Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 19 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia TCT Activa Break
ViestiLähetetty: 09.08.2014 22:33 

Viestit: 59
Paikkakunta: Nakkila
No niin, tämä on kummitellut mielessä jo ainakin kymmenen vuotta, ja nyt tartutaan toimeen. Sopiva Activa elimenluovuttajaksi löytyi Ruotsista, kiitoksia vaan XM-fanille auton tuomisesta. Pikaisen koeajon perusteella auto on liian kova, eikä jousitus muutenkaaan toimi kunnolla, joten se pitänee ensin yrittää korjata, palloja lienee 8 (?) ja tietokonekin täytynee ensin yrittää Lexialla tutkia. Niin ja vuosimalli on 1996 eli ykköskopalla mennään.

Break, johon tekniikka istutetaan, on ollut talossa jo 12 vuotta joten sen kunto on tiedossa hyvin, ei pintaruostetta kummempaa ja 96-mallinen se on tämäkin. Jottei kenellekään jää epäselväksi mitä ollaan tekemässä niin tähän projektiin tuli hommattua myös Garretin uusi 2860RS-ahdin, lisäksi venttiilien määrä tuplataan eli askaretta piisaa. Ja tämä kaikki siis kilpien väliin. Kuvia laitan sitä mukaa kun ajatus ja projekti etenee.



C5 Break HDI-02, (ZX SP3-92) R.I.P.. + n.10 projektia
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia TCT Activa Break
ViestiLähetetty: 10.08.2014 07:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 533
Paikkakunta: Mäntyharju
Kaikenlaiset asiat ne ihmisten mielissä kummittelee! Vaikka ei tässä nyt paljon ole varaa toisten kummitteluja ihmetellä.

Loistava projekti, jossa ei tietenkään paljon ole järkeä, paitsi sikäli, että lakkaapahan jossain vaiheessa kummittelemasta mielessä. Itekin kun olen tässä viimeisimmäksi hurahtanut Activaan, kuulostaa tuo 16-venttiilisen kannen istuttaminen turbokoneen yläkerraksi vallan jännittävältä. Syntyvien imu- ja pakosarjojen mallit kiinnostavat erityisesti.

Fanitan tätä projektia!



[size=50]
DS19 58
DS21ieH 5v. 71
C8 V6 04
BX19GTi 16V 90
Xantia TCT Activa 96
Xantia V6 Break 98, 2 x 00
14 x Xantia 1.8-2.0 95-01
Traction avant B15H -54 (projekti)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia TCT Activa Break
ViestiLähetetty: 10.08.2014 12:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Nonni, yläpeukku täältäkin. Oman breikkini kun hankin ja broidilla oli molempaa activaa ajossa niin mietin, että kyllä jonkun jossain vaiheessa pitäisi tehdä Suomen ja kenties euroopan ainut Activa Break! Jään innolla odottamaan tuloksia. 8-)



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia TCT Activa Break
ViestiLähetetty: 10.08.2014 20:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Mites toi takajousituksen soveltaminen, eihän ne jousisylinterit ja akselistot ole Xantioissa ihan identtisiä Berlinessä ja Breakissa? Vois kuvitella ettei ihan plug and play onnistu tuo homma takapään suhteen...



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia TCT Activa Break
ViestiLähetetty: 10.08.2014 20:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2821

Profiili ICQ
Kyllä nyt nopeella vilkaisulla Servicestä, sanoisin et akseli menee paikoilleen suoraan. Eikös toi kori ole jatkettu vasta takaovien takaa niinkuin Beksikin???

Ero tullee vääntösauvoista jne.... Nyt tuki katsoin vain itse poikkipalkkia joka tulee koriin kiinni, en mitään muita osia jotka siihen kiinnittyvät.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia TCT Activa Break
ViestiLähetetty: 10.08.2014 20:50 

Viestit: 923
Paikkakunta: Etelä-Savo
Jep, hieno prokkis taas seurattavaksi, runsaasti vain kuveja sitten.



Muista hymyillä, Pete 040-7334478
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia TCT Activa Break
ViestiLähetetty: 11.08.2014 06:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Ralle kirjoitti:
Kyllä nyt nopeella vilkaisulla Servicestä, sanoisin et akseli menee paikoilleen suoraan. Eikös toi kori ole jatkettu vasta takaovien takaa niinkuin Beksikin???

Ero tullee vääntösauvoista jne.... Nyt tuki katsoin vain itse poikkipalkkia joka tulee koriin kiinni, en mitään muita osia jotka siihen kiinnittyvät.


Tarkemmin serviceä syynäämällä tiivisteiden koosta voisi päätellä, että berlinen takasylinterin männän halkaisija on 37mm ja breakin 40mm.

Muutenkin hydractiven ja ei-hydractiven takajousisylintereissä on jotain eroa, mutta onko silti mitään estettä (hydractivettoman) breakin sylkkyjen käyttämiselle?



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia TCT Activa Break
ViestiLähetetty: 11.08.2014 16:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
Teuski kirjoitti:
Muutenkin hydractiven ja ei-hydractiven takajousisylintereissä on jotain eroa, mutta onko silti mitään estettä (hydractivettoman) breakin sylkkyjen käyttämiselle?
Omaan omistukseen pohjautuvalla otannalla otaksun yleisemminkin hydractivella varustettujen olevan suuremmalla hydrauliputken ja liittimen halkaisijalla.



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia TCT Activa Break
ViestiLähetetty: 21.08.2014 21:36 

Viestit: 59
Paikkakunta: Nakkila
Joo näyttää siltä että käytetään Breakin takasylinterit keskuksen kautta ja huolletaan samalla.

Mistähän saisi tietää onko TCT Breakia valmistettu ilman ABS-jarruja? Saisi taas jättää turhia osia tallin lattialle. Ja samalla tietysti suorituskyky ja polttoainetalous kasvaisivat huimasti.

Laitan "ennen"-kuvia autoista ensi viikolla, jahka olen perehtynyt uuden puhelimeni kameraominaisuuksiin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia TCT Activa Break
ViestiLähetetty: 22.08.2014 11:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 644
Paikkakunta: Vaasa
Auto-Bon tietää, mutta tieto ei aina ole ilmaista. Miksi tosin tehdä karvalakki-Activa, kun jarrujärjestelmän saisi siitä elintenluovuttajasta?



1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia TCT Activa Break
ViestiLähetetty: 22.08.2014 12:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
Palloidiootti kirjoitti:
Miksi tosin tehdä karvalakki-Activa, kun jarrujärjestelmän saisi siitä elintenluovuttajasta?
Koska ABS on saatanasta, kuten kaikki muukin elektroniikka putkiradiota lukuunottamatta. :lol:



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia TCT Activa Break
ViestiLähetetty: 22.08.2014 12:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
"Elektronisesti ohjattu hydrauliikka on saatanasta" ja sitten kuitenkin rakennetaan activaa :roll: :mrgreen:



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia TCT Activa Break
ViestiLähetetty: 22.08.2014 15:42 

Viestit: 59
Paikkakunta: Nakkila
Les Excentriques kirjoitti:
Palloidiootti kirjoitti:
Miksi tosin tehdä karvalakki-Activa, kun jarrujärjestelmän saisi siitä elintenluovuttajasta?
Koska ABS on saatanasta, kuten kaikki muukin elektroniikka putkiradiota lukuunottamatta. :lol:


Niin, ja minä itsehän tiedän parhaiten miten jarruvoimaa tulee annostella kulloinkin 8-) . Todellisuudessa haluan samalla tehdä autosta kuitenkin mahdollisimman kevyen ja tässäkin taas saisi pari kiloa pois.



C5 Break HDI-02, (ZX SP3-92) R.I.P.. + n.10 projektia
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia TCT Activa Break
ViestiLähetetty: 22.08.2014 16:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
JVI kirjoitti:
Les Excentriques kirjoitti:
Palloidiootti kirjoitti:
Miksi tosin tehdä karvalakki-Activa, kun jarrujärjestelmän saisi siitä elintenluovuttajasta?
Koska ABS on saatanasta, kuten kaikki muukin elektroniikka putkiradiota lukuunottamatta. :lol:


Niin, ja minä itsehän tiedän parhaiten miten jarruvoimaa tulee annostella kulloinkin 8-) .
Vaikka tietäisi tarkalleen jarruvoiman tarpeen kullekin pyörälle ottaen huomioon kitkakertoimen, dynaamisen pyöränkuorman ja renkaan poikittaisvoiman tarpeen, ei normaalilla jarrujärjestelmällä tätä voi toteuttaa.

JVI kirjoitti:
Todellisuudessa haluan samalla tehdä autosta kuitenkin mahdollisimman kevyen ja tässäkin taas saisi pari kiloa pois.
Lukuunottamatta erästä eteläkarjalaista perhettä luultavasti lähes kaikilla patonkilaisilla muutama ylimääräinen kilo olisi poistettavissa omasta vartalosta. Halpaa, muttei välttämättä helppoa. :lol:



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia TCT Activa Break
ViestiLähetetty: 30.11.2017 00:46 

Viestit: 318
Paikkakunta: Helsinki
Vanha ketju, mutta mielenkiinnosta kyselen mitä tälle kuuluu?



*B11 -52
*3CV AK350 -65
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia TCT Activa Break
ViestiLähetetty: 30.11.2017 17:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
Tuolla on tarinaa (saksaksi) Activa V6 Breakin tekemisestä: http://www.andre-citroen-club.de/forums ... break-30i/

Varsinainen projektikuvaus alkaa suunnilleen toisen sivun puolesta välistä. Jos oikein ymmärsin, niin siirsi Activan taka-apurungon sellaisenaan farkkuun, mutta käytti farkun takakynkkiä.




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia TCT Activa Break
ViestiLähetetty: 30.11.2017 18:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Jos luovuttajassa on hyväkuntoinen takakelkka ei sitä kannata vaihtaa breikin keikkaan joka vaatii hieman rälläköintiä ja hitsailua. Mutta takatukivarret breikistä, jotta mukaan saa suuremmat jarrut ja vahvemman laakeroinnin. Breikin takakelkassa lisäksi yläpuolinen hitsattu U:n muotoinen jäykkäritanko. Jostain syystä se on breikkiin lisätty pidän sitä osasyynä breikin vakaammalle ajokäytökselle. Se ei vaan sellaisenaan sovi alkuperäiselle paikalle kun ottaa nuo takavakaajan vipuvarret kiinni.

Tutkin sitä -95 tehtaan manuaalia acktivasta ja hydractive2:sta ja sen mukaan kaasupoljin- ja nyökkäysanturia ei ole Hydractivessa jos systeemissä myös SC.CAR. Nopeustieto vaihdelaatikon sähköiseltä anturilta.
En tiedä onko nuo otettu X2 tai V6 malleissa mukaan? Mutta tuo tekee siitä moottorista riippumattoman kytkennöiltään. Voi olla tosin että softa on eri.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia TCT Activa Break
ViestiLähetetty: 01.12.2017 04:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Eikös 16v ja V6 tullut breikkiin vasta -97 faceliftin yhteydessä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia TCT Activa Break
ViestiLähetetty: 01.12.2017 08:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Esa66 kirjoitti:
Eikös 16v ja V6 tullut breikkiin vasta -97 faceliftin yhteydessä?

Kyllä ainakin 2.0 16V on ykköskoppaisena breakina.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 19 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: