Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Akkukoneiden akkujen kytkennät
ViestiLähetetty: 19.08.2014 15:45 

Viestit: 62
Harrastusta tai jotain sellaista. Kyse on Panasonicin patukkaruuvarista jota käytetään sen verran harvakseltaan että alkuperäiset NiCd -akut tahtoo olla tyhjät jo ekan ruuvin jälkeen. Käsillä voisi olla Hitachin patukkaruuvarin nykyaikaisia Li-Ion akkuja jotka ajattelin naittaa Panasonicin kuoriin.

Akkujen napojen merkinnät ovat vaan kovin sekavia. Mikähän napa kummassakin on mikä? Useampaan kuin yhteen napaan tulee jatkuva virta. Entäpä ladatessa, mikä napa nielee latausta? Tiedän, että Li-Ion- akuill epitää oll aoma laturi jne, nyt on tarkoitus vain saadan nuo akut risteytettyä...



2x C5 2,0 & 3,0 korimallina farmari, polttoaineena bensiini ja vaihteistona automaatti. Vuosikerrat 2006 ja 2007.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akkukoneiden akkujen kytkennät
ViestiLähetetty: 19.08.2014 17:07 

Viestit: 5869
Paikkakunta: Lahti
Nikkeliakut saattaa elpyä pakastamalla ne muutamaan kertaan.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akkukoneiden akkujen kytkennät
ViestiLähetetty: 20.08.2014 10:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1722
Paikkakunta: Korpilahti
Li-ion-akuissa on "tapana" purkaa kennoja sarjassa olevana, ja lataus taas tapahtuu kennokohtaisesti rinnakkain, jolloin saadaan ladattua / ylläpidettyä jokaista kennoa erikseen ja ehkäistään yksittäisen kennon syväpurkautuminen, jolloin kenno kuolee.

joissain viisaammissa akuissa on sisäänrakennettu kennojen valvonta, jolloin yhdenkin kennon jännitteen laskeminen alarajalle katkaisee virransyötön koko akulta.

akun napaisuuden saa selville mittaamalla vaikka yleismittarilla...

wanhan aeg:n Nicd-akut korvasin RC-värkkeihin tarkoitetuilla li-ion akuilla, ja hommasin niille tarkoitetun laturin / tasaajan, jolla pystyy samalla tarkkailemaan konnokohtaisia jännitteitä, sekä latausliittimeen tarkoitetun kennokohtaisen vahdin, joka hälyttää punaisella valolla ja rääkäisee pahasti, kun jännite notkahtaa liiaksi. jostain nettikaupasta sai akkuja alle parinkympin, laturi taisi kustantaa n. kympin ja vahdit oli n. euron kpl.



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akkukoneiden akkujen kytkennät
ViestiLähetetty: 20.08.2014 11:25 

Viestit: 62
Napoja on esim. neljä: + ja -, S ja L1. Toisessa akussa jotain muita merkintöjä, + ja - siinäkin. Nuo siis ne "käyttävät" navat. ENtäs nuo kaksi muuta?



2x C5 2,0 & 3,0 korimallina farmari, polttoaineena bensiini ja vaihteistona automaatti. Vuosikerrat 2006 ja 2007.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akkukoneiden akkujen kytkennät
ViestiLähetetty: 20.08.2014 16:48 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Saattavat olla akun sisäisiä lämpövahteja varten?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akkukoneiden akkujen kytkennät
ViestiLähetetty: 20.08.2014 18:50 

Viestit: 161
Paikkakunta: Jönköping
Ne kaksi karvaa on kennon sisäistä lämpötilan tarkkailua varten. Todennäköisesti siellä on
ntc tai ptc vastus joka antaa laturille tiedon kun akut alkaa olla liian lämpimiä.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: