katkaisin ei toimi. Silloin on kyllä varsinainen kuminauhalaatikko mutta ei mene vikatilaan. Näkis Leksalla, sitikan diagnostiikkasofta, toimiiko polkusimen kytkimet. silloin ei saisi keppiä pois P-asennosta. Jos jarrua painellessa kepin parkkilukkosolenoidi napsuu niin voi olla aika varma että tuo toimii. Ja eikös se ihan jarruvalokatkaisijalta sen tiedon ota...
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 vm. 00 + AL4: laatikon toiminta Lähetetty: 18.04.2014 22:26 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Loodan oppimiset nollaamalla paranee todennäköisesti kick down yms.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
jiipee62
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 vm. 00 + AL4: laatikon toiminta Lähetetty: 19.04.2014 21:17 |
Viestit: 202 Paikkakunta: Nummela
|
Teuski kirjoitti: jiipee62 kirjoitti: Ainakin 406 pösössä ei mene lukkoon jos jarrupolkimella oleva avautuva katkaisin ei toimi. Silloin on kyllä varsinainen kuminauhalaatikko mutta ei mene vikatilaan. Näkis Leksalla, sitikan diagnostiikkasofta, toimiiko polkusimen kytkimet. silloin ei saisi keppiä pois P-asennosta. Jos jarrua painellessa kepin parkkilukkosolenoidi napsuu niin voi olla aika varma että tuo toimii. Ja eikös se ihan jarruvalokatkaisijalta sen tiedon ota... Eikun kepin saa välillä pois P-asennosta jarruun koskematta, välillä ei ollenkaan ilman uudelleenkäynnistystä. Näin ainakin empiirisen kokemuksen perusteella. Jarrupolkimella on automaatissa ja vakionopeussäätimellä varustetuissa PSA:n autoissa kaksi katkaisijaa, tavallinen jarruvalokytkin joka sulkee virtapiirin kun poljinta painaa ja jarruvalot syttyy, toinen joka avaa virtapiirin kun poljinta painaa, kertoo ECUlle jotain tarpeellista. Ku tuo toinen kiukutteli, ei toiminut vakkari, laatikko ei aina lukinnut, ja se keppikin välillä lukittui ja välillä ei. Kaikki nuo jäi pois kun korjasin nuo kattkaisimen jarrupolkimella. Tota kepin P-lukituksen korjaantumista en ollut huomannutkaan ennenkuin tuli täällä esiin, vaati niin harvoin uudelleenkäynnistystä. Manuaalissa on kytkimelläkin sähkökytkin, kertoo ECUlle (ja vakkarille) kun kytkintä painetaan.
Jyrki C5 X7 sedan 2.0 HDI 136, C8 2.0 HDI ja jaguar ja Kia ja punto ja yaris ja aygo Exiä:Pöso 407 2,7 HDI, Berlingo 1,4 Multispace -99, C5 2.0 HDI Break -02, 406 HDI pösö -03, Xantia 2.0 16V Break -96, BX 19 GTI, Visa GT, BX 16 Break
|
|
|
|
 |
|
|