Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 4/4 [ 84 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivel
ViestiLähetetty: 10.07.2014 07:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Croisen kanssa samaa mieltä, se oikea alapallohylsy on poikaa. Miten sitä on joskus viitsinytkin taistella pihdeillä ja paineilmataltalla ja ties millä... Muutaman vaihdoin niin, että irroitin koko olkakappaleen, hitsasin alapallon päähän vanhan vetarin mutterin, olkakappale ruuvipenkkiin kiinni ja alapallo metrisillä putkipihdeillä irti. Mutta, on tuo hylsy ja mutterimopo aika paljon vaivattomampi yhdistelmä...



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivel
ViestiLähetetty: 10.07.2014 07:54 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Varmaankin, koska äskettäin Ritikossa vaihdettiin toinen. Homma sujui "näytösluontoisesti", kaikkine päivineen 10-15 min ja taas mentiin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivel
ViestiLähetetty: 10.07.2014 08:04 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
catmatti kirjoitti:
Tuskinpa se lukitus, varmistus on tärkeää muistaa, millä hitolla tuo itsestään voisi aueta, vaikka olisi missä käytössä? Niin jos vaan pikkuhiljaa 15 vuoden päästä olisi suosiolla itsensä kitkuttanut löysäksi, kun on aika vaihtaa tämä hevetin nivel, Ruattissa kutsuttu!


On joskus ollut juttua nivelen irtikiertymisistä. Olisiko sitten ollutkin "alamittainen" kierre...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivel
ViestiLähetetty: 10.07.2014 08:17 

Viestit: 566
Paikkakunta: Viitasaari
Minulla kerran Peugeotissa nivel pyöri itsekseen irti. Ei ollut kivaa se. :shock:

Kun laitetaan lukitteella ja/tai kiristetään oikeaan momenttiin pitäisi nivelen irtoaminen olla turha pelko.

Tärinä ja väännöt kovia irroittamaan varmistamattomia kierteitä. :(

Katsastuksessa katsoavat, että kierrettä ei näy tukivarren ja nivelen välistä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivel
ViestiLähetetty: 10.07.2014 11:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
Croisette kirjoitti:
30 euron säästö on toki kaikki omassa pussissa, mutta oliko se sen arvoinen? :roll: .

Omaankin Xantiaan pitää alapallo vaihtaa ennen katsastusta, mutta en edes harkitsekkaan tuota hommaa tekeväni ilman oikeaa hylsyä, ja isoa pulttipyssyä ;) . Moisilla homma hoituu alle puolen tunnin.
Tässä tapauksessa en usko oikean hylsynkään apuun, koska 1" ja 3/4" pulttipyssyt eivät 8 bar paineella kyenneet aukaisuun. 10 mm letkuakin oli säiliön ja pyssyn välissä vain noin puoli metriä joten ei virtaushäviöitäkään olennaisesti ollut. Korkeammalla paineella olisi tietenkin voinut vielä yrittää, mutta tuli todistetuksi ettei tässä olisi halpislaitteiden hankinnasta paljon iloa ollut.



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivel
ViestiLähetetty: 10.07.2014 14:42 

Viestit: 329
Paikkakunta: Kotka
Se alapallo on AINA EHDOTTOMASTI LUKITTAVA, omaan 405 pösöön aikoinaan vaihdoin nivelen, se käännettiin vielä tiukasti kiinni,mutta lukitus unohtui. Muutaman päivän päästä irtosi (onneksi) parkkipaikalla.Olin juuri aiemmin ajanut motarilla aika reilua vauhtia ja en olisi välttämättä tätä kirjoittamassa jos olisi silloin irronnut.



Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivel
ViestiLähetetty: 10.07.2014 16:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
Juu, lukitus on tehtävä. Kokemuksesta sanon näin. Beksissä 20 vuotta sitten laitoin uuden pallon kierteen "hellästi" kiinni ja kuparitahnalla voideltuna irrotustappelun jälkeen, myös jonkinlaisen lukituksen löin.
Parin viikon ajon jälkeen kuulin alkavaa kopinaa ja tutkiessani äänen syytä, huomasin alapallon kiertyneen jo jonkin verran auki. Onneksi ei vielä päässyt mitään tapahtumaan, mutta se opetti sen, että mieluummin lujassa kiinni kuin seuraavan tulevan vaihdon vuoksi valmiiksi löysällä.
Eli uusi pallonivel on ehdottamasti vedettävä kunnolla kiinni, lukituskaan ei löysällä olevaa kierrettä enää pidä :!:



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivel
ViestiLähetetty: 12.07.2014 01:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1687
Paikkakunta: Helsinki
Näin ei saisi käydä.
viewtopic.php?f=12&p=175318#p175318



-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut
-89 C25 Matkailuvehje
-82 MB 500SEC
-92 MB SL500
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 Magna

Entiset
-98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut
-93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian alapallonivel
ViestiLähetetty: 12.07.2014 10:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Meni tuon linkin vuoksi vastaus väärään ketjuun, kopioidaan se tänne:
rmattila kirjoitti:
Minulla oli yksi BX:n alatukivarsi, jossa pallonivelet lähtivät löystymään vaikka miten oli huolella päänätty. Olettaisin syyn olleen liian matalaksi kulahtaneissa jengoissa. Pallonivel yksinkertaisesti tuli vähitellen suoraan jengasta läpi. Irtoamaan asti ei päässyt, kolinat varoittelivat ajoissa. Mutta kolme palloniveltä siinä piti käyttää ennen kuin tajusin vaihtaa tukivarren.

Minulla myös aikoinaan yhdestä (joku neljästä BX:stä) alapallo irtosi kierteestään, sekin onneksi liikennevaloihin pysähtyessä. Juuri edellisenä päivänä oli ollut omia ja naapurin lapsia auto täynnä mutkaisella asfaltilla 80-100 vauhdissa.
Siinäkin uutta asentaessa kierre tuntui sen verran väljältä, että soitin maahantuojan tekniseen neuvontaan. Siellä mitattiin uudesta varaosasatulasta kierteen sisämitta mauserilla, ja ainakin mm:n kymmenykset oli samat kuin autossani. Laitoin uuden pallonivelen paikalleen saamieni ohjeiden mukaan, ja toista kertaa ei vastaavaa ainakaan minun omistusaikanani sattunut.

Olisikonan BX:n aikaan satuloiden kierteitystyökalussa käytetty reilunpaa kierteen välystä.

Vaan olipa naapurin, siihen aikaan tuliterässä, Volvo 850:ssä käynyt sama juttu. Liekö ollut sama alihankkija Citikalla ja Volvolla.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 4/4 [ 84 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: