Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 49 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Liikaa hydrauliikkaöljyä
ViestiLähetetty: 11.06.2014 16:38 

Viestit: 14
Tulipa sitä tehtyä taas vaihteeksi hölmöläisen hommia :D

Omassa Xantiassani hydraulinesteen tason osoitin on aivan yläasennossa. Autoon on vaihdettu viime syksynä jousipallot jja hydraulinesteet. Asentajan mukaan mitään vuotoja ei havaittu vaidon aikana.

Tarkistaessani hydepinnan tasoa, auto käynnissä ja korkeudensäädin ylimmäisessä asennossa, mieleeni tuli neronleimaus, että jospa nestepinnan mittari valehteleekin ja autossa on todellisuudessa liian vähän hydraulinestettä. No tuumasta toimeen eli lisäsin säiliään litran hydraulinestettä.

Kaikki vaikutti olevan ok, nestepinnan anturi yhä ääri-asennossa, vaikka kohon tulisi olla merkkiviivojen välissä, kun auto on ylä-asennossa. Sitten pudotin auton korkeudensäätäjästä alimmaiseen asentoon, jolloin säiliöstä tulvahti vihreä lammikko kannen päälle, vaikka olin laittanut korkin hyvin kiinni. Samoin huomasin auton alla läikät kuljettajan puolella, myös peräpäässä oli varsin runsas kostea kohta. No kuivasin öljyt säiliön kannelta. Auton alustasta tiputteli hydeä kolmesta kohtaan vielä jonkin aikaa.

Aamulla töihin lähtiessäni kurkistin auton alle. Pohjalevyssä oli vielä märät kohdat kuljettajan puolella. Käynnistin auton, ja kaikki toimi täysin normaalisti. Peruutin pois parkista ja ajoin vähän matkaa, kunnes pysähdyin tarkistamaan, miltä ulkopuolella näyttää. Kurkistin auton alle, mistää ei tiputellut mitään. Niinpä jatkoin matkaa tyytyväisenä, ja auton jousitus ja jarrut tuntuivat toimivan oikein hyvin.

Tänään töistä palattuani huomasin, että auto oli tiputellut alleen pienet läikät samoihin paikkoihin, mistä se vuoti eilenkin hydenesteen lisäyksen jälkeen. Käynnistin auton ja ajoin kotiin. Kaikki toimi normaalisti, kotipihassa kurkistin alle, ei tiputellut, ainoastaan samat kosteat kohdat pohjalevyssä kuin eilenkin.

Vuodon syynä oli ilmeisesti liika hydraulinesteen määrä. Onko autossa ylivuotoputki jossain kohdin? Voiko olla, että liika neste on aiheuttanut järjestelmään jonkin vaurion?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä
ViestiLähetetty: 11.06.2014 17:30 

Viestit: 2699
Suttaa paikkoja, ei muuta.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä
ViestiLähetetty: 11.06.2014 17:46 

Viestit: 1585
Paikkakunta: Tampere
Merkkaa reviirin, kuuluupi tarkistaa jousitus ala-asennossa.



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä
ViestiLähetetty: 11.06.2014 17:52 

Viestit: 14
Kiitos huojentavista vastauksista :D . Ei siis ilmeisesti ole mitään kuolemaa vakavampaa luvassa :D

Kävin taas kuikkimassa auton alla. Vieläkin oli ne kosteat paikat kuljettajan puoleisella sivulla. Pyyhkäisin kädellä, ja tarttuihin siitä vihreää litkua käsiinkiin. Auto ilmeisesti suihkautti alleen oikein kunnolla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä
ViestiLähetetty: 11.06.2014 18:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4682
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
mitä siellä joku horisee. nestemäärä tarkstetaaan auto YLIMMÄSSÄ asennossa ja mielellään moottori käynnissä . sillon keltaisen tatin huippu ei tarvii mennä ylimmän punaisen merkkiviivan yli.
ja totta helkkarissa valuttelee vielä yli tullutta öljyä muutaman päivän. siinä eioo ihmettelemistä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä
ViestiLähetetty: 11.06.2014 18:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
kaselin kirjoitti:
Merkkaa reviirin, kuuluupi tarkistaa jousitus ala-asennossa.

Eikös Xantiassa kuitenkin kuulu tarkastaa nesteen taso nimenomaan jousitus ylhäällä moottori käynnissä?
Kuulostaisi siltä, että aloituspostaajan auton nesteen määrää näyttävässä kohossa on joku jumissa, tai joku osa karannut kokonaan. Sinänsä tuo ei haittaa, koska "purkki täyteen ala-asennossa" -metodi toimii normioloissa, vaan sytyttääkö vikatilanteessa stoppivaloa jos elämänneste leviää kadulle?

Jos koho siis "jumitti" yläasennossa, niin kaikki lienee kunnossa.



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä
ViestiLähetetty: 11.06.2014 18:32 

Viestit: 14
Bumper kirjoitti:
kaselin kirjoitti:
Merkkaa reviirin, kuuluupi tarkistaa jousitus ala-asennossa.

Eikös Xantiassa kuitenkin kuulu tarkastaa nesteen taso nimenomaan jousitus ylhäällä moottori käynnissä?
Kuulostaisi siltä, että aloituspostaajan auton nesteen määrää näyttävässä kohossa on joku jumissa, tai joku osa karannut kokonaan. Sinänsä tuo ei haittaa, koska "purkki täyteen ala-asennossa" -metodi toimii normioloissa, vaan sytyttääkö vikatilanteessa stoppivaloa jos elämänneste leviää kadulle?

Jos koho siis "jumitti" yläasennossa, niin kaikki lienee kunnossa.


Juurikin noin, auton moottorin ollessa käynnissä jousitus yläasennossa koho jumittaa eli on ylimmän punaisen merkkiviivan yläpuolella. Kun auton starttaa, stop- valo palaa hetken yhdessä hydraulijärjestelmän varoitusvalon kanssa, mutta sammuu muutaman sekunnin kuluttua.

Auton omistajan käsikirjassa lukee, että hydraulinesteen määrä tulee tarkastaa moottorin käydessä ja jousituksen ollessa ylimmässä asennossa. Näin olen sen aina tehnyt.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä
ViestiLähetetty: 11.06.2014 19:18 

Viestit: 1585
Paikkakunta: Tampere
Joo tarkistelkaa vaan yläasennossa ja tankki täyteen ja sitten on huuli soikeena kun on öljyä joka paikassa.On helpompi kun on ala asennossa ja täyttää sitten on tähän mennessä onnistunut ja toiminut. Se kohon rimpula näyttää useimmiten mitä sattuu.



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä
ViestiLähetetty: 11.06.2014 19:18 
Kun Xantian omistaja vaihtaa C5:seen ja lisää LDS-ööliä BX/ Xantia-tyyliin, hän saa aikaan varsinaisen öljynpaisumuksen. LDS-auton pitää olla ala-asennossa määrää tarkistettaessa.


   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä
ViestiLähetetty: 11.06.2014 20:01 

Viestit: 3655
Tämän ketjun vastaukset saivat mut aika kriittisiksi patongissa saamiani vastauksia kohtaan. :mrgreen: Vastauksia ylhäältä alhaalle. BX:n LHM:t on tullut tarksitettua auto yläasennossa ja moottori käydessä, ja hyvin on sujunut, näin on omistajan käsikirjakin neuvonut. C5:n kanssa pitänee opetella täysin uusi tapa, auto ala-asennossa, mutta jostain syystä tarkistan tämän vielä ensin manuaalista. :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä
ViestiLähetetty: 11.06.2014 21:58 

Viestit: 2699
Lemon kirjoitti:
Tämän ketjun vastaukset saivat mut aika kriittisiksi patongissa saamiani vastauksia kohtaan...

Tämän ketjun aloittajan huolihan oli: Onko Xantialle mahdollisesti aiheutunut jotain vahinkoa hydraulijärjestelmän ylitäytöstä.
Ja vastaus siihen, ettei siitä muuta haittaa ole kuin hieman paikat suttaantuvat.
Onko kysyjän autossa nestepinnan näyttö jumissa vai ei, on toinen asia. Se jää näiden tietojen valossa epäselväksi.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä
ViestiLähetetty: 11.06.2014 22:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
Pallojen paineetkin vaikuttavat öljytasoon, vaikkei sitä yleensä oteta huomioon.
Tästäkin varmaan löytyy eriäviä mielipiteitä. :lol:



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä
ViestiLähetetty: 12.06.2014 06:45 

Viestit: 14
r_a_n_u kirjoitti:
Lemon kirjoitti:
Tämän ketjun vastaukset saivat mut aika kriittisiksi patongissa saamiani vastauksia kohtaan...

Tämän ketjun aloittajan huolihan oli: Onko Xantialle mahdollisesti aiheutunut jotain vahinkoa hydraulijärjestelmän ylitäytöstä.
Ja vastaus siihen, ettei siitä muuta haittaa ole kuin hieman paikat suttaantuvat.
Onko kysyjän autossa nestepinnan näyttö jumissa vai ei, on toinen asia. Se jää näiden tietojen valossa epäselväksi.


Mielestäni koho on jumissa, koska se näyttää aina samaa eli on ylimmän punaisen merkkiviivan yläpuolella. Kohon asento on aina sama, oli jousituksen taso missä asennossa tahansa. Ilmeisesti koho on siis rikki.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä
ViestiLähetetty: 12.06.2014 07:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4682
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
eikä ole rikki ,vaan sulla on edelleen liikaa tavaraa säiliössä, ja saahan sitä koputeltua ,niin näkee onko siinä mitää eloa. lähtee myös irti helposti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä
ViestiLähetetty: 12.06.2014 08:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1929
Paikkakunta: Helsinki
Natero kirjoitti:
LDS-auton pitää olla ala-asennossa määrää tarkistettaessa.

Näin olen itse toiminut ja "mittatikkuna" olen käyttänyt täyttökorkin korin alapintaa eikä ongelmia ole esiintynyt. Siis auto alas, LDS:ää säiliöön s.e. korin alapinta juuri ja juuri kastuu ja homma bueno 8-)



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä
ViestiLähetetty: 12.06.2014 09:36 

Viestit: 1585
Paikkakunta: Tampere
Sama vastaako sitä tai tätä aina väärä vastaus ihme juttu



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä
ViestiLähetetty: 12.06.2014 10:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3462
Paikkakunta: Vallis Gratiae
kaselin kirjoitti:
Sama vastaako sitä tai tätä aina väärä vastaus ihme juttu


Kannattaa tietty katsoa, mitä kysyttiin... :D



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä
ViestiLähetetty: 12.06.2014 12:33 

Viestit: 1585
Paikkakunta: Tampere
Kannattaa katsoa :) :? :geek: :mrgreen:



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä
ViestiLähetetty: 12.06.2014 18:59 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Liika-LHM:n saa vähennettyä ilmaamalla jarrut. Se on muutenkin hyvä toimenpide. Huolehtien tietenkin siitä, että LHM:ää on kuitenkin tarpeeksi. Vaikkapa n. 12cm suuaukon reunasta mitattuna. Ja että olisi tarpeeksi "tuoretta", n.60tkm vaihtovälein. Suodattimien pesuineen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä
ViestiLähetetty: 12.06.2014 19:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
LHM-Citikat tarkistus aina auto yläasennossa, ja kohon keltainen rinkula yläviivan tasolle, liki aina nämä on ylitäytetty. Koho on erittäin varmatoiminen, todella harvinaista sen jumittaminen. Jos epäilyttää kohon toiminta on todella helppo tarkistaa, koho irtoaa kääntämällä sitä noin 1/8 kierrosta vastapäivään, jonkä jälkeen sen voi nostaa pois.

LDS-Citikat eli siis C5, tarkistus ala-asennossa, jolloin nesteen pinnan tulisi olla täyttökorkin siivilän alatasolla. Tätä ei taida olla ohjekirjassa edes kerrottuna, koska tämä toimenpidehän ei kuulu auton omistajan tehtäviin, koska on ns. huoltovapaa järjestelmä ;) .

Ja Uusimmassa nesteen tarkistustahan ei voi varsinaisesti edes tehdä ilman testeriä...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä
ViestiLähetetty: 12.06.2014 20:15 

Viestit: 138
Mun mielestä kaselin puhuu viisaita. Kun tarkastaa lhm tason ala-asennossa ei tarvi miettiä toimiiko koho vai ei.
Täyttää vaan säiliön liki täyteen. Mutta ei tämä kelpaa ohjekirjan lukijoille. Olisin luullut että kokeminje olisi ymmärtänyt
tämän, mutta ei.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä
ViestiLähetetty: 12.06.2014 20:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4682
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
noudatan valmistajan ohjetta . asia on lopulta niin vähäpätöinen ,joten ihmettelen miten pystytäänkin teoretisoimaan tikusta jonkilainen asia. ohje on yksiselitteinen . kuten croisettekin tuumasi ,niin LHM järjestelmien tarkistus tehdään kuten on kerrottu. LDS systemiä en tunne niin hyvin ,että ottaisin kantaa asiaan.
alkuperäisen kysymyksen kuljin oli xantia ja tiedän siinä olevan LHM järjestelmän.
toisaalta voihan sitä järjestelmää täyttää myös muilla menetelmillä , tehköön jokainen mielensä mukaan. liika tulee aina yli täyttökorkista.
muuta haittaa siitä ei ole kuin turha sotku hetken aikaa. ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä
ViestiLähetetty: 12.06.2014 21:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Niin voihan sen Xantiassa ala-asennossakin täyttää, silloin vaan jää nestemäärä noin litran vajaaksi, eli kannattaisi oikeasti tehdä niin kuin se pitää tehdä ;) . Ja huom sen kohon tarkistus on todella helppoa, jos epäilee sen jumittamista, jota se ei siis tee....


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä
ViestiLähetetty: 12.06.2014 22:13 
Croisette kirjoitti:
LHM-Citikat tarkistus aina auto yläasennossa, ja kohon keltainen rinkula yläviivan tasolle, liki aina nämä on ylitäytetty. Koho on erittäin varmatoiminen, todella harvinaista sen jumittaminen. Jos epäilyttää kohon toiminta on todella helppo tarkistaa, koho irtoaa kääntämällä sitä noin 1/8 kierrosta vastapäivään, jonkä jälkeen sen voi nostaa pois.

LDS-Citikat eli siis C5, tarkistus ala-asennossa, jolloin nesteen pinnan tulisi olla täyttökorkin siivilän alatasolla. Tätä ei taida olla ohjekirjassa edes kerrottuna, koska tämä toimenpidehän ei kuulu auton omistajan tehtäviin, koska on ns. huoltovapaa järjestelmä ;) .

Ja Uusimmassa nesteen tarkistustahan ei voi varsinaisesti edes tehdä ilman testeriä...


Ja onhan olemassa toinenkin LDS-malli viitosen lisäksi...


   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikaa hydrauliikkaöljyä
ViestiLähetetty: 12.06.2014 22:15 

Viestit: 138
Nyt oli kyse hydraulinesteen tason tarkistamisesta, eikä tyhjän täyttämisestä. Totta kai jos tyhjän järjestelmän täyttää, niin siihen ei riitä pelkän säiliön
täyteen laittaminen ala-asennossa.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 49 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: