|
Kirjoittaja |
Viesti |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 29.04.2014 19:45 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
No niin! Motivaatio oli hakusessa  , mutta löytyi sittenkin. Kone heräsi henkiin.  Tosin aavistuksen laiskalta tuntuu, olisikohan ruiskutus vieläkin myöhässä? Viitsisiko joku, jolla on hyvin toimiva XM 2,1 TD alumiini-imusarjalla, mitata, kuinka suuri väli on Imusarjan ja Bosch-pumpun yläosan pyöreän mutikan väli. Jos siten saisi ruiskutuksen kohdalleen. Toinen ongelma on kierroslukumittari, joka näyttää tasan 0. Mistä vanhempi 2,1 TD tunnistaa kierrosluvun? Kone on luultavasti -91 tai -92. Kytkinkopan yläosassa ei ole anturia. 
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 30.04.2014 18:26 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Ongelmat olivat loppujen lopuksi aika pirenet. Keskinkertainen, tyhjäksi sahattu akku, bilteman älylaturi (vai onko se vähä-äly-laturi), ja ruiskutuksen myöhäisyys. Kun auto alkoi olla kasattu, laitoin akun lataukseen yöksi, vai jopa pariksi päiväksi. Kun selän sille käänsi, niin heti lakkasi lataamasta. Sitten kun taas kokeilin käynnistää, niin 20 sekunnissa akku oli tyhjä. Ja koska auto oli pukeilla tallissa, ei toista autoa saanut vierelle. Myöhemmin lainasin kaverilta perinteisen laturin, ja yön yli se oli työntänyt liki 30 Ah virtaa akkuun. Sillä, ja polttoainesuodattimen käsipumppua painelemalla sai koneen jo lupaamaan reilusti kaasupoljinta painellen, ja hetkeksi käyntiinkin, runsaan savutuksen kera. Siitä olikin jo helppo päätellä, että myöhäisellä ollaan. Taas puoli konetta purkaen pumpun 4 mutteria löysälle, ja pumppua arviolta 6-7 astetta aikaisemmalle, tekee siis kampiakselin ajoitukseen tupla-asteet. Nyt käy jo nätisti, savuttamatta, mutta vielä kaipaisin pumpun oikeaa asentotietoa. Kone on siis se ATE-versio Bosch-pumpulla.
Niin, olihan siinä aikaisemmin putsattu hehkureleen ruuveja, vaihdettu polttoaineletkuja, varmisteltu maadoituksia ja pari kertaa jakopäätä auottu, ja varmistettu että jako on varmasti kohdallaan. Nyt vielä vähän MIG-töitä, etujarrujen vaihto, ehkä toisen etujousitolpan vaihto, raidetangon pää, takatukivarren laakerien tarkastus, ja sitten leimalle. Ja matka kohti miljoonan rajapyykkiä jatkuu.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 30.04.2014 18:38 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
XM-Hannu kirjoitti: Toinen ongelma on kierroslukumittari, joka näyttää tasan 0. Mistä vanhempi 2,1 TD tunnistaa kierrosluvun? Kone on luultavasti -91 tai -92. Kytkinkopan yläosassa ei ole anturia.  On miulla olleissa, vuosmallit -91 ja -94, EGR-versiollisissa eli alumiini-imusarjallisissa, ollut kytkinkopassa anturi. Samaten nyt käytössäolevassa -92 muovi-imusarjallisessa eli ei-EGR mallisessa jälkidieselöidyssä on kyllä anturi, mutta vauhtipyörästä puuttuu kolot mitä anturi lukisi... Ei ymmärtääkseni dieselissä ole muita tapoja kierrosluvun lukemiseen ollut, kuin vauhtipyörän kolosista..? Sellainen ero näyttää tosin olevan, että EGR:n kanssa olisi VR-anturi, ja ilman sitä HALL-anturilla. Ainakin paikallaan ollut anturi, josta menee suoraan kierroslukumittarille signaali, on HALL-tyyppinen... Tosin, mistäpä näistä koskaan tietää, mitä milloinkin on tehtaalla keksitty paikalleen asentaa... 
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 30.04.2014 18:52 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Täytyypä googlettaa, mitä tarkoittavat HALL- ja VR- anturit. Ja moottorin johtosarjan vaihdoin alkuperäisestä koneesta, vaikken nyt muista miksi. Olisikohan ollut vesipuolen anturien vuoksi. Kierrosluku-pistokkeelle (luultavasti  ?) ei löytynyt vastakappaletta.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 02.05.2014 17:51 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Karkeasti: -HALL-anturi sisältää elektroniikkaa, ja antaa sellaisenaan "ymmärrettävää" tietoa, esim tässä tapauksessa kierroslukumittarille. Kätevä silloinkin kun pitää löytää luettavaa pintaa hitaasti liikkuvassa tapauksessa -VR-anturi sisältää vain kelan ja magneetin, vaihtojännitesignaalia tarjoilee tämä. Väittävät tämän antavan tarkemman tiedon, hitaassa nopeudessa ei toimi Jälkimmäisen ehjyyttä voi yleismittarilla mitata, muutama sata ohmia on yleensä kelan resistanssi. Ensinmainittu taas mittaustilanteessa tarvitsee käyttösähköt, ja monesti on myös lähtö Open Collector -tyyppiä, ilman ylösvetovastusta lähdöstä ei mittarilla oikein mitään tulkita voi... Jostapa taas mieleen tulee, ehtiiköhän sitä tehdä luettavat koloset nyt käytössä olevaan Xm:n vauhtipyörään, ennen siirtymistä seuraavaan ajopeliin..? 
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 02.06.2014 17:44 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Lisäinfoa kierroslukumittarin anturiin...
Kaikissa muissa näytti olevan sama anturi varaosaluettelon mukaan, paitsi V6.24 -moottorin kanssa. Eli puheet älyä sisältävästä HALL-anturista saa unohtaa tässä yhteydessä, sellainen vain magneetin ja kelan sisältävä pitäisi kaikista muista löytyä. Omasta löysin mittarin toiminnan, laittamalla kytkinkoppaan kiinni jostain Bx:stä peräisin olevan anturin, olikohan Motronicin ohjaamasta 1.9 8-venttiilisestä kattikoneesta tuo. Vastaava pitäis ymmärtääkseni löytyä myös 16-venttiilisestä Beksistäkin...
Tälläsin siis anturin koloseensa, kytkin pistokkeen kiinni, ja käänsin koneen käyntiin. Iloisesti mittari heräsi välittömästi eloon, olihan se jo aikakin, kun nollatappiin nojaavaa mittaria olikin tullut katseltua jo pitkälle toista vuotta...
Kiusallisessa paikassa vaan on tuo, pitäisi ahtoputket ainakin irroittaa että saisi kiinnitysruuvin asennettua, ehkä muutakin saisi purkaa. Vaan olkoon, sen verran tiukka oli tuo metallirunkoinen anturi, verrattuna alkuperäiseen muovirunkoiseen, että en ihan helpolla sen usko sieltä pois hyppäävän. Ja jos hyppää, niin palataan vain entiseen eli nollaa näyttävään mittariin...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 02.06.2014 18:31 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Tampere
|
Joissain nakuttimissa kieppimittari saa vauhtia laturista pökötin 1,9 seihin kauppaavat laturia kieppimittariliitännällä.
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 02.06.2014 19:02 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
kaselin kirjoitti: Joissain nakuttimissa kieppimittari saa vauhtia laturista pökötin 1,9 seihin kauppaavat laturia kieppimittariliitännällä. Ja jossain menee vaijerilla, kuten nopeusmittarinkin tieto... Vaan ei Xm:ssä, ihan on oma anturi tuotakin varten. EGR:n kanssa sitten sen purkki tarvitsee tuota tietoa, ja sen kautta kulkee tieto mittarille. Ja molemmissa hallussa olleissa EGR -malleissa, purkki on ollu pimiänä, mutta korjattavissa, ilman sitä tietoa ei tekstinäyttö halunnut läheskään kaikkia tietoja kertoa, sekin kun haluaa moottorin käyntitiedon hahmottaakseen tilanteen että käynnissä ollaan ja sit testaillaan ennen lähtöä mm. jarruvalojen toiminta. Eikä se varoittele viallisesta ABS:istakaan ellei käyntitietoa moottorista tule... Mersuissa muistelisin olleen aika yleinen tuon laturin tuottama kierroslukutieto. Sepä vaan ei sitten enää täsmää, jos vaihtolaturissa on erikokoinen hihnapyörä, remmi luistaa tms...  Ainiin, Bx/Xsara td:ssäkin on tullut tuo vauhtipyörältä omalla anturillaan kierrosluvun mittaaminen vastaan...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 04.07.2014 20:42 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Kierroslukumittarin johto löytyi pitkän kaivamisen jälkeen. Vaan mikä mahtaa olla moottorin johtosarjassa yli jäänyt naaraspistoke? Musta, violetti sisäosa 3-piikkisen vastakappale, vain laitimmaiset paikat käytössä, kaksi vihreää johdinta. Haarautuu isommasta johtonipusta jäähdytysvesianturien kohdalta, haaran pituus n.35 cm.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 04.07.2014 21:47 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
VR- anturin, induktiivisen, toiminnan voi mitata vastusmittauksella, kunhan jollain magneetilla hipoo anturin "herkkää päätä". Kyllä mittarin osoitin heilahtaa kummasti. Voi tietysti mitata myös jännitteen, joka on vähäinen, tai virran, milliampereja. A-mittari vaan anturiin kiinni..
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 04.07.2014 22:03 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Ettei vaan olisi dieselfiltterin vedentunnistimen piuhat..? Niitäkin on sit ainakin kahta eri mallia, molempaa on vastaan tullut...
Merkkivalopaneelista löytyy dieselinsekaiselle vedelle merkkivalo, ja tekstinäyttö osaa kertoa että "water in diesel filter". Osaa tosin näyttää sitä tekstiä, vaikka vettä ei olisikaan, ehkä parin vuosikymmenen nesteissä lilluminen on saanut jotain kummaa aikaan..?
Samalla seudulla on sitten ahtopainemittarin anturin liitin, mutta se on muistaakseni kolmella nastalla. Moottorin taakse sujahtaa myös samoilta tienoilta öljymäärän anturin piuha, jos en ihan väärin muista...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 04.07.2014 22:39 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Kiitos, Jasu. Taitaa olla piuhat totaalisen ristissä. Tuo suodattimen vedentunnistus voisi sopia kuvaan, sillä moottorin häiriövalo oranssina loistaa mittaristossa, vaikka kone käy hyvin. Tuota mainitsemaasi tekstiä en ole kyllä kertaakaan nähnyt. Mikäköhän piuha minulla on tällä hetkellä kiinni suodattimen johdossa?  Huomenna tutkin lisää.
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 05.07.2014 14:48 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Nyt on TD:n etujousisylinterit eri paria. Mittasin korin korkeutta, ja pienemmän, 22 mm:n puoli on n.1,5-2 cm alempana kuin oikea puoli, jossa on alkuperäinen 25 mm jousisylinteri. Eron joko huomaa, tai ei huomaa, kompensoihan se hyvin tien kaltevuutta... Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta tilanteesta? Tuleeko jotain haittaa koiranluille tai eturipustuksille? Entä tiukka jarrutus, kyykkääkö etupää normaalista poiketen? tai muita havaitoja? Taidan piakkoin vaihtaa toisenkin, mutta ajattelin kysäistä kuitenkin...
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 05.07.2014 19:19 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Eron huomaa siten, että "matalammalla" puolella olevaan suuntaan haluaa vetää veto päällä, ja toiseen suuntaan vauhtia hidastaessa. Ei kovinkaan kiva. Lisäksi keikahtaa hassusti jarruttaessa. Ei monenkaan millin eroa tarvitse että tuo alkaa esiin tulla, 20 milliä tuntuu varmasti...
Tuon uskoisin havaittavan jo paikallaan sivusuuntaan keinuttaessa, keinuu ikäänkuin vastakkaisten kulmien varassa...
Vaihda vaan se toinenkin suosiolla...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 06.07.2014 21:58 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
XM-Hannu kirjoitti: TD:n etujousisylinterit eri paria. Vaihdettu! Tuntuu etupää nyt ensikokemuksena melkein liian pehmeältä. Samat pallot, irrallaan olleesta mittasin kaasutäytön n.48 Bar. Uutena 50Bar. Etujousituksen paine on nyt 1.3 x ennen tarvittu paine, koska jousimännät on nyt pienemmät. palloissa on siis joustotilavuutta vähemmän. Vastaavasti esim. 5 cm:n sisäänjousto työntää vähemmän öljyä palloon, kuin aikaisemmin. Vaimennus varmaankin väheni, koska öljyn virtaus samalla joustolla väheni.  Mietin tässä vaan, että pitäisikö pallot hivenen ylitäyttää? Entä hydractive lisäpallo? Kokeiillaan nyt yksi Lapin-keikka, miltä rupeaa ajossa tuntumaan. 
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 06.07.2014 23:23 |
Viestit: 5126
|
XM-Hannu kirjoitti: Vaihdettu! Tuntuu etupää nyt ensikokemuksena melkein liian pehmeältä. .... Mietin tässä vaan, että pitäisikö pallot hivenen ylitäyttää? Entä hydractive lisäpallo? Kokeiillaan nyt yksi Lapin-keikka, miltä rupeaa ajossa tuntumaan.  mitä suurempi paine, sitä pehmeämpi (ainakin normaaleissa rajoissa), eli kovemmaksi jos haluaa, niin kai pikemminkin alitäyttöä pitäisi olla? Eli kun auto on tassuillaan on paineet kuitenkin paljon kovemmat kuin nuo irtonaisena mitatut ja irtonaisena täytetty kovempi paine jättää (saman käyttöpaineisen), suuremman joustotilavuuden käyttöpaineissa -> pehmeämpi jousitus kovemmilla (irto)paineilla) Tosin taas käytön aikaisilla paineilla ei toimi kai suoraan ihan noin, koska ohuemmalla sylinterillä tulee kovemmat paineet (sama kilomäärä(tai Newton) kohdistuu pienempään pinta-alaan) mutta sitten myös joustoliikkeen pumppaama öljymäärä tosiaan vähenee ja myös vaimennuspuolellakin (Minusta jotenkin aktiivisissa käyttöolosuhteissa tuntuu helpommalta ajatella tilavuuden muutoksen kautta kuin paineina, vaikka molemmathan tietysti muuttuu samalla kun kaasu joustaa)
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 08.02.2015 00:29 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Tuosta vaihdokaskoneesta vesipumppu alkoi vuotaa oikein huomattavasti. No, hankin uuden ja vaihdoin. Yllättäen pumpun kaikki 6 kiinnitysruuvia olivat tosi löysällä, pari niisatä olisi ollut melkein sormin avattavissa  . Sen sijaan itse pumpussa ei tuntunut olevan mitään vikaa, välystä akselilla ei tuntunut, vaikka miten väänteli ja pyöritteli. Uusi pumppu ja jakohihna ovat nyt kuitenkin koneessa. Täytyy huomenna vielä varmistella koeajoin, ettei muualta vuoda. Vähän pelästytti, kun laski auton pukeilta pyörilleen, niin ilmeisesti apurungon sopukoihin vuotanutta glykolia valui lattialle n. 0,2 dl. Ei onneksi enenpää.
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 08.02.2015 00:46 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
ostat minulta vielä nuo tärkeät uusittavat osat masiinaan niin hyvä tulee  Tarpeettomia minulle, niin saat satasella, tai ostelet sitten tiskiltä tarpeen vaatiessa uudet?  eli imusarjan ja painekotelon väliset tiivisteet ja lämppärin lähdön kannen päätyyn, molemmat ovat kuitenkin kuolleet jo 
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 08.02.2015 01:02 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Imusarjan tiivisteet voisin ostaakin. Koneen vaihteiston puoleisessa päässä en ole havainnut vesiongelmaa. Onko sulla vielä se hydrauliikan jakoventtiilin korjaussarja?
|
|
|
|
 |
tarttis
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 08.02.2015 05:22 |
Viestit: 68
|
jptcool kirjoitti: Oletten soittavinanne siinä Xm:n vieressä Kuusakosken romuautojen noutopalveluun, niin johan starttaa iloisesti  . Ei se Kotkan piste ihan naapurissa ole, Kuusankoski on, kai sielläkin joitain yksityisiä romuttamoja on. 
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 08.02.2015 17:24 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Auto oli vielä yön hallissa. Ennen lähtöä kurkkasin vielä auton alle........ ja hemmetinmoinen lätäkkö LHM:ää Ei kun tunkkaamaan taas koria puolen metrin korkeuteen. Etu-aktiivipallon kohdalla tipputteli. Päätin mitata pallon paineen. Mutta iehän sinne putkipihdit sopineet. Siispä tekemään lattaraudasta uutta pallotyökalua. Hyvin onnistui ja pallo naksahti auki. Ja ensimmäinen havainto: pallon tiiviste kierteellä.  . Nyt en oikeasti muista, olenko tuota koskaan aikaisemmin saanut auki. Onko siis oma virheeni, vai onko vaihdettu vielä saksanmaalla ollessaan. Aikaleima pallossa 050808, kumpaan suuntaan tuo luetaan? Auto tuotu suomeen 24.10.2006. Paine pallossa oli vielä 54 Bar, uutena 75 Bar. Nippa nappa käyttökelpoinen vielä.
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 08.02.2015 23:21 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
XM-Hannu kirjoitti: Imusarjan tiivisteet voisin ostaakin. Koneen vaihteiston puoleisessa päässä en ole havainnut vesiongelmaa. Onko sulla vielä se hydrauliikan jakoventtiilin korjaussarja? Kyllä sen(kin) pitäs olla tallessa.......ja onkin, piti oikein tarkistaa, kun en ole mokomaa miettinyt aikoihin  140€ kaikista, sisältää luotettavan postin toimituksen tai MH, ehkä parempi MH?
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 09.02.2015 01:11 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 22.03.2015 13:16 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Hehkutus on ollut jonkin aikaa ongelmallista. Sain uuden hehkureleen, ja taas toimi vähän aikaa hyvin, kunnes eilen oli taas hehkujen 30 A sulake palanut. Kysymys: voiko hehkutulppa mennä oikosulkuun? Tänään menen kuitenkin tarkistamaan johdot, ja mittaan vastukset. 1,1 ohm ne muistaakseni ovat olleet minun mittarini tarkkuudella.
|
|
|
|
 |
|
|