|
Kirjoittaja |
Viesti |
EEK69
|
Viestin otsikko: Hydractive III korkeudensäätö ja asetukset Lähetetty: 06.05.2014 13:52 |
Viestit: 14 Paikkakunta: Tampere
|
Vuoden yhteiselon jälkeen on alkanut pikku hiljaa kiinnostaa C5:n korkeussäädön ideologia. Tuntuu että etupää on turhan ylhäällä ja vastaavasti takapää kulkee ainakin ulkonäön perusteella liian alhaalla. Asiahan olisi sillä korjattu jos hiukan pudottaa etupäätä. Jostain netistä löytämäni huolto/korjausopas, jossa on sekä C5 että C8 ohjeet sekaisin, kertoi etupään perussäädön olevan jotenkin mekaaninen, ts. jotain anturia löysäämällä ja kääntämällä etupään perusasetus muuttuu suuntaan ja toiseen. Toisaalta sitten kirjallisissa lähteissä viitataan siihen, että ainakin näitä eri asentojen korkeuksia pystyy säätämään myös älypuolelta jollain sopivalla laitteella joka kytketään auton "aivoihin". Kysymykseni kuuluu lähinnä, jos etupäästä tekee sen mekaanisen säädön, onko homma muuten OK? Autossani on renkaat jotka on pari senttiä vakiorenkaita korkeampia ja siten koko auto kulkee vähän korkeammalla kuin vakiorenkailla, tilanteen tasapainottamiseksi jousituksen vakiokohtaa voisi pudottaa sentillä parilla Samalla ilmatilavuus on hieman isompi joten jousitus voisi olla jopa hieman kovempikin 
C5 2.0 2001 EW10RFN C5 2.0 2006 EW10RFJ C5 2.0 2005 EW10RFJ Vakituisessa käytössä
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Hydractive III korkeudensäätö ja asetukset Lähetetty: 06.05.2014 14:37 |
Viestit: 2666
|
Perussäätö on mekaaninen, anturi liikuttamalla. Sitä kyllä tarvii harvoin. Lexialla tehdään Se sähköinen säätö, pari senttiä haarukassa.
lexian käytöstä ja hankinnasta löytyy paljon ohjeita tältä foorumilta.
jos jousitusta mataloittaa, Se muuttuu pehmeämmäksi näissä.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
EEK69
|
Viestin otsikko: Re: Hydractive III korkeudensäätö ja asetukset Lähetetty: 07.05.2014 14:54 |
Viestit: 14 Paikkakunta: Tampere
|
Tämä vastaus varmaan riittää tähän, tuossa eilen juuri mittailin auton ala-asennossa lokasuojan reuna oli edessä 64cm ja takana 68cm maasta. Kun auton nostaa normaaliasentoon, nuo numerot on luokkaa 72cm kummassakin päässä, eli etupää nousee tosi paljon korkeammalle suhteessa lepoasentoa. Pitänee varmaan sitä mekaanista säätöä kokeilla, jotenkin tuntuisi että parempi ajotuntuma tulisi kun sitä etupäätä pudottaa parillakin sentillä. Jos vieläkään ei auta, pitää tutustua siihen Lexiaan
C5 2.0 2001 EW10RFN C5 2.0 2006 EW10RFJ C5 2.0 2005 EW10RFJ Vakituisessa käytössä
|
|
|
|
 |
Radagast
|
Viestin otsikko: Re: Hydractive III korkeudensäätö ja asetukset Lähetetty: 08.05.2014 10:21 |
Viestit: 64 Paikkakunta: Askola
|
Tuossa ohje I-koppaisen C5:en korkeuden mittaamisesta. 
Xsara Break 1.6 16V -04 paalattu C5 Break 2.0 16V -04 paalattu Xsara Break 2.0 16V -03 ajossa
|
|
|
|
 |
powerage
|
Viestin otsikko: Re: Hydractive III korkeudensäätö ja asetukset Lähetetty: 08.05.2014 10:44 |
Viestit: 708
|
C5II 2.0 HDI break automatic AM6 C5II 2.0 HDI berline automatic AM6 C5II 2.0 16v berline man. C4 I 1.6 16V ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
|
|
|
|
 |
EEK69
|
Viestin otsikko: Re: Hydractive III korkeudensäätö ja asetukset Lähetetty: 23.06.2014 22:04 |
Viestit: 14 Paikkakunta: Tampere
|
Juhannuksena se sitten tapahtui, pudotin etupäätä noin 20-30mm alaspäin. Itse hommaan tarvitsi 10mm kiintoavaimen ja vasara kiinnikkeen pieneen herättelyyn, oli näet ranskisten tapaan pikkasen ruosteessa. Olo oli lähes pettynyt kun se olikin muutamassa minuutissa ohi ja auto uudessa, paremmassa asennossaan. Muutaman sadan ajetun kilometrin jälkeen uskallan jo vähän arvioida tuloksia: - Itse homma tosi helppo tehdä - Etupää laski riittävästi, ts. silmämääräisesti samaan tasoon kuin takapää, kumpikin nousee nyt noin 40mm levosta(ala-asennosta normaaliasentoon) - Mielestäni isoihin korokkeisiin ajettaessa edelleen kohtuu mukava normaaliasennossa, sport asennolla ehkä hieman liian jäykkä, suorastaan iskevä - Ajotuntuma parani, jonkin verran vähentynyt tuuliherkkyys - Normaaliasentoa voi nyt hyvin käyttää 80kmh saakka tulematta merisairaaksi - Sportasento on selkeästi satasen vauhtiin sopiva, sitä alemmissa nopeuksissa ehkä hieman turhan jäykkä ainakin Suomen pikkasen kärsineillä sivuteillä
Kun kiireiltäni kerkiän, teen vielä taulukon lokasuojan reunan korkeuksille eri asennoissa
C5 2.0 2001 EW10RFN C5 2.0 2006 EW10RFJ C5 2.0 2005 EW10RFJ Vakituisessa käytössä
|
|
|
|
 |
EEK69
|
Viestin otsikko: Re: Hydractive III korkeudensäätö ja asetukset Lähetetty: 25.06.2014 13:43 |
Viestit: 14 Paikkakunta: Tampere
|
Nyt vihdoin ne ei niin tieteellisesti mitatut korkeudet etu/takapäästä metrimitalla lokasuojan reunaan: [cm] Yläasento (max 10kmh): 80/80 Offroad (max 40kmh): 75/75 Normaali: 69/70 Lepo: 66/64
Jostain syystä sport-asento ei ollut edes yhtä senttiä alempana kuin tuo normaali, joskin ajossa tuo ero tuntuu paremmin kun samalla yhdet akut per pää putoaa pois pelistä.
Nyt jo pian 1000 km ajaneena voin sanoa että tuo normaaliasento on ihan hyvä ajoon hieman epätasaisilla teillä noin 90kmh saakka, sen jälkeen sport on se juttu. 110kmh pitäisi korkeuden hieman laskea ja jousituksen jäykistyä mutta sitä en ole vielä ehtinyt näillä säädöillä kokeilla.
C5 2.0 2001 EW10RFN C5 2.0 2006 EW10RFJ C5 2.0 2005 EW10RFJ Vakituisessa käytössä
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Hydractive III korkeudensäätö ja asetukset Lähetetty: 25.06.2014 13:50 |
Viestit: 7815 Paikkakunta: Eurajoki
|
EEK69 kirjoitti: Nyt vihdoin ne ei niin tieteellisesti mitatut korkeudet etu/takapäästä metrimitalla lokasuojan reunaan: [cm]
Vähän tieteellisemmäksi ne saisi kun ilmoittaisit missä se toinen mittapiste on  Tietäisi edes, vaikuttaako rengaskoko mittoihin vai ei.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
keijok
|
Viestin otsikko: Re: Hydractive III korkeudensäätö ja asetukset Lähetetty: 25.06.2014 16:09 |
Viestit: 62
|
Teuski kirjoitti: EEK69 kirjoitti: Nyt vihdoin ne ei niin tieteellisesti mitatut korkeudet etu/takapäästä metrimitalla lokasuojan reunaan: [cm]
Vähän tieteellisemmäksi ne saisi kun ilmoittaisit missä se toinen mittapiste on  Tietäisi edes, vaikuttaako rengaskoko mittoihin vai ei. Navasta kaaren reunaanhan nuo yleensä ilmoitetaan mutta nuo senttimäärät ovat kyllä jotain muita mittoja. Mistä tietää onko Hydractive 3 vai 3+ ? Mitä mekaanista eroa näillä on? Omani on oletettavasti pelkkä 3 koska korkeudensäädön keskinappia ei ole vaan lukee vain Citroen. Auto kuitenkin lienee muutoin Exclusive...? Ja tästä jalostunut offtopic- kysymys: onko kenelläkään/missään VIN-dekooderia jolla näkisi mitä kaikkia optioita on ollut saatavilla ja mitä kaikkea omassa autossani on/pitäisi olla? Omassani olen myös ihmetellyt pysäköityä autoa katsoessa että ihan kuin keula olisi korkeammalla kuin "pitäisi", ajaessahan sitä ei näe/huomaa. Perä ei kuitenkaan laske esim. yön aikana tms joten mitään varsinaista vikaa en usko autossani olevan. Tällä foorumill akysymykseeni jo kerran todettin että normaalia, mutta jahka postiljooni tuo Lexiani kotiini niin pääsee kopeloimaan sitäkin 
2x C5 2,0 & 3,0 korimallina farmari, polttoaineena bensiini ja vaihteistona automaatti. Vuosikerrat 2006 ja 2007.
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Hydractive III korkeudensäätö ja asetukset Lähetetty: 25.06.2014 17:09 |
Viestit: 1940 Paikkakunta: Helsinki
|
EEK69 kirjoitti: Jostain syystä sport-asento ei ollut edes yhtä senttiä alempana kuin tuo normaali, joskin ajossa tuo ero tuntuu paremmin kun samalla yhdet akut per pää putoaa pois pelistä. Eikös Sport vaan poista ne keskipallot pelistä = alusta jäykistyy vaikka ei laskekaan keijok kirjoitti: Ja tästä jalostunut offtopic- kysymys: onko kenelläkään/missään VIN-dekooderia jolla näkisi mitä kaikkia optioita on ollut saatavilla ja mitä kaikkea omassa autossani on/pitäisi olla? Citroen Service -palvelusta löydät VIN:llä just tasan tarkalleen mitä autoosi on tehtaalla asennettu 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: Hydractive III korkeudensäätö ja asetukset Lähetetty: 25.06.2014 21:31 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Tampere
|
Se nostaa keulaa kun pysäköi ja laskee kun kaukolla avaa ovet tossa 03 mallisessa toimiskelee tollain.
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
keijok
|
Viestin otsikko: Re: Hydractive III korkeudensäätö ja asetukset Lähetetty: 26.06.2014 08:09 |
Viestit: 62
|
HiTec kirjoitti: Citroen Service -palvelusta löydät VIN:llä just tasan tarkalleen mitä autoosi on tehtaalla asennettu  No niinpä tietysti, tyhmä minä. Kiitos, eipä muuta kuin tutkimaan, tunnukset sinne sainkin jo, on muuten hieno palvelu tuo sivusto.
2x C5 2,0 & 3,0 korimallina farmari, polttoaineena bensiini ja vaihteistona automaatti. Vuosikerrat 2006 ja 2007.
|
|
|
|
 |
keijok
|
Viestin otsikko: Re: Hydractive III korkeudensäätö ja asetukset Lähetetty: 26.06.2014 08:12 |
Viestit: 62
|
kaselin kirjoitti: Se nostaa keulaa kun pysäköi ja laskee kun kaukolla avaa ovet tossa 03 mallisessa toimiskelee tollain. No niinhän tuo näkyy tekevän. Aika jännä kyllä että kun auton pysäköi ja jättää ovet lukitsematta keula jää ylös, kun taas avaa oven se laskee "oikeaan" korkeuteen. Tuntuu elävän ihan omaa elämäänsä, en oikein löydä logiikkaa tuosta käytöksestä...
2x C5 2,0 & 3,0 korimallina farmari, polttoaineena bensiini ja vaihteistona automaatti. Vuosikerrat 2006 ja 2007.
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Hydractive III korkeudensäätö ja asetukset Lähetetty: 26.06.2014 08:36 |
Viestit: 1940 Paikkakunta: Helsinki
|
Hmm... Mulla tuo vaikuttaisi toimivan juuri päinvastoin. Virrat pois ja auto laskee sen about sentin "lepoasentoonsa". Liikkeelle lähteissä se taas sitten nostaa tuon vastaavan sentin ylös heti startissa ikäänkuin "ajopaineet" systeemissä sisällä 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: Hydractive III korkeudensäätö ja asetukset Lähetetty: 26.06.2014 10:15 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Tampere
|
Siis noihan se tekee kun sanoit, en oo 1/2 vuoteen ajellu muistin väärin sorry!
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Hydractive III korkeudensäätö ja asetukset Lähetetty: 27.06.2014 19:46 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
EEK69 kirjoitti: Olo oli lähes pettynyt kun se olikin muutamassa minuutissa ohi ja auto uudessa, paremmassa asennossaan Vielä helpommin ja käsiä likaamatta homma olisi käynyt syöttämällä testerillä uudet referenssikorkeudet etu- ja takapäälle. Sport-nappi ei jäykistä alustaa suinkaan välittömästi, vaan se muuttaa ainoastaan sitä, kuinka nopeasti systeemi kytkee keskipallot pois. Alustan korkeus muuttuu vain nopeuden mukaan. Vaikutuksen huomaa parhaiten, kun tekee suoralla tiellä nopean väistöliikkeen. Sport-asennossa auto reagoi selvästi nopeammin ja terävämmin ratin heilautukseen.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
EEK69
|
Viestin otsikko: Re: Hydractive III korkeudensäätö ja asetukset Lähetetty: 23.07.2014 12:26 |
Viestit: 14 Paikkakunta: Tampere
|
EEK69 kirjoitti: Nyt vihdoin ne ei niin tieteellisesti mitatut korkeudet etu/takapäästä metrimitalla lokasuojan reunaan: [cm] Yläasento (max 10kmh): 80/80 Offroad (max 40kmh): 75/75 Normaali: 69/70 Lepo: 66/64
Jostain syystä sport-asento ei ollut edes yhtä senttiä alempana kuin tuo normaali, joskin ajossa tuo ero tuntuu paremmin kun samalla yhdet akut per pää putoaa pois pelistä.
Nyt jo pian 1000 km ajaneena voin sanoa että tuo normaaliasento on ihan hyvä ajoon hieman epätasaisilla teillä noin 90kmh saakka, sen jälkeen sport on se juttu. 110kmh pitäisi korkeuden hieman laskea ja jousituksen jäykistyä mutta sitä en ole vielä ehtinyt näillä säädöillä kokeilla. Sen verran tarkennuksena että mitat on maasta lokasuojan reunaan. Navan keskelle on hiukan haasteellista saada tarkkaa mittaa , nytkin ne on metrimitan tarkkuudella lähimpään senttiin. Rengaskoko on hieman vakiota isompi. Tärkeintä on lepo ts ala-asennon ja vakioasennon väli. Ohjekirja kyllä sanoo että sportnappi jäykistää jousitusta kytkemällä keskipallot pois ja samalla pudottaa noin sentin. Toinen sentin pudotus tulee 110kmh nopudessa.
C5 2.0 2001 EW10RFN C5 2.0 2006 EW10RFJ C5 2.0 2005 EW10RFJ Vakituisessa käytössä
|
|
|
|
 |
EEK69
|
Viestin otsikko: Re: Hydractive III korkeudensäätö ja asetukset Lähetetty: 21.08.2014 13:11 |
Viestit: 14 Paikkakunta: Tampere
|
EEK69 kirjoitti: EEK69 kirjoitti: Nyt vihdoin ne ei niin tieteellisesti mitatut korkeudet etu/takapäästä metrimitalla lokasuojan reunaan: [cm] Yläasento (max 10kmh): 80/80 Offroad (max 40kmh): 75/75 Normaali: 69/70 Lepo: 66/64
Jostain syystä sport-asento ei ollut edes yhtä senttiä alempana kuin tuo normaali, joskin ajossa tuo ero tuntuu paremmin kun samalla yhdet akut per pää putoaa pois pelistä.
Nyt jo pian 1000 km ajaneena voin sanoa että tuo normaaliasento on ihan hyvä ajoon hieman epätasaisilla teillä noin 90kmh saakka, sen jälkeen sport on se juttu. 110kmh pitäisi korkeuden hieman laskea ja jousituksen jäykistyä mutta sitä en ole vielä ehtinyt näillä säädöillä kokeilla. Sen verran tarkennuksena että mitat on maasta lokasuojan reunaan. Navan keskelle on hiukan haasteellista saada tarkkaa mittaa , nytkin ne on metrimitan tarkkuudella lähimpään senttiin. Rengaskoko on hieman vakiota isompi. Tärkeintä on lepo ts ala-asennon ja vakioasennon väli. Ohjekirja kyllä sanoo että sportnappi jäykistää jousitusta kytkemällä keskipallot pois ja samalla pudottaa noin sentin. Toinen sentin pudotus tulee 110kmh nopudessa. Pikku korjauksena että tuota pudotusta 110 nopeudessa ei tule jos sportnappi on jo pohjassa, tämä ominaisuus on vain jos ajaa normaaliasennolla.
C5 2.0 2001 EW10RFN C5 2.0 2006 EW10RFJ C5 2.0 2005 EW10RFJ Vakituisessa käytössä
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Hydractive III korkeudensäätö ja asetukset Lähetetty: 21.08.2014 16:07 |
Viestit: 7815 Paikkakunta: Eurajoki
|
Eihän se sport-nappi suoraan tee mitään, ei kytke keskipalloja pois. Se vaan saa jousituksrn menemään herkemmin jäykkään tilaan. Näin olen itse asian käsittänyt.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
|
|