|
Kirjoittaja |
Viesti |
XM Break
|
Viestin otsikko: Xsara 2002 HDi hihnapyörän kiristysmomentti Lähetetty: 09.09.2014 15:16 |
Viestit: 566 Paikkakunta: Viitasaari
|
DW10ATED, RHZ Onko kenelläkään ihan oikeaa tietoa siitä, mihin momenttiin ja kuinka monta astetta ja miten hihnapyörän pultti kiristetään. Nyt minulla on kolme erilaista varmaa tietoa asiasta HUOM: Hihnapyörän saa rikki irroittamalla pultin iskevällä (pulttipyssy tms.) työkalulla!!! (varmistamaton tieto merkkikorjaamon lattiatasolta)
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: Xsara 2002 HDi hihnapyörän kiristysmomentti Lähetetty: 09.09.2014 15:52 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Tampere
|
Rikki menee kun ajelee moottorin käydessä (varma tiieto autojen omistajilta) tossa mun oopuksessa sanotaan kiristä 4kpm sen jälkeen 51astetta +-5astetta ja käytä loctitea tai vastaavaa.heinäsen käsis sanoo 70Nm ja 60astetta että semmosta laittaisin tohon jälkimmäisen mukaan.
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Xsara 2002 HDi hihnapyörän kiristysmomentti Lähetetty: 09.09.2014 19:10 |
Viestit: 2201 Paikkakunta: Laukaa
|
XM Break kirjoitti: .....HUOM: Hihnapyörän saa rikki irroittamalla pultin iskevällä (pulttipyssy tms.) työkalulla!!! (varmistamaton tieto merkkikorjaamon lattiatasolta) Miten hihnapyörä rikkoutuu...? Mureneeko keskiö, irtoaako vulkanointi, pettääkö kumi...? Kertoiko lattiataso tarkemmin mikä menee rikki? 
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
XM Break
|
Viestin otsikko: Re: Xsara 2002 HDi hihnapyörän kiristysmomentti Lähetetty: 09.09.2014 20:47 |
Viestit: 566 Paikkakunta: Viitasaari
|
Lattiatason tieto kertoo vain, että ulkokuori irtoaa navasta.
Irtoaako vulkanointi vai pettääkö kumi vastaukseen en saanut ihan varmaa vastausta, mutta noin kokemuksen perusteella veikkaisin vulkanointia. Kumin mureneminen viittaisi pitkään ja kuumaan taipaleeseen.
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Xsara 2002 HDi hihnapyörän kiristysmomentti Lähetetty: 09.09.2014 20:57 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Ei se hihnapyörä siitä irrottamisesta mihinkään hajoa, kyllä se on jo ennen sitä jo pahasti rikki.
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
XM Break
|
Viestin otsikko: Re: Xsara 2002 HDi hihnapyörän kiristysmomentti Lähetetty: 09.09.2014 22:46 |
Viestit: 566 Paikkakunta: Viitasaari
|
Kyllä on fysiikka (statiikka ja dynamiikka) suomalaisilla hyvin hallussa. Jos ei voi hajota pulttipyssyllä, silloinhan systeemi on ikuinen. Ei vaikuta värinät ja iskevät kuormitukset ulkokehän liikkeeseen ja kiihtyvyyteen. Samalla logiikalla autoista voidaan poistaa vauhtipyörä. Eihän se levy ja navasta kaukana oleva massa mitään tee. Ihan turhaanhan tässä fysiikkaa opetetaan junioreille. Suotta kiusaan, ihan ilkeyttäni. (  Kauashan ei ole pitkä matka, painavaa ei ole raskas kantaa......)
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Xsara 2002 HDi hihnapyörän kiristysmomentti Lähetetty: 10.09.2014 08:59 |
Viestit: 5124
|
XM Break kirjoitti: Kyllä on fysiikka (statiikka ja dynamiikka) suomalaisilla hyvin hallussa. Jos ei voi hajota pulttipyssyllä, silloinhan systeemi on ikuinen. Ei vaikuta värinät ja iskevät kuormitukset ulkokehän liikkeeseen ja kiihtyvyyteen. Samalla logiikalla autoista voidaan poistaa vauhtipyörä. Eihän se levy ja navasta kaukana oleva massa mitään tee. Ihan turhaanhan tässä fysiikkaa opetetaan junioreille. Suotta kiusaan, ihan ilkeyttäni. (  Kauashan ei ole pitkä matka, painavaa ei ole raskas kantaa......) Ekan kerran nyt kuulin tällaisen väitteen pulttipyssystä ja massa/kumihihnapyörästä... Jos fysiikalla perustellaan, niin pari kohtaa kaipaisi fysikaalisia perusteita: a) jos pulttipyssy tuottaisi iskujen kautta enemmän energiaa kuin mäntien iskut, eikös moottorin pitäisi pyöriä pulttipyssyn voimasta? b) kestoaika - Huono tarvikekin kestaa yleensä satoja tunteja/kymmeniä tuhansia kilometrejä ajossa, pullttipyssyn nakutus ei kestä kuin minuutteja
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Xsara 2002 HDi hihnapyörän kiristysmomentti Lähetetty: 10.09.2014 09:16 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Heitetään semmonen sivuhuomautus, että DW10BTED4:n ohjeissa sanotaan, ettei tuota kyseistä ruuvia saa irroittaa iskevällä työkalulla, koska ruuvi voi katketa kampiakselin sisään. Tämä on mielestäni ainoa järkevä syy, miksei iskevää mutterimopoa saisi käyttää kyseisessä kohteessa.
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Xsara 2002 HDi hihnapyörän kiristysmomentti Lähetetty: 10.09.2014 09:54 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Kaiken lisäksi hihnapyörä on tiukalla kiilalla lukittu asentoonsa ettei se pääse edes heilumaan kampuraan nähden, ja koska kampura ei pulttipyssyn paukutuksesta liiku niin miten ihmeessä se hihnapyörä edes voi heilua paukuteltaessa?
Ja mitä tulee yleensä tuohon pyssyllä hakkaamiseen niin sitä pulttia ei varmaan ikinä saa poikki normaaleilla korjaamokoneilla. Jos ei normi pyssyllä aukea (ei vielä ole yhtään tullut vastaan) niin sitten pitää vaan luottaa että kampuran lukitustappi vauhtipyörällä kestää vääntämisen.
Mutta taas voidaan aloittaa fysiikan opiskelut, aika ja paikka vaan pöytään.
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
XM Break
|
Viestin otsikko: Re: Xsara 2002 HDi hihnapyörän kiristysmomentti Lähetetty: 10.09.2014 13:00 |
Viestit: 566 Paikkakunta: Viitasaari
|
Katsokaahan tarkasti sitä kampiakselia, kun avaatte seuraavan kerran ko. pulttia pyssyllä. Jos ei ole lukittu, niin kyllä se vaan pyörii hylsyn kanssa samaan suuntaan. Taas tulee fysiikka vastaan (voima- vastainen voima) 
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: Xsara 2002 HDi hihnapyörän kiristysmomentti Lähetetty: 10.09.2014 14:34 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Tampere
|
Kyllä taas meni aivan höpöhöpö jutuksi alalattiatason. Se minkän pyöri pitää vaikka kiinni. Eikä siinä mitään vysiikkaa tarvii.
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
XM Break
|
Viestin otsikko: Re: Xsara 2002 HDi hihnapyörän kiristysmomentti Lähetetty: 10.09.2014 15:07 |
Viestit: 566 Paikkakunta: Viitasaari
|
Ihan pienenä esimerkkinä. Onko naula helpompi painaa puuhun (vasaralla tai muulla vastimella) vai lyödä vasaralla? On se fysiikka ihmeellistä  Niin, sen hihnapyörän kiristän 70 Nm + 60 astetta 
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: Xsara 2002 HDi hihnapyörän kiristysmomentti Lähetetty: 10.09.2014 15:40 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Tampere
|
Mykysys onkin siitä mihin isku kohdistuu hihnapyörään vaiko pulttiin tässä tapauksessa pulttiin. Ps. Siinä suositellaan käyttää Loctitea tai vastaavaa lukitusainetta.
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Xsara 2002 HDi hihnapyörän kiristysmomentti Lähetetty: 10.09.2014 18:55 |
Viestit: 5124
|
XM Break kirjoitti: Ihan pienenä esimerkkinä. Onko naula helpompi painaa puuhun (vasaralla tai muulla vastimella) vai lyödä vasaralla? On se fysiikka ihmeellistä  Nykypäivänä kai suurin osa painetaan (paineilmasylinteri painaa=naulaimella), kun se on helpompaa ja nopeampaa, mutta fysiikkkaan toki sekin laite perustuu, (impulssi, liikemäärä, liike-energia, massa, matka...). Fysiikalla on myös laskettavissa että lujankaan keskipultin kautta ei kauheita voimia välitetä (toki moottorin saa pyörimään ja pyörähtää kone vähän kovin kiinni olevalla pultilla pulttipyssylläkin - mutta siitä on vielä kova matka että saataisiin välitettyä sen pultin katkeamatta merkittävästi suuremmat värähtelyt kuin mitä pelkkä dieselin käynti aiheuttaa. Nelisylinterisen dieselin hetkellinen vääntömomentti käy välillä negatiivisenakin yhden moottorin kierroksen aikana ja pultti kestäisi niukasti ehkä vain pienitehoisen koneen keskimääräisen momentin(voiman ulosoton puolella on yhtä keskipulttia hieman jämerämpi kiinnitys). Taajuus ja resonanssit vaikuttaa myös, mutta eipä siitä silti kaunista yhtälöä saa joka helposti kertoo että millä iskuenergialla, taajuudella ja liikeradalla kestää tai ei - muuten varmaan olisi alkujaan asennettu ja kaupasta saisi paremmin kestäviä hihnapyöriäkin?
|
|
|
|
 |
XM Break
|
Viestin otsikko: Re: Xsara 2002 HDi hihnapyörän kiristysmomentti Lähetetty: 11.09.2014 13:02 |
Viestit: 566 Paikkakunta: Viitasaari
|
Tuli tällainen tieto maahantuojalta (päivää myöhässä): Kiristä ensin 4 ± 0,4 daNm tiukkuudelle ja sitten 51 ° kulmaan. Nyt on sitten neljä erilaista arvoa kiristykseen. 
|
|
|
|
 |
|
|