Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 28 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä
ViestiLähetetty: 18.07.2014 11:46 

Viestit: 36
Juuh, semmoisen sitten hankin semipaniikissa, kun tarvitsi nopeasti pienehköllä kulutuksella pitkistä matkoista selviävän auton mihin mahtuu istumaan pidempikin köriläs. Eli kyseessä on '91 XM 2.1TD pitkällä leimalla. Ostohetkellä kilsoja mittarissa vajaat 520 000, nyt lähennellään jo seuraavaa kymmentätuhatta. Hiljattain on ilmennyt, että paljon ajetustakin autosta kuluvat osat kuluvat. Jonkinmoisen tsekkailun jälkeen näyttäisi siltä, että akuutein puuhakohde on jarrupalat. Onko niiden vaihto hankala homma, ja sisältyykö siihen jotain "sitikkaniksejä", mitkä kannattaa muistaa? Aivan täysi poropeukalo en pirssien äärellä toimimisen suhteen ole, mutta sitikoista tämä on ensimmäinen mitä olen ajanut. Loistava ajettava kyllä... mutta jatkokysymyksiäkin saattaa seurata.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä
ViestiLähetetty: 18.07.2014 23:46 

Viestit: 574
Paikkakunta: Loimaa
Soittele niin koitan avustaa
0400 842497



jarmojuhani.cederlund@gmail.com
Loimaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä
ViestiLähetetty: 19.07.2014 12:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 996
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Ei mitään ihmeellistä, perus hydesitikkajuttuja vain. Haulla näitä löytyy Patongista lisää, mutta näin pikaisesti mainiten pari asiaa

Auto aina renkaita poistellessa yläasentoon. Etusatuloiden mäntiä ei vaan paineta sisään, vaan niitä pitää kiertää ja samalla painaa. Ja se männän kolonen palan kolon kohdalle. Se selviää, kun sitä systeemiä katsoo. Takana homma on ihan kuin autossa.

Jarrurempan (tai kun nyt ylipäätään on pyörä irti) yhteydessä kannattaa päästää vanhaa LHM:ää satuloista ulos, eli painetta polkimeen avustajan tai sopivan kepin avulla ja ilmausruuvi auki. Kun tulee kirkasta nestetä, niin hyvä.



// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä
ViestiLähetetty: 19.07.2014 12:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Niin ja se mäntä menee tajuttoman hitaasti sisään, vaatii niin monta kierrosta että meinaa usko loppua.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä
ViestiLähetetty: 19.07.2014 14:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
ja takajarrulle tulee painetta vain, kun jousitus on ylä-asennossa, tai toisenpuolen renkaiden varassa, jolloin takajousitukselle tulee painoa/painetta. takajarrupaine kun otetaan takajousitukselta. sen takia takapää saataa painua jarrua painettaessa.

renkaiden vaihdossa ei tarvitse tunkkia, van n. 20cm. pölkynpätkät tms. : jousitus ylä-asentoon, vaihdettavan pyörän / pyörien pultit vähän löysälle, pölkyt nostokohdan alle (edessä siis sinne auton alle apurungon tai kotelopalkin alle, Ei etuhelmassa olevien tunkinkorvakkeiden alle) takana kestää tunkkauspaikkakin... sitten vaan jousitus alempaan asentoon, niin kallistuksenvakaaja "nostaa" toisenpuolen pyörät ylös. 8-) takana saataa tarvita n.10cm. palikan vastapuolellekkin, ettei pyörä nouse liikaa ja mene lokasuojan sisään.



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä
ViestiLähetetty: 20.07.2014 12:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Vielä etujarruista, käsijarru eli seisontajarru vaikuttaa etupyöriin. Siispä seisontajarrun vaijeri on hyvä irroittaa ennen jarrusatulan ylöskääntöä, ja samalla tarkistaa vaijerin kunto, kulutustavaraa kun on. Kuori katkeilee ja päästää kuraa sisään, ruoste ja jumitus alkaa. Ja juuri tuon seisontajarrumekanismin vuoksi jarrumäntä täyryy ruuvata sisään, työkaluilla väkisin puristus rikkoo seisontajarrun.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä
ViestiLähetetty: 20.07.2014 15:23 

Viestit: 287
Ja mikäli oikein kuistan nii n erikätiset kierteet. Ainakin c5ssa on. Ja joskus on todella lujassa ennenkuin lähtee liikenteeseen se mäntä. Paineilmapyssy on kiva tässäkin hommassa...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä
ViestiLähetetty: 20.07.2014 16:10 

Viestit: 2699
lukkis kirjoitti:
...Ja joskus on todella lujassa ennenkuin lähtee liikenteeseen se mäntä. Paineilmapyssy on kiva tässäkin hommassa...

Täh? Paineilmapyssy jarrumännän irroitukseen? XM:ssäkö, vaiko C5:ssa? Mitä tuo tarkoittaa?



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä
ViestiLähetetty: 20.07.2014 16:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
ei ole tarvinnut paineilmapyssyä ainakaan 24v. wanhassa XM:ssä jarruihin :lol: 8-)



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä
ViestiLähetetty: 20.07.2014 17:46 

Viestit: 199
Yhdessäkään en ole paineilmapyssyä tarvinnut ja kaikissa kolmessa omistamissani (vm. -90,-93 ja -98)
on ollut molemmissa männissä oikeakätiset kierteet. C 5:ssa on toisella puolen vasenkätinen.
Ja se pyöritys käy aika nopeasti, mikäli paikat ovat kunnossa ja voideltu, jolloin pyörii mielestäni
siitä harvasta kierteestä ja menee sisälle melkein muutamalla pyöräyksellä. Mutta voi vanhuuttaan/likaisuuttaan
pyöriä siitä säädön tiheästä, jolloin saa ruuvata pienen ikuisuuden. Tämä nyt vain omana mielipiteenäni ja
kokemuksenani. Mulla on nykyisessä toinen satula pientä huoltoa vailla ja sen pyörittäminen kestää ja kestää.
Toisen avasin ja huolsin, jolloin pyörii hyvin nopeasti sisäänpäin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä
ViestiLähetetty: 20.07.2014 20:44 

Viestit: 36
Ok, kiitoksia näistä vinkeistä, johan tästä vähäsen viisastui.
Toinen kysymys vielä, tähän koetin hakuakin käyttää, mutta en nyt ihan aiheeseen asti löytänyt (vaikka tämäkin on varmaan ihan perusjuttuja ahavoituneemmille kärkeilijöille).
Eli tarkoitus oli tsekata hydenesteet, toimin ohjekirjan mukaan (kaara tasaisella alustalla käymään ja alusta yläasentoon), mutta eipä siihen tarkistusrinkulaan ilmaantunut mitään. Oiskohan sitten niin, että jostain välistä litkua karkailee, mutta ei ole vielä kaikkeansa vuotanut kun alusta kumminkin toimii ihan kohtuullisen hyvin. Riittääkö tällä erää, että nestettä lisäilee kunnes vuodolle ennättää tehdä jotain, vai onko tilanteeseen olemassa jokin ihmeellisempi niksi?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä
ViestiLähetetty: 20.07.2014 21:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Nesteen lisäys, SEKÄ vahtimista, ilmestyykö auton alle tippoja johonkin kohtaan. Ja luonnollisesti vian korjaus. Jos hydrauliputki on ruostunut puhki, niin putki vaihtoon. Valmiitkaan eivät paljon maksa, ja metritavarana saa sitikkaan erikoistuneista liikkeistä. Paluuputket ovat pääosin muovia ja kumia, liitokset joskus vuotaa, jos eivät ole tarpeeksi sisäkkäin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä
ViestiLähetetty: 20.07.2014 22:28 

Viestit: 287
r_a_n_u kirjoitti:
Täh? Paineilmapyssy jarrumännän irroitukseen? XM:ssäkö, vaiko C5:ssa? Mitä tuo tarkoittaa?

C5 joutunut sillä pyssyllä laittamaan, XMssä ei ole tarvinnut ne pari kertaa kun vaihtunut palat. Mutta sylinteri voi olla aika tiukassa joskus ennenkuin liikkuu. :oops: Ja varmaan alkanut laiskuus iskeä kun mahdollisimman paljon käyttää konetoimisia työkaluja :oops:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä
ViestiLähetetty: 21.07.2014 06:56 

Viestit: 519
C5:ssä olikin auton jarrut, ei kai sitä kannata sitikoihin sotkea. :)



Dee Schneider ja Tepsu
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä
ViestiLähetetty: 21.07.2014 10:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
A-L kirjoitti:
mutta eipä siihen tarkistusrinkulaan ilmaantunut mitään.


Neste ei nouse "rinkulaan" asti, vaan se tatti toimii kohona ja näyttää säiliön nestemäärän. Ellei ole jumissa.



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä
ViestiLähetetty: 21.07.2014 12:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
tuolla on suomenkielisen manuaalin ohje nesteen pinnan tarkastukseen: http://www.citikka.info/gallery/Manuaalit/XMy3/XM-y3man37

ja käyttäjän ohjekirja, ainakin yksi versio...



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä
ViestiLähetetty: 22.07.2014 10:32 

Viestit: 36
Haha, kovasti koitin toimia ihan ohjekirjan mukaan, mutta ei näköjään mennyt jakeluun. Tarkistetaanpa uudelleen...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä
ViestiLähetetty: 22.07.2014 13:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
:shock: eioo totta. meehän avaamaan konepeitto . laita kone käymään ja käsikäyttövipu korkeimpaan asentoon. sitten etsit sen LHM säiliön . sen tunnistaa helpoimmin mustasta väristä ka semmosesta rautalangasta joka pitää semmosta kantta ja sitä pyttyä paikoillaan . siihen kanteen tulee kaikenmaailman letkuja ja sitten siinä on semmonen pikkunen kirkas muovikupu jossa on kaksi keltaista rinkulaa ympäri. siellä muovikuvun sisällä pitäisi näkyä semmonen punanen tatti joka hyppii nestemäärän mukaan . se on semmonen uimurin näyttöosa . jos sitä ei näy ,niin putsaa rillit tai hommaa suurennuslasi . sen punaisen tatin pitäisi keikkua niitten kahden keltasen rinkulan välissä tai pikkusen yli . kopauttele sitä ,niin näet ettei se ole jumittanu mihinkään.
tuo ohje pätee KAIKKIIN LHM varusteisiin sitikoihin ja päti myös LHS variaatioihinkin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä
ViestiLähetetty: 22.07.2014 15:26 

Viestit: 36
Juuh, katselin uusiksi ja se pärpylä oli jopa hiukan ylemmän punaviivan yläpuolella, auto oli tosin pikkuruisessa ylämäessä, joten liekö sillä vaikutusta. Ei nyt sen tasaisempaa tannerta tähän hätään ollut sille tarjota. Jotain moottoriöljyä ihmeellisempää litkua tuo kuitenkin tiputtelee, tutkailenpa asiaa tarkemmin huomenissa kun niiden jarrupalojenkin pariin vihdoin päästään. France-Moteurista löytyi jarrupalatkin, jännää tulee!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä
ViestiLähetetty: 22.07.2014 18:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
oikeinko meinaat ite vaihtaa ? kannattas lukee beksien ohjeet operaatiioon ja noudattaa niitä satulan rakenne hieman erilainen , mutta muuten operaatio on sama.
suosittelen ( kokemuksesta ) varaamaan tippakannun jossa on vaikka moottoriöljyä tai sahaöljyä . samantekevää . kun sulla on fillari irti , niin sen satulan takapuolella on se kumitötterö jonka läpi menee se kässärivivun akseli . raota sitä akselin kaulusta ohkasella ruuvarilla ja lipitä sitä öljyä sinne kortongin sisälle .
semmonen 10 lutkautusta piisaa . sitten irrotat sen vaijerin siitä vivusta ja vedät riittävän kauas kuoren silmästä . älä työnnä vaijerista .
tappi irti ja keikautat satulan ylös ja kalikat pois . kokeile kuinka hyvin koko satula liikkuu liukutapeillaan , pitää liikkua hyvin. mäntä näkyy ja päässä 4 koloa .
katoppas sen männän puoleisen palikan selkää , siellä on semmonen pieni tappi. yritä keksiä sen suhde männän klloihin.
männän päällä on pölysuoja . joten ennen kiertämistä , ota vaikka aerosolia wd tai crc tai jopa silikoni käy hyvin . raota sitä pölysuojaa ja ruikkase sitä aerosolia sinne sisälle . sitten . alat kiertää ja painaa sitä mäntää , vas. puoli MYÖTÄpäivään ja oikea VASTApäivään .
ja niin pitkälle ,että männän pää on raudan tasalla.
PUTSAA satulan palikkapinnat ja käytä vaikka pikkusen kuparirasvaa . sitten kun on satula kasassa mutta EI kässärivaijeri vielä paikoillaan . voit raottaa ja valuttaa LHM:ää ilmausruuvista . maun mukaan kuinka kauan . EI mene ilmaa , koska säiliö on paljon korkeammalla kun se ilmausruuvi. EI tarvii poleksia poljinta .
sitten kun ruuvi on kiinni , moottori KÄYNTIIN . nyt polje sitä jarrupoljinta muutamia kertoja . sammuta ja mee virittelemään se kässärivaijeri paikoilleen .
ja hupsista . eihän se yllä. ei tietenkään kun nyt hyvin voideltu säätöautomatiikka on muuttanut pikkusen vaijerin pituuden tarvetta. joten siinä kuoressa on pari mutteria . löysälle ja jengat puhtaaks. sopivaa myrkkyä jengalle ja kierrä kaikki nollille .
älä säätele vaijeria ennen toisen puolen operointia samoin ohjein.
heinäsen ( Haynes ) manuaalista löytyy muutakin ohjetta . manuaali taas löytyy vaikka motonetista .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä
ViestiLähetetty: 23.07.2014 06:05 

Viestit: 566
Paikkakunta: Viitasaari
Talveksi kannattaa laittaa lisää valoa keulaan, jos ajelee valaisemattomia teitä. Xm:n omat valot ei paljoa valaise


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä
ViestiLähetetty: 24.07.2014 14:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
kokemjne kirjoitti:
siellä muovikuvun sisällä pitäisi näkyä semmonen punanen tatti joka hyppii nestemäärän mukaan . se on semmonen uimurin näyttöosa . jos sitä ei näy ,niin putsaa rillit tai hommaa suurennuslasi . sen punaisen tatin pitäisi keikkua niitten kahden keltasen rinkulan välissä tai pikkusen yli . kopauttele sitä ,niin näet ettei se ole jumittanu mihinkään.
tuo ohje pätee KAIKKIIN LHM varusteisiin sitikoihin ja päti myös LHS variaatioihinkin.

Ei päde.

Tuota muovikupumallista kohoa oli vain LHM -versioissa, eikä niissäkään kaikissa. Ensimmäinen koho -versio oli Gs:n säiliössä, seuraava Cx:n, D-mallissa, M35:ssa sekä Sm:ssä oli säiliön rinnalla kirkasta muoviputkea mistä nestetason tarkistaa voi. Samaten saman aikakauden Maserateissa oli vastaava kirkas putki, niissä missä LHM:ää käytettiin...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä
ViestiLähetetty: 13.08.2014 11:27 

Viestit: 36
Mjaa, jatketaanpas tähän samaan ketjuun. Jarrupalahommat meni ok, moottoriöljytkin vaihdetuksi saatiin. Todo-listalla on vielä jokunen jopi (jakopää, stefavuoto, oikean vetarin suojakumi - ei onneksi mitään isoa!), mutta äskettäin ilmeni uusi jännä ominaisuus. Takakontin lukko päätti ryhtyä toimimaan, ja nyt se toimii liiankin hyvin, eli täysin oman mielensä mukaan. Aiemmin kontti oli auki lähinnä koko ajan, ja mutu-pohjalta aattelin, että keskuslukko ei vain siihen asti ylety. Nyt kontti aukeaa vain silloin kun tähdet ovat oikeassa asennossa ja laulan Alouetten lopusta alkuun. Löytyyköhän jostain kivasti keskuslukon toimintaa ohjastava boksi, jonka vointia voisi vähän tutkailla? Samalla vaivalla voisi hämmästellä kuskinoven k-lukon toimimattomuutta. On myös mahdollista, että sähköpuoli sai helteistä tarpeekseen, hiljattain kun on muitakin pienehköjä sähkö-ominaisuuksia ilmaantunut. No, yksi kärpänen kerrallaan...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä
ViestiLähetetty: 13.08.2014 11:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 644
Paikkakunta: Vaasa
Onhan siellä boksi, mutta tuskin vika siellä asti on. Tarkista ensin takaluukun johtonippu siitä kumihaitarin sisäisestä katkeamiskohdasta missä auto loppuu ja luukku alkaa. Jos joku on johdot jo uusinut, niin seuraava kohde on itse takaluukku. Suojat pois ja eikun ihmettelemään kaikkea lukitukseen liittyvää, itse lukkokin voi olla kovin ruosteinen. Kuskin oveen pätee sama katkeiluongelma, tosin siinä voi se iso pyöreä liitinkin olla huonossa hapessa.



1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitikkanoviisi kyselee XM:stä
ViestiLähetetty: 13.08.2014 12:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Keskuslukon boksi on hanskalokeron alla, ja ohjaa kaikkia kuutta lukkomoottoria samanaikaisesti. Eli siis, kun komento tulee, niin kaikki ovet, takaluukku sekä tankinluukku tottelee samaa ohjausta... Musta pitkulainen purkki, päässä ruskea 9-napainen liitin...

Todennäköisin vikapaikka takaluukun lukon toimitattomuudelle on kumihaitarin sisällä, takakontin oikean yläkulman tietämillä, jonka sisällä piuhat menevät korista luukkuun. Poikki on yksi, tai kuten yleisemmin, useita piuhoja. Voi lukkomoottorissakin vikaa olla, pari vikaantunutta on itselle osunut kohdalle, reilusti ajetuissa kummankin kohdalla...

Takaluukun johtonippu irtoaa aika näppärästi autosta, tosin pitää kontin sivuverhoiluja (ainakin Breakissa, Berlinestä en varmaksi sano) irroitella, luukusta samaten. Liittimistä saa johtosarjan irti, jos haluaa irrallaan rakennella uuden, ja jos ei niin liitokset saa paremmin tehtyä alueelle missä piuha ei liiku. Jos katkokset korjaa kumihaitarin sisältä niin korjaus ei kovin pitkäikäinen ole...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 28 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: