olli__o kirjoitti:
Cikatti kirjoitti:
Ollilan Jortsu... joka tuossa hiljan mainittiin... Voi jessus mutta nauratti jo vuonna noin -01 että kun ajattelin koska Jortsu syöksyy... Tunsin jo tuolloin syvää sääliä häntä kohtaan....
Hieman turhaa naurua oli silloin, ehkä mieluummin 2001 olisi vielä kannattanut sijoittaa omat ja lainatut Nokiaan, Ollilan johtajakaudella 1999-2006 Nokiasta tuli suurin matkapuhelinvalmistaja ja maailman arvokkain ei-jenkki brändi. Mutta sekin on totta että kunkin aikakauden suuret yritysjohtajanero-esimerkit näyttää aina jälkikäteen katsottuna hieman hauskoilta tapauksilta, kun paljastuukin että ihmisiähän ne vain olikin (yllättävää?)
Olli ei, vaan juuri tuolla 2000-luvun alussa tehtiin suurimmat virheet, nauruni silloin osui täysin oikeaan sillä itse arvioin totaalisukellusta 2010 paikkelle ja ei kyllä mennyt yhtään pieleen. Mitä hyötyä oli olla hetki maailman suurin kun jatkuvasti kyti totaaliepäonnistuminen ja nyt se on nähty miksi. Nokian johtamistyyli hämmensi minua jo 2000-luvun alussa ja se ei hyvää tiennyt. Innostuksen palo ja kekseliäisyys tapettiin heti alkuunsa ja tulevaisuusideat jyrättiin.
Kyllä, tarina kuitenkin Nokialla oli huikea koska luureilla tehtii Suomeen kokonaisuudessaan pitkälti yli 100 miljardin tuotto ja se on todella hyvin. Eli siis todella se oli tuotettua nettorahaa ja se oli satumainen saavutus.
Sitten tämä jonka DS-Jekkeri kirjoitti: "Viro on maa, jossa ei edes teeskennellä että työtä tekemättömästä huolehdittaisiin, tai valtio tarjoaisi eläkkeen jolla tulee toimeen. Täällä tiedetään ja kerrotaan rehellisesti, että jos et itse yritä, kuolet nälkään. Tämä on tervehdyttävä tekijä."
Salaa olen toivonut että vois täällä Suomessakin tuo yrittäjyys nostaa päätään jotta olis jotain todellista yrittämistä. Systeemissämme yrittäminen on vaan hieman kyllä tehty kiemuraiseksi. Valitettavasti jo suomen kielen sana "yrittäjä ja yrittää" kuulostaa helvetin negatiiviselta koska ei kukaan tehdessään jotain "yritä" vaan tekee jumalauta tosissaan. Yrittäminen kuulostaa sanana jo täydelliseltä enteeltä epäonnistua. "Yritin, mutta en onnistunut, no "yritykseksi" se jäi.
Lieköhän niin että kaikki ihan aidosti käsillä osattavat asiat tulevat katoamaan Suomesta seuraavan 15-20 vuoden aikana?