Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 2 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Varhaista hydropneumatiikkaa.
ViestiLähetetty: 07.05.2014 18:51 

Viestit: 91
Paikkakunta: Loppi
Saavuttamansa kokemuksen perusteella Stephenson ryhtyi v.1815 kyhäämään toista veturiaan.
Kaikilla siihenastisilla vetureilla oli se heikkous, että kehys lepäsi jäykästi pyörien varassa. Stephenson huomasi kuitenkin, että vetopyöränakselit oli välttämättä sovitettava joustavasti veturin kehykseen. Kun silloin ei vielä ollut keksitty nykyään yleisesti käytettäviä teräsjousia,koetti Stephenson saada joustavan kannatuksen aikaan varsin omintekeisella tavalla. Hän näet sovitti veturin akselien yhteyteen pystysuorat tanakat tangot ja niitten yläpäähän männät, jotka sopivat kattilan alaosaan kiinnitettyihin, kattilan sisälle aukeneviin pienehköihin sylintereihin. Mäntien yläpuolella vaikutti siis kattilan höyrynpaine ja tällä tavalla lepäsivät kehys ja siihen kiinnitetty kattila joustavasti pyöränakselien varassa. On helposti ymmärrettävissä, että sylintereitä oli vaikea pitää tiiviinä ja että rakenne muutoinkin osoittautui epäonnistuneeksi. Kun samoihin aikoihin keksittiin teräsjouset, otettiin ne sen tähden kohta tähän tarkoitukseen käytäntöön.

WSOY Keksintöjen kirja 1932.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varhaista hydropneumatiikkaa.
ViestiLähetetty: 26.05.2014 16:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
merkittävä ja hieno tarina. Onhan sanottu, että ei mitään uutta auringon alla. Kaikki on jo keksitty - mutta kuka keksinnön tuo massoille.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 2 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: