Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xsara II 2.0 HDi -01 & koneen ravistelu
ViestiLähetetty: 23.07.2009 11:43 

Diisseli xsaran kone ravistelee käynnistettäessä ja sammutettaessa huolestuttavan paljon. Esim vaihdekeppi heiluu kuin "tuomiopäivä olisi tulossa". Epäilisin että jokin (tai kaikki?) moottorin tukikumeista on tullut tiensä päähän. :?: Lasissa on ~250tkm ja kone on vaihdettu esellisen omistajan toimesta 120tkm paikkeilla. Alatukikumi vaikutti olevan päällisin puolin ok, kumit kiinni reunoissa ja ei edes suurempia pykimiä. Suurin rasitus käynnistettäessä ja sammutettaessa kohdistunee juuri tuohon alakumiin. Vertasin moottorin liikkeitä käynnistyksessä ja sammutettaessa toiseen vastaavalla koneella olevaan autoon - ero on selkeä.

Onko kokemuksia vastaavista ongelmista? Sattuuko jollakulla olemaan ylimääräisenä tukikumeja, voin ostaa pois nurkista lojumasta.

Samaan xsaraan tarvitsen myös ajovalonpesimien moottorin, takalasinpyyhkimen releen ja tummansinisen etumaskin.

Poissa

Viestin otsikko: Re: Xsara II 2.0 HDi -01 & koneen ravistelu
ViestiLähetetty: 23.07.2009 19:40 

Itselläni on juurikin samanlainen kulkine ja samaa vuosimalliakin. En ole tutkinut tuota ravistelua, mutta joskus käynnistyksessä kuuluu aivan kuin pakoputki koskisi runkoon. Voisi siis olettaa, että kone pääsee liikahtamaan normaalia reilummin. Värkillä on ajettu hitusen vajaa 238tkm.

Kun jaksaisi niin voisi tutkailla noita kumien kuntoja. Taitaa vaan joutua irrotteleen pohjasta sen suojan vai näkeekö niitä kumeja muuten?

Poissa

ViestiLähetetty: 23.07.2009 20:27 

Alakumin liikkeitä pääsee parhaiten tarkastelemaan kun irrottaa oikeanpuoleisen pyöränkotelon suojamuovin. Toinen vaihtoehto on irrottaa pohjamuovi jolloin kumiin pääsee käsiksi. Tuon alatukikumin vaihto taitaa vaatia oikeanpuoleisen vetarin irroittamisen. Vetari kulkee nimittäin alatukikumin kiinnikkeen läpi.. Varsinainen älynväläys ranskalaisilta insinööreiltä ;) Mitenkähän tuo on, jos irrottaa vetarin niin tuleeko vaihteistosta öljyt pihalle?

Kun tuo alakumi vaikutti olevan ulkoisesti ok niin päätin jatkaa tutkiskelua. Irrotin vasemman puoleisen pyöränkotelon suojamuovin jotta pääsisin tarkastelamaan tarkemmin vaihteiston päällä olevaan kiinnityspistettä. Pyörän ripustusten välistä näki kuinka kumi antaa moottorin liikkua varsin vapaasti käynnistettäessä ja sammutettaessa. Irrotin vielä akun ja kaivoin tuon vaihteiston päällä sijaitsevan tukikumin näkyviin. Liitteenä olevassa kuvassa tuo on nro 13. Kumi vaikutti aika "herkältä", konetta nykäistessä kumi antoi periksi todella helposti. Ja kaiken lisäksi tuo kumi oli levinnyt sivuiltaan, vähän niin kuin jokisen eväät :D

Laitoin nuo tukikumit tilaukseen, eli siis tuon nro 13, sen sisään tulevan holkin 16 ja tuon alatukikumin 27.

linkki kuvaan: http://picasaweb.google.com/lh/photo/uD ... directlink

Poissa

ViestiLähetetty: 23.07.2009 21:06 

Itse en ole huomannut, että vaihdekeppi heiluisi mitenkään erityisen paljon käynnistäessä saati sammuttaessa. Voi tietysti olla, että katselen johonkin ihan muualle, kuin vaihdekeppiin, kun starttaan autoa. :)

Ilmeneekö noiden kumien kuluneisuus muuten? Itse en ole huomannut ja tuon taidan turvautua korjaamoon jos noita meinaan vaihdattaa. Vaikuttaa turhan työläältä vaihtaa itse. Laiska, kun olen. ;)

Poissa

ViestiLähetetty: 24.07.2009 08:02 

Kuulemma, alakumin ollessa huonossa kunnossa saattaa kiihdytyksissä ja moottorijarrutuksissa kuulua esim pakoputken kolahtelua runkoon tai muita asiaan kuulumattomia ääniä. Ja voisin kuvitella että jossain vaiheessa tuo pakoputken verkkokudos menee uusiksi, sillä eihän mikään putki kestä mahdottomia. Kun on käyttänyt vastaavaa autoa jossa nuo kumit on kunnossa niin ei oikeastaan tarvitse edes katsoa vaihdekeppiin, riittää että kuuntelee. :) Etenkin käynnistettäessä äänet on varsin erilaiset.

Katsotaan nyt mitä tästä tulee, onko tuo vaan ominaisuus vai korjaantuuko ravistelu uusilla tukikumeilla..

Poissa

ViestiLähetetty: 24.07.2009 08:12 
Käyttäjän avatar

Ei muuten tarvitse vetaria irrottaa, että saa tuon tukikumin nro27 vaihdettua. Tietenkin työn joutuu silloin tekemään auton alla ;) Kyllä ainakin omassa Xsarassa heiluminen väheni tukikumin vaihdolla, mutta minulla olikin jo selvästi kulunut se vanha.

Ajossa: C5R 2.0 HDI136 AM6 Break -06, C5 V6 Berline -01, C5 2,0 Berline -01, C5 2,0 Berline -04, 406 HDi -00
EX-PSA:t: C8 Monospace 2,2 bensa -05, 406 GW HDi -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90
Poissa

ViestiLähetetty: 24.07.2009 08:31 

Ja teit vaihdon siellä koneen alla? :? Miten ihmeessä sait sen tehtyä? Minä kun ajattelin vieväni tuon alakiinnikkeen sellaisenaan lähipajalle prässiin. Vatkasiko vaihdekeppi ennen vaihtoa?

Poissa

ViestiLähetetty: 24.07.2009 12:00 
Käyttäjän avatar

Jazo kirjoitti:
Ja teit vaihdon siellä koneen alla? :? Miten ihmeessä sait sen tehtyä? Minä kun ajattelin vieväni tuon alakiinnikkeen sellaisenaan lähipajalle prässiin. Vatkasiko vaihdekeppi ennen vaihtoa?

On niitä monikin vaihdellut. Muistaakseni peugeot-foorumilla oli kohtuu hyvät ohjeet vaihtotyöhön. Se haarukkahan lähtee siitä onneksi helposti pois edestä. Sitten vaan vanha kumi paloina pois ja uusi tilalle sopivien holkkien, levyjen ja kierretangon +muttereiden avulla. Uusi tukikumi yöksi pakastimeen ja kiinnityskohdan lämmittäminen auttavat myös hieman.

Onhan se tukikumi aika hankalanmuotoinen, kun keskusta on koholla reunoista, mutta sopivan holkin avulla kyllä onnistuu. Taisin itse käyttää sellaista muovista postilaatikon korokerengasta :lol:

Ajossa: C5R 2.0 HDI136 AM6 Break -06, C5 V6 Berline -01, C5 2,0 Berline -01, C5 2,0 Berline -04, 406 HDi -00
EX-PSA:t: C8 Monospace 2,2 bensa -05, 406 GW HDi -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90
Poissa

ViestiLähetetty: 24.07.2009 12:50 
Käyttäjän avatar

Niin tässä tämä minun stoori kokonaisuudessaan. Siellä on ne vaiheet "tuoreemmalla muistilla" kirjoitettuna ja pösöpalstan ohjeiden lainauksilla:

http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,2916.0.html

Poissa

ViestiLähetetty: 27.07.2009 09:19 

Projekti on toistaiseksi jäissä - kirjaimellisesti. ;) Moottorin alatukihela on pakastimessa.. Vaihdoin jo vaihteiston päällisen tukikumin, mikä paransi tilannetta hiukan. Entinen kumi on voinut olla väsynyt.

Poissa

ViestiLähetetty: 05.08.2009 22:47 

Nyt on vahdettu tuo alatukikumi. Ja moottorin käyttäytyminen käynnistyksissä ja sammutuksissa tukevoitui huomattavasti. Vaihdekepin heiluminen käynnistettäessä ja sammutettaessa väheni, mutta se heiluu vieläkin enemmän kuin vastaavassa kunnossa olevassa autossa.

Kumin vaihto onnistui lopulta kotikonstein. Vanha kumi irti apuvälineinä akkuporakone, rautasaha ja hieman pajavasaraa.. Ja uusi tukikumi paikalleen prässäten kierretangon pätkällä ja sopivan kokoisella urahihnapyörällä, missä keskellä noin 50mm halkaisijaltaan oleva sisennys. Vastapuolelle sopiva laakerin kehä jonka päälle "reikärauta". Helppoa kuin heinänteko :D

Moottori on nyt tukevasti kiinni mutta ajettaessa on huomattavissa vielä lievää tärinää. Etupyörien tasapainottaminen ei auttanut asiaan. Oireet viittaavat tuohon peugeot-foorumin topiciin http://www.sportpug.com/spforum/index.p ... #msg200156

Onko vastaavia oireita tullut vastaan?

Poissa

ViestiLähetetty: 06.08.2009 07:32 

Minulla kyllä hieman täristää ajossa +100km/h vauhdeissa, mutta en ole laittanut merkille että se mitenkään kierrosriippuvainen olisi. Luultavasti siis minulla johtuu renkaista, vaikkakin tuntuu täristävän hieman sekä talvi- että kesärenkailla.

Sen verranhan minulla on vikaa vikaa, että tyhjäkäynti seilaa likimain jatkuvasti. Nyt kesällä se on taas hieman pahentunut ja auto on muutaman kerran sammunutkin tyhjäkäynniltä. Kun tyhjäkäynnin seilaaminen on voimakkaammillaan, niin kaasuvastekin on olematon. Jos painaa kaasua, niin menee sekunteja ennen kuin kierrokset lähtevät nousemaan ja pienillä kierroksilla kierrokset seilaavat hieman edelleen. Tähän ei ole varsinaista vikaa löydetty, mutta muutama hyvä idea on annettu. Antureiden vaihto 'arpomalla', on vaan aika kallista lystiä, kun yksikin paineanturi tais olla jotain 200-300e. Suuttimia olen miettinyt, että käyttäisi koeponnistamassa, mutta saamattomuuttani en ole saanut aikaiseksi.

Poissa

ViestiLähetetty: 06.08.2009 08:21 

Niin ja tuohon kepin ravisteluun. Tutkailin vaihdekepin liikkeitä kerran startatessani ja se liikkui ehkä juuri ja juuri havaitusti. Ilmeisesti minulla ei nuo tukikumit sitten täysin sököt ole vielä.

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ]