|
Kirjoittaja |
Viesti |
xanpoke
|
Viestin otsikko: Alfa-uroksen ajolinjat Lähetetty: 16.07.2014 02:17 |
Viestit: 509 Paikkakunta: NAKKILA
|
No niin rakkaat alfa-uroot, mitenkä on, mitkä ovat teidän ajolinjanne liikenteessä? Vaikuttaako ajolinjoihin kenties kellonaika? Onko ero suurikin aamulla, päivällä, illalla tai yöllä valittujen ajolinjojen välillä? Entäpä mielentilan vaikutus? Vaikuttaako kenties kehnosti nukuttu yö, nauttimatta jäänyt aamiainen, runsas lounas vielä runsaampine lounasviineineen, muutama drinkki illalla jne? Nyt rakkaat ystävät on mahdollisuus avautua ehdoitta, ja kertoa avoimesti tuntemuksensa. Ja nyt tulee kaikkein tärkein kysymys, ajokaluston valinta. Kuten kaikki harrastavat alfa-uroot ovat aina tienneet, se on välineestä kiinni. Surkealla tusinakalustolla ajolinjat ovat samaa tasoa. Mutta huippukalustolla ajolinjat pysyvät viivasuorina ja kristallinkirkkaina taivasta myöten. Nyt hyvät ystävät voitte laittaa näppäimistöt rokkaamaan ja kertoa omista tuntemuksistanne, vaikkei niillä tämän kyselyn lopputulemaan mitään vaikutusta olekaan. MOT
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Alfa-uroksen ajolinjat Lähetetty: 16.07.2014 08:49 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Tämä onkin asia, johon olen kiinnittänyt huomiota. Valitsenkin, tai en valitse, vaan suoritan ajolinjat mahdollisimman vähin ratinpyörityksin. Riippumatta olosuhteista. Jotta välttyisin enemmiltä heilauttamisilta. Joskus tuli testausluonteisesti kokeltua tuota "muutama drinkki"-operaatiota. Silloin kyllä ratti pyöri, tien koko leveys käytettiin hyväksi (ei kovin leveä, joten tiuhaa ratinpyöritystä oli). Kun on hyväkaasunestejousitus (tässä tuli se huippukalusto-osio), niin auton pystysuuntaiset ajolinjat ovat myös hallinnassa, riippumatta tien pystysuuntaisista poikkeamista.  , tai  , jopa 
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Alfa-uroksen ajolinjat Lähetetty: 16.07.2014 09:26 |
Viestit: 1929 Paikkakunta: Helsinki
|
ealab kirjoitti: suoritan ajolinjat mahdollisimman vähin ratinpyörityksin. Samalla linjalla mennään, täsmennyksellä pienillä eturenkaan käännöksillä, sillä usein tulee oltua liikenteessä myös tuolla 600cc 2-pyöräisellä. Tosin kun se leikki-mieli sitten iskee, niin 2-pyöräisellä voidaan mennäkin todella loivin käännöksin, käyttäen koko kaistan leveys hyödyksi 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
BXboy89
|
Viestin otsikko: Re: Alfa-uroksen ajolinjat Lähetetty: 16.07.2014 10:01 |
Viestit: 519
|
Kahdesta edellisestä poiketen pyrin suorittamaan ajon omalla ajokaistalla. Mutta ehkä olenkin vasta betatestausvaiheessa oleva uros. 
Dee Schneider ja Tepsu
|
|
|
|
 |
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: Alfa-uroksen ajolinjat Lähetetty: 16.07.2014 10:20 |
Viestit: 1521 Paikkakunta: The City of Häijää
|
Taitaa nämä rattia loivasti kääntelevät olla niitä jotka eivät osaa ryhmittymistä vaan kääntyvät oikealle keskiviivan päältä ja vasemmalle kääntymistä odottaessaan ovat vähintään metrin päässä keskiviivasta. Parkkipaikallakaan ei tahdo mikään tila riittää. Noita näkee näillä nurkilla aika paljon.
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
txk
|
Viestin otsikko: Re: Alfa-uroksen ajolinjat Lähetetty: 16.07.2014 12:05 |
Viestit: 119
|
Jos ei merkityllä ajokaistalla pysy, on nopeutta liikaa. Wannabe-kilpakuskit on sitten näitä mutkien suoristajia.
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Alfa-uroksen ajolinjat Lähetetty: 16.07.2014 12:54 |
Viestit: 1929 Paikkakunta: Helsinki
|
BXboy89 kirjoitti: Kahdesta edellisestä poiketen pyrin suorittamaan ajon omalla ajokaistalla. Öö... Kahdesta edellisestä??? HiTec kirjoitti: käyttäen koko kaistan leveys hyödyksi  Käyttäen koko kaistan ei ajoradan = eiköhän tässä silti ihan kiltisti sillä omalla kaistalla pysyttäne, vai 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
xanpoke
|
Viestin otsikko: Re: Alfa-uroksen ajolinjat Lähetetty: 16.07.2014 17:38 |
Viestit: 509 Paikkakunta: NAKKILA
|
Nyt, rakkaat ystävät, aletaan olla oikeilla jäljillä. Silloin ajokalusto on oikein valittu, kun Corvettet ovat menoa hidastamassa. Ne kun saadaan pientareelle, alkaa todellisten alfa-urosten riemumarssi! Ajolinjoilla ei ole mitään merkitystä, koska jäljellejäävät huippusuharit pärjäävät omilla säännöillään. 
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Alfa-uroksen ajolinjat Lähetetty: 17.07.2014 07:02 |
Viestit: 1589 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Hessu kirjoitti: Taitaa nämä rattia loivasti kääntelevät olla niitä jotka eivät osaa ryhmittymistä vaan kääntyvät oikealle keskiviivan päältä ja vasemmalle kääntymistä odottaessaan ovat vähintään metrin päässä keskiviivasta. Olen tehnyt saman havainnon, jotenkin tuo ilmiö on jännä. Viimeksi tänä aamuna tullessani töihin (eli n. 20 min sitten) tuossa eräällä tiellä edessäni oli Micra, joka kääntyi oikealle talon pihaan. Kokonaan vasemman kaistan kautta. Ilman vilkkua, luonnollisesti (tosin, mitenkäs tuommoisessa tilanteessa vilkuttaisit, kun ensin vaihdetaan väärä kaista ja sieltä käännytään tasan väärään suuntaan). Mutta tuota on havaittavissa ihan normaaleissa risteyksissäkin, tosi moni ryhmittäytyy sen oman kaistansa väärään reunaan, aivan kuin auton kääntöympyrä olisi 74 metriä ja kääntymisen onnistuminen kiinni siitä muutamasta kymmenestä sentistä sivusuunnassa. En tiedä miten sivistysmaailmassa homma menee, mutta minulle opetettiin autokoulussa, että ryhmittäydytään aivan siihen reunaan kaistaa, mihin ollaan kääntymässä ja taas toisaalta käännöksen jälkeen ohjataan sinne käännöksen puoleiseen reunaan.
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
2cv-Olli
|
Viestin otsikko: Re: Alfa-uroksen ajolinjat Lähetetty: 17.07.2014 11:43 |
Viestit: 497
|
Hessu kirjoitti: Taitaa nämä rattia loivasti kääntelevät olla niitä jotka eivät osaa ryhmittymistä.... Kuulun itse tähän loivasti kääntelevään kastiin. Ihan vaan nuukuuttani, ja myös siksi, että ajamaan opin joskus kauan sitten 2cv4-rättisitikalla. Nelkkukoneella varustetun rättisitikan vaivalla kehitettyä nopeutta ei pidä mutkissa tai risteyksissä liiaksi hidastaa, sillä seuraavalla suoralla se nopeus on vielä pitkään se sama mutkassa käytetty nopeus. Siksi loivasti kääntely nelkulla oli välttämätöntä nopeuden ylläpitämiseksi. Lisäksi se on taloudellista. Ajan rättisitikkatyyliin myös C5:lla, ja pitkän ajan keskikulutus on 4,4 sadalla. Hessu kirjoitti: Parkkipaikallakaan ei tahdo mikään tila riittää... Ei riitä tila ei. Yleensä jätän auton kaupan parkkipaikalla mahdollisimman kauas kaupanovista aivan tyhjälle alueelle. Kaupasta tullessani näen usein, että viereisiin naapuriruutuihin on joku muukin pysäköinyt. Vaikka tyhjää tilaa olisi ympärillä vaikka kuinka. Olen vuosikymmenten saatossa ostanut neljä sitikkaa uutena. Yksi näistä oli vain kaksi viikkoa vanha, kun oveen ilmaantui ensimmäinen lommo kaupan parkkialueella. Nykyinen oli sentään jo 3-vuotiainen ensimmäisen parkkipaikkalommon ilmaantuessa.
|
|
|
|
 |
PetteriP
|
Viestin otsikko: Re: Alfa-uroksen ajolinjat Lähetetty: 17.07.2014 14:21 |
Viestit: 105 Paikkakunta: Espoo
|
Tulsku kirjoitti: ,,,minulle opetettiin autokoulussa, että ryhmittäydytään aivan siihen reunaan kaistaa, mihin ollaan kääntymässä ja taas toisaalta käännöksen jälkeen ohjataan sinne käännöksen puoleiseen reunaan. Kävin keväällä työnajantajan tarjoamalla taloudellisen ajon kurssilla, jossa opettaja kertoi havaitsevansa ajotavasta milloin ajokortti on suoritettu. Nimittäin jo 90-luvulta lähtien on kääntyessä saanut ohjata sille kaistalle, jolla aikoo jatkaa, jos sen voi suorittaa muuta liikennettä häiritsemättä. Esimerkiksi siis käännyttäessä vasemmalle kolmikaistaiselle tielle on täysin sallittua ohjata suoraan oikeanpuoleiselle kaistalle. Varmaan ihan ymmärrettävää, mutta kun on kymmeniä vuosia toiminut niinkuin Tulskullekin on tuolloin opetettu, niin en minä ryhdy opettelemaan uusiksi risteysajoa.
Tällä hetkellä citikaton
|
|
|
|
 |
Harri126
|
Viestin otsikko: Re: Alfa-uroksen ajolinjat Lähetetty: 17.07.2014 18:49 |
Viestit: 1687 Paikkakunta: Helsinki
|
PetteriP kirjoitti: Tulsku kirjoitti: ,,,minulle opetettiin autokoulussa, että ryhmittäydytään aivan siihen reunaan kaistaa, mihin ollaan kääntymässä ja taas toisaalta käännöksen jälkeen ohjataan sinne käännöksen puoleiseen reunaan. Kävin keväällä työnajantajan tarjoamalla taloudellisen ajon kurssilla, jossa opettaja kertoi havaitsevansa ajotavasta milloin ajokortti on suoritettu. Nimittäin jo 90-luvulta lähtien on kääntyessä saanut ohjata sille kaistalle, jolla aikoo jatkaa, jos sen voi suorittaa muuta liikennettä häiritsemättä. Esimerkiksi siis käännyttäessä vasemmalle kolmikaistaiselle tielle on täysin sallittua ohjata suoraan oikeanpuoleiselle kaistalle. Varmaan ihan ymmärrettävää, mutta kun on kymmeniä vuosia toiminut niinkuin Tulskullekin on tuolloin opetettu, niin en minä ryhdy opettelemaan uusiksi risteysajoa. Ohhoh, mitähän muuta tietoa pitäisi päivittää? Mä oon jo pidempään katsonut, että nykyään ei osata jättää risteystä oikein. Yksi kaveri oli poliisille soittanut torvea vastaavassa tilanteessa, seuranneessa juttutuokiossa oli vielä kysynyt, mistä arpajaisista oli kortin saanut. 
-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut -89 C25 Matkailuvehje -82 MB 500SEC -92 MB SL500 -63 VW Karmann Ghia -97 Honda VF 750 Magna
Entiset -98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut -93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
|
|
|
|
 |
kurtsi
|
Viestin otsikko: Re: Alfa-uroksen ajolinjat Lähetetty: 17.07.2014 19:04 |
Viestit: 42
|
Pitäiskö jo alkaa panna vuosiluvusta vetoja, jolloin mutkatiellä omaa kaistaa ajava on maksumies, kun kolisee.
Simcasta se alkoi.
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Alfa-uroksen ajolinjat Lähetetty: 17.07.2014 20:21 |
Viestit: 3462 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
PetteriP kirjoitti: Nimittäin jo 90-luvulta lähtien on kääntyessä saanut ohjata sille kaistalle, jolla aikoo jatkaa, jos sen voi suorittaa muuta liikennettä häiritsemättä. Esimerkiksi siis käännyttäessä vasemmalle kolmikaistaiselle tielle on täysin sallittua ohjata suoraan oikeanpuoleiselle kaistalle. Varmaan ihan ymmärrettävää, mutta kun on kymmeniä vuosia toiminut niinkuin Tulskullekin on tuolloin opetettu, niin en minä ryhdy opettelemaan uusiksi risteysajoa. Tämä on tietysti mahdollista, jos omasta suunnasta on kääntyville vain yksi kaista. Muutoin pidetään tietysti se oma kaista myös risteyksen jättämisen jälkeen. Turussa on esimerkiksi Hämeenkadun ja Uudenmaankadun risteyksessä oikealle käännyttäessä yhdeltä kaistalta kolme kaistaa. Vastaavasti Köydenpunojankadun päässä oikealle Naantalin pikatielle taituttaessa on kolme kaistaa. Vanhan tavan mukaan pitäisi siis kääntyä suoraan sille oikean puoleiselle kaistalle, mutta esimerkiksi paikallinen seriffi on julkisesti lausunut, että ensimmäisessä tapauksessa saa ajaa suoraan keskikaistalle, koska oikea kaista jatkuu bussikaistana. Jälkimmäisessä tapauksessa keskikaistalle saa kääntyä, koska oikea kaista päättyy oikealle taittuvaan risteykseen parinsadan metrin päässä ja tämä on viranomaisen mielestä "niin lyhyt matka". Tosin tämäkin on nyttemmin muuttunut, koska kaistaa on nyt jatkettu seuraavaan valoristeykseen asti.
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Alfa-uroksen ajolinjat Lähetetty: 18.07.2014 03:00 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Mä en oikein tajunnut mistä tässä on muusta kyse kuin pullopersesikailusta liikenteessä unohtaen toisten ennalta-arvaamattomuus + eläinten täydellinen ennalta-arvaamattomuus.
Mulla on niin perkeleesti hevosia alla että en niitä näytä missään tilanteessa ja en oikaise mitään ajolinjoja. Mutta jos punaiset palaa risteyksessä niin minä ajan ja käännyn oikealle ja menen menojani.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Alfa-uroksen ajolinjat Lähetetty: 18.07.2014 07:25 |
Viestit: 1589 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Hmh, onnistuinkohan ilmaisemaan itseni jälleen mahdollisimman epäselvästi...  Siis kuten 2cvkimmo sanoi, oma kaista pidetään käännyttäessä. Jopa yksikaistaisella tiellä pitäisi ryhmittäytyä sekä ennen että jälkeen risteyksen siihen käännöksen puoleiseen reunaan. Itse opin sen risteyksen jälkeisen suoran kaistanvaihdon nimellä "poikkeuskäännös", eikä oma sisäinen pilkunviilaaja anna sitä suorittaa, jos ei oikeasti ole pakko. Ja kun kaistoja vaihdetaan, niin esim. kolmikaistaisella tiellähän ei saa vaihtaa suoraan reunalta reunalle yhden kaistan yli, vaan jokaista kaistaa pitää ajaa hetki (en nyt muista sanatarkkaa lakimääritelmää, mutta hieman epätarkastihan se sielläkin lukee, missään ei sanota kuinka pitkään pitää kaistalla ajaa, ennen kuin sitä saa vaihtaa). Ja juu, oma kortti on vuodelta 2002. 
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Alfa-uroksen ajolinjat Lähetetty: 18.07.2014 08:22 |
Viestit: 1169
|
2cvkimmo kirjoitti: PetteriP kirjoitti: Nimittäin jo 90-luvulta lähtien on kääntyessä saanut ohjata sille kaistalle, jolla aikoo jatkaa, jos sen voi suorittaa muuta liikennettä häiritsemättä. Esimerkiksi siis käännyttäessä vasemmalle kolmikaistaiselle tielle on täysin sallittua ohjata suoraan oikeanpuoleiselle kaistalle. Varmaan ihan ymmärrettävää, mutta kun on kymmeniä vuosia toiminut niinkuin Tulskullekin on tuolloin opetettu, niin en minä ryhdy opettelemaan uusiksi risteysajoa. Tämä on tietysti mahdollista, jos omasta suunnasta on kääntyville vain yksi kaista. Muutoin pidetään tietysti se oma kaista myös risteyksen jättämisen jälkeen. Turussa on esimerkiksi Hämeenkadun ja Uudenmaankadun risteyksessä oikealle käännyttäessä yhdeltä kaistalta kolme kaistaa. Vastaavasti Köydenpunojankadun päässä oikealle Naantalin pikatielle taituttaessa on kolme kaistaa. Vanhan tavan mukaan pitäisi siis kääntyä suoraan sille oikean puoleiselle kaistalle, mutta esimerkiksi paikallinen seriffi on julkisesti lausunut, että ensimmäisessä tapauksessa saa ajaa suoraan keskikaistalle, koska oikea kaista jatkuu bussikaistana. Jälkimmäisessä tapauksessa keskikaistalle saa kääntyä, koska oikea kaista päättyy oikealle taittuvaan risteykseen parinsadan metrin päässä ja tämä on viranomaisen mielestä "niin lyhyt matka". Tosin tämäkin on nyttemmin muuttunut, koska kaistaa on nyt jatkettu seuraavaan valoristeykseen asti. Tuollainen -90 luvulta asti saatu lupa kääntyä risteyksessä mille kaistalle sattuu on täysin hevosmiesten juttuja. Ilmeisesti on kysymys poikkeuskäännöksestä, joka edellyttää sitä, että seuraava risteys ryhmittymiseen on liian lähellä. Tähän etäisyyteen vaikuttaa myös auton koko. Turun linja-autokaistakokeilu on peräisin jo -80 luvun lopulta muistaakseni. Siinä kokeilussa päätettiin aloittaa linja-autokaista jo välittömästi risteyksestä toisin kuin esimerkiksi Helsingissä. Tämä edellyttää sitä, että kuljettajalle ilmoitetaan linja-autokaistasta jo ennen risteystä oikealle käännyttäessä. Kokeilu jatkuu edelleen, mutta merkinnät ovat hieman karisseet vuosien saatossa. Tämä tiukka sääntö risteyksien kaista-ajosta ei ole samanlainen kaikissa maissa, vaan perustuu kansallisiin määräyksiin. Suomessa ehdotettiin vuonna -82 voimaan tulleeseen uuteen tieliikennelakiin joustavampia risteyksen jättösääntöjä, mutta se ei mennyt kuulemma äänestyksessä läpi. Eikä näytä tulleen muutoksia sen jälkeenkään. Pian lienee tulossa uusi iso remontti tieliikennelakiin, joten saanemme alkaa opettelemaan vaihteeksi uusia kenties kansainvälisempiä sääntöjä.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
xanpoke
|
Viestin otsikko: Re: Alfa-uroksen ajolinjat Lähetetty: 18.07.2014 22:27 |
Viestit: 509 Paikkakunta: NAKKILA
|
|
|
|
 |
xanpoke
|
Viestin otsikko: Re: Alfa-uroksen ajolinjat Lähetetty: 19.07.2014 10:14 |
Viestit: 509 Paikkakunta: NAKKILA
|
No jopas tuli näppäiltyä.  Johtuu eilisistä HDi Xantun harjakaisjuomista.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Alfa-uroksen ajolinjat Lähetetty: 19.07.2014 15:59 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Varsin OT: Nii, onseniivvääri  Muuten, onnittelut harjakaisten onnistumisesta! Tämä on ns. pikavastaus, koska eilen tulin 3pv:n saaristo- /verkkokalastusreissulta (Korppoo, Granö) ja kohta nautimme naapurissa kala-, ym. keittoja, liemiä. Varsin kalaisaakin, taas.
|
|
|
|
 |
|
|