|
Kirjoittaja |
Viesti |
sahtivaari
|
Viestin otsikko: Vetopuomi Lähetetty: 16.09.2014 12:29 |
Viestit: 941 Paikkakunta: vihti
|
Onko olemassa henkilöauton vetämistä varten tehdasvalmisteista vetopuomia? Omatekosia on varmasti. Minkälaisia ratkaisuja ja mielellään kuvia. 
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Vetopuomi Lähetetty: 16.09.2014 12:43 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
mitä siitä maksamaan satasia ,kun omatekonen toimii hienosti
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Vetopuomi Lähetetty: 16.09.2014 12:56 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Mulla on tuolla pakussa aina matkassa tämmönen:  Näppärästi saa kasaan ja toinen pää nopsaan vetokoukussa ja toisen saa hinaussilmukkaan. Tämän tarve onneksi vähentynyt kun harrastuslaite on alkanut kestämään. Ainoa miinus tuon kanssa on kun alkaa toista työntämään takaperin ylämäkeen niin ne autojen alkuperäiset hinaussilmukat ei vaan kestä mitään  Vähänkin vinoon kun koittaa työntää niin pari senttinen rauta on ihan mutkalla. Olihan tuon myyjän tietojakin vielä googlen muistissa: http://www.keltainenporssi.fi/search/au ... t_id=10717Tekee varmasti lisääkin kun vaan soittelee. Väri on kyllä kauhea 
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Vetopuomi Lähetetty: 16.09.2014 13:45 |
Viestit: 2699
|
sahtivaari kirjoitti: ...Omatekosia on varmasti. Minkälaisia ratkaisuja ja mielellään kuvia.  Oma on tekemä ja BX:n hinausta varten tein. Pituus 4,1 metriä.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
citax
|
Viestin otsikko: Re: Vetopuomi Lähetetty: 16.09.2014 15:15 |
Viestit: 624
|
On varmasti kätevä apuväline hinauksessa, mutta siinä tarvitaan molemmissa autoissa kuljettaja ja vedettävä tulee olla tieliikennekäytössä kun tieliikennekäytöstä poistettuun tule poliisilta sanktiona iso vero mätky jos tällaiseen törmäävät liikenteessä. Vetolaitteena Dolly on parempi kun hinauksen voi hoitaa yksin ja tieliikennekäytöstä poistetun autonkin siirtely hoituu ilman ylimääräisiä veroja.
|
|
|
|
 |
xanpoke
|
Viestin otsikko: Re: Vetopuomi Lähetetty: 16.09.2014 20:39 |
Viestit: 509 Paikkakunta: NAKKILA
|
citax kirjoitti: On varmasti kätevä apuväline hinauksessa, mutta siinä tarvitaan molemmissa autoissa kuljettaja ja vedettävä tulee olla tieliikennekäytössä kun tieliikennekäytöstä poistettuun tule poliisilta sanktiona iso vero mätky jos tällaiseen törmäävät liikenteessä. Vetolaitteena Dolly on parempi kun hinauksen voi hoitaa yksin ja tieliikennekäytöstä poistetun autonkin siirtely hoituu ilman ylimääräisiä veroja. Mutun tilalle asiatietoa. Hinattavan ei tarvitse olla tieliikennekäytössä jos: Vetolaitteena puomi Hinausnopeus 50km/t Hinattavan perässä hitaan ajoneuvon kolmio Hinaavan ajoneuvon paino tuplasti hinattavan paino Molempien ajoneuvojen kuljettajat selviä 
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Vetopuomi Lähetetty: 16.09.2014 20:48 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Kannattaa myös ottaa huomioon, että lakitekstin tarkoittama puomi on hinausautoon kiinteästi ja toisesta päästään jäykästi asennettu, laite, jota voidaan laskea yleensä hydrauliikan voimin, ja jonka varaan hinattavan auton akseli nostetaan.
Noissa tämän ketjun kuvissa ja linkeissä esitetty vehjes on lakitekniseltä nimeltään hinaustanko, jolla hinatessa noudatetaan samoja sääntöjä, kuin köydelläkin hinattaessa.
Tuossa on paku hinauspuomin varassa:
Liitteet: |

1667_siku.jpg [ 11.43 KiB | Katsottu 18180 kertaa ]
|
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: Vetopuomi Lähetetty: 16.09.2014 20:59 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Tampere
|
Hinurissa sanovat tota haravaksi Ja itseasiassa hinausnopeus on max 60 km/ Hinaavan aneuvon tulee olla painavampi kuin hinattavan jne Voi hinata jarrutonta Tota ylläkuvattua kutsutaan puomiksi ohuompi on tanko.
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
2cv-Olli
|
Viestin otsikko: Re: Vetopuomi Lähetetty: 16.09.2014 21:40 |
Viestit: 497
|
Ameriikassa tuli usein nähtyä hinauksia, joissa asuntoauton perässä oli henkilöauto tangon jatkeena. Perässävedettävä oli ilman kuskia. Ja kulkivat samaa nopeutta muun liikenteen kanssa. Kätevää matkailijan kannalta. Voi sitten pikkuautolla tehdä kauppareissut ja käydä katsomassa alueen nähtävyydet ja jättää asuntoauto leirialueelle. Rättärimaailmankokouksiinkin tuollaisella yhdistelmällä olisi varmaan ainakin ikääntyneempiä tulijoita - rättäri tangon jatkeena perässä, niin kehtaisi tulla alueelle muullakin asuntoautolla kuin camionettellä.
|
|
|
|
 |
Cituning
|
Viestin otsikko: Re: Vetopuomi Lähetetty: 16.09.2014 21:52 |
Viestit: 699 Paikkakunta: Keuruu
|
Alkuperäiseen kysymykseen vastaten: kyllä on, voin halutessasi ottaa huomenna töissä kuvan ja kertoa hinnan, jos kiinnostaa. Eräällä nokian suunnalla vaikuttavalla harrastajalla on ollut samainen tuote käytössä jo vuosia. Hän kertonee enemmän onko ollut paras keksintö leivänpaahtimen jälkeen.
C5 Aircross Hybrid, C6 3.0 Exclusive, Jumper 1.9TD, BX 16 Soupapes, B11 Normale
|
|
|
|
 |
citax
|
Viestin otsikko: Re: Vetopuomi Lähetetty: 17.09.2014 05:03 |
Viestit: 624
|
Dolly-vetopuomin käytöstä kirjoiteltiin joku aika sitten paljonkin, xanpoke ei tainnut lukea silloin sitä lakitekstiä mitä esitettiin Trafin sivuilta. Ei siis ole mututuntua nuo veroasiat, sillä tieliikennekäytöstä poistettua ajoneuvoa saa toki siirtää vaikka hinausköyden avulla mutta silloin auton neljä pyörää on maassa ja sen siirtely on veron alainen, kun taasen dollya käyttäen on kaksi pyörää ilmassa jolloin se ei kuulu veron piiriin.
|
|
|
|
 |
citax
|
Viestin otsikko: Re: Vetopuomi Lähetetty: 17.09.2014 06:33 |
Viestit: 624
|
Tuli mieleen ihan mututuntuakin tuosta auton veroasiasta kun sitä siirrellään, tieliikennekäytöstä poistettua autoa kun ohjaa kuljettaja hinauksessa kun auton neljä pyörää onpi maassa, niin kuljettaja ajaa autoa vaikkakaan ei auton oman moottorin vetämänä ja on siksi veronalainen, kun taasen dolly-vetopuomissa kaksi pyörää on ilmassa jolloin siinä ei tarvita kuljettajaa koska sillä ei ajeta vaan vetävä auto johon se on kiinnitetty ja kuljettaja joka autoaan ohjaillessa kuljettaa vedettävää mukana. Dolly joka ei ole ajoneuvo eikä peräkärry vaan vetopuomi on siksi ajoneuvon vakuutuksilla ja veroilla kun se on siihen kiinnitetty ja niin on myös dollyn "kyydissä" kulkeva autokin. Tulikohan riittävän epäselvästi?
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Vetopuomi Lähetetty: 17.09.2014 06:44 |
Viestit: 7815 Paikkakunta: Eurajoki
|
citax kirjoitti: Dolly joka ei ole ajoneuvo eikä peräkärry vaan vetopuomi on siksi ajoneuvon vakuutuksilla ja veroilla kun se on siihen kiinnitetty ja niin on myös dollyn "kyydissä" kulkeva autokin. Mites sitten kun ensi vuoden alusta kaikkien hinattavien laitteiden on oltava rekisterissä?
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Vetopuomi Lähetetty: 17.09.2014 07:21 |
Viestit: 2699
|
citax kirjoitti: Dolly-vetopuomin käytöstä kirjoiteltiin joku aika sitten paljonkin... Ainakin täällä, mitä nyt Ralle sitä keskustelua hieman sotki myyntitouhuillaan. Saas nähdä, koska sahtivaari aloittaa saman täällä.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
aaltopelti_fun
|
Viestin otsikko: Re: Vetopuomi Lähetetty: 17.09.2014 23:10 |
Viestit: 568 Paikkakunta: Akaa
|
Jankos kirjoitti: Mulla on tuolla pakussa aina matkassa tämmönen:  Näppärästi saa kasaan ja toinen pää nopsaan vetokoukussa ja toisen saa hinaussilmukkaan. Tämän tarve onneksi vähentynyt kun harrastuslaite on alkanut kestämään. Ainoa miinus tuon kanssa on kun alkaa toista työntämään takaperin ylämäkeen niin ne autojen alkuperäiset hinaussilmukat ei vaan kestä mitään  Vähänkin vinoon kun koittaa työntää niin pari senttinen rauta on ihan mutkalla. Olihan tuon myyjän tietojakin vielä googlen muistissa: http://www.keltainenporssi.fi/search/au ... t_id=10717Tekee varmasti lisääkin kun vaan soittelee. Väri on kyllä kauhea  Aivan OT Jankosille: Saako pakussa olla käytössä takapenkin selkänoja -tyyppinen "väliseinäratkaisu"? Kuvassa vaikuttaisi siltä, että vaikka on paku (tulkitsen: h-autosta muutettu) niin takapenkin selkänojat ovat pystyyn nostettuna ja lukittuna paikalleen. Pähkäilen itse sen kanssa, että voisko Berlingoon laittaa alkuperäisen takapenkin selkänojan tilalle vastaavan lattialle kääntyvän levyn - saisi vähän meteliä pienemmäksi ja turvallisuuttakin lisättyä. Tätä en siis tietenkään ole vielä viranomaistaholta tiedustellut 
.~___~. {[___]} {°/^\°} {/_^_\} "Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli. HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Vetopuomi Lähetetty: 18.09.2014 05:28 |
Viestit: 7815 Paikkakunta: Eurajoki
|
aaltopelti_fun kirjoitti: Saako pakussa olla käytössä takapenkin selkänoja -tyyppinen "väliseinäratkaisu"? Kuvassa vaikuttaisi siltä, että vaikka on paku (tulkitsen: h-autosta muutettu) niin takapenkin selkänojat ovat pystyyn nostettuna ja lukittuna paikalleen. Mulla oli Xantiassa just noin. Istuinosat pois, selkänojat kaadettu ja selkänojan paikalla alhaalta saranoitu ja kuramatolla verhoiltu vaneri joka kiinnittyi pikahihnan lukolla hattuhyllyyn. Kuka estää äänieristämästä sitä takapuolelta? Kunhan ei pehmusteeksi tulkita... Konttorilla ei puututtu koskaan.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Vetopuomi Lähetetty: 18.09.2014 07:01 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Siis toi kuva ei ole mun autosta vaan sen kaverin kuka noita tekee. Mun paku on kuorkkiducato lisäpenkeillä.
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Vetopuomi Lähetetty: 18.09.2014 07:08 |
Viestit: 7815 Paikkakunta: Eurajoki
|
Lisätääs tohon aikaisempaan viestiini, että eihän mulla siis oikea selkänoja ollut "selkänojana". Ilman tuota väliseinää toi oli entisen omistajan aikana pakuksi katsastettu, itse lisäsin ton väliseinän joka itseasiassa esti alas kaadetun selkänojan nostamisen koska oli yksiosainen. Kätevämpää olisi tehdä alkuperäisen selkänojan tapaan kahdessa osassa kaatuva väliseinä. Joka tapauksessa lopputulos oli aivan kuin epämukavan mallinen ja kova takapenkki, ihan kuin aidossa piilofarmarissa  Väliseinän takapuolen verhoilu tuli alhaalta yli sopivasti jolloin se tasoitti syntyvää pykälää kun seinä oli kaadettu alas. Temellä taitaa olla femmassa aika lailla samanlainen ratkaisu, jospa saatais kuva näkyville.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Ralle
|
Viestin otsikko: Re: Vetopuomi Lähetetty: 18.09.2014 08:44 |
Viestit: 2821
|
r_a_n_u kirjoitti: citax kirjoitti: Dolly-vetopuomin käytöstä kirjoiteltiin joku aika sitten paljonkin... Ainakin täällä, mitä nyt Ralle sitä keskustelua hieman sotki myyntitouhuillaan. Saas nähdä, koska sahtivaari aloittaa saman täällä. Vai että oikein sotki.... 
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Vetopuomi Lähetetty: 18.09.2014 08:50 |
Viestit: 2699
|
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Vetopuomi Lähetetty: 18.09.2014 09:05 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
Teuski kirjoitti: Mites sitten kun ensi vuoden alusta kaikkien hinattavien laitteiden on oltava rekisterissä? Älä nyt taas aloita... 
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Vetopuomi Lähetetty: 18.09.2014 09:43 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
2cvkimmo kirjoitti: Teuski kirjoitti: Mites sitten kun ensi vuoden alusta kaikkien hinattavien laitteiden on oltava rekisterissä? Älä nyt taas aloita...  Niin meinas olla että dollykin tulis olla rekisteröity vaan se peruttiin tuossa noin 2013 lopulla, eikös? Muistan kun jotkut ehti käyttää dollyjään konttorilla ja sitten se koko homma kumottiin. Täällä on kyllä lahjakkaasti sotkettu vetopuomia ja vetoaisaa  Vetopuomi = köydellä vetäis. Tosiaan Trafi sanoo että jos liikennepoisto niin vain dolly tai traileri kelpaa. http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... a_lisavero
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Vetopuomi Lähetetty: 18.09.2014 11:32 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Cikatti kirjoitti: Täällä on kyllä lahjakkaasti sotkettu vetopuomia ja vetoaisaa  Vetopuomi = köydellä vetäis. Äläs nyt sinäkin. Hinauspuomi on hinausauton kiinteä varuste. Hinaustanko=hinausköysi Vetoaisa löytyy perävaunuista. 
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: Vetopuomi Lähetetty: 18.09.2014 15:29 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Tampere
|
Se perävaunun vetoaisa on eri kun hinauspuomi uso ny huvikses ja niitä hinauspuomeja on ihan henkilö ja raskaanliikenteen tarkoitusperiä eli hinausta varten ekä vaan hinurissa
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
|
|