Huikko kirjoitti:
Onko tosiaan niin että nuo irroitettavat kattokaaret ei mahdu autoon mukaan? Eli siitä tulee uima-allas sateen yllättäessä jos ei pääse suojaan?
Minulla tuli olleeksi parikin vuotta tuollainen Plörinä, 1.6-koneella ja robottivaihteistolla.
Varsin miellyttävä auto. Muistelen kirjoittaneeni pitkän analyysin auton luonteesta aikoinaan vanhaan sitruunapatonkiin.
Ei sovi kattokaaret mukaan, joten se "avo"-juttu on aikalailla teoriaa. Kerran tai kaksi taisin parin vuoden aikana ajaa sitä avona. Katto rullattuna ja kaaret kiinni ei tule avotuntua ollenkaan, on kuin ajelisi kattoikkunallisella umpiautolla akkunat auki. Avon pitää olla vapaa joka puolelta, silloin se tunne vasta tulee.
Auton heikko kohta on se "kattokasetti", eli sähköinen kattomekanismi joka rullautuu takalasin päälle. Minulle se vaihdettiin takuuna kun kilometrejä oli niin vähän, 35.000 tms, vaikka takuuaika oli ummessa. Työt jouduin maksamaan, 750 ecua muistaakseni. Kattokasetin hinta ei-takuuna vaihdettuna on tuhansia, muistelen kuulleeni luvun 4000 euroa alennuksineen.
Useissa yksilöissä se kattomekanismi myös vuotaa, vaikka miten säädettäisiin ja voideltaisiin. Minulla sitä ongelmaa ei sen parin vuoden aikana (vielä) ollut.
Tuon kattokasetin takia en käytettynä kovin helposti harkitsisi. Joka tapauksessa jos sellaisen meinaa ostaa, kannattaa rullata katto moneen kertaan ees-taas ja kuunnella äänet. Sieltä pitää kuulua vain sähkömoottorin pehmeä sirinä, mikä tahansa rohina tai sivuääni (tyyliin jokunen hiekkajyvä hammaspyörissä) tarkoittaa sitä että kohta se kasetti lasahtaa.