No niin, pissapoika ruiskii jälleen

Olipas helppo homma korjata kun on aiemmin tottunut autojen kanssa vaikka minkälaiseen säheltämiseen. Puskurin irrotuksessa hankalin vaihe oli noiden valopesureiden kansien irrotus, joka sekään ei kyllä mikään ylipaha ollut. Sitten lohkolämppärin pistoke irti ja puskuri muutamalla ruuvilla ja sitten säiliö ja pumppu olikin ihan hyppysissä. Uusi osa sopi aivan prikulleen paikoilleen. Tuli suolistettua vanha moottori ja näytti siltä, että sen kuulan kumisisus oli turvonnut ja pidentynyt niin paljon, että ei enää liikkunut. Eipä olisi paineilma tainnut tähän vaivaan auttaa.
Samalla tuli otettua irti lisäilmapumppu, jolloin jälleen hämmästelin sitä, miten paljon on tilaa touhuta konehuoneessa. Kurkkasin pumpun sisälle, eikä siellä ollut kosteutta, joten en usko antipöllön johtuneen ainakaan tästä. Mahdollisesti syynä on ollut joku pätkivä liitin. Nyt samalla sitten hieman irrottelin näitä pistokkeita ja suihkauttelin crc:tä niihin.
Lopuksi vaihdoin autoon uudet tulpat, koska ei ollut tietoa edellisestä vaihdosta. Vanhat (Valeo) näyttivät kyllä aika tuoreilta, mutta kärkiväli oli aika pieni, reilusti alle millin. Laitoin uusien tulppien (NGK) kärkiväliksi 1.1mm, koska jostain luin tämän olevan suositus.
Koeajolenkillä kaikki näytti pelaavan mukaavasti. Mitään antipöllöä ei ole ainakaan vielä näkynyt. Jos sellainen ilmestyy, niin sitten tarkistan seuraavaksi sen lisäilmapumpun venttiilin. Nyt en myöskään huomannut mitään nykäyksiä ilmastointi päällä. Tosin testi oli aika lyhyt, mutta lupaavalta näyttää silti.
Kaiken kaikkiaan oli yllättävää, että mikään pultti ei ollut pahasti ruostunut kiinni kuten monessa vanhassa autossa. Silti sivelin niihin hieman kuparitahnaa, jotta jatkossakaan ei olisi ongelmia luvassa. Minulle jäi sellainen kokemus, että tämän auton huolto on varsin helppoa, joten ei kannata hermoilla siitä, että silloin tällöin putkahtaa joku häiriö päälle. Enää pitää hommata Lexian kopio eBaysta, niin on sitten kaikki tarvittava auton huoltoa silmällä pitäen.