Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 3/3 [ 63 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Katsastuspakko: peräkärryt, moottoripyörät ...
ViestiLähetetty: 23.07.2009 11:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 294
xm-mies kirjoitti:
Pian tulee EU:sta määräys että kaikilla puilla lämmittävillä pitää olla katalysaattori savupiipun päässä. :lol: Varmaan sekin laki tulee ensimmäisenä Suomeen. No, poikkeaa aiheesta mutta kusetusta sanon minä :oops:

Toi ei ole missään nimessä mahdotonta. :evil: Se on niin jumalattoman kauhea saaste, mitä puunpoltosta tulee. Tähän kun lisätään ilmastonmuutoskotkotus, niin voipi olla pian totista totta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuspakko: peräkärryt, moottoripyörät ...
ViestiLähetetty: 23.07.2009 11:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 866
Paikkakunta: Janakkala
xm-mies kirjoitti:
Pian tulee EU:sta määräys että kaikilla puilla lämmittävillä pitää olla katalysaattori savupiipun päässä. :lol: Varmaan sekin laki tulee ensimmäisenä Suomeen.

Sitä en uskalla arvioida kuka ensimmäisenä ehtii, tapanahan on ollut että uudet direktiivit tulevat voimaan koko unionin alueella pääsääntöisesti yht'aikaa. Mutta eihän tästä kauaa ole, kun joku tuollaisenkin ajatuksen esitti... :lol:
C4_robotti kirjoitti:
Eikö nyt olis korkein aika perustaa oma, suomalainen katsastuspulju.

Muistaaksen olen tämänkin linkin tänne joskus laittanut: http://www.sunkatsastus.fi/. :shock: Tekeillä siis on, neuvottelut jatkuvat lomien jälkeen.



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuspakko: peräkärryt, moottoripyörät ...
ViestiLähetetty: 23.07.2009 12:09 

Viestit: 832
Paikkakunta: Imatra
kevyt peräkärryt on liikenteessä pääasiassa kesäisin, kuinkahan paljon niitä muuten suomessa on? Itselläni on 3 yksi niistä venetraileri.
Traileri ja toinen kärry on 100% kunnossa, toinen kärry taas sellainen, että ei viitsi juuri vetää.
Millanen takuu muten noilla kärryillä on? Olisko uuden kärryn katsastus milloin eka kerran. Onko muissa maissa vastaavaa kevyt peräkärryä?
Jos liikenne turvalisuuteen vedotaan, niin helpompaa olis lopettaa koko 750Kg luokka, tai vaatia jarrut sitten niihinkin. Eikä se katsatsus niitä ylikuormia estä, ai että, olis kiva nähdä poliisit vaakojen kanssa puntaroimaasa kärriä ja katsomassa onko siinä 10 vai 20 kg ylikuormaa, olettekos koskaan nähneet tai edes kuulleet sellaista tapahtuneen?

Mutta en tiedä, oikeesti miusta aika naurettava juttu, nytkään Poliisit ei ennätä mopoja katsomaan, niin kuin ne sitten enättäs?



Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuspakko: peräkärryt, moottoripyörät ...
ViestiLähetetty: 23.07.2009 12:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Eki kirjoitti:
Silloin voi tietysti miettiä, kannattaako kärryä pitää lainkaan ja maksaa sen katsastuksesta, kun ne vähät vedot voi vetää suht' uudella ja katsastetulla vuokrakärryllä.

Itse tulin tähän tulokseen jo pari vuotta sitten, kun vanha kärry alkoi lahota. Paikallisella Teboililla on vuokrattavana 4-5 erilaista kärryä pienestä avolavasta umpikaapin kautta autotraileriin 15-50e /vrk.
Tähän asti olen tarvinnut peräkärryä kerran-pari vuodessa, ja silloinkin kuljetustarve on ollut aina erilainen.

Minulle siis vuokraaminen on todellakin edullisin tapa ja kärry on aina tarpeen mukainen. Uuden kärryn hinnalla saa vuokrakärryn autonperään todella monta kertaa. Eri asia on, jos kärryä tarvitsee säännöllisesti.

Minkähän takia muuten ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen ylityksestä ei menetä ajokorttia niin helposti?
Jos ajat pelkällä autolla 40 km/h ylinopeutta, niin kortti lähtee varmasti kuivumaan, mutta jos motarilla vetää perävaunua 120 km/h niin selviää sakolla.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuspakko: peräkärryt, moottoripyörät ...
ViestiLähetetty: 23.07.2009 12:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 155
Paikkakunta: Suomenmaa
Mopojen, skootterien, mopoautojen ja kevyt moottoripyörien ("kevari") suhteen katsastuspakossa on kyllä rehellisesti sanottuna järkeä, vaikka täällä nyt pullikoidaan vastaan. Syy on yksinkertaisesti se, että niiden määrä on kasvanut räjähdysmäisesti suomalaisten vauraustuessa (ei enää olla Kekkoslovakiassa ja ajella Soliferilla tai Tunturilla) ja 15-18-vuotiaiden natiaisten saadessa yhä kalliimpia ja järeämpiä leluja. Ja kun kerran niiden "lelujen" ominaisuuksia on teknisesti rajoitettu ja ollaan vielä siinä iässä, että lujaa on päästävä, niin kaikenlaisia enemmän tai vähemmän vaarallisia virityksiä noihin tehdään. Kyllähän te kaikki varmasti tiedätte kuinka paljon mopoja viritellään, jotta päästäisiin lujaa. Muutenkin noiden värkkien kunto on pistänyt usein arveluttamaan, kun sen verran kertakäyttökamaksi ovat menneet. Ja aivan varmasti noiden kiinalaisten halpavehkeiden joukossa on paljon huomautettavaa.

Kyllähän tietty suomalaiselta voi vaan odottaa purnausta kun jokin maksaa, mutta näkisin tässä ihan painavat syyt edes alussa mainitsemieni rakkineiden katsastukseen. Kenties niiden määräkin vähenisi, kun katsastuksella karsittaisiin raadot ja se saisi ajattelemaan ylläpitoakin. Mitä taas täysikäisten vehkeisiin tulee, niin moottoripyörien katsastaminen voisi olla ihan perusteltuakin, koska niilläkin kuitenkin mennään samoja nopeuksia kuin autoilla. Toki katsastushintojen tulisi laskea ja mp-katsastuksen tulee muutenkin olla halvempi.



"Tavanomaisiin ajokkeihin tottuneille CX on kuin jonkin tieteiselokuvan rekvisiittaa." - TM 6/1975
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuspakko: peräkärryt, moottoripyörät ...
ViestiLähetetty: 23.07.2009 13:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 236
Paikkakunta: Uusikaupunki
Niin, jos painavat syyt ovat siinä että päästään syynäämään "teinien kilpureita" kun "ne on kuitenkin kaikki viritetty" niin auttaako vuosikatsastus asiaan millään tavalla? Moposkootteri tulee tehtaalta ulos ilman rajoittimia ja myydään esim. keski-euroopassa täysin rajoittamattomana, huippunopeuden ollessa jossain 70-90 välimaastossa. Ne ovat siellä käytännöllisiä ja edullisia kulkuneuvoja. Sitten tämä sama skootteri tuodaan suomeen ja maahantuoja tunkee variaattoriin pari prikkaa, joilla nopeus rajoitetaan käytännössä jonnekin 50-55 kohdille. Rajan ylittäessään tämä rakkine muuttuu maagisesti joksikin hirvittävän kamalan huonoksi eikä voi missään nimessä kestää enempää nopeutta kuin sen 50-55. Näin meille ainakin kerrotaan. Kukaan ei tosin vaivaudu vastaamaan siihen miten ne siellä keski-euroopassa voi kestää... :lol:

noh, sitten tulee Kalle Kauhuteini ja tekee viranomaistemme silmissä tuon kauhistuttavan hävityksen turmioon johtavan teon ja ottaa prikat irti variaattorista, jolloin mopo on taas siinä kunnossa kun se on tehtaalta lähtenyt. Viranomaiset suuressa viisaudessaan(tm) ja ymmärtäväisyydessään(r) huolehtivat Kallen ja kanssaihmisten turvallisuudesta säätämällä vuosittaisen katsastuksen. Noh, mitä Kalle tekee? Oletettavasti Kalle laittaa prikan takaisin ja ajaa konttorille. Leima paperiin, mopo kotiin ja prikat irti. Maksoi 50 euroa ja hyöty oli...niin mikä se hyöty taas olikaan? Samalla tavalla homma on aina toiminut viritettyjen mopojen kanssa - jos jäädään kiinni ja kilvet lähtee niin konttorille suurinpiirtein vakioksi muutetun laitteen kanssa, kilvet takaisin ja kotona ruuvataan taas viriosat paikalleen.

Kuten tuossa tuli mainittua, niin kaiken valvonnan pitäisi perustua osoitettuun ongelmaan saatavanaan todistettavissa olevaan hyötyyn. Muuten valvonta on vain turhanpäiväistä kyttäämistä ja rahastusta. Minä en valitettavasti näe tuolla ehdotuksella mitään mahdollisuuksia lisätä liikenneturvallisuutta tai mitään muutakaan konkreettista hyötyä.



Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuspakko: peräkärryt, moottoripyörät ...
ViestiLähetetty: 23.07.2009 13:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Julmuri kirjoitti:
Moposkootteri tulee tehtaalta ulos ilman rajoittimia ja myydään esim. keski-euroopassa täysin rajoittamattomana, huippunopeuden ollessa jossain 70-90 välimaastossa. Ne ovat siellä käytännöllisiä ja edullisia kulkuneuvoja. Sitten tämä sama skootteri tuodaan suomeen ja maahantuoja tunkee variaattoriin pari prikkaa, joilla nopeus rajoitetaan käytännössä jonnekin 50-55 kohdille.

Ei se ihan näin yksinkertaista ole. Koko Euroopassa mopo kulkee enintään 45 km/h. juuri EU.n sallivimpien direktiivien ansiosta Suomessakin tuota mopojen nopeutta nostettiin.

Yli 45km/h kulkevat ovat EU:n alueellakin moottoripyöriä. Suomessa vain vakuutus- ja verotuskäytännöt ovat muokanneet markkinat niin, että alle 125cc moottoripyöriä ei juuri tuoda maahan. Ei siis kannata verrata niitä keskieuroopan "mopoja" suomalaisiin, sillä niistä useimmat ovat sielläkin moottoripyöriksi laskettavia laitteita

Esim tyttäreni Piaggio ZIP:iä näkyy olevan Euroopan markkinoilla ainakin viittä eri versiota. Kaikki päällepäin samannäköisiä:

Zip 50 Saksalaisittain "mofa" ei tarvitse ajokorttia. Nopeus max 25 km/h
Zip 50 Ulkoisesti sama, kuin edellinen mutta nopeus max 45 km/h
Zip 50 Moottoripyörä. Kulkee yli 45 km/h. Eroaa edellisistä vain rekisterikilven valon osalta, joka ei ole mopossa pakollinen.
Zip 100 Ulkoisesti sama kuin edellinen
Zip 125 Isolohkossa on levyjarru takanakin.
Muuten siis päällepäin lähes identtisiä



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuspakko: peräkärryt, moottoripyörät ...
ViestiLähetetty: 23.07.2009 14:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
"Toi ei ole missään nimessä mahdotonta. Se on niin jumalattoman kauhea saaste, mitä puunpoltosta tulee. Tähän kun lisätään ilmastonmuutoskotkotus, niin voipi olla pian totista totta."

No siis puunpolttohan on ihan hölmöä hommaa koska puuhun just nimenomaan on varastoituneena valtavat hiilimäärät ja hiilidioksidipäästö on valtavaa poltossa ja hyötysuhdekin on ihan yhtä kyseenalainen kuin ö-lämmityksessä. Kuka nyt nykyaikana avotulella pelaa :lol:

Mopojen viritystason valvontaan ei toden totta katsastuksesta ole. Muutokset lailliseksi on nopeaa ja helppoa tehdä.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuspakko: peräkärryt, moottoripyörät ...
ViestiLähetetty: 23.07.2009 14:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 236
Paikkakunta: Uusikaupunki
svc kirjoitti:
Esim tyttäreni Piaggio ZIP:iä näkyy olevan Euroopan markkinoilla ainakin viittä eri versiota. Kaikki päällepäin samannäköisiä:

Zip 50 Saksalaisittain "mofa" ei tarvitse ajokorttia. Nopeus max 25 km/h
Zip 50 Ulkoisesti sama, kuin edellinen mutta nopeus max 45 km/h
Zip 50 Moottoripyörä. Kulkee yli 45 km/h. Eroaa edellisistä vain rekisterikilven valon osalta, joka ei ole mopossa pakollinen.


Ja ainoa ero näissä on juuri tuo huippunopeus. Runko on ainakin Peugeotin skoottereissa sama 50-kuutioisessa ja 125-kuutioisessa, jarruissa on jonkin verran eroa kuutiotilavuusluokkien välillä mutta muutoin laite on sama. Eli kun Suomen viranomaisten perustelu mopojen huippunopeuden rajoittamiselle tuohon 45:een on juuri se, että "kun niiden jarrut ei kestä" ja kun "se on niin kamalan vaarallista", niin se ei kuulosta uskottavalta kun tietää täsmälleen samaa laitetta saatavan Euroopassa tieliikenteeseen myös nopeampana versiona. Minusta mopo olisi paljon käyttökelpoisempi kulkuneuvo jos se saisi kulkea esim. 60-70 km/h (skootterien tultua niitä on myyty aika paljon myös aikuisille, itsekin tulee välillä ajettua vaimon Trackerilla...). Voisin silloin itsellekin hankkia sellaisen kaupunkiliikennettä varten. :D

Jos realistisia ollaan niin tuo katsastushuuhaa voitaisiin hyvin unohtaa ja panostaa siitä säästyvät resurssit ajo-opetukseen. Mopo-onnettomuuksien lisääntyminenhän johtuu suurelta osin siitä että mopojen määrä on lisääntynyt ja mukaan on tullut myös tyttöjä, joilla tuntuu välillä olevan vähän huterampi ote ajoon kuin pojilla (anteeksi yleistys tytöt). Jos onnettomuuksien määrään halutaan puuttua, niin mopokortin suorittamiseen pitäisi ehdottomasti lisätä käytännön ajo-opetusta ja jonkinlainen käsittelykoe. Se voisi jo näkyä tilastossa ja luulisin, että siitä syntyvän kustannuksen vanhemmatkin maksavat mieluummin kuin turhaakin turhemman katsastusrumban.



Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuspakko: peräkärryt, moottoripyörät ...
ViestiLähetetty: 23.07.2009 14:48 

Viestit: 5864
Paikkakunta: Lahti
Se on alle 10 minuuttia kun siitä moposta tekee laillisen, 3 pulttia auki ja kuristin kiinni, viritys kestää vähän kauemmin kun pitää ottaa kaasari auki ja vaihtaa suutin isompaan, on muuten ahtaassa paikassa ja kaikkia ylimääräisiä letkuja hitosti, jaa että mistä mä tämänkin tiedän :? :lol:

Ja tosiaan todellakin ihmettelen myös noita juttuja nykymopojen jarruista mut isoin osa päättäjistä on siinä iässä ettei ne ole koskaan Pappa-Tunturia paremmalla ajanut.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuspakko: peräkärryt, moottoripyörät ...
ViestiLähetetty: 23.07.2009 15:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Julmuri kirjoitti:
Eli kun Suomen viranomaisten perustelu mopojen huippunopeuden rajoittamiselle tuohon 45:een on juuri se, että "kun niiden jarrut ei kestä"
Suomen lainsäädäntö tai viranomaiset eivät rajoita mopojen huippunopeutta millään tavalla vaan koko EU:n alueella voimassaoleva direktiivi, joka määrittelee L1 luokan ajoneuvojen huippunopeudeksi 45 km/h koko EU:n alueella. Juuri tämä direktiivi mahdollisti aikanaan nopeuden nostamisen ja kaksi matkustajaa mopollekin.

Suomen lainsäädäntö ei mitenkään estä rekisteröimästä Suomeen vaikkapa Saksasta ostettua 50 cc moottoripyörää.
Se mikä näiden laitteiden tuontia rajoittaa on moottoripyörästä maksettava autovero (~300e) ja liikennevakuutusmaksu (~550e/v).



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuspakko: peräkärryt, moottoripyörät ...
ViestiLähetetty: 23.07.2009 15:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Suurin syntihän mopon virittämisessä on se, että kun se muuttuu viritettäessä moottoripyöräksi, valtio menettää verotuloja...
Sen suurempaa rikosta ei Suomessa voi tehdäkään, kuin että kiertää veroja. ;)



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuspakko: peräkärryt, moottoripyörät ...
ViestiLähetetty: 23.07.2009 16:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Tuosta vaikkapa KTM Comet GP50MS. 49cc, 2kW. Saa virittää vapaasti ja ajaa yli 45 km/h mutta vaatii ajajaltaan vähintään sen K-kortin
http://tinyurl.com/mpcf9z
Kuva
Saapa nähdä kuinka kauan kuva näkyy.

Mutta tätä mopokeskustelua voisi oikeastaan jatkaa omassa ketjussaan.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 3/3 [ 63 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: