|
Kirjoittaja |
Viesti |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: XM:n maalauksesta Lähetetty: 11.07.2014 12:25 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Olen tässä vähän mietiskellyt vanhan XM-farkkuni uudelleenmaalausta. Vahan maalin päältä lakka irtoilee laikkuina, kuten monet ovatkin nähneet. Muutama kysymys aiheesta: -Kannattaako kylkilistat irroittaa, vai teipata? - ovenkahvat, nyt en muista kuinka iso homma on niitä irroittaa -ovien ikkunoiden alalistat, miten lähtee? -takaluukun merkit, taltallako irti ja liimalla takaisin? -tuulilasin ja takalasin reunalistat, irroitus vai teippaus?
|
|
|
|
 |
Raatokalle
|
Viestin otsikko: Re: XM:n maalauksesta Lähetetty: 11.07.2014 23:07 |
Viestit: 136
|
Ei varsinaisesti liity itse farmari XM:n, mutta jaan omat ajatukseni "teipataan kaikki piiloon" tekniikasta. Itse sohlasin vähän aikaa sitten erään opel astra 95' farmarin uusiin väreihin ja mitään ei irroitettu, vaan kaikki peiteltiin teipillä. Jälki myös on sen näköistä, kun sieltä täältä onkin unohtunu jokin kulma teipata tai teippaus onkin jäänyt vähän vajaaksi.
Kannattaa suosiolla ottaa aikaa ja purkaa niitä ovia ja listoja. Loppujenlopuksi pääsee helpommalla, kun ei tarvitse vääriin paikkoihin levinnyttä maalia jynssätä pois.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM:n maalauksesta Lähetetty: 13.07.2014 00:38 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Vaikka teippauksen tekis ilman ikänäön aiheuttamaa ongelmaa niin myöhemmin maali mm kuoriutuu painepesurilla ja pesukoneessa. Toisaalta, jos tuo maalaus tehdään teipaten niin XM:n kohdalla se on aivan sama, sillä ei ole pitkää elämää tiedossa muutenkaan enää  Edelleen, teippauksen voi tehdä hyvinkin ja lisäksi ruiskutettaessa teippirajat käydään vain ja ainoastaan ensin läpi useampaan kertaan. Teipatussa kun tuo ruiskun kuljettaminen on täysin erillaista.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: XM:n maalauksesta Lähetetty: 14.07.2014 02:17 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Cikatti kirjoitti: Toisaalta, jos tuo maalaus tehdään teipaten niin XM:n kohdalla se on aivan sama, sillä ei ole pitkää elämää tiedossa muutenkaan enää  . Tuo oli jo niin alhainen heitto, ettei se ansaitse edes vastausta  . Ensimmäinen 820 000 on vasta ajettu, toinen juuri aloitettu Ja kolmas vielä kokonaan aloittamatta. 
|
|
|
|
 |
noever ZX
|
Viestin otsikko: Re: XM:n maalauksesta Lähetetty: 15.07.2014 17:23 |
Viestit: 201
|
Ei muuta kuin uutta väriä pintaan älä kuuntele joutavia vikinöitä,olen maalannut ehkä noin 35-40 autoa elämäni aikana ja kaikista olen teipannut listat ym.Kun teippaa huolellisesti säästää varmasti aikaa turhiin irroitteluihin.Jos lähdetään maalaamaan jotain näyttelyautoa silloin asia on eri.Käsittääkseni tässä on oma käyttis kysymyksessä.Tsemppiä.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM:n maalauksesta Lähetetty: 16.07.2014 13:42 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
 sori, se oli täydessä ymmärryksessä ja tarkoitushakuinen heitto jätteenkäsittelystä. Ja kuten toverikin tuossa sanoo, kyllä teippaus onnistuu hyvinkin mikäli teippari ei ole ikänäöllä varustettu. Nimim: "toisen muijaa voi haukkua mutta jos kulkuneuvoa niin alkaa läski tummua" 
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
KKA
|
Viestin otsikko: Re: XM:n maalauksesta Lähetetty: 16.07.2014 14:20 |
Viestit: 329 Paikkakunta: Kotka
|
Ilman muuta kaikki listat ja ovenkahvat ym. irti, ei ole kovin iso homma, saa samalla varmuuden ettei ole ruostetta listojen alla. Samalla saa kaikki listat ja kahvat putsailtua hyvin kun ovat irrallaan.Maaliksi suosittelen ihan vanhanaikaista myrkkyväriä, 2 autoa on mulla mennyt piloille noitten nyky vesivärien kanssa. Tallissa seisoo nytkin yksi 505 pösö jossa ei vesivärit pysy kiinni ja auto on jo kerran takuuna maalattu uudestaankin. Jostakin syystä vesiväri ei kovetu kunnolla lakan alla ja menee kurttuun joka paikassa missä joutuu puristuksiin, esim. Ovenkahvojen alla.
Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: XM:n maalauksesta Lähetetty: 16.07.2014 14:40 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
Asia ei ole yksiselitteinen, eikä mustavalkoinen. Vaikuttavia seikkoja ovat mm maalauksen tavoite ulkonäön ja korroosiosuojauksen osalta suhteutettuna omistajan pikkutarkkuuteen. Liki miljoonan ajettu XM:kin voi hyvällä maalauksella olla monen mielestä hämmästyttävän hyvän näkoinen auto. Kaikki, minkä alla saattaa olla kuraa ja ruostetta kannattaa mielestäni irrottaa, jos se on mahdollista kohtuullisella vaivalla ilman rikkoontumisriskiä. Puskureitahan ei ole pakko irrottaa maalausta varten, mutta onko viisasta jättää niiden alle ruostetta? Mikä merkitys on muutaman tunnin ajansäästöllä, varsinkin jos siitä ajasta ei tarvitse jollekulle muulle maksaa, riippuu omista mieltymyksistä.
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: XM:n maalauksesta Lähetetty: 16.07.2014 22:11 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Kiitos kommenteista. Ovenkahvojen irroitus voisi olla hyödyllistä siksikin, että sivutuotteena voisi saada keskuslukituksen toimivaksi.  Kaikesta päätellen Maalaus ei taida olla XM-miesten ykkösharrastus. En vaan tiedä, miksi minun yksilööni on juuri se karmeimman  näköinen  tässä maassa. Monta vanhempaakin on sentään liikenteessä.
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: XM:n maalauksesta Lähetetty: 16.07.2014 22:15 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Cikatti kirjoitti: :D sori, se oli täydessä ymmärryksessä ja tarkoitushakuinen heitto jätteenkäsittelystä. Ei mitään syytä "soriin", huumori on aina paikallaan 
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM:n maalauksesta Lähetetty: 18.07.2014 02:05 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Kiitos Hannu... Tosiaan, Les E:n mustavalkoisuuteen tässä itsekin alustavasti viittaan... on kovin hankala asia purkaa tuon ikäisestä mm kaikki maalausta varten nimittäin tulee paljon rikkoutumisia, sen tiedän kokemuksesta. Moni juttu pettää purettaessa. On erityisen kunnioitettavaa maalata hyvin noinkin paljon kilsoja nähnyt laite. On siis aivan sama onko se XM tai muu. Oliko jopa niin että korin numero on jopa kovin alkupäästä?
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: XM:n maalauksesta Lähetetty: 19.07.2014 14:33 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Kori on pikemminkin Y3 sarjan loppupäästä 8232, jos oikein muistan. Vanha kojelauta, hydractive 2, alunperin suorat etumaskin raot. Kaksipoulainen airbagia ennakoiva ohjauspyörä, joka tehokkaasti peitti kaikki kojelaudan painonapit.(vaihdettu yksipuolaiseen "oikeaan" Citroen-rattiin). Lapin reissu meni hienosti ilman yhtään (uutta) vikaa. Eipä tullut yhtään samanlaista vastaan, useita rättäreitä kylläkin. Ja Kemijärveltä Korialle täydellä kuormalla vähän alle puoli tankillista diiseliä. Vaan alamäkeähän se on koko matka,  , senhän näkee jo kartastakin 
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: XM:n maalauksesta Lähetetty: 19.07.2014 14:46 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
XM-Hannu kirjoitti: Kori on pikemminkin Y3 sarjan loppupäästä 8232, jos oikein muistan. Vanha kojelauta, hydractive 2, alunperin suorat etumaskin raot. Kaksipoulainen airbagia ennakoiva ohjauspyörä, joka tehokkaasti peitti kaikki kojelaudan painonapit.(vaihdettu yksipuolaiseen "oikeaan" Citroen-rattiin). Hydractive muuttui jo -93, ja kohdalle on osunut -94 käyttöönotettuja kummallakin maskilla, kummallakin sisustalla, sekä Y3 että Y4 -malleja... Kaksipuolainen ratti tuli jo -92 (jos en väärin muista), valokytkin muuttui erillisestä pyöritettävästä vilkkuviikseen integroituun samoihin aikoihin... Xm:n ovenkahvat ovat periaatteessa helpot irroitettavat, vain yksi muovitulppa että pääsee lukon ainoaan kuusiokoloruuviin käsiksi jonka irroituksen jälkeen kahvan saa taiteiltua pois, useammat ruuveista ovat irronneet helposti mutta on tullut vastaan pois porattavakin versio... 
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
|
|