Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 32 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: uusi vs vanha diesel kulutus maantielllä.
ViestiLähetetty: 10.09.2014 15:02 

Viestit: 284
Paikkakunta: Turku/Raisio
Kävin veholla koeajamassa Citroën Berlingo e-HDi 92 Edition BMP6 Automaatti Stop and Start.
Testasin kulutusta maantiellä kumpi vie vähemmän berlingo vai citroen c5 2.0 hdi 136hv vm 2008 (kakkkoskoppanen) automaatti.

ajoin tismalleen saman matkan molemmilla vakinopeudensäätimellä (102km/H)
berlingo sai pienen hyödyn c5 verrattuna kun molemmat seisoivat valoissa noin 10-15sek jolloin berlingo hyödynsi stop and start ominaisuutta.

berlingo voitti ehkäpä juuri tämän stop and start systeemin ansiosta.

berlingo 5,3l
c5 5,4l

kaupunki ajossa berlingo veisi kirkkaasti mut nyt vain testasin maantieajoa.

eipähän c5 tarvi hävetä yhtään maantiellä kulutustaan versus uusi diesel :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: uusi vs vanha diesel kulutus maantielllä.
ViestiLähetetty: 10.09.2014 15:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1940
Paikkakunta: Helsinki
Xsaravts2.0 kirjoitti:
Kävin veholla koeajamassa Citroën Berlingo e-HDi 92 Edition BMP6 Automaatti Stop and Start.
ajoin tismalleen saman matkan molemmilla vakinopeudensäätimellä (102km/H)
kaupunki ajossa berlingo veisi kirkkaasti mut nyt vain testasin maantieajoa.

No "ihan" ei taida tuo Berlingon koppa olla se aerodynaamisin :roll: Ihan omalla 14v kokemuksella Partner 1.9d tuo kulutus nousee jo kummasti 80>100km/h, saati mitä se nouseekaan 100>120km/h :( Eli korinsa + uuden tekniikkansa ansiosta sanoisin että Berlingo olisikin pessyt perinteisellä automaagilla varustetun C5:n kaupunkiajossa aikalailla 6-0 :lol:



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: uusi vs vanha diesel kulutus maantielllä.
ViestiLähetetty: 10.09.2014 16:45 

Viestit: 5857
Paikkakunta: Lahti
HiTec kirjoitti:
Eli korinsa + uuden tekniikkansa ansiosta sanoisin että Berlingo olisikin pessyt perinteisellä automaagilla varustetun C5:n kaupunkiajossa aikalailla 6-0 :lol:


Jos ei muuten niin ainakin tulevissa korjauskuluissa :mrgreen: mä en noiden kaikenmaailman pysäytysautomaattirobottien toimivuuteen pitkällä tähtäimellä jaksa uskoa, tähän aiheeseen voin palata kun ensimmäisillä on vedetty 400tkm ilman suurempia ongelmia :roll:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: uusi vs vanha diesel kulutus maantielllä.
ViestiLähetetty: 10.09.2014 17:52 

Viestit: 519
Niin ja vanha bx diesel pystyis noihin lukuihin. Ja verrataan vaikka peksi teedeetä ja jotain C4 e-HDi:ta niin peksi menee samalla ja kulkee yhtä hyvin kevyen koppansa ansiosta. Mut sovitaan että uuden osto pelastaa maailman. :D



Dee Schneider ja Tepsu
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: uusi vs vanha diesel kulutus maantielllä.
ViestiLähetetty: 10.09.2014 19:01 

Viestit: 624
Mutta vanhan arvo ei putoa enään kuin uuden ja sehän kustannuksia lisää autoilijalle, mutta mitenkäs ihan oikeasti on kun uusi auto tehdään niin mikä saastemäärä sen kaikkinaiset vaiheet tuottavat et onko se uusi auto todella maailman pelastaja?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: uusi vs vanha diesel kulutus maantielllä.
ViestiLähetetty: 10.09.2014 19:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2821

Profiili ICQ
Eikös nuo vanhatkin autot ole joskus uusia ollut? Valmistus tekniikat tuskin ovat menneet takapakkia, eiköhän nykyään päästöjä valvota tarkemmin.
Aikanaan pelättiin esim. AL4:vaihteistoja kun ne tuli markkinoille, itse ajanut yli 40tkm jo sellaisella.
Se, että verrataan matka-ajo kulutusta pelkästään ei kerro koko totuutta. Pitäisi katsoa kokonaisuutta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: uusi vs vanha diesel kulutus maantielllä.
ViestiLähetetty: 10.09.2014 20:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1940
Paikkakunta: Helsinki
citax kirjoitti:
onko se uusi auto todella maailman pelastaja?

Kun raha kiertää niin talousmaailma ainakin pelastuu :lol:

Ja onhan noissa uusissa mm. turvallisuus (niin aktiivinen kuin passiivinen) mennyt todella isoja harppauksia eteenpäin. Valitettavasti sen myötä myös omamassat ovat kasvaneet, mutta koska kulutus on pysynyt samana tai jopa laskenut, niin kyllähän tuo uusi ecompi on kg per l/100km -akselilla. Tai entäs ajomukavuus. On kaikenlaista automaagia, avitinta ja härpäkettä, sisällä voi keskustella normaalilla puheäänellä vielä jopa motari-nopeuksissa. alusta jo ihan vakionakin pysyy tiessä kuin tauti, jne... 8-)



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: uusi vs vanha diesel kulutus maantielllä.
ViestiLähetetty: 10.09.2014 22:57 

Viestit: 5857
Paikkakunta: Lahti
HiTec kirjoitti:
Tai entäs ajomukavuus. On kaikenlaista automaagia, avitinta ja härpäkettä, sisällä voi keskustella normaalilla puheäänellä vielä jopa motari-nopeuksissa. alusta jo ihan vakionakin pysyy tiessä kuin tauti, jne... 8-)


Noista oikeasti vanhoista kun en tiedä mitään mut näissä uudemmissahan noi totetuu jo CX-mallissa :mrgreen:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: uusi vs vanha diesel kulutus maantielllä.
ViestiLähetetty: 11.09.2014 02:25 

Viestit: 624
Niin maailman pelastaja uusi auto? Uuteen autoon kuten edellä on tullut esille on massa kasvanut ja syy painon nousuun saattaapi olla myös siinä et saadaan helpommin menemään pehmeämmin jousituksen puolesta mutta se massa lisää kulutusta ja moottorin sovitteet kun on tehty hiukan tiukemmiksi on saatu kulutus pienemmäksi mutta kokonaiskulutus ei, eli se mitä polttoainetta kuluu matkan siirtymiseen. Tuodaan esille uutta autoa taloudellisempana ja tehokkaampana niin onko oikeasti vaikka moottori onkin tehokkaampi niin massa jota siirretään on painavampi jolloin hyöty häviää siihen, ja näin myös polttoaineen kulutuksessa. Ajomukavuus massan kasvamisen myötä kuin myös äänieristyksien myötä parantua, mutta mitä tämä kuitenkin toissijainen ero maksaa autoilijalle? Ja kuten edellä tuotiin esille cx:sän kilpailukykyistä mukavuutta tämänpäivän kulkimiin verrattaessa niin toteutuu muissakin citroeeneissa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: uusi vs vanha diesel kulutus maantielllä.
ViestiLähetetty: 11.09.2014 02:31 

Viestit: 624
Mukavuuskin on suhteellista kun toinen "tykkää äidistä ja toinen tyttärestä", sillä minä saan ajonautintoa siitä et itse hoidan autonkulkua ja seuraan toimintoja kuin et ne olisi automaattisesti hoidettu koneilla, nämä tulevaisuuden autot jotka itse siirtyvat paikasta A paikkaan B tietokoneen ohjaamana kuulostavat kauheilta kun viedään ihmiseltä ajamisen ilo.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: uusi vs vanha diesel kulutus maantielllä.
ViestiLähetetty: 11.09.2014 09:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Mitä mahtaa olla puristussuhteet nykydieseleissä? Vanhaan hyvään aikaan oltiin kahdenkympin tietämissä ja hyötysuhteet korkeita, mutta luulen että tämän NOX-hysterian takia ovat uudemmissa menneet alentamaan niitä?



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: uusi vs vanha diesel kulutus maantielllä.
ViestiLähetetty: 11.09.2014 10:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2821

Profiili ICQ
e-HDI:ssä puristussuhde on 16.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: uusi vs vanha diesel kulutus maantielllä.
ViestiLähetetty: 11.09.2014 10:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1940
Paikkakunta: Helsinki
Mazdan Skyactiv ekassa versiossa on sekä bensassa että dieselissä sama puristussuhde 14:1 8-)

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288639772458.html
Lainaa:
Skyactiv-tekniikan yksi painonopiste oli moottorit. Sekä diesel- että bensiinimoottoreissa päädyttiin 14:1 -puristussuhteeseen, joka on bensiinimoottoreille poikkeuksellisen korkea ja dieseleille poikkeuksellisen matala. Korkean puristusuhteen ansioista Mazda pystyi pitämään bensiinimoottorit vapaastihengittävinä, koska korkea puristussuhde parantaa bensiinimoottoreiden alavääntöä sekä hyötysuhdetta.

Dieseleissä puolestaan haitalliset päästöt pienenenvät 14:1-puristussuhteen ansiosta. Lisäksi melutaso vaimenee ja moottorin kierrosalue pysyy laajana.



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: uusi vs vanha diesel kulutus maantielllä.
ViestiLähetetty: 11.09.2014 11:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Noita kun vertaa XUD9:n 23.5:een, niin onko mikään ihme että taloudellisuudessa on menty takapakkia.



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: uusi vs vanha diesel kulutus maantielllä.
ViestiLähetetty: 11.09.2014 13:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
Puristussuhteen noususta saatava hyöty vähenee korkeammilla puristussuhteilla häviöiden kasvamisen takia.
Esi- tai pyörrekammiorakenteissa joudutaan käyttämään korkeampia puristussuhteita kammion pinta-alan lisätessä lämpöhäviöitä.
Väitän, että muilta osin vastaava dieselmoottori suoraruiskutuksella ja 17:1 puristussuhteella on 21:1 puristussuhteen kammiodieseliä taloudellisempi. Muista ominaisuuksista ei voikaan yhtä suoraviivaista mielipidettä ilmaista ilman erehtymisen riskiä.



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: uusi vs vanha diesel kulutus maantielllä.
ViestiLähetetty: 11.09.2014 13:46 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Puristussuhten lasku pienentää kulutusta koska pienellä ahdolla mentäessä puristuspaineet pysyy alhaalla ja tällöin hukkuu paljon vähemmän voimaa puristuksen tekemiseen. Sitten kun halutaan voimaa niin ahdot saa nostaa hyvinkin reiluiksi.

Toiseksi, vaikka bx xanttu c5 on jatkumo niin kyllä c4 tiloiltaan vastaa enmmän bexiä.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: uusi vs vanha diesel kulutus maantielllä.
ViestiLähetetty: 11.09.2014 18:08 

Viestit: 77
-02 Xsara hdi bk vei viime viikonlopun 760km matkalla 4,59L/100km. Sanoisin että varsin kohtuullinen kulutus.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: uusi vs vanha diesel kulutus maantielllä.
ViestiLähetetty: 11.09.2014 18:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Aika hankala on tehdä puolueetonta testiä vanhan ja uuden dieselin välillä. Puhutaanko pelkästä koneesta vai koko autosta? Saksalaisethan joskus laittoivat 250CDI-koneen W201 mersuun ja kyllä se meni aika lailla pienemmällä ja kovempaa kuin vanha 200D.

http://www.motor-klassik.de/szene/mercedes-190-d-blue-efficency-baby-benz-mit-maechtig-diesel-power-3386674.html

Uskoisin että sama efekti olisi jos tuupattaisiin uudempi HDi-pata vaikka BX:n nokalle.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: uusi vs vanha diesel kulutus maantielllä.
ViestiLähetetty: 11.09.2014 19:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1526
Paikkakunta: The City of Häijää
Tiukentuneilla päästömääräyksillä on erittäin suuri vaikutus moottorin ominaiskulutukseen (grammaa polttoainetta per tuotettu kilowattitunti). Jos nykyisellä tekniikalla tekisi moottorin joka vastaa vaikkapa 20v sitten voimassa ollutta päästölainsäädäntöä, niin ominaiskulutus olisi tuntuvasti parempi ja jokunen melko hintava emissiotasoon vaikuttava komponentti voitaisiin jättää pois.



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: uusi vs vanha diesel kulutus maantielllä.
ViestiLähetetty: 11.09.2014 22:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2821

Profiili ICQ
Tuossa päivällä duunissa tuli puheeksi nämä uudet autot. Muutama asia nyt mietittäväksi näille uusia autoja vihaaville.
Legendaarisin tietysti jos kukaan ei osta uutta ei ole kenellekkään sitä käytettyä halvalla ;)

Mutta jos ei olisi uusia autoja ei Uudessakaupungissakaan olisi töitä ja sitä kautta ei olisi myyjille, varaosamyyjille, korjaamoille töitä. Uusista autoistahan valtio saa verotuloja joilla maksetaan yhteiskunnan pyörittämistä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: uusi vs vanha diesel kulutus maantielllä.
ViestiLähetetty: 12.09.2014 11:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Halvemmaksi tulis ajaa CX TRD:llä jos annettaisiin lupa kääntyä punavaloissa oikealle.
Tuo sääntö pelastaa maailman päästöiltä ihan aidosti ;-)



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: uusi vs vanha diesel kulutus maantielllä.
ViestiLähetetty: 12.09.2014 12:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
Ralle kirjoitti:
Tuossa päivällä duunissa tuli puheeksi nämä uudet autot. Muutama asia nyt mietittäväksi näille uusia autoja vihaaville.
Legendaarisin tietysti jos kukaan ei osta uutta ei ole kenellekkään sitä käytettyä halvalla ;)

Mutta jos ei olisi uusia autoja ei Uudessakaupungissakaan olisi töitä ja sitä kautta ei olisi myyjille, varaosamyyjille, korjaamoille töitä. Uusista autoistahan valtio saa verotuloja joilla maksetaan yhteiskunnan pyörittämistä.
Autoja riittäisi kyllä joitain kymmeniä vuosia vaikka niiden valmistaminen lopetettaisiin maailmanlaajuisesti. Uusien autojen myynnin lopettaminen Suomessa ei vaikuttaisi konkreettisesti mitenkään, koska kaikki ajavat jo nyt käytetyillä autoilla.
Työllisyydestä keskustellessa systemaattisesti ohitetaan se, ettei kaikki työ ole välttämätöntä, tarpeellista, hyödyllistä eikä varsinkaan yhteiskunnan tasolla kannattavaa. Maailma toki näyttää erilaiselle ja vähemmän pelottavalle jos sitä tarkastelee yhden A4 asiakirjasivun tai vastaavan sisällön tietokonenäytöllisen kerta-annoksina huomioimatta suurempia kokonaisuuksia.



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: uusi vs vanha diesel kulutus maantielllä.
ViestiLähetetty: 12.09.2014 12:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
Cikatti kirjoitti:
Halvemmaksi tulis ajaa CX TRD:llä jos annettaisiin lupa kääntyä punavaloissa oikealle.
Tuo sääntö pelastaa maailman päästöiltä ihan aidosti ;-)
Vielä huomattavampi vaikutus saataisiin kieltämällä risteyksessä suoraan ajaminen ja vasemmalle kääntyminen, jolloin täytyisi jokaisessa risteyksessä kääntyä oikealle. Hetkellisesti liikenteen päästöt lisääntyisivät, ennen kuin autoilijat sopeutuisivat tilanteeseen, mutta pian liikenteen määrä ja onnettomuudet vähenisivät dramaattisesti. Määräyksen noudattamisen valvontaan pitäisi palkata valvoja (tai oikeammin 3+ sijaiset ympärivuorokautista valvontaa varten) jokaiseen risteykseen. Tämä takaisi Suomeen täystyöllisyyden. Lisäksi voitaisiin seuraavan 15 vuoden aikana kehittää automaattinen valvontajärjestelmä, jonka avulla saatavien säästöjen sekä muille maille toimitetuista järjestelmistä saatujen tulojen sijoitustuotoilla voisimme kaikki elää onnellisina ja joutilaina elämänmuotomme loppuun saakka ja ne jotka siihen uskovat, myös ikuisesti sen jälkeen.
Sen pituinen se.



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: uusi vs vanha diesel kulutus maantielllä.
ViestiLähetetty: 12.09.2014 12:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Cikatti kirjoitti:
Halvemmaksi tulis ajaa CX TRD:llä jos annettaisiin lupa kääntyä punavaloissa oikealle.
Tuo sääntö pelastaa maailman päästöiltä ihan aidosti ;-)

Onhan toi nykyiselläänkin mahdollista sallia siellä missä se on kannattavaa ja näin myös tehdään.

Omasta mielestäni tuo on punaisen valon merkityksen nakertamista. Yleensä tuota ehdottavien mielestä kaikki on amerikassa paremmin ;)



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: uusi vs vanha diesel kulutus maantielllä.
ViestiLähetetty: 12.09.2014 16:22 

Viestit: 5857
Paikkakunta: Lahti
Teuski kirjoitti:
Cikatti kirjoitti:
Halvemmaksi tulis ajaa CX TRD:llä jos annettaisiin lupa kääntyä punavaloissa oikealle.
Tuo sääntö pelastaa maailman päästöiltä ihan aidosti ;-)

Onhan toi nykyiselläänkin mahdollista sallia siellä missä se on kannattavaa ja näin myös tehdään.

Omasta mielestäni tuo on punaisen valon merkityksen nakertamista. Yleensä tuota ehdottavien mielestä kaikki on amerikassa paremmin ;)


Ei tarvitse mennä Liettuaa pidemmälle kun tuo on käytössä, punaisen vieressä lisäkilvessä vihreä nuoli.

Joku liikenneministeriön virkamies joskus takavuosina perusteli ettei moista voi ottaa suomessa käyttöön kun suomalaiset eivät osaa ajaa moisen erikoisuuden kanssa, eipä tuo ole tuottanut isompia ongelmia.

Samalla voisi ottaa espanjassa yleisen vasemmalle kääntymisen kiellon.

Mut juu, ei jonkun pysäytysautomatiikan tarve kerro mitään muuta kuin huonosta liikennesuunnittelusta.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 32 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: pvalila ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: