Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Polleille vapautta
ViestiLähetetty: 15.07.2014 09:50 

Viestit: 624
Tuli kokeiltua axun äänenvaimentimeen muutosta kun oli vanhemman sorttinen vaimennin jo muutoinkin ja ajatuksella et jos tuleekin liian metelöivä niin joutaa vaihtoon.
Leikkasin toisenpuolen pellin irti jotta sain sisukalut pois ja laitoin suoran putken tilalle johon porasin 10mm reikiä vieri viereen ja täyteen, sitten vielä pönttö lasivilloja täyteen ja irrottamani pellin hitsaus paikalleen. Yllätyksekseni äänimaailma ei juurikaan muuttunut ja päivän aikana kun ajelin oli selvä muutos polleissa, aivan kuin olisi tullut lisää, mutta todellisuudessa ne olivat ahdistuksessa vanhassa vaimentimessa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polleille vapautta
ViestiLähetetty: 15.07.2014 11:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
Tai sitten susta vaan tuntuu sille. :lol:



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polleille vapautta
ViestiLähetetty: 15.07.2014 15:15 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
citax kirjoitti:
Tuli kokeiltua axun äänenvaimentimeen muutosta kun oli vanhemman sorttinen vaimennin jo muutoinkin ja ajatuksella et jos tuleekin liian metelöivä niin joutaa vaihtoon.
Leikkasin toisenpuolen pellin irti jotta sain sisukalut pois ja laitoin suoran putken tilalle johon porasin 10mm reikiä vieri viereen ja täyteen, sitten vielä pönttö lasivilloja täyteen ja irrottamani pellin hitsaus paikalleen. Yllätyksekseni äänimaailma ei juurikaan muuttunut ja päivän aikana kun ajelin oli selvä muutos polleissa, aivan kuin olisi tullut lisää, mutta todellisuudessa ne olivat ahdistuksessa vanhassa vaimentimessa.


Tuo ei ahdista. Vastaavaa tapa oli jo "Effector"- vaimentimissa, 70-luvulla. Ja itse tehdyssä Warren takapöntössä, josta tuli mukavan hiljainen, korkeammat äänet katosivat. Moni kuunteli ihmeissään, onks tossa kutoskone....Vaimennus perustuu taajuuksien käyttäytymiseen. Korkeammat taajuudet "poukkoilevat" pitkin putken seinämiä ja kun tulee poikittaisreikiä, joiden jälkeen sopiva vaimennusaine, sinne hukkuu...Pitempiaaltoinen matalataajuus kyllä menee tästä kutakuinkin suorana läpi. Suhteellista.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polleille vapautta
ViestiLähetetty: 15.07.2014 15:26 

Viestit: 909
Warre nyt oli 2-tahtinen, joten ei ihan sama asia. Tukossa oleva äänenvaimentaja varmaan ahdistaa, mutta ennen äänenvaimentajaa katkennut pakoputki taas ei ainakaan paranna auton kulkua vaikka ääni kyllä lisääntyy. Olisiko 4-tahtisessa niin, että vastusta pitää olla sopivasti ?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polleille vapautta
ViestiLähetetty: 15.07.2014 15:50 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
No kyllä Warressa sama asia. Nyt ei ole kyse ekasta, eikä tokasta pöntöstä, eka onkin paisari ja toka keskivaimennin, mutta kolmas pönttö on mikä vaan vaimennin. Alkuperäinenkin on/oli esitetyn mukainen, tosin pieni, verrattuna itse tehtyyn. (29,9v Warrea, -94 asti.)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polleille vapautta
ViestiLähetetty: 15.07.2014 16:21 

Viestit: 624
Nelitahtimoottori ei tarvitse vastapainetta kuin 2-tahti moottori. Mutta todellakin moottorin veto parani ja pintakaasulla 80 nopeudessa lipuu kuin mentäisiin alamäkeä ja kaasupoljin on lievästi ylempänä, ei siis mielikuvitusta vaan takapuolituntuma. Vanha pönttö sisälsi jonkin verran irto nokea ja tutkiessani pakokaasujen kiertoa tuli heti mieleen et tämä on tukkoinen.
No nyt ei polleja tukkoisuus vaivaa ja tuli mukavampi ajaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polleille vapautta
ViestiLähetetty: 15.07.2014 16:31 

Viestit: 624
Noista vaimentimista niin axussa on vain yksi äänenvaimennin aivan takana ja pakosarja liittyy isohalkaisialtaan olevaan putkeen joka on noin metrin pitkä ja liitetään sitten pienempihalkaisijaltaan olevaan putkeen joka on noin parimetrinen kun liitetään äänenvaimentimeen.
Tämä pakosarjan jälkeen oleva isohalkaisinen putki vaikuttaa vääntöä nostavasti matalilla kierroksilla ja vaimentaa ilmeisesti myös imuäänet. Kun taasen autoissa joissa pasosarjalta lähtevä putki oli taakse asti saman vahvuinen oli myös pieni pönttö imuäänien poistoon ja iso pönttö varsinaisten äänien vaimennukseen, sikäli mikäli vanhat tietoni pitävät paikkansa.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: