|
Kirjoittaja |
Viesti |
eju
|
Viestin otsikko: Citikan liukulaakerin vaihto kuulalaakeriksi ? Lähetetty: 17.06.2014 10:42 |
Viestit: 88
|
Onko jollakulla tietoa, josko Citikkaan löytyisi kuulalaakerimalli taka-akselille ? Vierintävastus huomattavasti pienempi. Voihan sen rakentaa itsekkin, jos ei löydy.
Jarruhuollon yhteydessä huomasin oikean takalaakerin äänen olevan "kuiva". Jarrulevyä pyörittäessä, se pyöri tosi nöyrästi "soiden" kirkkaasti. Vasen laakeri oli tahmea. Tilasin uuden laakerin ja jarrulevy vaaka-asennossa puhdistin lukkolevyn puolen ja ruiskutin CR40 öljyä, jotta lukkorengas lähtisi helpommin irti. Tämän jälkeen huomasin laakerin olevan taas jäykähkö. Tod. näk. rasvat laakerin sisällä valui kuivalle puolelle. Uutta laakeria taka-akseliin laittaessani toinen laakeri-puolisko tuli jarrulevyssä hieman ulos. Tästä innostuneena aukaisin vanhan laakerin eli naputin mutterin puoleisen puolikkaan irti ja wuups, siellähän oli liukulaakerit. No, vaseliinia lisää ja puolikkaat yhteen. Nyt minulla on varalaakeri.
Jostain syystä vaseliini ajautuu toiseen puoliskoon ja tällöin toinen puoli on kuivempi. Laakerin vaseliini oli hieman tursunnut ulos mutterin puolelle. Onkohan laakerivikojen syynä se, että sisäkehä pumpaa vaseliinin ulommalle kehälle. En keksi muuta syytä näiden ranskalaisautojen ( topikkeja luettuani foorumeilla ), pyörän laakerivikoihin. Odotin siellä olevan kuulalaakerit, joiden vierintävastus on pienempi. Mersun, MB190, takalaakerit ovat kuulalaakereita, w201.
No niin, jos havaitsette kuivuutta takalaakereissa, niin lisää vaseliinia !
|
|
|
|
 |
XM Break
|
Viestin otsikko: Re: Citikan liukulaakerin vaihto kuulalaakeriksi ? Lähetetty: 17.06.2014 11:07 |
Viestit: 566 Paikkakunta: Viitasaari
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: Citikan liukulaakerin vaihto kuulalaakeriksi ? Lähetetty: 17.06.2014 11:51 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
XM Break kirjoitti: Missäköhän mallissa on liukulaakerit takanavassa? Kuulostaa tosi oudolta? Kyse on vierintälaakereille tyypillisestä käyttöevoluutiosta, jossa tietyssä vaiheessa vierintä lakkaa ja liukuminen alkaa. Tämä on normaalia Sitikan tukivarren laakereissa, pyrittäessä maksimoimaan laakeri-investoinnin kuoletusaikaa ja huoltoväliä. Samaa ilmiötä on äärimmillään havaittavissa myös pyöränlaakereissa, joissa vierinnän lakkaaminen saattaa merkittävästi pienentää laakerista kuuluvaa ääntä. Seuraava evoluution aste voikin rakenteesta riippuen olla laakeriasennelman itsepurkautuminen, joka helpottaa uuden asennusta. 
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Citikan liukulaakerin vaihto kuulalaakeriksi ? Lähetetty: 17.06.2014 11:58 |
Viestit: 1940 Paikkakunta: Helsinki
|
Rullalaakerista lienee kuitenkin kyse  Mutta siis periaatteessa eikös rullalaakeri kestä painetta kuulaa paremmin, ajatellen juuri akselikäytössä, rullan pinta-ala kun juuri tuossa suunnassa on suurempi => lienee fransmanni ajatellut että kestääpähän ainakin varmasti 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Citikan liukulaakerin vaihto kuulalaakeriksi ? Lähetetty: 17.06.2014 16:11 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
siis juuri ja MELKEIN kuvan mukainen kaksirivinen irallisilla sisäkooleilla varustetut pyörän navat , mutta missä siellä on lukkorengas ? ja olisi kiinnostavaa tietää mikä sitikka = malli lienee kyseessä .
|
|
|
|
 |
eju
|
Viestin otsikko: Re: Citikan viistorullalaakeri kuulalaakeriksi ? Lähetetty: 17.06.2014 16:43 |
Viestit: 88
|
eju kirjoitti: Onko jollakulla tietoa, josko Citikkaan löytyisi kuulalaakerimalli taka-akselille ? Vierintävastus huomattavasti pienempi. Voihan sen rakentaa itsekkin, jos ei löydy.
Jarruhuollon yhteydessä huomasin oikean takalaakerin äänen olevan "kuiva". Jarrulevyä pyörittäessä, se pyöri tosi nöyrästi "soiden" kirkkaasti. Vasen laakeri oli tahmea. Tilasin uuden laakerin ja jarrulevy vaaka-asennossa puhdistin lukkolevyn puolen ja ruiskutin CR40 öljyä, jotta lukkorengas lähtisi helpommin irti. Tämän jälkeen huomasin laakerin olevan taas jäykähkö. Tod. näk. rasvat laakerin sisällä valui kuivalle puolelle. Uutta laakeria taka-akseliin laittaessani toinen laakeri-puolisko tuli jarrulevyssä hieman ulos. Tästä innostuneena aukaisin vanhan laakerin eli naputin mutterin puoleisen puolikkaan irti ja wuups, siellähän oli liukulaakerit. No, vaseliinia lisää ja puolikkaat yhteen. Nyt minulla on varalaakeri.
Jostain syystä vaseliini ajautuu toiseen puoliskoon ja tällöin toinen puoli on kuivempi. Laakerin vaseliini oli hieman tursunnut ulos mutterin puolelle. Onkohan laakerivikojen syynä se, että sisäkehä pumpaa vaseliinin ulommalle kehälle. En keksi muuta syytä näiden ranskalaisautojen ( topikkeja luettuani foorumeilla ), pyörän laakerivikoihin. Odotin siellä olevan kuulalaakerit, joiden vierintävastus on pienempi. Mersun, MB190, takalaakerit ovat kuulalaakereita, w201.
No niin, jos havaitsette kuivuutta takalaakereissa, niin lisää vaseliinia !
|
|
|
|
 |
eju
|
Viestin otsikko: Re: Citikan viistorullalaakeri kuulalaakeriksi ? Lähetetty: 17.06.2014 16:49 |
Viestit: 88
|
Joo, sorry. Kyseessä on viistorullalaakeri ja auton C4 HDi 110 Pack Vision Berline BMP6, vm 2009. Laakeri on lukittu jarrulevyyn lukkorenkaalla, siis sisäpuolella.
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Citikan liukulaakerin vaihto kuulalaakeriksi ? Lähetetty: 17.06.2014 18:05 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Viistorullalaakeri? Siis ilmeisesti perinteinen kartiorullalaakeripari? Vastaavan kokoisen viistokuulalaakerin kantavuus on naurettavan pieni kartiorulliin verrattuna eli elinikä jäisi kovin lyhyeksi. Kartiorullat lienee valittu pienen tilantarpeen johdosta eikä vierintämomentti suuremmasta vastuskertoimesta huolimatta juuri eroa viistokuulista koska rullilla laakerointi voidaan toteuttaa pienemmällä keskihalkaisijalla.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Citikan liukulaakerin vaihto kuulalaakeriksi ? Lähetetty: 17.06.2014 21:40 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Takavetoisten etupyörissä tyypillisesti juuri kartiorullat ja vielä, ainakin oli, välys säädettävissä. Samoin periaattein, kuin fillarissa....
|
|
|
|
 |
Harri126
|
Viestin otsikko: Re: Citikan liukulaakerin vaihto kuulalaakeriksi ? Lähetetty: 17.06.2014 22:22 |
Viestit: 1687 Paikkakunta: Helsinki
|
Muistaakseni joku Vauxhall Vivan malli on varustettu taka-akselin liukulaakereilla. Täyttä varmuutta asiasta ei kuitenkaan ole. 
-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut -89 C25 Matkailuvehje -82 MB 500SEC -92 MB SL500 -63 VW Karmann Ghia -97 Honda VF 750 Magna
Entiset -98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut -93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Citikan liukulaakerin vaihto kuulalaakeriksi ? Lähetetty: 18.06.2014 14:56 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Varmaa kuitenkin on, että Willin Lännen wankkureissa oli liukulaakerit. Kuinka paljon mahdollisesti Vauxhall siitä kehittynyt.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Citikan liukulaakerin vaihto kuulalaakeriksi ? Lähetetty: 18.06.2014 16:00 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
olipa monissa höyryvetureissakin ja vainuissa .
|
|
|
|
 |
|
|