Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 18 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia 2.0 16V -99 laturi irti, miten?
ViestiLähetetty: 24.04.2014 12:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1687
Paikkakunta: Helsinki
Niin, miten sen laturin saa helpoiten pöydälle?



-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut
-89 C25 Matkailuvehje
-82 MB 500SEC
-92 MB SL500
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 Magna

Entiset
-98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut
-93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 2.0 16V -99 laturi irti, miten?
ViestiLähetetty: 24.04.2014 19:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1687
Paikkakunta: Helsinki
Harri126 kirjoitti:
Niin, miten sen laturin saa helpoiten pöydälle?

Miten sen yleensäkään saa irti?
Ei huvittais pikkuhiljaa purkaa osa kerrallaan huomatakseen, että sen olis saanut sieltä paljon helpomminkin. :)



-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut
-89 C25 Matkailuvehje
-82 MB 500SEC
-92 MB SL500
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 Magna

Entiset
-98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut
-93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 2.0 16V -99 laturi irti, miten?
ViestiLähetetty: 24.04.2014 21:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1687
Paikkakunta: Helsinki
Meinasin innustua, kun muistin omistavani tällaisen.
Vapisevin sormin pläräsin laturin irroitukseen.
"Irroita laturin kiinnityspultit ja ota se pois".
Ei vaan yhtään samaa näköä. :)

Huomenna ögesuti pois ja uudella innolla kimppuun.



-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut
-89 C25 Matkailuvehje
-82 MB 500SEC
-92 MB SL500
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 Magna

Entiset
-98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut
-93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 2.0 16V -99 laturi irti, miten?
ViestiLähetetty: 25.04.2014 06:49 

Viestit: 566
Paikkakunta: Viitasaari
-Akusta -napa irti (ei tule +johdon kanssa kipinöiviä ongelmia)
-Laturista johdot irti (voivat olla kumitulppien alla, 13 mm, 8 tai 10 mm hylsyillä pitäisi lähteä)
-Keula ylös (ja rengas pois?)
-Sisälokarin irrottaminen muistaaksen antaa kivasti näkyvyyttä ja työtilaa
-Hihna pois tai ainakin löysälle (kiristin löysälle tai ehkä jopa pois)
-Pultit löysälle ja pois (moottorinpuoleista ei kaikissa malleissa tarvitse poistaa. Riittää kun löysää pari senttiä. Sen jälkeen laturin saa keploteltua pois

Operaation voi suorittaa myös kokonaan konehuoneen puolelta, mutta aikaa menee todella paljon ja vähänkin isommat kädet ovat aika ruhjeilla operaation jälkeen :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 2.0 16V -99 laturi irti, miten?
ViestiLähetetty: 25.04.2014 10:26 

Viestit: 274
Paikkakunta: Lohja
"Irroita kiinnityspultit ja ota osa pois. Asennus päinvastaisessa järjestyksessä"


Haynes siis tarjosi tähänkin hädän hetkellä suuresti auttavaa vakiovastaustaan :lol:



Miks nää aina hajoo jostain kohtaa,,,
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 2.0 16V -99 laturi irti, miten?
ViestiLähetetty: 25.04.2014 11:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1687
Paikkakunta: Helsinki
Unohtui mainita, että remmi on jo pois, sisälokasuoja kammettu sivuun, pultteja irroiteltu, vielä vaan on kiinni.
Kaikkien kiinni pitävien pulttien paikkaa lähinnä hain ja sitä, että tarvitseeko ottaa hydepumppu pois tieltä.

Haynes on loistava. :mrgreen:



-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut
-89 C25 Matkailuvehje
-82 MB 500SEC
-92 MB SL500
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 Magna

Entiset
-98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut
-93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 2.0 16V -99 laturi irti, miten?
ViestiLähetetty: 25.04.2014 11:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 433
Paikkakunta: Eurajoki
Laturi on kiinni neljällä 16mm kantaisella pultilla.
Kaksi hihnan puolella, ylämäisen saa auki vain kun apulaitehihnan kiristäjä on lukittu "pänniin"
Kaksi takapuolella, ovat ns. kartiokiristyksellä, joten laturi saattaa lähteä irti siirtämällä hihnaa kohti löysäämisen jälkeen.
Takamaiset näkyy vähän huonosti, ovat kuitenkin samassa kohtaa kuin etumaiset.

kts kuva: http://files.kotisivukone.com/varaosate ... 2-7888.jpg



Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olisit oikeassa.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 2.0 16V -99 laturi irti, miten?
ViestiLähetetty: 25.04.2014 11:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1687
Paikkakunta: Helsinki
Teme kirjoitti:
Laturi on kiinni neljällä 16mm kantaisella pultilla.
Kaksi hihnan puolella, ylämäisen saa auki vain kun apulaitehihnan kiristäjä on lukittu "pänniin"
Kaksi takapuolella, ovat ns. kartiokiristyksellä, joten laturi saattaa lähteä irti siirtämällä hihnaa kohti löysäämisen jälkeen.
Takamaiset näkyy vähän huonosti, ovat kuitenkin samassa kohtaa kuin etumaiset.

kts kuva: http://files.kotisivukone.com/varaosate ... 2-7888.jpg

Kiitos tästä, nyt ollaan taas viisaampia. :)



-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut
-89 C25 Matkailuvehje
-82 MB 500SEC
-92 MB SL500
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 Magna

Entiset
-98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut
-93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 2.0 16V -99 laturi irti, miten?
ViestiLähetetty: 25.04.2014 14:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 433
Paikkakunta: Eurajoki
Kun avaat takapuolen pultit kokonaan, älä hukkaa
pultissa olevia kartiopaloja.



Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olisit oikeassa.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 2.0 16V -99 laturi irti, miten?
ViestiLähetetty: 26.04.2014 19:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1687
Paikkakunta: Helsinki
Laitetaanpa pientä päivitystä tähän.

Ensiksi kannattaa ottaa hihnankiristin huitsin nevadaan.
( Tähän lisätään vielä tämä:
Jos omistaa tällaisen satsin niin 3/8 just passeli väännin kiristäjään.
Sitä ei vaan saa työntää puoliväliä pidemmälle.
Tai saa, mutta sitten ei kannata manata jumiutunutta kiristintä. :oops: )
On kiinni kahdella pultilla, kuusiokolokanta.
Seuraavaksi kandee heittää se aivolaatikon muoviboksi pois, näkee vähän paremmin seuraavan kohteen ja tilaakin tulee.
Sitten otetaan pois ylempi rulla, sen alta löytyy laturin ylempi kiinnityspultti.
Tämä laturi oli kiinni kahdella läpipultilla.

Sitten piti vielä irrottaa hydepumpun putki ja se rauta, missä putki on kiinni.

Laitan kuvia, jahka filkka on kehitetty ja paperivedokset valmiit. :mrgreen:



-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut
-89 C25 Matkailuvehje
-82 MB 500SEC
-92 MB SL500
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 Magna

Entiset
-98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut
-93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 2.0 16V -99 laturi irti, miten?
ViestiLähetetty: 26.04.2014 20:54 

Viestit: 566
Paikkakunta: Viitasaari
On se hienoa, että samoissa vehkeissä on useita erilaisia laturin kiinnityksiä. ;)

Ja ranskalaisethan keksivät standardoinnin, ihan totta 8-)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 2.0 16V -99 laturi irti, miten?
ViestiLähetetty: 26.04.2014 21:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1687
Paikkakunta: Helsinki
Todellakin. :)

Unohtui lisätä Haynes-tyylinen kommentti:
Kiinnitys päinvastaisessa järjestyksessä. :mrgreen:



-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut
-89 C25 Matkailuvehje
-82 MB 500SEC
-92 MB SL500
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 Magna

Entiset
-98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut
-93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 2.0 16V -99 laturi irti, miten?
ViestiLähetetty: 27.04.2014 19:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1687
Paikkakunta: Helsinki
Laturin takaisin laittoa tuli harjoiteltua pari kertaa.
Todella kiva huomata, että takakansi unohtui, kun laturi oli jo paikoillaan.
Kuva

Homma valmis. :)
Kuva

Hankalin taisi olla ohjainrullan pulttien paikoilleen laitto ja kiristys, sormiinkin voi näköjään tulla mustelmia.
Ehkä ne olis saanut sinne alakautta, jos auto olis ollut nosturilla, nyt ne laitettiin yläkautta.



-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut
-89 C25 Matkailuvehje
-82 MB 500SEC
-92 MB SL500
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 Magna

Entiset
-98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut
-93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 2.0 16V -99 laturi irti, miten?
ViestiLähetetty: 27.04.2014 23:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Tuohan on vielä inhimmillinen paikka laturille. Alkuvuodesta vaihtelin hyvyyttäni td carina e.hen laturin,siinä meinasi monta kertaa usko loppua. Sijaitsee koneen takana aika alhaalla ja tilaa pois on tasantarkkaan millintarkasti yhdessä asennossa.

Joutuiko tuossa hydraulipumpun irrottamaan? Hdi xantiassa irrotin pumpun edestä jolloin sai vaihdettua tosi helposti



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 2.0 16V -99 laturi irti, miten?
ViestiLähetetty: 28.04.2014 02:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Xantiassa ja 2.0 XM-ssa nämä laturit tosiaan olivat kiinni niin että laturin remmin ohjuripyörän kun irroittaa niin löytää vielä se piilossa olevan laturin pultin.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 2.0 16V -99 laturi irti, miten?
ViestiLähetetty: 28.04.2014 13:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1687
Paikkakunta: Helsinki
En irroittanut pummppua vaikka ilmeisesti se olisi ollut hyvä idea.
Tai ainakin pumpun hihnapyörän irrottaminen olisi antanut lisää tilaa.
Enpä kuitenkaan jaksanut, kun ei siinä näkynyt mitään avattavaa ruuvia.

Nyt on uusi propleemi, jengamittari on tapissa, eikä ajovalojen merkkivalo toimi. :mrgreen:



-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut
-89 C25 Matkailuvehje
-82 MB 500SEC
-92 MB SL500
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 Magna

Entiset
-98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut
-93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 2.0 16V -99 laturi irti, miten?
ViestiLähetetty: 28.04.2014 23:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Huu, jengamittari on ja pysyy tapissa koska mahdolisesti se pieni, hiuksen ohut jousi (muistaakseni) on mennyt solmuun ja ei palauta viisaria. Näitä sattuu joskus kun jännitepiikkien takia mittarit lyö kovaa tappiin asti.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 2.0 16V -99 laturi irti, miten?
ViestiLähetetty: 29.04.2014 01:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 373
Ei ole Xantian mittarissa jousia. SIN ja COS keloilla kaikki mittarit ja painovoiman vaikutuksesta palaa nollaan.
Kyllä se aina parin viikon jälkeen on palannut toimimaan jos sähköongelmien takia on hakannut neulan jumiin.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 18 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: