|
Kirjoittaja |
Viesti |
arzi
|
Viestin otsikko: bx kannen kiristys Lähetetty: 04.05.2014 20:20 |
Viestit: 188 Paikkakunta: ähtäri
|
mahtaisko löytyä 1,9 bensakoneen kannen kiristys momenttia,kone on 80 luvulta ja pultit on normi 16millisellä kannalla.
c5 2,0td 03..cx c-matic 78..bx gt 85..bx td 89..bx 90 1,6..xsara picasso 1,8 01...
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: bx kannen kiristys Lähetetty: 04.05.2014 23:47 |
Viestit: 1128
|
|
|
|
 |
arzi
|
Viestin otsikko: Re: bx kannen kiristys Lähetetty: 05.05.2014 10:56 |
Viestit: 188 Paikkakunta: ähtäri
|
kiitos ja kumarrus...
c5 2,0td 03..cx c-matic 78..bx gt 85..bx td 89..bx 90 1,6..xsara picasso 1,8 01...
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: bx kannen kiristys Lähetetty: 07.05.2014 05:30 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Mites se jälkikiristys 
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: bx kannen kiristys Lähetetty: 14.05.2014 22:49 |
Viestit: 5834 Paikkakunta: Lahti
|
Uudet kannenpultit 25€ Artikkeli/Gallialainen eikä moponettikään ole juuri kalliimpi, kun tuolla hintaa saa ei ehkä kannata vanhoilla kasata.
Kun eikös uusilla pulteilla voi jättää jälkikiristyksen pois?
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: bx kannen kiristys Lähetetty: 14.05.2014 23:21 |
Viestit: 1128
|
Pultit pitää vaihtaa vain jos yksikin on venynyt annetun maksimimitan yli. Eivät siis ole venyviä pultteja. Tosin ei se uusi pulttisatsikaan konkurssiin vie. Jälkikiristystä ei astemitalla kiristettynä tarvita. Jos vedetään momenttiin, niin sitten ilmeisesti tarvitsisi. Viisammat korjatkoon.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: bx kannen kiristys Lähetetty: 15.05.2014 02:18 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Tuossahan se kuvassa/ohjeessa on. Tiedä sitten miten päteviä ovat korpivaaralla olleet, kun tuommoista opettavat asentajille?
|
|
|
|
 |
citax
|
Viestin otsikko: Re: bx kannen kiristys Lähetetty: 15.05.2014 06:18 |
Viestit: 624
|
Vanha konsti parempi kuin pussillinen uusia! Kannen kiristyksessä yleensäkin on periaatteena se et keskeltä reunoihin päin kiristetään ja momentteja ei löysätä välillä vaan jatketaan seuraavaan tiukkuuteen ja jos asteilla kiristetään lopuksi jatkuu se entisten momenttien päälle. Kun moottori on käynnistetty ensinmäistä kertaa käytetään se lämpimäksi ja annetaan jäähtyä kylmäksi ja kylmänä jälkikiristetään pultti kerrallaan löysäksi ja uudelleen momenttiin ja asteisiin ja tämän jälkeen tuhannen kilometrin ajon jälkeen jälkikiristys uusitaan. Jälkikiristyksen syy on siinä et tiiviste painuu kasaan ja pultit löystyvät.
|
|
|
|
 |
citax
|
Viestin otsikko: Re: bx kannen kiristys Lähetetty: 15.05.2014 06:37 |
Viestit: 624
|
Tiedoksi vain jos et ole ennen tehnyt kyseistä asiaa. Kun kansi asetetaan tiivisteen kanssa paikalleen, pultin kierreosa ja kanta kevyesti rasvataan ja pultit kierretään sormin kiinni jonka jälkeen kaikki pultit yksi kerrallaan kiristetään keskeltä reunoihi edeten 20nm jonka jälkeen keskeltä reunoihin päin 60nm ja tämän jälkeen keskeltä reunoihin päin asteisiin. Jälkikiristyksessä taasen pultti löysätään ja kiristetään ensin 20nm jonka jälkeen 60 nm ja sitten astekiristys ja siirrytään seuraavaan pulttiin ja toistetaan sama , kunnes kaikki pultit on jälkikiristetty.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: bx kannen kiristys Lähetetty: 15.05.2014 09:10 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Oikeastaan ja yksiselitteisesti: Uudet pultit. Koska ehkä kestävät vain toisen kerran, kolmannella katkeavat. Tai ovat jo silloin poikki. Ei kaikki, yksi riittää. Kierteiden voitelu jo etukäteen, vaikkapa öljyä hierottuna. Koska vanhan kansan tarinan mukaan öljy ehtisi imeytyä teräksen mikrohuokosiin... Ps. Tehdäänkö tuo jälkikiristys pultit yksitellen kerrallaan.
|
|
|
|
 |
citax
|
Viestin otsikko: Re: bx kannen kiristys Lähetetty: 15.05.2014 16:26 |
Viestit: 624
|
Kyllä jälkikiristys tehdään pultit yksitellen kerrallaan, pultti löysäks ja momenttiin ja astekiristys ja sitten seuraava pultti löysäks ja momenttiin ja astekiristys ja näin jatkuen kaikki pultit.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: bx kannen kiristys Lähetetty: 15.05.2014 16:44 |
Viestit: 4692 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
suosittelen vähittäistä aste kiristystä , eikä suoraan vaadittavaa 300 astetta . vaikkapa jokainen pultti ensin 90 astetta jne jne.....kunnes kaikki on kiristetty . tuolla minimoidaan katkeamis ja kierreongelmat .
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: bx kannen kiristys Lähetetty: 15.05.2014 17:57 |
Viestit: 1128
|
Mahlen mukaan pitäisi astekiristyksessä aina laittaa uudet pultit. Momentti-aste menetelmässä pultti vedetään plastiselle alueelle ja jälkikiristys on silloin tarpeeton. Momentti/Aste-menetelmällä saadaan kireyseroiksi noin +/- 10% ja pelkällä momentilla +/-30%
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: bx kannen kiristys Lähetetty: 15.05.2014 18:02 |
Viestit: 4692 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
kyllä, lähinnä olen aina ollu huolissani alumiinilohkon jengoista , en niinkään pulttien kestosta.
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: bx kannen kiristys Lähetetty: 15.05.2014 21:53 |
Viestit: 2639 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Ja tässä ketjussahan menee kovasti nyt sekaisin kuusiokantaiset, venymättömät pultit ja torx-kantaiset venyvät pultit.. Venyviä ei jälkikiristetä, ja ne vaihdetaan kun tietty mitta (venymä) saavutetaan, tai joka kannen irroituskerralla. Kuusiokantaisiin en muista nähneeni pituusrajaa vaihdolle? Ne ilmeisesti menevät sitten kerrasta poikki.. Myös kiristysohje on eri, pulttien eroavaisuudesta johtuen. 120 astetta kuusiokantaisille, 300 astetta torxeille. Bensamoottoreille...
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
|
|