Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/3 [ 55 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Toivottavasti ei ollut tämän palstan lukija
ViestiLähetetty: 24.07.2009 12:59 
Käyttäjän avatar

Valkoinen XM, joka porhalsi tänään n. klo 11.05 Tammelan Puistokatua Tampereella suojaan suojatien yli, vaikka suojatiellä oli väkeä ja toisella puolella auto pysähtyneenä. Siinä taisi taas yksi mies henkilö saada ylimääräistä sydämentykytystä, kun juuri ja juuri varpaita hipoen kaahattiin vauhdilla ohitse. Hetken aikaa melkein häpesin kuuluvani saman autokunnan kannattajiin. Täytyy toivoa, että kyse ei ollut tämän palstan käyttäjästä eikä kerholaisesta, vaan jostain satunnaisesta haahuilijasta. Sen verran läheltä piti tilanne taas oli :evil: :cry:

Poissa

Viestin otsikko: Re: Toivottavasti ei ollut tämän palstan lukija
ViestiLähetetty: 24.07.2009 13:52 
On se kumma kun joillain on aina olevinaan kiire eikä jalankulkijoista välitetä yhtään. Entäs sitten kun tuo kyseinen kuski astuu ulos autostaan ja on itse ylittämässä katua suojatietä pitkin ja joku toinen tekee samoin kuin hän. Niin kiroaako silloin autoilijan vai ei. :?

ViestiLähetetty: 24.07.2009 17:42 
Käyttäjän avatar

Mitä sitten vaikka oliskin, kyllä tekevälle sattuu ja ette voi tietää miten paljon kuskia harmitti jo het tapahtuneen jälkeen...
Itsekin töräytin just viikko sitten päin punaisia ja vain siksi että kun edellä seisova auto äkkiä lähti liikkeelle kun suoraan ajaville olikin punainen. Se on niin helppoa hölmöillä vahingossa ja epähuomiossa. Kyllä minä kirosin koko kabiinin täyteen ulkosynnyttimen nimeä (olin yksin liikkeellä :oops: ) kun huomasin pompanneeni päin punaista vaikka jengi ympärillä tietenkin ajatteli että: "ompa kusipää"
Noita kuuluisia suojatieohareita näkee usein ja ne ovat kyllä melko vaarallisia. Talvella varsin on parempi todella olla antamatta tilaa jalankulkijoille.

Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa

ViestiLähetetty: 24.07.2009 18:26 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Aika usein kuulee, että mihin niillä kaikilla autolijoilla on niin kova kiire?
Helsingissä päivittäin ajellessani ihmettelen, että mihin ihmeeseen niillä jalankulkijoilla on niin hemmetinmoinen kiire, että pitää oikeen juosten tulla alle.
Jalankulkijan on saatavat kyllä oikeutensa autotiellä, mutta kokeilkaapa kääntää autoa jalankulkutiellä...

Jos yhtään on itsesuojevaistoa ja tilannetajua tallella tässä holhousvaltiossa niin katsoisin(ja katsonkin) aikasta tarkkaa sitä viereistäkin kaistaa jos toisella annetaan tietä.

Vahinkoja sattuu ja niistä opitaan.

C4 VTS
TTq roadster
http://www.thaimaaopas.fi
http://www.futuretrend.fi
Poissa

ViestiLähetetty: 24.07.2009 19:33 
Käyttäjän avatar

vahinkoja sattuu itse kullekin, pääsääntöisesti autoilijat kyllä pysähtyvät jos toinen auto on pysähtynyt suojatien eteen.
Itse katson kyllä taustapeilistä jos pysähdyn suojatien eteen, välillä arvelluttaa pysähtyä mannerheimintiellä,koska jos joku täräyttää jalankulkijan yli niin omalta osaltani kannan syyllisyyttä koska annoin signaalin jalankulkijalle tien ylittämiseen.
Vaikeita asioita,tuskin kukaan tahallaan tekee virheitä

Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa

ViestiLähetetty: 24.07.2009 19:55 
Käyttäjän avatar

:? Tätä tilannetta on syytä tosiaan tarkkailla ja varsinkin olen aina tarkkana yleensäkin lasten suhteen joka tilanteessa , sillä sitä ei ikinä itselleen anteeksi antaisi jos pikkuisille jotain oman kiireen tai tyhmyyden vuoksi sattuisi. Lapset ovat arvaamattomia, mutta vastuu on minun.

Poissa

ViestiLähetetty: 24.07.2009 20:17 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Meillä on täällä Kouvostoliitossa parikin suojatien paikkaa joihin melkein pelottaa jäädä suojatien eteen odottamaan. Laskin eräänäkin kertana 5 kertaa 5 minuutin aikana kun ohitseni mentiin. "Onneksi" täkäläiset osaavat katsoa seisahtuneen auton taakse, josko sieltä tulisi joku. Monta kertaa lasken päässäni "Bling yksi sakko, Blin toinen sakko, Bling kolmas..." Se on liian helppoa, varsinkin jos ei ole tuttu paikka, tai vielä pahempaa, jos on liian tuttu risteys. Ihmeen vähän täällä kolisee vaikka ehkä tuo liikennekulttuuri on jotenkin paikkakunnalle ominaista :oops: .
Eräs Mikkelistä kyläilemään tullut kaverini melkein astui auton eteen suojatiellä. Siellä Mikkelissä kun autot todellakin väistävät jalankulkijoita. Vaimoke onneks ehti ottaa niskasta kiinni ja vetäistä turvaan =)

Mika Sivonen
Chrysler Sebring Cabrio 1997

https://youtube.com/@MikaSivonen
http://sites.google.com/site/citroendseries
http://citroendseries.blogspot.fi
sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
Poissa

ViestiLähetetty: 24.07.2009 23:22 

Tälläistä se on täällä, hienoa oli olla välillä sivistyneen liikenteen parissa Virossa, Tallinnassa kolme kaistaa autoja seisoo kiltisti parin jalankulkijan takia :D

Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa

ViestiLähetetty: 25.07.2009 00:21 
Käyttäjän avatar

Sama huomio täällä. Kun vaan muisti katsoa, ettei kohti tuleva auto ollut suomen kilvissä, niin uskalsi reilusti astua tielle. Kyllä on meillä suomalaisilla oppimista Virolaisilta :)

Poissa

ViestiLähetetty: 04.08.2009 10:56 
isokissa kirjoitti:
Sama huomio täällä. Kun vaan muisti katsoa, ettei kohti tuleva auto ollut suomen kilvissä, niin uskalsi reilusti astua tielle. Kyllä on meillä suomalaisilla oppimista Virolaisilta :)

Ei tarvi mennä kuin Maarianhaminaan, niin sama juttu sielläkin. Jos jalankulkija tai pyöräilijä on aikeissa ylittää kadun, niin (ahvenanmaalaiset) autot pysähtyvät ja päästävät kadun yli. Alussa jäi suu auki ihmetyksestä, kun on tottunut toisenlaiseen käyttäytymiseen...

ViestiLähetetty: 04.08.2009 11:16 

Lemon kirjoitti:
Ei tarvi mennä kuin Maarianhaminaan, niin sama juttu sielläkin. Jos jalankulkija tai pyöräilijä on aikeissa ylittää kadun, niin (ahvenanmaalaiset) autot pysähtyvät ja päästävät kadun yli. Alussa jäi suu auki ihmetyksestä, kun on tottunut toisenlaiseen käyttäytymiseen...

Eikös olisi hyvinkin toivottavaa, että olisivat tämän palstan lukijoita? Jos vaikka olisi tarttuvaa, eikä pelkkä ihmetyksen aihe.

Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa

ViestiLähetetty: 04.08.2009 12:02 

Lemon kirjoitti:
isokissa kirjoitti:

Ei tarvitse ihmetellä. Kun seuraa muutenkin finskien ajokäytöstä, tai sen puuttumista. Vika lienee perimässä, kaikki juntit osuneet samaan paikkaan suomeniemelle. Olisikohan aikoinaan häädetty jostain, jonne sitten jäänyt ns. parempi kansanaines. :D ;)

Poissa

ViestiLähetetty: 04.08.2009 12:14 
Käyttäjän avatar

IsoD kirjoitti:
Meillä on täällä Kouvostoliitossa parikin suojatien paikkaa joihin melkein pelottaa jäädä suojatien eteen odottamaan. Laskin eräänäkin kertana 5 kertaa 5 minuutin aikana kun ohitseni mentiin. "Onneksi" täkäläiset osaavat katsoa seisahtuneen auton taakse, josko sieltä tulisi joku. Monta kertaa lasken päässäni "Bling yksi sakko, Blin toinen sakko, Bling kolmas..." Se on liian helppoa, varsinkin jos ei ole tuttu paikka, tai vielä pahempaa, jos on liian tuttu risteys. Ihmeen vähän täällä kolisee vaikka ehkä tuo liikennekulttuuri on jotenkin paikkakunnalle ominaista :oops: .

Itse lensin tuossa muutama kuukausi sitten Valtaltakadulla sarvien yli, kun piti suorittaa äkkipysähdys suojatiellä juuri tuollaisessa tilanteessa. Nuori juippi bemarilla ehti juuri ja juuri sitten kuitenkin pysähtyä enkä rusentunut alle. Siinä varmaan ohikulkijoidenkin korvat punoitti kun kirosin kuskia kuula punaisena syvimpään helvettiin.

C4 VTS -05 // 306 cabriolet 2.0 -97 // BX 16V -87 // 2CV -61 // 2CV -61
Poissa

ViestiLähetetty: 04.08.2009 13:32 

Minulla on tapana varsinkin kodin lähistöllä olevalla 40 km/h rajoituksella olevalla kadulla antaa tietä, jos jalankulkija on edes harkitsemassa tien ylitystä. Yleensä ajonopeudet tuolla kadulla lähentelevät pikemminkin 70 km/h kuin tuota ylintä sallittua. Kun tytär sattuu koulumatkalla ylittämään tuon tien, niin hidastuupa ajonopeudet kummasti ja läpiajoliikennekin vähenee. Naapureiden kanssa ollaan sovittu, että kaikki tarkkailevat omia ajonopeuksiaan ko. kadulla ja päästävät ihmiset yli. Hyvin on tuntunut tarttuvan, koska ajonopeudet ovat selkeästi olleet laskussa ko. kadulla.

Toki muutenkin olen antanut jalankulkijoille tietä, myös silloin kun viereisellä kaistalla ei juuri silloin ole ketään ohittamassa. Jos joku on tulossa viereistä kaistaa, niin äänimerkillä olen pyrkinyt varoittamaan jalankulkijaa. Ei vielä ole onneksi sattunut ketään kaaharia, joka surutta olisi ohi laskenut.

Tällä hetkellä citikaton
Poissa

ViestiLähetetty: 04.08.2009 21:30 
Käyttäjän avatar

gelupa kirjoitti:

Itse lensin tuossa muutama kuukausi sitten Valtaltakadulla sarvien yli, kun piti suorittaa äkkipysähdys suojatiellä ...

Kertokaahan, onko suojatiellä pyörää talutettava? Eikö suojatie ole jalankulkijoita, siis hitaasti liikkuvia varten? Eli autoilijat eivät osaa varautua nopeasti liikkuviin pyöräilijöihin.

-------
Sitikka-kyytiä v:sta -58
nyt alla Xantia Activa TCT
Poissa

ViestiLähetetty: 04.08.2009 21:38 
Käyttäjän avatar

kyllä pitää taluttaa pyörää suojatiellä,laki sanoo.
Kerran meinasin ajaa penskan päälle kun poika ajoi minusta katsottuna vasemmalla jalkakäytävällä ja minä autotiellä luonnollisesti.
Todella kovaa poika ajoi pyörällä ja yhtäkkiä kurvasi suojatielle suoraan eteen. Kumi palamaan ja auto pysähdyksiin,ei jäänyt kuin muutama kymmenen senttiä. Jos minun nopeus olisi aavistuksenkin kovempi ollut niin rysähtänyt olisi. Polkupyörät suojatiellä on paha yhditelmä.

Sitten yksi kysymys: Velvoittaako laki autoilijoita väistämään pysäkiltä lähteviä busseja? Tottakai tilaa pitää antaa mutta entäpä jos jo ehtii bussin rinnalle ja bussi kiilaa kylkeen lähtiessä pysäkiltä,kenen vika tälläisessä tapauksessa?

Edit: löysin lakipykälän. on väistettävä jos tiekohtainen nopeusrajoitus alle60km/h

Viimeksi muokannut black_van päivämäärä 04.08.2009 21:42, muokattu yhteensä 1 kerran

Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa

ViestiLähetetty: 04.08.2009 21:38 

maarit kirjoitti:
Kertokaahan, onko suojatiellä pyörää talutettava?

On talutettava, jos suojatie ei ole pyörätien jatkeena. Kuitenkin polkupyöräilijän on väistettävä kummastakin suunnasta tulevaa liikennettä.

Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa

ViestiLähetetty: 04.08.2009 21:56 
Käyttäjän avatar

r_a_n_u kirjoitti:
maarit kirjoitti:

On talutettava, jos suojatie ei ole pyörätien jatkeena.

Joo, se jatke onkin käsite jota kaikki ei käsitä... Eikös se jatke näytä siltä että siinä on suojatie ja sen vieressä lyhyet pätkäviivat.... mitensennyt kertois...
Esim näin, merkattu kylläkin kolmiokuvioin (ihan outo):

http://www.tuulilasi.fi/files/imagecach ... 200993.jpg

Taikka sitten ei sillä tässä on het poikkeus:

http://images.google.fi/imgres?imgurl=h ... sgab-7mQBQ

Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa

ViestiLähetetty: 05.08.2009 08:25 
Cikatti kirjoitti:
Joo, se jatke onkin käsite jota kaikki ei käsitä... Eikös se jatke näytä siltä että siinä on suojatie ja sen vieressä lyhyet pätkäviivat.... mitensennyt kertois...
Esim näin, merkattu kylläkin kolmiokuvioin (ihan outo):

http://www.tuulilasi.fi/files/imagecach ... 200993.jpg

Nuo ajorataan maalatut kolmiot ovat ihan sama kuin se kärkikolmio-liikennemerkki.

ViestiLähetetty: 05.08.2009 08:48 
Käyttäjän avatar

r_a_n_u kirjoitti:
maarit kirjoitti:

On talutettava, jos suojatie ei ole pyörätien jatkeena. Kuitenkin polkupyöräilijän on väistettävä kummastakin suunnasta tulevaa liikennettä.

Nuita kannattaa varoa, siis kun se suojatie on pyörätien jatkeena. Sieltä ne tulee laput silmillä. :( Varsinkin skubuilla kaahaavat pissikset. :roll:

Poissa

ViestiLähetetty: 05.08.2009 09:27 
Käyttäjän avatar

maarit kirjoitti:
gelupa kirjoitti:

Itse lensin tuossa muutama kuukausi sitten Valtaltakadulla sarvien yli, kun piti suorittaa äkkipysähdys suojatiellä ...

Kertokaahan, onko suojatiellä pyörää talutettava? Eikö suojatie ole jalankulkijoita, siis hitaasti liikkuvia varten? Eli autoilijat eivät osaa varautua nopeasti liikkuviin pyöräilijöihin.

Jos suojatie on pyörätien jatkeena niin mielestäni ei tarvitse taluttaa (niinkuin tuossa paikassa on). Tuossa ei autoille ole kolmiota jolloin väistämisvelvollisuus olisi ollut minulla, mutta kun toiselle kaistalle oli jo pysähtynyt auto antamaan tietä niin toki lähdin suojatietä ylittämään. Mitenhän tuossa tuomio tulisi jos asiasta jouduttaisiin tappelemaan? Itse olen kyllä vahvasti sitä mieltä että pysähtymisvelvollisuuden laiminlyönyt autoilija on tuossa se syypää.

C4 VTS -05 // 306 cabriolet 2.0 -97 // BX 16V -87 // 2CV -61 // 2CV -61
Poissa

ViestiLähetetty: 05.08.2009 10:19 
Käyttäjän avatar

gelupa kirjoitti:
maarit kirjoitti:
gelupa kirjoitti:
Jos suojatie on pyörätien jatkeena niin mielestäni ei tarvitse taluttaa (niinkuin tuossa paikassa on). Tuossa ei autoille ole kolmiota jolloin väistämisvelvollisuus olisi ollut minulla, mutta kun toiselle kaistalle oli jo pysähtynyt auto antamaan tietä niin toki lähdin suojatietä ylittämään. Mitenhän tuossa tuomio tulisi jos asiasta jouduttaisiin tappelemaan? Itse olen kyllä vahvasti sitä mieltä että pysähtymisvelvollisuuden laiminlyönyt autoilija on tuossa se syypää.

Vaikea hakea syyllisyyttä. Todennäköisesti kyseisessä tilanteessa molemmat tuomittaisiin varomattomuudesta.
On olemassa sellainen paksu eepos, jonka nimi on "syyksiluettavuusoppi". Tämän eepoksen mukaan ei ole mustavalkoisesti aina vain syyllisiä, tai syyttömiä. Syyllisyys määritellään usein suhteessa, esim. 60/40.

Pyöräilijän kuuluu toki väistää suoraan ajavaa autoilijaa ylittäessään suojatien jatkeena olevaa pyörätietä. Tilanne muuttuu, jos autoilija kääntyy vasemmalle, tai oikealle taittaakseen pyörätien jatkeen yli. Silloinhan autoilija on väistämisvelvollinen, tuli pyöräilijä sitten autoilijaan nähden vasemmalta, tai oikealta.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että autoilijalla on moraalinen vastuu heikommista. Ei ole olemassa mitään päälleajo-oikeutta.
Ensi viikolla alkaa koulut ja liikkeellä on paljon pieniä koululaisia. Ollaan siis varovaisia, tuli sitä porukkaa sitten mistä suunnasta tahansa.

Miksi muuten et taluttanut pyörää suojatien yli. Väistämisvelvollisuus olisi muuttunut siinä silmänräpäyksessä.
Kyseisessä tilanteessa en olisi kyllä mennyt haukkumaan muita, koska olisin todennut omassakin toiminnassa niin paljon puutteita. Kaikki vaaran elkeet oli ilmassa kuvaamassasi tilanteessa. Itse olisin mennyt kulman taakse nuolemaan haavojani.

Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa

ViestiLähetetty: 05.08.2009 10:33 
Käyttäjän avatar

Cikatti kirjoitti:

Joo, se jatke onkin käsite jota kaikki ei käsitä...

Ja nyt avainkysymys: kuinka minä erotan pelkän suojatien ja pyörätien jatkeen? Mitä ilmeisimmin liikennemerkillä http://alk.tiehallinto.fi/www2/liikenne ... merkit.htm :o .

Mutta. Liikenneturvankin pyörailyohjeet ovat mielestäni epäselviä.
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/turv ... /index.php ja oikeasta reunasta pdf "Pyöräilysäännöt (selkokielinen)".

Mm: "Pyörätieltä ajoradalle tulevan pyöräilijän on väistettävä muita." ja "Jos pyörätie tai kevyen liikenteen väylä jatkuvat suojatienä tien yli, pyöräilijä voi ylittää tien ajamalla suojatietä pitkin. Pyörätie ei kuitenkaan anna pyöräilijälle etuajo-oikeutta, vaan häntä koskevat pyörätieltä ajoradalle tulevan pyöräilijän väistämissäännöt.".

-------
Sitikka-kyytiä v:sta -58
nyt alla Xantia Activa TCT
Poissa

ViestiLähetetty: 05.08.2009 10:47 
Käyttäjän avatar

Itse olen ainakin moottoripyöräilessäni oppinut, että on hyvä olla varautunut luopumaan oikeuksistaan antamalla tietä. Kaupungissa pyöräilijän nopeus voi helpostikin olla suurempi kuin mitä esim. autoilija saa ajaa ja jos on pahoja pimentopaikkoja voi pyöräilijä omalla varomattomuudellaan aiheuttaa itselleen vaaratilanteen vaikka autoilija olisi kuinka varovainen.

Mutta kyllä autoilijan kannattaa koko ajan miettiä, mitä jos tuon ja tuon puskan takaa tulee lapsi tai vaikka pyöräilija, että saan autoni pysäytettyä tai väistettyä. Hereillä pitää olla kokoajan ja periaatteessa kaikkeen mitä ihmeellisimpiin asioihin pitäisi olla varautunut

Citroen C5 2.0 16v Break vm.02 Nothing moves you like Citroën
Poissa

ViestiLähetetty: 05.08.2009 10:48 
Olen tottunut varomaan noita ajotien ylittäviä pyöräteitä, olen sitten autolla tai pyörällä liikkeellä, koska osa pyöräilijöistä ajaa todella holtittomasti, eivät edes vilkaise sivulle, ja sama koskee osaa autoilijoista, eivät viitsi vilkaista tuleeko joku pyörätietä. Parempi varoa kuin kolaroida ja ruveta jälkeen päin kiistelemään, kumpi on syyllinen. Tuollaisesta kolarista jäisi joka tapauksessa aika kurjat muistot vaikka olisi ollut oikeassakin.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/3 [ 55 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava