Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/3 [ 61 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Partner 1.9D 1998 Elvytys
ViestiLähetetty: 27.08.2014 11:17 

Viestit: 138
( Peugeot-foorumilta copy-pastettu, mut oma on! Ü )

Hommasin markalla Partnerin. Ajettu kuuhun ja takas, oik etukulma lievästi rutussa ja muutenki ruma ku Rhino.

Auto on siis 1998 ja tehokkaalla (!) 1,9 vaparikoneella varustettu. Konetyyppiä en tiedä, just luin että VIN-koodi sen kertoo... (Edit: FDJYE lukee keskellä.)

Autossa oli oikea etulokasuoja rutussa, umpio ja kulmavilkku kärsiny samassa rytinässä muodonmuutoksia. Kuskinpenkistä oli hävinny sekä sisään-, että ulosjousto-ominaisuudet. Pari tyynyä ku siihen laitto, alko näkyy tie.

Kuskin ikkuna jesarilla kii ja etukaiuttimet puuttu. Muutenki sotkunen, vähän naarmuja ja pikku lommoja siellä ja tässä. Rekisteröity 5+2, mikä oli ehkä suurin ostopäätökseen vaikuttava tekijä, hinnan lisäksi! Ü

Nöyrästi lähti avaimesta käyntiin, vaikka oli tovin seissy. Puuhakilvillä kotio ja hillitön purkaminen käyntiin. Naapurikylän purkaamolta löytyi itsepoiminnalla Passatillinen Partnerin / Berlingon osia, joilla saatiin rojekti käyntiin.

Etulokarit, valot ja puskuri läks suht kivuttomasti irti ja näkyy olevan semmosesta läkkipellistä kasattu koko keksintö, et käsin vääntelemällä saa vammautuneet sisemmät rakenteet oiottua. Ajovaloumpioita ei romikselta löytynyt, joten M-kaupasta tilaus. Tiistaina pitäis olla haettavissa.

Palaan tähän.

N


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Partner 1.9D 1998 Elvytys
ViestiLähetetty: 27.08.2014 11:19 

Viestit: 138
Pissapojansäiliön päältä on sankkeri vieny pellin. Siihen osa taipumassa just nyt paikoilleen. Ja vas lokasuoja paikoillaan. Ton peltipaikan laiton jälkeen on kaikki tarvittavat autopeltityöt tehty. Sit oik lokari ja puskuri paikalleen ja vikalistan hakuun.

Eiku ainii se sisusta! Rikkinäiset penkit pois, "uudet" tilalle ja sit irroittamani kojelaudan tarvikkeet ja varusteet (vähän jotain lämppärin suuttimia, kaiuttimia, ratioo...) paikoilleen, uudet polttimot kojelautaan ja uusinta-pyllypyyhekäsittely koko sisustalle.

Renkaat on aikalailla sakolla, mut näkyy tossa kytkinvikasessa Xantiassa olevan sama jako, josko siitä lainais...

N


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Partner 1.9D 1998 Elvytys
ViestiLähetetty: 27.08.2014 11:21 

Viestit: 138
Heh. Valittaen täytyy todeta, et oon ihan älyttömän huono ottaa projektikuvia. Zorppa. Jotenki ei tuu mieleen ottaa kuvia ku pitäis muka äkkii saada tehtyy.

Tän päivän saldona lokasuojat ja puskuri paikallaan, lasinpesunestesäiliön päällä pelti ja pestyt vaihtopenkit kuivumassa saunan lauteilla. Xantian renkaat heitin Partnerin alle ja näyttäis sopivan, vaik on tuuman isommat.

Renkaita vaihtaessa ihmettelin vääntösauvojen kiinnitystä. Tuntuu vähän siltä, et perä roikkuu. Mikä on ohjearvo ja mistä se mitataan? Lokasuojan reunasta keskiöön? (Edit: vissiin iskarin päästä-päähän?)

Lohkon ja syylärin välissä roikkuu piuhan päässä irrallaan joku jutska. Bosch siinä lukee ja joku numeroki siinä on. Siihen piuhaan on teipattu toinen piuha, jonka päässä on irrallinen mikrokytkin. Mitähän nää olis? Piti ottaa kuva, mut niinku sanoin... Otin sen boschin mokkulan jo irtiki kuvausta varten, mut sinne se jäi konehuoneeseen oottelee parempia päiviä.

No katotaas.

Neppi


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Partner 1.9D 1998 Elvytys
ViestiLähetetty: 27.08.2014 11:38 

Viestit: 138
Tommone:

Liitteet:
pösömokkula1.jpg
pösömokkula1.jpg [ 116.11 KiB | Katsottu 90818 kertaa ]


Liitteet:
pösömokkula2.jpg
pösömokkula2.jpg [ 119.66 KiB | Katsottu 90818 kertaa ]




Se on ilmeisen väkivaltaisesti irrotettu jostain ku laikan jälkiä on tarpeeks...

Liitteet:
pösömokkula3.jpg
pösömokkula3.jpg [ 106.79 KiB | Katsottu 90818 kertaa ]


Kysymys: Mitä nää (ainii siitä mikrokytkimestä ei oo kuvaa...) on, missä niiden pitäis olla miten kii?

N


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Partner 1.9D 1998 Elvytys
ViestiLähetetty: 27.08.2014 11:56 

Viestit: 138
Kiinnijesaroitu kuskin ikkuna korjattu. Kuten ilmeisen usein, oli tästäki ne muoviset hässäkät, mihin se lasi tulee alareunasta kii, hävinny osin muruiks oven pohjalle. Oletettavasti tapahtuman jälkeen on yritetty kovasti hakea paniikkitilanteen ulospääsytietä ankaralla voimankäytöllä. Seurauksena, että ikkunanliikutteluvaijerihässäkän liu´ut oli tullu kiskoistaan yli ja jumiutunu siihen. Otin koko nostimen ruokapöydälle, uitin nailonit takasin uriinsa, putsailin, rasvailin ja punnersin takas paikoilleen. Siihen ikkuna tukevalla nippusidevirityksellä kii, ja hyvin toimii. Jos jotain negatiivista joku nyt tästä lähtee hakemaan, ni vois samalla hakee ne jesarin liimat pois siitä ikkunasta! Tu mitä tavaraa!

Välihuomautuksena: Käsittämättömän huono istuvuus tarvikekulmavilkuilla tarvikeumpioon ja autoon!

Löytyykö mistään / keltään maadoituskaavioo? Oon niin vähän ollu näiden ranskisten kans tekemisissä, et kaikki mitä niistä tiedän liittyy jotenki maavikoihin. Ü Maadotuspisteitä vois siis etupainotteisesti vähän putsailla...

Enkä oo löytäny releistä kuvaa. Haynes ei kerro missä mitäki on, ja omistajan käsikirjasta on joku edellinen omistaja vissiin kääriny sätkiä. Ainaki sivuja puuttuu siihen malliin välistä. Takalasinpesurille ei mee ikinä vesi, vaan kaikissa mahdollisissa pissapoikatoiminnoissa vettä tulee ainoastaan tuulilasille. Olenko väärässä jos kuvittelen, et pesurin pumppu toimii napaisuutta vaihtamalla milloin tuulilasille, milloin takalasille, vähän siitä riippuen et mitä se kuski yrittää haluta? Missä napaisuus vaihdetaan? Joku rele? Mikä mis? Tihkukytkimen releen paikansin, ku pyyhkijöitä ei saanu pois päältä. Saaks niitä tavan tarvikeliikkeestä, vai tilataanki Jean-Pierreltä suoraan?

Tajunnanvirtaahan tämä. Yritä siinä sit poimia olennainen täytesanojen keskeltä, mut anyway, jos pystyt jotenki auttaa näissä, ni kivahan se! Ü
Tähän ketjuun saa mun puolesta kyllä vastailla!

Kiitos jo etukäteen, ja tähänki astisista kiitos! Nää foorumit on parhaita!

N


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Partner 1.9D 1998 Elvytys
ViestiLähetetty: 27.08.2014 11:59 

Viestit: 138
Jos kellään on ylimäärästä alkup. omistajan käsikirjaa, voisin huolia...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Partner 1.9D 1998 Elvytys
ViestiLähetetty: 27.08.2014 15:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Brittien berlingofoorumilla on kaikenlaisia kuvia. Laita googleen kuvahaku "berlingo earthing" niin eka kuva näyttää maadoituspisteet.

Taka-akselin korkeus mitataan iskarin pituudesta. En muista niitä ulkoa, mutta henkilömallissa taisi olla 350 mm ja pakussa 310 tai 320 mm. Jos perä roikkuu, niin voipi olla vääntösauva poikki. Säätämistä varten tehdään dummy iskari em pituudelle ja vääntösauvan asento haetaan siten että se menee pakottamatta booreihin. Boorit on erilaiset vääntösauvan päissä. Jotenkin noin se meni. En ole itse tehnyt. Itse vaihdoin koko akseliston peruskorjattuun.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Partner 1.9D 1998 Elvytys
ViestiLähetetty: 27.08.2014 19:36 

Viestit: 138
Ok. Kiitos. Tsekkailen konsas ehin.

Vaihtelin kourallisen pimenneitä polttimoita mittaristosta ja koekäytössä paljastui iloisesti loistava Airbag-valo. Voiks se johtua siitä, et penkit on edelleen kellarissa? Jos ei, mitkä ois yleisimmät syyt ko. valon palamiselle?

Takaluukun kaasujouset vaihdettu ja kuskin ovi kasattu (jesarin liimat poistettu ikkunasta). Tihkurelehän löyty M-kaupasta. Vaihdettu - toimii. Tilasin puuttuvan etuvaloumpion alaisen listan samasta kaupasta.

N


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Partner 1.9D 1998 Elvytys
ViestiLähetetty: 27.08.2014 21:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 431
Paikkakunta: Eurajoki
Mokkula näyttää pumpun päästä poistetuista ajoestosuojalta.
Jos pumpun nestepään yläpuolella näkyy pysäytyssolenoidi, niin se varmistaa asian.



Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olisit oikeassa.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Partner 1.9D 1998 Elvytys
ViestiLähetetty: 28.08.2014 01:07 

Viestit: 138
Miltä semmonen pysäytyssolenoidi näyttää? Siinä on samoilla mestoilla semmonen irtonainen mikrokytkin. Pitääks toi murikka kuitenki olla siinä piuhan päässä, vai saattaako sillä nakata kuikkaa? Ja jos semmosen laittaa takas paikoilleen, loppuuko veto?

N


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Partner 1.9D 1998 Elvytys
ViestiLähetetty: 28.08.2014 08:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 431
Paikkakunta: Eurajoki
Jos pumpun takapää (oikea) näyttää tuolta
http://asavage.dyndns.org/ftp/Nissan/IP ... _VE_01.jpg

Silloin se on poistettu. heitä kuikkaan.

Otas vielä kuva siitä pumpusta, sun yhdessä kuvassa näyttää että siinä olis ahdonalaisen syötön säätö. Liekö jok vaihtanut TD:n pumpun ?



Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olisit oikeassa.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Partner 1.9D 1998 Elvytys
ViestiLähetetty: 28.08.2014 09:56 

Viestit: 138
Tosiaan! Siinähän on se kalvojutska siinä päällä. Onks siitä hyötyä eli haittaa? Ja mistä ruuvaan lisää kakkua koneelle? Otan kuvat, jahka ennätän...

N


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Partner 1.9D 1998 Elvytys
ViestiLähetetty: 28.08.2014 20:43 

Viestit: 138
tommone

Liitteet:
pösöpunppu.JPG
pösöpunppu.JPG [ 69.51 KiB | Katsottu 90382 kertaa ]


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Partner 1.9D 1998 Elvytys
ViestiLähetetty: 28.08.2014 21:09 

Viestit: 138
Penkit kii, johdot kii, Airbag-valo hävis. Jee.

Sisustanosia vähän taas peseskelty, mut penkkiasennuksessa meni kyl liian kauan. Jokatapauksessa nyt on penkit paikallaan ja pienoinen koeajoki suoritettu. Renkaat ei kuullostais hankaavan mihinkään, vaikka vähänlaisesti on takapyörän sisäreunassa tyhjää väliä ennenku alkaa sisälokasuoja. Etupäässä joku kolkkaa. Koiranluut? No ei oo kalliita ja on helpohko vaihtaa. Täytyy tehdä semmonen katsastustarkastus, josko löytyis vielä muitaki väljiä asioita sieltä...

´Vilkku oikea´ tikuttaa, mut jos vilkun viikseä auttaa kädellä ääreensä, vilkku toimii normaalisti. Pystyyks niitä rattiviiksiä avaa ja putsaa, vai meneekö uusiks?

Kytkinvaijeri on kans tulossa. Aika alhaalla irrottaa / tarttuu, toki saattaahan tuo noilla kilometreillä jo alkaa olee aika vaihtaa (taas?) koko kytkytin, mut vaijerinvaihdolla aattelin alottaa.

Kolmonen rusahtaa, onks laatikko loppu, vai vipuset? Mistähän niitä uusia vipuja sit lähtis haeskelee, vai voiks niitä säätää? M-kaupassa on joku "vaihteensiirtäjä", mut tarina ei kerro, onks se kepiltä laatikolle, vai laatikon päässä olevia asioita.

Sillä käynnistyksenestomokkulalla ei voi heittää kuikkaa. Kuikka suuttuu ja moottori sammuu. Täytynee nippusidettää se jonnekki sinne konehuoneeseen tulevien sukupuolien ihmeteltäväks.

muuta en tiijjä.

Ne pp i


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Partner 1.9D 1998 Elvytys
ViestiLähetetty: 28.08.2014 21:11 

Viestit: 138
Ainii, hirveesti näkyy ilmaa polttoaineessa kun on suodattimelta pumpulle läpinäkyvä letku. Onks vihjeitä, mistä kandeis alkaa vuotoa etsimään? Jotain tyypillistä pösönpolttoainelinjavuotokohtaa?

N


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Partner 1.9D 1998 Elvytys
ViestiLähetetty: 28.08.2014 21:32 

Viestit: 138
Kiitos vinkistä! Löyty maadotukset. Muutaman noista jo tänään putsailin, ku sattu ohikävellessä pistää silmään, loppuja räpläillään tos pikkuhiljaa.

Liitteet:
pösömaisemat.png
pösömaisemat.png [ 98.06 KiB | Katsottu 90349 kertaa ]


N


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Partner 1.9D 1998 Elvytys
ViestiLähetetty: 29.08.2014 22:26 

Viestit: 138
Tänään vähän hiplailin ja sit kävin hakee vikalistan. Ei ollu pitkä. Ei myöskään yllättäny. Taka-akseli poks ja etupään kolinan aiheuttajaksi paljastui kuskinpuolen alapallonivel.

Käväsin sit hakemassa "uuden" taka-akselin vähän vajaa sadan kilsan päästä ja olin muuten tyytyväinen ajofiilikseen, mut onhan toi nyt hyvänen aika ihan törkeen laiska peli! Toki dieselissä menoon vaikuttaa paljon esim. ilmansuodatin ja venttiilit. Venttiilit on huoltokirjan mukaan säädetty muutamaanki otteeseen, suodattimien vaihdoista en tiedä mitään.

Ilmaa on polttoaineen seassa vaik mite. Oliks kellään vihjettä, ts varmaa vikapaikkaa tiedossa? Minkälaisissa kolosissa polttoainelinja kulkee? Jos vetäis nylonilla kokonaan uuden...

Ja nyt ku selvis, että tossa on turbokoneen syöttöpumppu, ni mites sen syötön lisäyksen kanssa menetellään? Jos ois turbo, tietäisin miten homma hoituu, mut ku ei oo. Vaikuttaaks nyt esim. ahdonalaisen syötön ruuvin kääntäminen mitään mihinkään? Tänään pistin yhen nurkissa pyörineen kolmosluokkalaisen painaa kaasupetaalia ja katoin mitä tapahtuu. Ekaks ei mitään, sit vähän. Vaijeria tiukkaamalla sain koneen vastaamaan kaasuun jo heti kohta, sit oli vielä muuan rajoitinruuvi säädetty siten, ettei pumppu päässy kokonaan aukeamaan. Vähän tuo piristy, mut ei mahottomasti. Ylämäet, etenki takastulomatkalla, kärry perässä oli tuskaa. Pienemmälle joutu pykältää, eikä sekään meinannu auttaa mitään.

Paikallishankintoja tehty: jarrunesteen ja laatikkoöljyn vaihtoa luvassa... Mut eka taka-akseli ja pallonivel. Vinkkejä niihi?

Kiitos!

N


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Partner 1.9D 1998 Elvytys
ViestiLähetetty: 29.08.2014 23:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Pallonivel on helppo vaihtaa. Taka-akselin vaihtoon tarvitaan 150 mm T50 avain. Akselissa on pieni reikä josta avain menee taaempiin pultteihin. Avatessa pultin vastakappale antoi tietysti perään. Rälläkällä reikä tavaratilan pohjaan ja sieltä kautta piti kiilata vastakappale (=peltiläystäke) että sai pultin auki. Mutten sekin on suht helppo operaatio.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Partner 1.9D 1998 Elvytys
ViestiLähetetty: 30.08.2014 00:38 

Viestit: 138
Tossa mun pyydyksessä on tehty rasiaporalla nätit pyöreet reijät sinne tavaratilanlattiaan... Ü Oisko joskus jo kertaalleen vaihdettu, tai ainaki suunniteltu akselinvaihtoa... Vanha rojuhan toi on toi "uusi" akselisto kans, mut näillä mennään nyt. Ei sitä ainakaan saanu käsin heiluteltua, niinku tota nykyistä ja kohta kolme kertaa vähemmin ajettu! ÜÜÜ

Entäs se syötön lisääminen? Ei jaksa enää kuunnella sitä "koska ollaan perillä???" -juttua...



N


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Partner 1.9D 1998 Elvytys
ViestiLähetetty: 30.08.2014 09:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2189
Paikkakunta: Laukaa
Onkos siinä Pösössä turbon moottori kun on turbon syöttöpumppu? On varmaan laiska jos on muutettu turbottomaksi :roll:



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Partner 1.9D 1998 Elvytys
ViestiLähetetty: 30.08.2014 09:55 

Viestit: 138
Käsittääkseni (korjaan tämän, tiedon osoittautuessa vääräksi) tilanne on kuitenkin se, että vaparikoneeseen on paremman puutteessa laitettu turbokoneen syöttöpumppu. Eihän 1.9 vapari mikään rakettimoottori oo olemassaankaan, mut 0-100km/h/2vrk alkaa olla kuitenki jo vähän rajoilla. Ü

N


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Partner 1.9D 1998 Elvytys
ViestiLähetetty: 30.08.2014 10:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 431
Paikkakunta: Eurajoki
Tuleeko tuohon ahtokalvon vasempaan liittimeen mitään letkua. Ei ainakaan vaparissa pitäisi toinen pää olla missään kii.
Jos pumppu on turbon säädöissä, ei ole ihme jos on laiska.

Saahan sitä syöttöä säädettyä vaparissakin.



Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olisit oikeassa.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Partner 1.9D 1998 Elvytys
ViestiLähetetty: 30.08.2014 22:41 

Viestit: 138
Ahtopainekelloa en oo tänään nähnytkään, sen sijaan taka-akseli otettu pöydälle. Hämmästyttävän vähällä pääsin vaik "ainahan niis jotain tulee" (-vaimon kommentti ku kerran lähin tekee yhen puolen tunnin homman autoon. Loppujen lopuks kesti kaks päivää se remontti.). Jarrupaineen säätimelle tuleva toinen putki tarvii uuden pään (aukes, mut mutterista tuli ynpyrä), molemmat käsijarruvaijerit oli takapäistä phinaalissa ja sylintereille tulevat jarruputket joutu niksauttaa poikki.

Vanhassa askelissa oli yllättäen uudet jarruhilppeet kaikki! Sylinterit, kengät ja asennusosat uusia. "Uudessa akselissa oli taas tosi hyväkuntoset rummut. Jarrupaineensäädin hyppäsi vanhasta uuteen, sekä uudet (!) letkut. Muutenki näyttää päällepäin sievemmältä se vanha, mutta silkkoa sisältä.

Löysin lukuisia ohjeita rasvanippojen laittamiseen, mut kaikki oli jotenki "niijjust Partnerissa voi tehä tollee, mut ei missään muussa.", tai "106:ssa tehdään näin, mut tämähän ei päde Partnerissa!" - tyyppisiä.

Kysymys kuuluukin: mihin kohtaan poraan reiät rasvanippoja varten? Jossain oli kuva, et 70mm siitä kohtaa, missä akseliputki sujahtaa sen valetun päätyhässäkän sisään. Onks tää mitta Partner-pätevä?

Aini! Vanhassa akselissa on uudehkot kiinnityskumipuslat. Miten ne otetaan särkemättä pois?

Silmäilin sivusilmällä polttoainetankkia. Nyt sen sais samalla nätisti käytettyy alhaalla. Miten polttoainelinja lähtee tankilta?

Kiitos!

N


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Partner 1.9D 1998 Elvytys
ViestiLähetetty: 03.09.2014 10:39 

Viestit: 138
Akselinvaihtorosessi valmis. Ei yhtään yllätystä (paitsi positiivisina ne uudet jarruosat), vaan kaikki sujui kuin tanssi. Nyt auto pyörillään, jarrunesteet ja pallonivelkin vaihdettuna. Kohta lähen näyttää katsastussetälle.

Autosta irrotettu akseli näyttää niin hyvälle, et aattelin jossain vaiheessa kunnostaa sen. Jos sitä joskus vaikka partnerberlingon hommais...

Kytkinvaijerikin tulla tupsahti. Täytyy sille varmaan varata ihan oma päivä.

Onko polttoainelinjassa jossain takaiskuventtiili? Onks tässä EGR?

Ja edelleen, mistä lisään syöttöä, kun on vaparikone, mut turbokoneen pumppu?

'Teme', ei siinä kalvojutskan letkulähössä oo mitään kii.

N


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Partner 1.9D 1998 Elvytys
ViestiLähetetty: 04.09.2014 08:25 

Viestit: 511
Neppi kirjoitti:
tommone

Liitteet:
pösöpunppu.JPG

http://www.autospeed.com/cms/article.html?&A=109345
tulta löytyy oikea ruuvi.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/3 [ 61 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: