|
Kirjoittaja |
Viesti |
tra
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivel Lähetetty: 30.06.2014 23:33 |
Viestit: 121 Paikkakunta: Lempäälä / Tampere
|
Les Excentriques kirjoitti: Jos et välttämättä halua pettyä ostoksiesi soveltuvuuteen kyseiseen tehtävään, voin Lempäälässä käydessäni ottaa mukaan tuuman karalla olevan mutteripyssyn. Pikkukompuran pieni tuotto ei vaivaa, koska irtoamiseen ei montaa iskua tarvitse. No en tosiaan "välttämättä", laitoin yksityisviestiä, kiitos jos onnistuu!
-- - TRa, tra@iki.fi C5 Exlusive Break 3.0 V6 Automatic -06 Xantia Exlusive Break 2.0 16v -99 Xantia VSX 2.0 16v -94
|
|
|
|
 |
tra
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivel Lähetetty: 04.07.2014 14:18 |
Viestit: 121 Paikkakunta: Lempäälä / Tampere
|
Les Excentriques kirjoitti: Jos et välttämättä halua pettyä ostoksiesi soveltuvuuteen kyseiseen tehtävään, voin Lempäälässä käydessäni ottaa mukaan tuuman karalla olevan mutteripyssyn. Pikkukompuran pieni tuotto ei vaivaa, koska irtoamiseen ei montaa iskua tarvitse. Saitkohan yksityisviestiä mitä laitoin? Olisi tosiaan ihan mahtavan hienoa, jos pystyt jeesaamaan ja lainaamaan tuollaista kunnon pyssyä. Viikonloppuna olen muissa maisemissa, mutta heti ensi viikolla paikalla. Nyt on tilanne se, että lainasin kaverilta samalta kylältä sellaista 1/2 karalla olevaa pulttipyssyä. Speksejä en tiedä, mutta kuulemma pitäisi olla ihan tehokkaampia 1/2 karalla olevia pyssyjä ja ammattilaatua. Vaan ei ainakaan pikaisella kokeilulla irti lähtenyt, ei ollut aikaa kokeilla kuin ehkä 15 minuuttia iskujen välillä odotellen paineen nousua 24litran kompuralla, mutta kun ei niin ei. Sain samalla lainaksi paineilmataltan, täryyttlin silläkin sitä auki siitä kolosta, ei auttanut. 10m putkea nyt vähän epäilen, josko paineet hukkuu siihen, tarkoitus mennä maanataina hakeen paksumpi mutta lyhyt paineilmaputki tuohon. Joten kovassa tosiaan tuntuu olevan. Hitsaus sentään nyt alkoi pitämään, eikä se hitsattu mutteri lähtenut irti, kuten aluksi kävi. Prkle. lähteekö tuo irti vain palasina...
-- - TRa, tra@iki.fi C5 Exlusive Break 3.0 V6 Automatic -06 Xantia Exlusive Break 2.0 16v -99 Xantia VSX 2.0 16v -94
|
|
|
|
 |
XM Break
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivel Lähetetty: 04.07.2014 16:44 |
Viestit: 566 Paikkakunta: Viitasaari
|
Jos käyttää iskulenkkiä, kannattaa tukea tukivarren alapää hyvin kaikkiin suuntiin ja estää pyöriminen muutenkin kuin raidetangolla.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivel Lähetetty: 04.07.2014 16:49 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Tai rakenne irti ja ruustukkiin.
|
|
|
|
 |
catmatti
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivel Lähetetty: 04.07.2014 20:24 |
Viestit: 718 Paikkakunta: Naantalista kotoisin
|
Monta eri tapaa ja ideoita, mutta mikä näistä toimii helpoimmin, ilman kalliita kompuran ostoja? Itse hakkasin taltalla noin 2 tuntia ja olkapää paskana sen jälkeen.
VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
|
|
|
|
 |
XM Break
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivel Lähetetty: 04.07.2014 20:30 |
Viestit: 566 Paikkakunta: Viitasaari
|
Itse joskus kiireessä ja huonoilla työkaluilla irroitin toisesta PSA-tuotteessta katkaisemalla hiomakoneella alapallon noin millin verran tukivarren reunan alapuolelta ja talttasin peltikierteen irti. Aika nopea ja varma. Iskevä kone ja oikea työkalu kyllä vielä nopeammat 
|
|
|
|
 |
catmatti
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivel Lähetetty: 04.07.2014 23:18 |
Viestit: 718 Paikkakunta: Naantalista kotoisin
|
XM Break kirjoitti: Itse joskus kiireessä ja huonoilla työkaluilla irroitin toisesta PSA-tuotteessta katkaisemalla hiomakoneella alapallon noin millin verran tukivarren reunan alapuolelta ja talttasin peltikierteen irti. Aika nopea ja varma. Iskevä kone ja oikea työkalu kyllä vielä nopeammat  Peltikierre?
VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
|
|
|
|
 |
XM Break
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivel Lähetetty: 05.07.2014 01:08 |
Viestit: 566 Paikkakunta: Viitasaari
|
Tukivarren sisälle menevä kierreosuus ei ole umpiainetta.
Todennäköisesti kierre tehty pellistä vedettyyn / syvävedettyyn aihioon mankeloimalla.
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivel Lähetetty: 07.07.2014 20:15 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Vaihdoin tänään XM:ään alapalloniveltä, täältä luetut opit mielessä. Mutta kyllä oli hemmetin TIUKASSA. Lopulta pyöränsatula irti, ja viilapenkkiin. Siinä lähti.
|
|
|
|
 |
Ajomies
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivel Lähetetty: 07.07.2014 21:15 |
Viestit: 203 Paikkakunta: Asuinpaikka ja ammatti sama
|
http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Aj ... geot+/2951Kaveri pitämään kaksin jaloin ja käsin kulmaraudasta tehtyä, puolentoista metrin mittaista, jarrulevyyn kiinnitettyä pidikettä. Hylsyn käyttäjä vääntää täysillä metrin lisävarrella hylsyavainta antaen lisälämpöä iskemällä moskalla vääntövarteen. Antautuu.
|
|
|
|
 |
XM Break
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivel Lähetetty: 07.07.2014 23:27 |
Viestit: 566 Paikkakunta: Viitasaari
|
Pakko vastata Varkauteen. Joskus oli itsellänikin ammatti ja kotipaikka sama Saattaapi antaa laakerikin periksi, kun vääntö kuormittaa kuulia ja vielä isketään perään. Muistaakseni nivelen kiristysmomentti on 250 Nm luokkaa. Eli metrin varrella kansanomaisesti 25 kg vääntöä. Tyyli ja keinot vapaat. Lopputulos ratkaisee. 
|
|
|
|
 |
tra
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivel Lähetetty: 08.07.2014 00:07 |
Viestit: 121 Paikkakunta: Lempäälä / Tampere
|
Kyllä se kovassa voi olla. Les Excentriques tiimineen kävi jelppimässä kunnon pyssyn kanssa, kiitos paljon siitä! Ja sorry, että en kuullut puhelinta, enkäs sitte sitten ollut kotona heti, onneksi ei koirat syöneet, kun en ollut komentamassa Mutta yritykseksi sittenkin jäi, pari kertaa mutteri lähti hitsauksesta, muttei edes uudelleen hitsaus ja siitä lämpö herkistänyt tarpeeksi. Kai se siten on pakko uskoa, että se lähtee tuosta vain palasina, huoh, kun masentaa... huomenna rälläkällä kaikki pois mitä saa ja jatkaminen siitä sitten, mites sen loppuosan saisi siitä parhaiten siten "nakerrettua" pois? Aika urakka taitaa tuossa sitten olla....
-- - TRa, tra@iki.fi C5 Exlusive Break 3.0 V6 Automatic -06 Xantia Exlusive Break 2.0 16v -99 Xantia VSX 2.0 16v -94
|
|
|
|
 |
tra
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivel Lähetetty: 08.07.2014 00:14 |
Viestit: 121 Paikkakunta: Lempäälä / Tampere
|
tra kirjoitti: huomenna rälläkällä kaikki pois mitä saa ja jatkaminen siitä sitten, mites sen loppuosan saisi siitä parhaiten siten "nakerrettua" pois? Aika urakka taitaa tuossa sitten olla.... Nyt vasta huomasin, että XM Break kirjoittaa, että aika nopea ja varma tapa, no toivekkaana sitten huomiseen, ettei ihan koko päivä menisi. 
-- - TRa, tra@iki.fi C5 Exlusive Break 3.0 V6 Automatic -06 Xantia Exlusive Break 2.0 16v -99 Xantia VSX 2.0 16v -94
|
|
|
|
 |
XM Break
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivel Lähetetty: 08.07.2014 08:09 |
Viestit: 566 Paikkakunta: Viitasaari
|
Kun leikkaa nivelen irti, kannattaa jättää ainakin yhteen kohtaan vähän enemmän "pintaa", josta pääsee naputtamaan. Jos tarkkuus riittää, kannattaa hioo tukivartta myöten puhtaaksi. Tällöin kierrettä ei pidä paikoillaan enää mikään kiristys momentti vain kierteen oma "jumi" Muistaakseni pistepuikko oli alussa kova sana. Sillä sai reunat irti. Sen jälkeen hyvä metallitaltta on kova sana. Sitten järjellä ja v...tuksella tasaisesti naputellen. Jotain pihtejäkin tuli käytettyä. Kannattaa naputella kumpaankin suuntaan. Tukivarsi kannattaa tukea kunnolla. Itsella oli narua ja lautaa. Kuormaliinakin varmaan aika kätevä... Kannattikohan jarrulevy ottaa pois tieltä? Tulisi paremmin tilaa Muisti pettää taas.... Tuli tässä mieleen jälkikäteen: Kun nivel on poikki saa siihen sisäosaan hyvin lämpöä. Eli tukivarren sisällä oleva kierre nopeasti tosi kuumaksi. Kuumentamatta pahemmin tukivartta. Öljyä perään. Odotellaan jäähtymistä. Voi myös nopeuttaa suihkimalla vähän vettä sisäosaa (itse laitan kuumentamisen jälkeen sprayöljyä. Välillä syttyy kun suihkuttaa oikein kuumaan paikkaan. Näille nikseille ei takuuta annata. On vähän hankala naputella auton alla, mutta viimeksi ei ollut vaihtoehtoa ja jumalaton kiire "Kun järki vähenee, leka kasvaa" 
|
|
|
|
 |
tra
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivel Lähetetty: 09.07.2014 17:13 |
Viestit: 121 Paikkakunta: Lempäälä / Tampere
|
Perskeles mikä rojekti #¤#"!"!¤%%¤ osina sain irti, kun ei ollut hiomapuikkoa, rälläkällä ensin se pallukka pois, jäljelle jäi vaan sen "muki" ja vähän reunusta. Sitten porailin reikiä siihen "mukiin", pohjan kokonaan pois, lähti aika helpolla, ruuvarila väännellen loput, sitten reiät reunaan, niin että siitä tuli 3 erilistä osaa, vähän liikaakin tuli porattua parista kohtaa kierteeseen, ja naputtelin osat taltalla irti. Tässä kohtaa vielä kaikki kutakuinkin OK, on se niin kovassa tuolla, että parin kohdan kierteiden puuttuminen porauksen jäljiltä ei juuri uuden osan pitävyyteen varmaan vaikuta.
Mutta kun piti kiertää uutta niveltä paikalleen, ei sitten millään ilveellä lähde kierteille. OK, reunus oli kärsinyt kaikesta takomisesta, viilailin mottorisahan ketjuviilalla sitä kärsinyttä kohtaa kaulalta pois, yli tunnin tuossa tapellut jo, ei lähde ottamaan kiinni. AIna kun siltä vaikuttaa, että nyt lähtee ja pitäis alkaa pihdellä vääntämään kun käsivoimet ei enää riitä niin muljahtaa pois. Onko parempia ideoita miten jatkaa? tv. nimimerkki alkaa hermot mennä totaalisesti...
-- - TRa, tra@iki.fi C5 Exlusive Break 3.0 V6 Automatic -06 Xantia Exlusive Break 2.0 16v -99 Xantia VSX 2.0 16v -94
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivel Lähetetty: 09.07.2014 17:30 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Tampere
|
Kierreviila olis kova sana noissahommissa.
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
XM Break
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivel Lähetetty: 09.07.2014 17:53 |
Viestit: 566 Paikkakunta: Viitasaari
|
Niitä niveliä on muuten kahdella eri kierteellä. Ehkä Citroen käyttää vain toista. Peugeot:eissa törmäsin siihen, että molemmin puolin oli erilaiset kierteen. Todennäköisesti uudemmissa on vain yhtä kokoa. Jos vain varaosamyyjät olisivat tarkkana. Kierteiden halkasijoissa ihan mitätön ero On muuten erittäin tarkka asennosta jolla lähtee. Voi joutua pyörittelemään edestakaisin vähän aikaa ennenkuin ottaa kierteelle. Kannattaa sitä nivelen kierteen alkua "keventää", jos ei oikein ota kierteelle. Onnistuu pienellä sulkaviilalla. Joskus olen törmännyt niveleen, jossa kierteen harja on "karkea". Hiomakankaalla kun vähän pyöräytti, läksi kierteille. Vanha öljyä-ja-edes-takaisin-nytkyttäen - menetelmä auttaa kotityökaluilla nivelen paikoilleen laittoa.
|
|
|
|
 |
catmatti
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivel Lähetetty: 09.07.2014 19:56 |
Viestit: 718 Paikkakunta: Naantalista kotoisin
|
Hyvänen hyssyä, nyt toinen nivel menossa ja koko auto ylhäällä ja tukevasti pilarinosturin varassa, helppo homma aivan näkyvissä! Nyt poraan 6mm reikiä ympäriinsä ja sitten hakkaan auki meiselillä, unohda koko juttu! taas meni kaks tuntia ja olkapää paskana, ennenkuin aukesi, taitaa olla paras, ottaa koko paskan siihen ruustukkiin?
VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
|
|
|
|
 |
tra
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivel Lähetetty: 09.07.2014 19:59 |
Viestit: 121 Paikkakunta: Lempäälä / Tampere
|
Yleensä kun v*utus kasvaa, aletaan lisätä voimaa, tai ainakin lisätä työkauja. Kun tuossa asentamisessa ei voima enää auttanut kävin hakemasa Bilteemasta tuollaisen snadin porakoneesa pyörivän teräsharjan. Osottautui tosi hyväksi vermeeksi, sillä sain sisäpuoliset kierteet putsattua uudenveroisiksi, sitten jo jaksoi vääntää uutta palloniveltä tarpeeksi pitkälle, että pysyi pakallaan kun tarvi lisävoimaa pihdeillä. Kyllä silti tarvi tarkkana olla, että on juuri täsmälleen suorasa että ottaa jengoille. Laitoin nyt väliin kuparitahnaa, jos ei seuraavalla kerralla, jos tuota enää koskaan kukaan tarvii irroitaa, enää olis ihan noin pahasti kiinni. Kiristysmomentiksi tuolla näytti olevan jossakin tiedoissa 250Nm, eli se vastasi itselläni sitä, että pihdeilä väänsin sen mitä jaksaa, eiköhän se kiinni pysy  Lukitus vielä tietenkin mukaan eri taltalla se reunus koloseen. No eiköhän tämä projekti ole nyt seljätetty, huomenna sitten muun romplaamisen kimppuun, sitä tuossa vielä on (mm. jousipallot vaihtoon). Kiitos kaikille pitkässä projektissa (onneksii ei ollut tuon kanssa kiire) mukana eläneille ja vinkkejä antaneille. Erityiskiitokset Les Excentriqueselle, kun kävi ihan paikan päällä jelppimässä. Vaikkei se sillä lähtenyt, auttoi se ainakin toteamisessa, että kyllä se pahus on ihan oikeasti tooodella kovasa kiinni, ja parempi ottaa vain palasina. Kokemusta taas rikkaampi, omia työtunteja ei kannata laskea, ettei tule paha mieli, mutta ainakin jos joskus joudun vastaavan palasina irrottamaan, sai tuosta aika hyviä vinkkejä miten sen voisi tehdä (esim. ei kannata porata reikiä niin lähelle kierrettä että sekin turhaan kärsii, lähtee varmasti taltalla, vaikka siihen jäisi ½-1mm rautaa väliinkin, jos sen "mukin" on porannut kolmeen osaan ja pohjan pois. Pohja lähti muuuten yllätävän helposti. Ja hiomalla voisi olla ainakin osa tehdä helpommin kuin poraamalla.
-- - TRa, tra@iki.fi C5 Exlusive Break 3.0 V6 Automatic -06 Xantia Exlusive Break 2.0 16v -99 Xantia VSX 2.0 16v -94
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivel Lähetetty: 09.07.2014 21:32 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Jos näissä jenkoja onkin kahta sorttia, niin miten pysyisi pienempijenkainen isommassa pesässä...Liikkumatta, elämättä, löystymättä. Ettei vaan olisi II-laadun niveliä, kuten oli Bravan raidetangonpäät, kierteet tehty vain I-pakalla?, kun ei raidetankoon sopinut. Näitä jenkaviallisia oli oikeastaan kaikissa tarvikeliikkeissä, no, kolmeen vein takaisin..Neljännet sitten alkuperäiset, sopivat.
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivel Lähetetty: 09.07.2014 22:09 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Itse pidän parhaana (nyt omasta kokemuksesta) ainakin XM:ssä irroittaa koko pyöränsatula. Jarrusatula irti, 2 ruuvia, sitten jarrulevy, vetoakselin mutteri auki, raidetangonpää irti, alapallonivelen irroitus alatukivarresta, jousitolpan kiristysmutteri auki, taltta tai iso ruuvari alhaaltapäin naputellen hahloa raottamaan, ABS:n johto irti eturungon liittimestä, ja satulan nitkuttelu irti. Pitkä teksti, mutta homma n. puoli tuntia. Jarrusatulan korvista kiinni viilapenkkiin, niin työasento alkaa jo olla siedettävä  pallonivelen aukiruuvaamiseen.
|
|
|
|
 |
XM Break
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivel Lähetetty: 09.07.2014 23:32 |
Viestit: 566 Paikkakunta: Viitasaari
|
Onhan niillä nivelillä selvä ero. Toisessa kierre on halkaisijaltaan 38 mm ja toinen 40mm. Muisti petti. Muistin eron pienemmäksi 
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivel Lähetetty: 10.07.2014 01:19 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
30 euron säästö on toki kaikki omassa pussissa, mutta oliko se sen arvoinen?  . Omaankin Xantiaan pitää alapallo vaihtaa ennen katsastusta, mutta en edes harkitsekkaan tuota hommaa tekeväni ilman oikeaa hylsyä, ja isoa pulttipyssyä  . Moisilla homma hoituu alle puolen tunnin.
|
|
|
|
 |
catmatti
|
Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivel Lähetetty: 10.07.2014 01:21 |
Viestit: 718 Paikkakunta: Naantalista kotoisin
|
Tuskinpa se lukitus, varmistus on tärkeää muistaa, millä hitolla tuo itsestään voisi aueta, vaikka olisi missä käytössä? Niin jos vaan pikkuhiljaa 15 vuoden päästä olisi suosiolla itsensä kitkuttanut löysäksi, kun on aika vaihtaa tämä hevetin nivel, Ruattissa kutsuttu!
VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
|
|
|
|
 |
|
|