|
Kirjoittaja |
Viesti |
tommi
|
Viestin otsikko: Xantiaan Xsaran vaihdelaatikko Lähetetty: 31.05.2014 09:30 |
Viestit: 108
|
Olen laittanut omasta purku Xsarasta vaihdelaatikon(keppi) Xantiaan sen alkuperäisen laatikon rikkoonnuttua. Mutta: Oikean puoleinen vetoakseli ei halunnut mennä paikoilleen. Syyksi paljastui se, että Xantian ja Xsaran tukilaakerin/moottorintuen vetoakselin reikä on eri kohdassa, noin 10 - 15 mm, Xantiassa vetoakselit ovat ylempänä. Mittailin asian toisesta Xantiasta, ja syy on todennäköisesti säädettävä maavara, yläasennossa vetoakselin ja alatukivarren väliin jää tässä Xsara-laatikollisessa yksilössä noin 5mm, kun alkuperäisessä Xantiassa väli on noin 15 - 20mm. Jotta homma ei olisi yksinkertainen, on tukilaakerin/moottorintuen kiinnitys itse moottoriin erilainen: Hdi:ssä se kiinnittyy kolmella pultilla, ja 1.8 bensiinissä neljällä. Vetoakselista mitattuna tukilaakerin/moottorin tuen taakse on sama matka 87mm, joten eroa on vain toisessa suunnassa. Eli en saa kyseistä osaa varaosa-Xsarasta. Pitäisi saada jostakin Xsaran tukilaakerin/moottorin tuki, jonka sopisi 1.8 16v bensakoneeseen. Onko sitä moottoria ollut Xsarassa, tai onko samasta moottorista eri tilavuusmuunnoksia, esim. 1.6 tai 2.0 litraiset? Olisi kiva saada jo auto ajoon pikkuhiljaa.  Kannattasi käyttää vain automallissa käytettyjä osia, eikä sekoitella niitä toisiinsa. mutta kun pihassa on sitikoita, ajattelin kokeilla, eihän se maksa kuin vaivan. Yksi vaihtoehto olisi ollut vaihtaa kytkinkopat keskenään, mutta en uskaltanut siihen. Avasin kyllä mielenkiinnon vuoksi rikkimenneen laatikon, siinä oli heti siitä päätypellin alla olevasta hammaspyöräparista hampaat kadonneet ihan kokonaan!
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Xantiaan Xsaran vaihdelaatikko Lähetetty: 31.05.2014 09:36 |
Viestit: 7816 Paikkakunta: Eurajoki
|
Eurajoelta löytyisi irrallaan 1.8 16V xantun laatikko...
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Xantiaan Xsaran vaihdelaatikko Lähetetty: 31.05.2014 09:44 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Nyt kyllä kuulostaa muutenkin siltä että noi laatikotkin on erilaiset?
Eli onko sulla nyt bensakoneen perässä dieselin loota? Välitykset on ainakin aika huonot, vaikka olisi toisinkin päin.
Laatikot on ihan samat eri koreissakin kunhan moottorit täsmää keskenään, ja muutenkin bensa ja dieselit yleensä sopii keskenään. Mutta silti oudoksuttaa että perän kohtabolisi eri lootassa...
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
tommi
|
Viestin otsikko: Re: Xantiaan Xsaran vaihdelaatikko Lähetetty: 31.05.2014 14:48 |
Viestit: 108
|
Samat laatikot on,välitykset on varmasti erilaiset. Siis päältäpäin ihan samalaiset. Xsara oli 90 hv:n HDi.
Jaa ei kuulosta tutulta tuo vetarien "erilinjaisuus"?
|
|
|
|
 |
Teme
|
Viestin otsikko: Re: Xantiaan Xsaran vaihdelaatikko Lähetetty: 31.05.2014 18:52 |
Viestit: 433 Paikkakunta: Eurajoki
|
Xsara ja Xantia laatikot sopii keskenään, vetarilinjaukset on samat. Viimeksi laitoin 1.8 Xantian ZF automaatin TD Xsaraan manuaalin tilalle, Xsaran vetarit sopii suoraan laatikkoon..
Käytä koneeseen kuuluvaa tukilaakerin runkoa ja samoin vetareita.
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olisit oikeassa.
|
|
|
|
 |
tommi
|
Viestin otsikko: Re: Xantiaan Xsaran vaihdelaatikko Lähetetty: 01.06.2014 20:02 |
Viestit: 108
|
Irroitin epäonnisen Xsaran vaihdelaatikon Xantusta. Asetin laatikon ja entisen laatikkovainaan kytkinkopat vierekkäin moottoripuolet ylöspäin ja mittasin tönärillä vetoakselin kauluksen etäisyyden alimmaiseen moottorinkiinnityspultin reikään: Xsaran laatikossa etäisyys oli 11 mm ja Xantian laatikossa 38 mm.
Hommaa ennen kokeilin vielä kerran oikeanpuoleista vetaria paikoilleen, nyt tukilaakerin kannatin irrallaan. Kun vetarin boori meni laatikkoon, ja työnsin vetarin niin ylös kuin se meni, jäivät kiinnityspultin ja kohdistimen reiät noin kaksi senttiä alas moottorissa olevista rei'istä. Uskottava se on, ei sovi.
Nyt pitää miettiä kannattaako hankkia uusi passeli laatikko, siivota entisen kytkinkoppa metallimurusta ja vaihtaa Xsaran laatikko siihen (pitää käyttää peräkotelokin auki että saa putsattua), vai työnnetäänkö Xanttu (ohjaustehostajan paineputkikin vuotaa) entisten jatkoksi pusikkoon ja ostetaan taasen uusi loppukäyttäjän Xantia.
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Xantiaan Xsaran vaihdelaatikko Lähetetty: 01.06.2014 21:43 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Tästä pitänee päätellä että vaihdettava laatikko on oltava samasta moottoriperheestä, eli XU(D):n perästä ei sovi DW-lohkoisiin. Ilmeisesti ero rajoittuu kuitenkin kytkinkoppaan, sisäänmenoakseli on sama, vai?
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
tommi
|
Viestin otsikko: Re: Xantiaan Xsaran vaihdelaatikko Lähetetty: 01.06.2014 21:53 |
Viestit: 108
|
Avasin rikkinäisen laatikon perän, sehän oli täynnä metallisilppua, laakereita myöten. Ehkä huomenna saan Xsaran laatikon puretuksi, jos en saa vaihevipuja oikein, täytynee ammattilaisella laitattaa laatikko Xantun kytkinkoppaan. Jospa erot rajoittuisivat pelkkään koppaan.
|
|
|
|
 |
tommi
|
Viestin otsikko: Re: Xantiaan Xsaran vaihdelaatikko Lähetetty: 06.06.2014 07:51 |
Viestit: 108
|
Meinaa olla hankalaa saada vaihteistoa paikoilleen kytkikoppaan, kai se on tarkoitettu että vaihteisto voidaan asentaa purkamatta kytkikoppaan? Ne vaihdevivut ei tahdo asettua oikeisiin hahloihin vaihteensiirtäjissä, laatikko ei pyöri, olisiko mennyt kaksi vaihdetta yhtäaikaa päälle? Pakkiratas ja se öljykouru vaikeuttavat hommaa. Pitää harjoitella lisää rikkinäisellä laatikolla ja Xsaran kytkikopalla, josko oikea taktiikka löytyisi. Vinkkejä?
Tämmöistä se on, kun ei-ammattilainen mielenkiinnon takia alkaa puuhailemaan.
|
|
|
|
 |
tommi
|
Viestin otsikko: Re: Xantiaan Xsaran vaihdelaatikko Lähetetty: 08.06.2014 07:30 |
Viestit: 108
|
Netistä ulkomaalaisia sivua tutkimalla näyttäisi sille, että vaihteisto kasataan kytkinkoppaan akselit kotelosta purettuina, viitosen hammasrattaat viimeisinä kotelon asennuksen jälkeen.
Kytkinakselin päittäisvälys pitäisi säätää (kartiorullalaakeri) shimmilevyllä, joka on kartin alla joka on stefan takana. Sopiva välys on 0.05 - 0.08 mm.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantiaan Xsaran vaihdelaatikko Lähetetty: 08.06.2014 08:37 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Olisiko välys miinus-merkkistä. Kun toosa lämpenee....?
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Xantiaan Xsaran vaihdelaatikko Lähetetty: 08.06.2014 10:43 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Jos vetoakselin ja kytkinakselin välinen mitta on eri niin laatikot on kyllä erilaisia. Ja tässä tapauksessahan näin on oltava jos kerran vetoakselilinja on eri kohdassa. Tuon takia laatikoiden osat ei voi sopia keskenään kun kytkinakselin ja vetoakselin mittaero määräytyy rattaiden ja perävälityksen mitoista. Vai olenko nyt ymmärtänyt asiat ihan väärin...
Jos saisit niistä lootista kuvat jonnekin näkösälle. Tai vaikka autojen runkonumetot mistä ne on niin saisi servicestä katottua mitä laatikoita ne oikeasti on...
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
tommi
|
Viestin otsikko: Re: Xantiaan Xsaran vaihdelaatikko Lähetetty: 08.06.2014 10:56 |
Viestit: 108
|
Be3 laatikoita molemmat ovat, vetoakselilnjan voi muuttaa tehtaan setä kytkinkopassa koska kytkinakseli on keskilinjalla ja vaihteiston sisuskaluja käännetään yhdessä tasauspyörästön kanssa suhteessa keskipisteeseen, ei niitä tarvitse muuttaa mitenkään. (vrt. kellon viisarit) http://www.106rallyeforum.com/forum2008 ... hp?t=77527 Tuo oli mielenkiintoinen.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantiaan Xsaran vaihdelaatikko Lähetetty: 08.06.2014 11:06 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Toosakuvassa näyttäisi siltä, kuin kytkinakselilta vitosen pitkittäishammastukset olisivat jo hieman väsähtäneet.
|
|
|
|
 |
tommi
|
Viestin otsikko: Re: Xantiaan Xsaran vaihdelaatikko Lähetetty: 08.06.2014 11:22 |
Viestit: 108
|
Jäi sanomatta että se kytkinakselin välys pitää säätää oikeaksi, koska hammaskosketus voi muuttua liikaa = uliseva laatikko.
|
|
|
|
 |
Ralle
|
Viestin otsikko: Re: Xantiaan Xsaran vaihdelaatikko Lähetetty: 08.06.2014 11:38 |
Viestit: 2821
|
jaksanu tota litaniaa lukea, mut be4 lootahan on jos en ihan väärässä ole tu-moottoriin sopiva jota tuossa linkissä kaveri rakentaa....
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantiaan Xsaran vaihdelaatikko Lähetetty: 08.06.2014 15:13 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Niin, pitääkö olla välystä ollenkaan, vaan ehkä mainitun verran esikiristystä. Koska pitänee olla tarkka, välyksetön laakeriohjaus. Ainakin BX: toosa, samat heebelit: Mitataan kopan tasopinnan ja laakerin ulkokehän välinen mitta. Siitä vähennetään vastaava mitattu mitta tiivistepesästä. Erotukseen lisätään 0,25mm. Kyse on laakerin esikuormituksesta. Näin kertoo Haynes, BX:n osalta. Ps. Kaiketi Xantian toosaan voisi laittaa Xsaran toosan sisuskalut?
|
|
|
|
 |
tommi
|
Viestin otsikko: Re: Xantiaan Xsaran vaihdelaatikko Lähetetty: 08.06.2014 16:34 |
Viestit: 108
|
No ainakin sisuskalut näyttää silmään samalle, ja tasauspyörästökin oli muuten samanlainen, mutta Xsaran laatikossa ollut oli vahvemman oloinen, hampaiden määrää en laskenut, mutta Xantian koppaan sopi hyvin.
Tuon kytkinakselin välys jutun kuulin merkkikorjaamon asentajalta.
|
|
|
|
 |
|
|