|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: M: Koe-eläin Peugeot 406R coupe V6 Lähetetty: 29.03.2014 23:46 |
Viestit: 2666
|
|
Pihassa alkaa taas kinostaa siihen malliin harrasteautoja, että tarvitaan toimenpiteitä.
Lisäksi minua alkoi kiinnostaa toisessa ketjussa esitetty kysymys: "Ostaisitko tältä mieheltä auton?". Kokeillaan!
Myyn siis tuon monissa threadeissa täälläkin käsitellyn 406 coupen. Kyseessähän on 2002 vuosimalli, eli niin sanottu facelift (406R coupe), eroten vanhemmista muunmuassa V6-koneen, sähköjen, sisustan ja etuvalojen (tässä on projektorivalot nuo lähivalot) osalta.
Pösö on tuon vuoden huippumalli, tehdasvarusteluna muunmuassa muistinahkat ja muistipeilit, sadetunnistin, navigaattori (tulitikkuaskia pienemmällä näytöllä...), kahdeksan kaiuttimen audiosysteemi jossa cd-vaihtaja peräkontissa, vakionopeussäädin, audion kontrollointi rattipylväästä ja niin edelleen.
Autolla on rullattu 280.000 ja saattaa PP2000:n mukaan pitää paikkansakin. Nämä coupet ovat olleet monesti varsin runsaassa matka-ajossa, kyseessähän on maantieautojen aateliin kuuluva peli. Olen nähnyt puoli miljoonaa ajettuja diisseli-coupeja jotka ovat vieläkin olleet koriltaan varsin jäykkiä, ilmeisesti tämän mallin kori on paljon jämympi konehuoneen poikittaistukineen kuin tavallisessa 406:ssa.
Kone ja vaihdelaatikko ovat tuttujakin tutumpia. PSA:n uudempi bensa-V6, 152 KW (pre-facelift malleissa rapia 10kw vähemmän), ja ZF:n 4-vaihteinen automaattiloota. Samat kamppeet kuin C5 V6:ssa, ilmeisesti hieman eri softilla kuitenkin. Autohan on hieman ripeämpi jostain syystä kuin C5 V6, vaikka painoa on melko lailla saman verran - tämä menee sataseen sekunnin nopeammin, tehtaan mukaan.
Mutta lähdetäänpä liikkeelle miinuksista ja puutteista, niin ei mene omakehuksi:
- etupuskurin alahuuli halki siitä keskeltä, tyyppivikakohdasta, korjattu takaapäin lasikuidulla joskus - eri puolilla autoa on pieniä "parkkipaikkalommoja" puolenkymmentä, jotka näkyvät tietyssä valossa. Sen verran pieniä että kuvissa eivät näy. Konepellissä oli isompi painauma, ilmeisesti jonkun linnun jättämä, mutta se on korjattu "smart repair"-tekniikalla ilman maalausta - kone keitti talvella, sen jälkeen olen ajellut 3000 km eikä ihme kyllä tee paineita, mutta silti. Ks.threadi "miksi kannentiiviste ei palanut" - täykaasukiihdytyksessä välillä 90-110 joskus tärisee havaittavasti, sen verran vähän että kyydissäolija ei huomaa, mutta kuitenkin. Epäilen vetoakselien sisäpäitä. - molemmat etukatit ja/tai etummaiset lambda-anturit ovat kuluneet - ks. thread "katalysaattorivian korjaus kenttäoloissa" - etupenkkien muuten täydellisessä nahkaverhoilussa on ulkoreunan nahkapäärmeessä (piped leather) havaittavissa karvaisuutta, rikki se ei ole mistään kohtaa - navigaattorin / radion näyttö on tyyppivikainen, eli moniaita pikselirivejä on pimeänä - audiojärjestelmästä kuuluu joskus CD-boksin levynvaihdon yhteydessä kahinaa - joku maapiuha jostain löysällä? - jarrut vinkuvat märkänä / kylmänä ensimmäisissä jarrutuksissa (tämän mallin brembojen "ominaisuus", tyyppivika, mutta vika silti) - tuulilasi on vanha ja naarmuinen, mutta ehyt. Kyllä siitä läpi näkee, mutta vasta-auringossa tilanne voisi olla parempikin - toisen sivupeilin lämmitys ei toimi - molempien etupenkkien penkinlämmitys toimii vain satunnaisesti, yleensä kylmemmällä ilmalla hetken. Vastuslangat tod.näk poikki lämmityselementeissä ja saavat joskus kosketusta kun sopivasti istuu. Teoriassa vika voisi olla myös ohjausbokseissa, mutta se olisi liian helppoa Murphyn mukaan - venttiilikoppien tiivisteet hikoilevat öljyä sen verran että joskus saattaa pisara tipahtaa etummaisen pakosarjan päälle kun oikein kuumaksi ajaa - audiojärjestelmässä yksi takakaiutin hattuhyllyllä on ilmeisesti saanut siipeensä, pärisee hieman suurella volyymillä kun tarkkaan kuuntelee - tämä nyt ei ole vika, mutta ärsyttävä ominaisuus, hidas ohjaus, kokonaista 3 kierrosta laidasta laitaan. Monet siitä jopa pitävät, esimerkiksi vaimoni, mutta minä haluaisin nopeamman ohjauksen.
Onhan autossa plussiakin: + vaihdelootan sisuskalut pitkälti uusittu 30.000 km sitten, toimii kuin uusi kylmänä ja lämpimänä (yhtä verkkaisesti, mutta nykimättä) + kone on teholtaan ja käytökseltään hyvässä iskussa, ja kohtuuhiljainen + lähes kaikki alustan puslat ja pallonivelet, sekä iskareiden ylälaakerit vaihdettu viimeisen 3000km aikana, vajaa tonni siihen meni, alusta ei kolise eikä kilise terävissä kuopissakaan + kaikki nesteet, myös jarruneste, uusittu + termostaatti ja jäähdytysnesteet uusittu + automaatti-ilmastointi toimii + koneen jakohihna vesipumppuineen ja välipyörineen vaihdettu 20.000 km sitten, samaten apulaitehihna välipyörineen + nahkasisusta virheetön (poislukien miinuksissa mainittu reunapäärmeen "karvaisuus") + muistipenkit ja muistipeilit toimivat, myös muistipaikat! (ihme sinänsä 2002 autossa) + audiojärjestelmä ja jopa cd-vaihtaja toimii + auto on varsin hiljainen ikäisekseen, merkittävästi hiljaisempi (myös alustaääniltään) kuin saman ikäinen C5 V6, melkeinpä C6:n hiljaisuustasoa maantiellä mikä saattaa yllättää monet + ohjauksen nopeuden mukainen säätö toimii, sehän on vain näissä V6:tosissa + pohja ja peräkontti ovat melko lailla ruosteettomia + 5 alkuperäistä, suoraa ja hilseilemätöntä coupen kevytmetallivannetta + alla yhden kesän ajetut Michelinin Primacy HP:t ja täsmälleen oikean kokoiset eli 215/55R16 (ei ole säästetty ja ostettu halvempaa kokoa 205/55) + nelipyöräsuuntauksessa kaikki arvot menivät kauniisti vihreälle, kori tuntuu olevan suora, auto on varsin suuntavakaa
Tulihan siinä tarinaa. En oikein tiedä onko tällaisillä mitään arvoa nykyään, harrastaako näitä kukaan. Minä tämän ostin pitkälti mielenkiinnosta, että minkälainen on ajaa ja omistaa "maailman kaunein auto".
Hintako?
No mitä näistä tämmöisistä vanhoista. Näkyvät vastaaville facelift-malleilla nettiautossa huutelevan jopa kymmentätuhatta euroa, mutta sehän on hullua.
Miten olisi 2500, ja tämähän on siis tax-free hinta (no eihän se mikään tax-free ole, verot on tänne maksettu, mutta suomeen tuotaessa veroja vielä menee)? Tarjotakin saa...
Kurkkasin vielä, että tällaisesta joutuu veroja maksamaan noin 1300-1500 euroa Suomeen tuotaessa. Kokonaishinnaksi siis tulisi tuommoinen 4000.
Kuvia laitan jatkoksi alle.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
|
xanpoke
|
Viestin otsikko: Re: M: Koe-eläin Peugeot 406R coupe V6 Lähetetty: 30.03.2014 11:59 |
Viestit: 509 Paikkakunta: NAKKILA
|
|
No vihdoinkin kunnollinen myynti-ilmoitus. Äskeinen Myydään-palstalla ollut vuodatukseni xmjl:n ilmoituksen johdosta joutaa romukoppaan.
|
|
|
|
 |
|
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: M: Koe-eläin Peugeot 406R coupe V6 Lähetetty: 30.03.2014 12:49 |
Viestit: 2666
|
Ja tässä alkuun kuvia, makusteluksi. Mainitsen vielä lisäksi, että tarjota voi rohkeasti, mistään tarjouksista en "loukkaannu". Liitteet:
poso_vinoedesta.jpg [ 106.05 KiB | Katsottu 19253 kertaa ]
Liitteet:
poso_takaa.jpg [ 97.25 KiB | Katsottu 19253 kertaa ]
Liitteet:
poso_etupenkki.jpg [ 98.25 KiB | Katsottu 19253 kertaa ]
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
|
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: M: Koe-eläin Peugeot 406R coupe V6 Lähetetty: 30.03.2014 13:08 |
Viestit: 2666
|
|
Ai niin! Meinasi unohtua mainita että autossa on ESP, ilmeisesti ensimmäinen vuosimalli johon sen sai. Varsin anteeksiantava tuntuu olevan tässä, pientä sivuluisuakin sallii, mutta vakauttaa menon jos rupeaa puskemaan esimerkiksi liukkaassa risteyksessä. Talvella voi laskettaa huoletta menemään.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
|
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: M: Koe-eläin Peugeot 406R coupe V6 Lähetetty: 31.03.2014 11:14 |
Viestit: 2666
|
Muistinahkat: Liitteet:
poso_muistituoli.jpg [ 54.54 KiB | Katsottu 19148 kertaa ]
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
|
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: M: Koe-eläin Peugeot 406R coupe V6 Lähetetty: 02.04.2014 01:15 |
Viestit: 2666
|
|
Multi-function display vaihdettu uuteen, sen miinuksen voi viivata yli! Ks. threadi "Multi-function displayn korjaus kenttäoloissa".
Hintaan tämä ei vaikuta, ja tarjouksia saa edelleen tehdä vapaasti.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
|
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: M: Koe-eläin Peugeot 406R coupe V6 Lähetetty: 06.04.2014 14:51 |
Viestit: 2666
|
Koneessa tulpanreikien kautta ja jäähdytysjärjestelmässä tuli tehtyä painetestit, takarivin keskipytty falskaa aavistuksen verran enemmän kuin muut, mutta alle 5% ero, eli "tehtaan speksissä". Jäähdytysjärjestelmä ei vuoda tipan tippaa. Nesteet eivät mene sekaisin, öljy on öljyä ja vesi on vettä jo yli 3000 kilometriä. Joten näyttää että tuo taannoinen keittäminen ei ole vaurioittanut konetta, sehän toimii ja käy lisäksi hyvin. Olen käynnistänyt konetta kylmänä yli -20 pakkasella, joten jos kannenpultit olisivat pahasti venyneet, silloin olisi pitänyt mennä litkut sekaisin tai nestettä hävitä. Näin ei käynyt. Mutta keittäminen tapahtui, sitä en tahdo kieltää, ja se tulee ostajan sisäistää. Takapenkillä istutaan nahan ympäröimänä: Liitteet:
poso_takapenkki.jpg [ 84.73 KiB | Katsottu 18820 kertaa ]
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
|
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: M: Koe-eläin Peugeot 406R coupe V6 Lähetetty: 07.04.2014 15:57 |
Viestit: 2666
|
|
Jahah, niinhän siinä kävi että piha täyttyy entisestään. 10 pallon voimin.
Pudotetaanpas tämän hintaa. 2000 eur / tarjous.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
|
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: M: Koe-eläin Peugeot 406R coupe V6 Lähetetty: 15.04.2014 15:42 |
Viestit: 2666
|
|
Jaaha! Aika päivittää hinta riittävän edulliseksi.
Nyt lähtee 1500:lla. Ja voin vakuuttaa että auton kunto yllättää positiivisesti, myynti-ilmoituksessa on kuvattu KAIKKI puutteet ja muita ei ole.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
|
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: M: Koe-eläin Peugeot 406R coupe V6 Lähetetty: 19.04.2014 00:16 |
Viestit: 2666
|
No niin, sentään pari vakavampaakin soittoa tullut. Ilmeisesti hinta alkaa olla kohdallaan. Ja miksi ei olisi, kun auto johon on kaadettu vuoden aikana yli 3000 euroa korjauksiin saattaen se hienokuntoiseksi, on myynnissä 1500:lla. Tässä koe-eläin tallissaan, tyhjensin tuon tallin peräosan romusta niin saatiin tällainen "panoraamakuva": Liitteet:
poso_tallissa.JPG [ 66.53 KiB | Katsottu 18209 kertaa ]
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
|
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: M: Koe-eläin Peugeot 406R coupe V6 Lähetetty: 19.04.2014 10:25 |
Viestit: 2666
|
Ralle kirjoitti: Veroineen kiipeää vielä Suomi-auton tasolle niin ei jaksa nähdä vaivaa. Toki vinkkasin muutamalle tutulle tuosta  Ei kiipeä. Halvin facelift Suomi-yksilö samalla koneella (ja manuaalilootalla) maksaa 4900: http://www.nettiauto.com/peugeot/406/6339279Tuo on muutenkin karvalakki, esim. sähköpenkit puuttuvat, voivoivoi. Halvin suomiyksilö samalla koneella ja vaihdelaatikolla: http://www.nettiauto.com/peugeot/406/6337081Kyllä siinä tuhansia jää hintaeroa tämän hyväksi. Myös tuohon halvempaan. Tietysti voi arvailla että no, nuo suomiyksilöt ovat hyväkuntoisempia. Ainakaan vioista ei ole kerrottu... Minä nyt tulin listanneeksi myynti-ilmoitukseen kaiken, kun arvelin että rehellinen maan perii. Toki tiedän, että monet ostavat mieluummin myyjän varauksetta kehuman auton. Mutta kun on näitä vuosia, jämeräpartaa, kilometrejä, ja tynnyreittäin hydraulinestettä takana, niin ajattelin että kerrotaan nyt kerrankin perusteellisesti myyntikohteen viat!
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
|
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: M: Koe-eläin Peugeot 406R coupe V6 Lähetetty: 21.04.2014 21:47 |
Viestit: 2666
|
|
Pösöön on nyt vaihdettu uudet Boschin upstream lambda-anturit (2kpl). Tämä sitä varten että varmistuisi, ovatko esikatit vanhat vai olisiko noissa lambda-antureissa vikaa.
Nyt se on varmistunut. Ajelin 300 km uusilla lambdoilla ja samat vikakoodit (p0420 ja p0430) ilmestyivät koneelle. Joten kyllä, esikatit ovat kuluneet.
Samalla jäi varaosiksi siis kaksi täysin toimivaa lambdaa, ne eivät siis tätä vikaa aiheuttaneet.
Tässä nyt kävi vielä sillä tapaa, että on moraalisista syistä pakko nostaa auton hintaa tuo 200 mikä antureiden vaihtoon kului. Alkaa muuten mennä huumorihommiksi tämä myynti täysin hinnaltaan, jos se ei sitä vielä ole kun olen käyttänyt enemmän rahaa korjauksiin puolen vuoden aikana kuin myyntihinta on. Toki lambdat ovat virallinen huoltokohde jotka tulisi vaihtaa 160.000 km välein, ettei tuo hukkaan mennyt tuo remontti siinä mielessä. Aika moni vaan ei vaihda lambdojaan koskaan, tässä ne ovat nyt uudet.
Näiltä tiimoilta auton hinta on nyt 1700.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
|
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: M: Koe-eläin Peugeot 406R coupe V6 Lähetetty: 09.05.2014 11:20 |
Viestit: 2666
|
|
Jaah, korjataanpas hintaa vielä kerran. Elikkä tuota nyt on moottorin ecu uudelleenohjelmoitu (ks. thread moottorin ecun flashaus) siten, että etukattien kuntoa ei tutkita ja vikakoodeja ei siitä sytytetä.
Lisänä voinen mainita, että ennen tuota ecun lipun muutosta korjailin ilmavuodot huohotusputkistosta - niillä on joskus osuutensa tämänkintyyppisissä häiriöissä. Varmuuden vuoksi kuitenkin tuo ecu-softamuutoskin tuli tehtyä, ettei koskaan enää tarvi kattien takia moottorin vikavaloa katsella.
Uusilla lambdoilla muuten oli jotain vaikutusta sittenkin - tuo alkup.ilmoituksessa mainittu pieni tärinä täyskaasukiihdytyksissä tietyillä nopeuksilla hävisi. Eli ei ollut vetareissa vikaa.
Nyt uskaltaa sanoa, että auto on teknisesti täysin kunnossa.
Hintako?
Nyt lähtee taas 1500:lla.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
|
Janne L
|
Viestin otsikko: Re: M: Koe-eläin Peugeot 406R coupe V6 Lähetetty: 09.05.2014 15:28 |
Viestit: 725
|
|
Nyt jouduin ensimmäistä kertaa harkitsemaan oikeasti. Paketti alkaa olemaan kunnossa. Voiko kansipahvien kunnosta olla varma?
|
|
|
|
 |
|
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: M: Koe-eläin Peugeot 406R coupe V6 Lähetetty: 09.05.2014 22:14 |
Viestit: 2666
|
Janne L kirjoitti: Nyt jouduin ensimmäistä kertaa harkitsemaan oikeasti. Paketti alkaa olemaan kunnossa. Voiko kansipahvien kunnosta olla varma? No, minä itse olen varma, ollen sillä niin pitkään ajanut sen tapahtuman jälkeen. Olen tullut siihen lopputulokseen, että kannet eivät käyneet yli rajakuumuuden koska sehän ei kiehunut kuivaksi se kone ja kuorma oli lähes tyhjäkäyntikuorma, keli kylmä. Olis sen pakko ollut jo jotenkin näkyä, kun on ajettu talvella ja keväällä.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
|
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: M: Koe-eläin Peugeot 406R coupe V6 Lähetetty: 16.05.2014 14:24 |
Viestit: 2666
|
|
MYYTY.
Auto meni hinnan edullisuutta ällistelleelle harrastajalle täällä Tallinnassa.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
|
|