Terveeks,
Itsekin foorumille rekisteröidyin maagisen "antipollution fault" -sanakombinaation houkuttelemana. Itsellä vuoden '01 Xsara VTS 2.0 Coupe, ja kärryyn syttyi jokin aikaa sitten kyseinen herja. Kaverin koodinlukulaitteella tämä analysoitiin ja vehje paikallisti vian (tulkinnasta riippuen) joko katalysaattoriin tai lambdaan. Noh, päätettiin nollata ja elellä sen kanssa ja katsoa tilanne uudestaan ennen katsastusta. Valo pysyikin poissa useamman viikon ja syttyi sitten uudestaan.
Katsastuksen lähetessä päätin mennä kysymään Herttoniemen Rekarasta vähän jeesiä, kun itsellä ei ole fasiliteetteja antureiden ja muiden sorkkimiseen (plus olen laiska näissä). Tästä alkoikin sitten tähänastisen elämäni huonoin palvelukokemus. Tarkoitus oli alunperin suorittaa päästömittaus ja koodinluku samalla, mutta erikoisesti he vain selittivät, että "luotettavaa päästölukemaa ei todellaaan saa jos siellä on vikaa." Hämmennyin, sillä toki ymmärsin että varmaankaan vikakoodi päällä ei päästä katsastuksesta läpi, mutta kaipa sieltä nyt jonkun arvon olisi silti saanut.
Päätettiin sitten, että he lukevat vain vikakoodin aluksi ja ehdottavat mitä pitäisi tehdä. Toki sitten he itsevarmasti kertoivat puhelimitse, että "juuh, sulla on katalysaattori aivan rikki." Uusi olisi yllättäen maksanut lähes 600 euroa töineen heillä...
Sanoin että annetaan olla, saan jonkun kaverin kautta korjautettua halvemmalla. Tässä vaiheessa olin jo vähän tympääntynyt touhuun, joten päätin jättää päästömittauksen toisaalle.
Antipollution fault -vikakoodin he nollasivat, eikä se ole tähän päivään mennessä syttynyt uudestaan. Auto meni tänään katsastuksesta läpi, päästöissä ei ollut mitään vikaa. Eli se siitä risasta katalysaattorista tai huonosti toimivista lambdoista...
Tarinan opetus itselle: älä luota sokeasti vikakoodeihin. Äläkä ainakaan huoltomieheen
(en siis vieläkään tiedä miksi se valo ylipäätään on syttynyt minulle. veikkauksena sähköhäiriö (akun kengät olivat yhdessä vaiheessa vähän löysät), hitaasti lämpenevä varaosakatalysaattori (jonka joku edellisistä omistajista on laittanut kiinni) tai tiivistynyttä kosteutta jossain paikassa.)