Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 25 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xactiva V6 ihmeellinen vetoakselivärinä?
ViestiLähetetty: 05.06.2014 17:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Nyt loppuu oma mielikuvitus seuraavilta osin:

Tapaus Xantia activa V6, manuaalilootalla. No auto tärisi / vatkasi vanhoilla vetoakseleilla siihen malliin, että päätin ostaa uudet vetarit. Tuli jotkut arabi-emiraateissa kunnostetut vetarit, molemmat puolet 350 eur yhteensä.

Ja vetareiden vaihdon jälkeen tärinä / vatkaus hieman muuttui, mutta jatkuu!

Se on sellainen nopeuden mukaan muuttuva vatkaus joka sitten muuttuu tärinäksi suuremmilla >60km/h nopeuksilla, vaihde tai moottorin kierrosluku ei vaikuta vatkauksen taajuuteen, vain nopeus. Vatkaa enemmän kun veto on päällä. Joten ymmärtääkseni vika on pakko olla vetoakseleissa tai etuperässä. Lisäksi auton etupään korkeus (joka hieman vaihtelee, kulunut korkeudensäädin) vaikuttaa vatkaukseen, mitä korkeammalla sitä enemmän vatkaa, sekin viittaisi vetareihin.

Myydäänkö niin paskoja vetareita että voivat heti alusta vatkata? Mistä muusta tuollainen vapina voisi johtua, vaivatko kuluneet kitkarenkaat aiheuttaa tuollaisen, en ole koskaan itse kokenut kyllä?



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xactiva V6 ihmeellinen vetoakselivärinä?
ViestiLähetetty: 05.06.2014 17:58 

Viestit: 509
Paikkakunta: NAKKILA
Mitenkä on alatukivarren puslat, onko klappia?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xactiva V6 ihmeellinen vetoakselivärinä?
ViestiLähetetty: 05.06.2014 18:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Kaikki alatukivarsien puslat ja pallonivelet on vaihdettu, sieltä se ei prakaa.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xactiva V6 ihmeellinen vetoakselivärinä?
ViestiLähetetty: 05.06.2014 19:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Tuskin ne uudet heti hajoaa niin että vika ei jatka nopeasti pahenemista. Alatukivarren puslia olisin itsekin veikannut xm kokemusten perusteella. Mitens joustintukien putket? Ootko kokeillut taka- ja eturenkaita vaihtaa päikseen? Noi kitkat lämpenee kovassa ajossa rajusti ja etusissa voi olla runkovikaa?



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xactiva V6 ihmeellinen vetoakselivärinä?
ViestiLähetetty: 05.06.2014 19:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Ihan kylmänäkin se ilmenee, ja kun renkaat eivät muuten vatkaa ja jarrutus on täysin vapinaton.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xactiva V6 ihmeellinen vetoakselivärinä?
ViestiLähetetty: 05.06.2014 21:37 

Viestit: 568
Paikkakunta: Akaa
Wesa kirjoitti:
Ootko kokeillut taka- ja eturenkaita vaihtaa päikseen? Noi kitkat lämpenee kovassa ajossa rajusti ja etusissa voi olla runkovikaa?

Ääni renkaille. Minulla on muutama eturengas hajonnut rungoltaan HY:ssä - hyväpintaisia pinnattuja renkaita. Kaikissa muistini mukaan on ollut oireena aluksi se, että hitaissa nopeuksissa ratti alkoi tehdä pientä vatkausliikettä ja nopeuden noustessa muuttui tärinäksi. Ei sitä vaan HY:ssä pannut kovin paljon merkille kun se täristää, rämisee ja huojuu muutenkin :D . Toisen runkovikaisen renkaan kohdalla vasta realisoitui tositilanteessa kun räjähti palasiksi vauhdissa. Kaksi muuta olen huomannut ennen räjähdystä kun rengaskuvio tekee silmillä havaittavan mutkan jossain kohtaa rengasta.



.~___~.
{[___]}
{°/^\°}
{/_^_\}

"Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli.
HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xactiva V6 ihmeellinen vetoakselivärinä?
ViestiLähetetty: 06.06.2014 00:05 

Viestit: 725
Heitä ensimmäisenä kuikkaa niillä jätemetallivanteilla ja katso mitä kävi?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xactiva V6 ihmeellinen vetoakselivärinä?
ViestiLähetetty: 06.06.2014 00:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 624
Paikkakunta: espoo
samanlaiset oireet oli CX:ssä kun Avonin TRX:t antautuivat, eli renkaan runko meni. Sitäpaitsi kuulostaa kyllä hieman epäloogiselta pitää kuluneita kitkoja Activan alla... :?



GS break 1015 Convertisseur 1972 Jaune Primevere
CX25TRI break serie1 1985 Bleu Romantique
C6 3.0HDi exclusive 2010 Gris Thorium
MB C43 AMG Touring 2017

Volvo Amazon P220 Herrgårdsvagn 1969
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xactiva V6 ihmeellinen vetoakselivärinä?
ViestiLähetetty: 06.06.2014 08:32 

Viestit: 945
Paikkakunta: Vihti
jos renkaat & vanteet ok, niin mites pyöränlaakerit.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xactiva V6 ihmeellinen vetoakselivärinä?
ViestiLähetetty: 06.06.2014 10:04 
Sanoisin, että kehnolaatuiset vetarit. Kerran on sattunut omallekin kohdalle.


   
 
 Viestin otsikko: Re: Xactiva V6 ihmeellinen vetoakselivärinä?
ViestiLähetetty: 06.06.2014 10:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
ds-jekkeri kirjoitti:
Myydäänkö niin paskoja vetareita että voivat heti alusta vatkata?
Ihan varmasti myydään, tosin omalle kohdalle ei ole osunut. Sen sijaan uutena varaosana myytyjä "kunnostettuja", mutta silti viallisia startteja ja latureita olen henkilökohtaisesti tavannut. Ja tietenkin uutena myyty, mutta kunnostettu vetonivel. Vetonivelten kunnostus voi äärimmillään olla kuulien tekemien kuoppien tasoitus käsivaralla, uudet kuulat, rasvat, kumit ja maali, sekä laadukkaan vaikutelman viimeistelevä pahvipakkaus. :shock:



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xactiva V6 ihmeellinen vetoakselivärinä?
ViestiLähetetty: 06.06.2014 22:34 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Onko tuo "vatkaus" käsitteenä tuntematon ? tuollaiseen voimanpesään kuin v 6 aktiivia.
Ihan tavallinenkin xantia "vatkaa" rivakassa kiihdytyksessä ja ihan karvalakkimallista alkaen 1,8 i 16 v sitä esiintyy. Ei moiseen tarvita tuota super xantiaa. Vastaavan ominaisuuden olen havainnut kymmenissä ellei jopa sadoissa xantioissa, joten lienee ominaisuus. YHtä lailla voidaan alkaa etsimään vikaa kun tuuli humisee hieman enemmän kuskin oven tiivisteistä kuin vänkärin puolen oven välistä. Mikähän mun xantiassani oikein on vialla ? auto on 97 vm 2,0 16 v atheena, onko kellään muilla saman tyyppisiä havaintoja ?.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xactiva V6 ihmeellinen vetoakselivärinä?
ViestiLähetetty: 06.06.2014 23:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
No niin, jännitys tihenee.

Käytin alla erilaiset, tunnetusti täysin vapinattomat hyvät kesärenkaat eri vanteilla, ja vatkaus oli täysin samanlaista. Eli ei johdu renkaista tai vanteista!

Avasin vanhan vetoakselin tutkimista varten, ja se ei vaikuttanut ollenkaan kuluneelta. Ei ollut sormella tuntuvaa kynnystä missään kohtaa, vain kiillottumat kontaktikohdissa joiden rajoja ei sormella tuntunut.

Ja vapina tuntuu täysin siltä, kuin vetoakseli(t) olisivat finaalissa. Ykkösellä kiihdytettäessä voimakkainta, ja korostuu jos auton jousitus on korkeammalla.

Mitä ihmettä? Moottorin yläpään kumit kunnossa, nyt ruvetaan tutkimaan moottorin alakumi, mutta ei pysty uskomaan että vatkaus siitä johtuisi.

Tutkitaan myös mcPherssonien yläpään kiinnitykset, jos niissä olisi välystä noin paljon.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xactiva V6 ihmeellinen vetoakselivärinä?
ViestiLähetetty: 06.06.2014 23:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
citrique kirjoitti:
samanlaiset oireet oli CX:ssä kun Avonin TRX:t antautuivat, eli renkaan runko meni. Sitäpaitsi kuulostaa kyllä hieman epäloogiselta pitää kuluneita kitkoja Activan alla... :?


Uudet Misukan Pilotit on alla heti kun saan jostain ne activan originaalivanteet. En ole vielä mistään niistä löytänyt, se Lapin myyjä ei ilmeisesti halunnut laittaa matkahuollossa kun lopetti puhelimeen vastaamisen. Mutta kuten ylläolevasta näet, tämä ei ollut renkaista eikä vanteista kiinni - se on kokeiltu nyt.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xactiva V6 ihmeellinen vetoakselivärinä?
ViestiLähetetty: 07.06.2014 08:57 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Xantian kaarrevatkauksen (hitaassa vauhdissa) sain pois laittamalla lisää rasvaa vetoniveliin. Sisänivelet, 3-haaraiset, voisivat tehdä kiusaa korkeudesta riippuen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xactiva V6 ihmeellinen vetoakselivärinä?
ViestiLähetetty: 07.06.2014 10:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Heitän vielä yhden lisäparametrin. Voiko vatkaus ja tärinä johtua siitä, että etuosan korkeus on 1-3 cm liian korkealla normaaliasennossa monasti (etuk.säädin jumii, pitää vaihtaa)? Ei minulla muissa sitikoissa ajokorkeuden muutos ole kunnossa olevassa autossa vatkausta aiheuttanut. Kai uusien vetareiden pitäisi kestää hieman kulmaakin ilman vatkausta?



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xactiva V6 ihmeellinen vetoakselivärinä?
ViestiLähetetty: 07.06.2014 15:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Olen myös joskus laitanut kunnostetut vetarit. Eivät vaan olleet hyvät ja toinen laukes jo 10 000 km jälkeen. Joten kyllä kunnostetut voivat olla puoliksi suttakin



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xactiva V6 ihmeellinen vetoakselivärinä?
ViestiLähetetty: 11.06.2014 18:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Itse itselleni vastaten, loppujen lopuksi. Tietäjät tuntuivat lopuksi olevan aika hiljaa tästä, arvauksia, ehkä hyviäkin, tuli mutta oikea syy jäi selviämättä - tähän asti.

ETUPÄÄN KORKEUS OLI 3 CM LIIAN KORKEA.

Sekä vanhoilla että uusilla vetoakseleilla liian korkea etupää aiheutti tripodinivelten vatkauksen kovassa kiihdytyksessä. Ilmeisesti nuo uudetkaan vetarit eivät ole tehdasuuden veroiset, mielestäni näin ei pitäisi vatkata, mutta niin vaan on.

Nyt kun korkeus on kohdallaan, vatkausta ei esiinny. Ykkösellä vielä täyskaasukiihdytyksessä voi huomata veivausta, mutta se on jo siedettävissä.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xactiva V6 ihmeellinen vetoakselivärinä?
ViestiLähetetty: 11.06.2014 19:21 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Jokainen liian korkealle säädetty xanttu millä olen ajanut on väristänyt ja ravistanut. Ei ole vetareista kiinni mitenkään, nivelkulmat vaan menee niin huonoksi. Pelkkä pallotus pehmeäksi ja siihen reilusti softalla tuunattu hdi niin aina väristi täyskaasukiihdytyksissä pienillä vaihteilla, kun keulan korkeus meni liian korkeaksi.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xactiva V6 ihmeellinen vetoakselivärinä?
ViestiLähetetty: 16.06.2014 15:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Asia tarkentui vielä - tässä tarkka vikakuvaus muillekin avuksi ja ohjeeksi.

Eli Xantia on suunniteltu sen verran halvaksi, että vetoakselit ovat todella lyhyet ja sisäpäässä on ns.tripoidinivelet = EI vakionopeusnivel. Ulkonivelet ovat normaalit monikuulaiset ns. vakionopeusnivelet.

Keskimmäisessä ajoasennossa tripodinivel on käytännössä täysin suorassa eikä täristä (kunnossa ollessaan).

Ajokorkeuden ei tarvi muuttua kuin hiukkasen (2+ cm), niin näillä voimakkaimmilla moottoreilla (turbot ja tämä V6) tripodinivelen vatkaus alkaa, vaikka kaikki olisi kunnossa. Vatkausta tehostaa hiukan kulunut moottorin vasemmanpuoleinen tukikumi sekä muut kulumat nivelissä ja puslissa.

Minun yksilössäni asiaa korostaa auton etupäähän joskus vaihdetut liian pehmeät pallot. Täyskaasukiihdytyksessä keula nousee pikkuvaihteilla taivaisiin = sisänivelten kulma kasvaa = vatkaus alkaa. Kaikki etupyörien puslat ja pallonivelet on uusittu, joten se ei voimista tärinää - mutta moottorin vasemmanpuoleinen järeä tukikumi on alkuperäinen, ei rikki mutta jo löysä - se vielä lisää sitä efektiä.

Tämän lisäksi minun yksilössäni korkeudensäätimen ulkopuoliset mekaniikkakytkennät ovat jo sen verran kuluneet - ehkä korkeudensäädinkin on jo väsynyt ja jumittelee silloin tällöin - että ajokorkeus vaihtelee +- 3 sentin haarukassa joka on todella paljon. Myös tämä entisestään lisää vatkausefektiä, silloin kun jo lähtökohtainen korkeus on liian suuri.

Että näistä seikoista se vatkaus johtuu, jos kaikki "näyttää" olevan kunnossa. Tässäkin tutkittiin saateri mikroskooppitasolla vetoakseleita (uusia ja vanhoja), etupään puslia ja palloniveliä, raidetankoa ja vaikka mitä, ennenkuin tämä korkeusvaihtelun (huono korkeudensäädin + liian pehmeät pallot) aivan ihmeen suuri vaikutus vatkaukseen selvisi.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xactiva V6 ihmeellinen vetoakselivärinä?
ViestiLähetetty: 16.06.2014 22:19 

Viestit: 982
Tripodi kyllä on vakionopeusnivel, mutta kolmihaarapää tekee pientä sivuliikettä pyöriessään ja kitka vaihtelee pyörähdyskulman mukaan. Kumpikin kasvaa kun nivelen kulma kasvaa. Tämä voisi herättää moottorilaatikko-tukikumit -yhdistelmän resonansseja kun veto on päällä ja on pyöriviä massoja pelissä. Vastaavaa pitäisi olla havaittavissa monissa muissakin etuvetoautoissa kuin Xantiassa, ja varmaan näin onkin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xactiva V6 ihmeellinen vetoakselivärinä?
ViestiLähetetty: 17.06.2014 07:36 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Noh, tuskin kitkaa*, vaan luonnollisesti akselin aksiaaliliike- ja nopeusmuutoksia suhteessa nivelen kulmaan. Kun 3-haaranivelen sakarat liikkuvat urissaan eestaas. Kun vetarin kulma on alaspäin, niin sakara kerrallaan yläasennossaan on lähempänä ulkolaitaa ja kun puoli kierrosta on menty, niin sama sakara on lähempänä nivelkupin pohjaa. *Kitka, mekaanista jarrutusta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xactiva V6 ihmeellinen vetoakselivärinä?
ViestiLähetetty: 17.06.2014 13:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
IJN kirjoitti:
Tripodi kyllä on vakionopeusnivel..


Ei ole. Tripodi OLISI vakionopeusnivel, jos akselin pituusmuutokset tapahtuisivat täysin kitkatta ja vastuksetta sekä ilman inertiaa (sehän ei ole edes teoriassa mahdollista). Koska näin ei ole, nimenomaan suuri tripodin kohtauskulma aiheuttaa myös aksiaalinopeuden muutoksia kuulien pyörähdyksen tahtiin.

Eli käytännön tilanteessa kun kohtauskulma on hiemankin suurempi, Tripodi on 6-kertaista harmoonista aksiaalivärähtelyä aiheuttava nivel pyörimisnopeuteen nähden. Lisäksi tulee muitakin värinöitä ja vatkauksia akselin päittäisliikkeestä.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xactiva V6 ihmeellinen vetoakselivärinä?
ViestiLähetetty: 17.06.2014 19:37 

Viestit: 272
Paikkakunta: Punkalaidun
Jos joku viittii vielä lukea,niin oon monta paskaa rengasta löytänyt ihan,että nostaa tunkilla alalukivarresta sen verran että rengas nousee muutaman sentin maasta,voi kääntää pyöriäki, että näkee paremmin. Auto ajoasennossa, ja ykkönen päälle. Siinä näkee kudosvauriot, sekä sivuttaisvaurion, että kehävaurion(pompotus). Samalla kuulee vielä pyörän laakerinkin osittain.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xactiva V6 ihmeellinen vetoakselivärinä?
ViestiLähetetty: 08.07.2014 10:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Vielä loppukaneetti. Activa-malleissa nyljytys voi johtua siitäkin, että auto on kyljittäin vinossa activa-tankojen väärän säädön tai kuluneisuuden takia. Tällöin eri puolten korkeusero on helposti parikin senttiä, ja se korkempi puoli vatkAa vaikka vetari olisi täysin kunnossa. Tämä ilmenee yleensä risteyspysähdyksen jälkeen johon on tultu kääntäen ja samallA jarruttaen, esim motarin kurvirampilta.

Minulla esiintyi tämäkin vika.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 25 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: