Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 23 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM sport/normal
ViestiLähetetty: 21.09.2014 00:03 

Viestit: 181
Tätä oon pitkään jo pohtinut. Pitäiskö huomata jotakin eroa jos laittaa sport napin päälle? En oo koskaan huomannut minkäälaista eroa. Jos sport on kokoajan päällä miten se todetaan? Mikä vikana?

Toinen kysymys. Kumpi normaalipalloilla pehmeämpi, bx gti 1,6 vai xm y4? mun vastaus on että ehdottomasti bx. Miten muiden mielipiteet?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM sport/normal
ViestiLähetetty: 21.09.2014 00:03 

Viestit: 181
Siis XM 98 2,1 td


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM sport/normal
ViestiLähetetty: 21.09.2014 00:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 235
Paikkakunta: Lempäälä
Sulla on autossa Hydractive II.
Sitä ei voi pakottaa kovaan tilaan, vaan sport-asento saa jousituksen siirtymään kovaan tilaan herkemmin kuin normal-asennossa.
Jousituksen tilaan vaikuttaa:
Ratin liikkeen suuruus ja nopeus yhdistettynä ajonopeuteen.
Korin kallistus ja joustoliike, niinikään liikkeen laajuus ja nopeus vaikuttavat erikseen.
Kaasupolkimen käyttö
Jarrun käyttö
Korin kallistus ja joustoliike mitataan vakaajatangosta yhdellä anturilla läheltä etuvakaajan toista päätä.
Hydractiven toiminnan kyllä huomaa kun oppii tuntemaan sen toiminnan.
Vikatilassa jousitus menee aina kovaan tilaan. Jonkun anturitiedon puuttuminen tms. tekee sen, että xm alkaa tuntua xantialta



-07 C4 Picasso
-04 Xsara Picasso "Moottorimuna"
Ex:
-02 C5 Break 2.0
-02 Xsara Picasso 2.0 HDI
-92 XM V6 Break
-96 XM 2,5 td Break
-89 XM 2.0i Berline
-00 Xantia Break Exclusive
-98 Xantia Break Business
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM sport/normal
ViestiLähetetty: 21.09.2014 10:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Olen kytkenyt ledit näyttämään jousituksen tilaa ja käytännössä kaikki jkiisken mainitsemat tekijät vaikuttaa. Muutosta kovan ja pehmeän välillä on tosin vaikea huomata koska aktivointi liittyy aina johonkin poikkeustilanteeseen. Ehkä helpoiten sen huomaa kiihdytyksissä perän painumisesta pienillä vaihteilla. Eli sport asennossa perän liikkeet jää pienemmiksi. Normaaliajossa kaarteissa ei välttämättä mene jäykäksi sportillakaan, vaan kova moodi vaatii yllättävän ripeitä ratin kääntöjä. Kun sportti päällä, niin aktivoituminen tapahtuu alemmilla nopeuksilla ja esim. Isommissa motariheitoissa menee kovaan tilaan, mutta vain hetkeksi ja palaa pehmeään välitömästi kun härö ohi. Eli sen huomaa lähinnän siitä miten auto lasketuu töyssyn jälkeen tai kuinka pitkän liikkeen etenkin perä tekee. Sporttitilan hyödyntäminen ripeässä mutkatieajossa vaatii kohtuullista vauhtia ja eron huomaa jämäkämmästä käytöksetä mutkissa, terävämmästä ohjausvasteesta ja siitä että terävät töyssyt tuntuu kovemmilta. Paikallaan ollessa virta pois, oven sulkemisen jälkeen on 30s pehmeessä tilassa ja pieni sirinä kuuluu etu- ja takavenasta. Silloin painelemalla tuntuu pehmeältä, kun 30s kohdalla kuuluu napsahdukset venttiileistä ja sirinä lakkaa, niin jäykistyy välittömästi. Ei ole gti bxistä kokemusta, mutta toimiessaan tuo pitäisi olla uskoakseni pehmeämpi. On lähellä cx:n jousitusta lähinnä sillä erolla että joustoliikkeet lyhyempiä ja aktiivin mukanaan tuomat lisäjäykistykset poikkeustilanteissa.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM sport/normal
ViestiLähetetty: 12.05.2015 23:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Mikähän voi aiheuttaa seuraavaa: Eilen motarilla jonkun verran epätasaisuutta asfaltissa, takapää meni tosi kovaksi ja vasen takaripustus alkoi kolahdella joka ainoassa epätasaisuudessa. Tuntui että oikea jousisylinteri kantoi koko takapään painon, vasen jousisylinteri kolisi irtonaisena pesässään. :roll:
Pysähdyin huoltikselle katsomaan, ei vuotoja, ei paikallaan mitään epätavallisen näköistä, paitsi auto lievästi kallellaan. Jatkoin matkaa, ensin varovasti ajaen tuntui paremmalta, mutta hetken päästä kolina jatkui. Pysähdyin uudelleen, nyt laskin vivusta jousituksen alas. Hetken huilin jälkeen kone käyntiin, normaalikorkeuteen, ja kolina on poissa, loppumatkan jousitus toimi normaalisti.

Illalla nostin takapään ylös. Tarkastin tukivarsien laakerit, kunnossa. Kallistuksenvakaajan kaikki pultit tikasti kiinni. Korkeudensäädin kunnossa. Jousipallot mitkä lie vanhat, mutta 1,5 kk sitten mittasin kaasupaineet, silloin toinen 37 Bar ja toinen n.35 Bar. Porattu ja viistetty keskireiät 1,8 mm. 8-)

Mitä jää jäljelle? Hydractiven toiminta?

XM 2,1 TD: ei varsinaista ECU:a ole, mutta mustassa laatikossa on ABS-yksikkö, Hydractive ohjain ja kolmas, mikä? Bokseista toinen on Valeo:n tekemä, toinen on Lucas. Kumpi näistä on todennäköisesti Hydractive? Mitä tapahtuu, jos siitä vaan ottaa liittimet irti? Onko jatkuva kovempi tila?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM sport/normal
ViestiLähetetty: 13.05.2015 00:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 235
Paikkakunta: Lempäälä
Vaikea uskoa että hydractivesta johtuisi, koska se vaikuttaa kerralla koko akseliin. Olisko toinen jousisylkky voinut jotenkin jumittua hetkeksi?
Eihän se taka-aleksi ole siitä mun entisestä 2.5 td:stä? Muistelisin että jousitusta ylös kiilatessa joku puukalikka sujahti sinne putken sisään niin, että piti etsiä lisää kestopuuta. Kelkan putken sisällä seikkaileva ylimääräinen tavara vois hyvinkin teettää tuollaista.



-07 C4 Picasso
-04 Xsara Picasso "Moottorimuna"
Ex:
-02 C5 Break 2.0
-02 Xsara Picasso 2.0 HDI
-92 XM V6 Break
-96 XM 2,5 td Break
-89 XM 2.0i Berline
-00 Xantia Break Exclusive
-98 Xantia Break Business
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM sport/normal
ViestiLähetetty: 13.05.2015 00:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Ei ole vielä takakelkan osia käytetty lainkaan. Sen sijaan jääkiekkosi :roll: löytyi etujousimännän ympäriltä, voisin postittaa sen ennen ensi kiekkokauden alkua. :lol:

Mietin sitä vaan, että jos jousitus menee kovaan tilaan, niin katkaiseeko solenoidi silloin hydraulisen yhteyden myös pyörien väliltä, ja korkeussäätimeltä. Koska ulosjousto vasemmalta puuttui. Voiko runsas ohivuoto sport-tilassa aiheuttaa toisen puolen kantamattomuuden?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM sport/normal
ViestiLähetetty: 13.05.2015 00:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Jääkiekon poisto jousisylinteristä...
Kuva


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM sport/normal
ViestiLähetetty: 13.05.2015 00:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 235
Paikkakunta: Lempäälä
Heh.
Enkö muistanut varoittaa sinua tuosta lätkästä? Se oli aivan loistava idea jousituksen ylös kiilaamiseksi siihen asti, kunnes selvisi että se jousituennan yläpään reikä on täsmälleen saman kokoinen kuin jääkiekko. :D Ne loput kolme samalla tavalla jyrsittyä lätkää odottavat edelleen uutta käyttöä autotallin hyllyssä.Tarkoitus oli laittaa kaksi kiekkoa päällekkän männänvarren ympärille molemmat omalla letkuklemmarilla paikalleen kiinnitettynä. Rasvaa vielä kiekkojen väliin niin olisi ollut kevyt käännelläkin. Harmi vaan että ranskalainen insinööri oli ottanut osiin mitat juuri jääkiekosta.



-07 C4 Picasso
-04 Xsara Picasso "Moottorimuna"
Ex:
-02 C5 Break 2.0
-02 Xsara Picasso 2.0 HDI
-92 XM V6 Break
-96 XM 2,5 td Break
-89 XM 2.0i Berline
-00 Xantia Break Exclusive
-98 Xantia Break Business
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM sport/normal
ViestiLähetetty: 13.05.2015 16:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
XM-Hannu kirjoitti:
XM 2,1 TD: ei varsinaista ECU:a ole, mutta mustassa laatikossa on ABS-yksikkö, Hydractive ohjain ja kolmas, mikä? Bokseista toinen on Valeo:n tekemä, toinen on Lucas. Kumpi näistä on todennäköisesti Hydractive? Mitä tapahtuu, jos siitä vaan ottaa liittimet irti? Onko jatkuva kovempi tila?

Lucas on EGR:n ECU, hoitaa siis pakokaasun takaisinkierrätyksen alipainepumpun käytön sekä magneettiventtilin ohjauksen, hoitelee myös kierroslukusignaalin käsittelyn anturilta mittarille. Hydractiven ECU on se missä on kaksi isoa liitintä, musta ja valkea, ja liittimet kun irroittaa niin jousitus on pysyvästi kovassa tilassa...
XM-Hannu kirjoitti:
Mietin sitä vaan, että jos jousitus menee kovaan tilaan, niin katkaiseeko solenoidi silloin hydraulisen yhteyden myös pyörien väliltä, ja korkeussäätimeltä. Koska ulosjousto vasemmalta puuttui. Voiko runsas ohivuoto sport-tilassa aiheuttaa toisen puolen kantamattomuuden?

Hydractive katkaisee kovassa tilassa yhteyden puolelta toiselle, silti aina jää yhteys jousisylinterin ja jousipallon välille. Korkeudensäädin on kyllä siten että sieltä tuleva neste menee aktiivipallon jalkaan, mutta siellä on hienosti toteutettu venttiilistö joka sallii korkeudenmuutokset siitäkin huolimatta että keskipallo sekä poikittainen yhteys ovat pois pelistä...

Toisen takajousipallon paineettomuus voisi ehkä selittää tuommoisen käytöksen..?



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM sport/normal
ViestiLähetetty: 13.05.2015 23:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
No EGR tietysti. Eilen oli vaan täydellinen blackout muistissa. Ehkä siihen vaikutti sekin, että nykyisessä, pari vuotta vanhemmassa koneessa ei EGR:ää ole laikaan.

Itselläkin kävi mielessä, että onko jousipallo tyhjä. Mutta ei tosiaankaan ole kauaa aikaa siitä, kun otin pallot irti, ja mittasin paineet. Voihan se tietysti nyt olla paineeton, tosiaan ulospäin jousto puuttui täysin.

Joku heitti vähän aikaa sitten ajatuksen, että poistaisi kokonaan kovemman jousitustilan, ja aina olisi keskipallot mukana. Millainenhan operaatio tuohon pitäisi tehdä? Aktiivikomponentista solenoidin perästä kara pois? :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM sport/normal
ViestiLähetetty: 14.05.2015 09:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
XM-Hannu kirjoitti:
Joku heitti vähän aikaa sitten ajatuksen, että poistaisi kokonaan kovemman jousitustilan, ja aina olisi keskipallot mukana. Millainenhan operaatio tuohon pitäisi tehdä? Aktiivikomponentista solenoidin perästä kara pois? :roll:

Muistaakseni H2:n tapauksessa operaatio onnistuu vaihtamalla aktiivipallon jalassa luisti väärinpäin, jolloin toiminta muuttuu päinvastaiseksi. H1:n kanssa selviäisi vähän helpommalla, ottamalla kumpaakin päätä ohjaavasta magneettiventtiilistä kara pois ja tulppaamalla paluuputken lähtö. Tai vaihtamalla priority valve magneettiventtiilin tilalle, putkiliitännätkin olisivat samankokoisia...

Tai sitten tekee sähköisen manuaaliohjauksen, sport -napilla ohjaus? Kelalle/keloille sähköä n. 5 ohmin tehovastuksen läpi, jonka rinnalle rele joka vetää hetkeksi (kätevän viiveen saa vaikka lampunpesurin releestä) kun sähköt kytkee. Nuo kävi mielessä kun omastani etsin vikaa, mutta lopulta vaivauduin korjaamaan vikapaikan. Oli tuossa oman tapauksen kanssa paikalla vieraillut jo muitakin, löytämättä vikapaikkaa mutta kuitenkin "korjaten oiretta", tuloksena edelleen toimimaton Hydractive sekä tärvellyt johtosarjat. Vian lymyillessä jousituksen tilaa ohjaavan magneettiventtiilin kelan liittimessä, sen liitännän kun toimivaksi saattoi niin ainakin ekalla muutaman kilometrin testiajolla jousitus toimi kuten pitikin, varmistettu sekä pers -testerillä että radio Hydractivella...

Silti mielessä kytee ajatus päivittämisestä kakkosversioon, kun tähän mennessä koetuista kyyti on ollut kakkosversiolla parempaa kuin ykkösellä, samoista palloista huolimatta. Ilmeisesti ne pienet erot aktiivipallon jalassa tekevät sen..?



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM sport/normal
ViestiLähetetty: 14.05.2015 14:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Kuten tuosta jääkiekkojutusta ehkä voi arvatakin, niin vaihdoin muutama päivä sitten taas oikeankokoiset jousitolpat eteen, siis 25mm:set. Äsken oltiin koko perhe, siis 4 aikuista, Xm:llä pienellä asioinnilla. Alitajunnassa tietysti kysymys, toimiiko takajousitus? :roll:

Jousitus ei suoraan sanoen tuntunut MILTÄÄN. Ei kallistuksia, ei niiauksia, ei kuoppia, ei töyssyjä, ei uria asfaltissa, vain tasaista menoa 8-) Kaitpa se sitten H2 toimi tällä kertaa juuri tarkoitetulla tavalla. Eli hemmetin HYVIN.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM sport/normal
ViestiLähetetty: 14.05.2015 17:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
XM-Hannu kirjoitti:
Jousitus ei suoraan sanoen tuntunut MILTÄÄN. Ei kallistuksia, ei niiauksia, ei kuoppia, ei töyssyjä, ei uria asfaltissa, vain tasaista menoa 8-) Kaitpa se sitten H2 toimi tällä kertaa juuri tarkoitetulla tavalla. Eli hemmetin HYVIN.

Just noin se kunnossaollessaan toimii, täysin eleettömästi. Mielikuva on ettei H1 tuohon ihan pysty, ainakaan yksikään omistamastani kolmesta ei ole ollut sen ainoan H2:n veroinen...

Muuttui kyllä meno aika reilusti, kun sai Hydractiven toimimaan, nyt sitten tuntuu takapää olevan pikkasen liian löysä vaimennuksen suhteen, satasen nopeudessa alkaa perä elää omaa elämäänsä, pientä ylös-alas liikettä koko ajan, joka rauhoittuu kun asettaa jousituksen kovaan tilaan. No, oikeanlaiset takapallot on mukana, saatan vaihtaa ennen kotimatkaa ne...

Tuli sitten kuunneltua radio Hydractiven tarjontaa Pihtiputtaalta Reisjärvelle, normiliikennetilanteissa ei jousitus kovaan tilaan mene kuin joko erikseen pyydettäessä tai sitten kaasua polkaistessa. Vaikka tiessä isojakin reikiä oli, heittojakin, niin silti heitot eivät olleet tarpeeksi tilan muutokselle. Viimeisellä hiekkatiepätkällä sentään pari kertaa jämäköitti alustaa, eli toiminee siltäkin osin... Tätä sitten kun vertasi muistikuviin "toissa-Xm:ään" jossa oli H2, niin se kyllä vaihteli alle satasen nopeuksissakin samaisella pätkällä välillä kovankin asetuksen käyttöön...

Kunhan nuo aktiivipallotkin saa vaihdettua, ja oikeanlaiset taakse, niin sitten vasta on tuomion aika. Josta sitten riippuu jätänkö tuommoiseksi vai päivitänkö version uudemmaksi...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM sport/normal
ViestiLähetetty: 14.05.2015 17:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Minun tapauksessani "täydellä kuormalla" tuntuu vielä toimivan paremmin, kuin yksin ajaessa.

Tuota taka-hydractive-palloa en ole saanut vaihdetuksi. On niin tiukasti kiinni, että konsoli vääntyy rusinaksi :evil: ja isot putket ruseteille, ennen kuin pallo aukeaa...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM sport/normal
ViestiLähetetty: 14.05.2015 22:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
XM-Hannu kirjoitti:
Minun tapauksessani "täydellä kuormalla" tuntuu vielä toimivan paremmin, kuin yksin ajaessa.

Hyvin on vastaavat havainnot, mitä enempi kuormaa, sitä paremmin alusta toimii. Omalla kohdalla auttanee tuossakin se, että käytännössä koskaan ei tule tyhjillään ajeltua, aina on liiankin kanssa kaikkea kivaa kyydissä...

XM-Hannu kirjoitti:
Mikähän voi aiheuttaa seuraavaa: Eilen motarilla jonkun verran epätasaisuutta asfaltissa, takapää meni tosi kovaksi ja vasen takaripustus alkoi kolahdella joka ainoassa epätasaisuudessa. Tuntui että oikea jousisylinteri kantoi koko takapään painon, vasen jousisylinteri kolisi irtonaisena pesässään. :roll:

Tuli vielä yksi ajatus tuosta mieleen...

Kuva
Lainaa:
At the same time when the body roll is present, the car might need to change the ground clearance as well: for instance, when braking in a curve. The valve 3 therefore has an additional pis-ton which lets the LHM flow between the circuits of the struts and of the height corrector. If the body has to be raised, the pressure in the height correctors will be higher than that in the suspension. This higher pressure pushes the piston, which in turn dislodges the ball and the pressure will raise equally in both struts (without dislodging the ball, only one of the struts would receive the fluid, resulting in incorrect operation).

Entäs jos tuo kuula/luisti jumittaisi? Yhdistelmänä, jousitus kovassa tilassa ja tämä poikittaisvirtausta estävä kuula jumittaisi estäen nesteen virtauksen jousisylinterille..?

Vähän ehkä kaukaa haettua, mutta tuo sen voisi ainakin teoriassa aiheuttaa...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM sport/normal
ViestiLähetetty: 14.05.2015 23:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Näin ajateltuna tuntuu aivan mahdolliselta tuo kuulan jumittuminen. Vielä, jos ohivuoto on nopeaa vasemmassa jousisylinterissä, paine-ero voi äkkiä kasvaa suureksi, ja kuula pysyy reiän tukkeena jo pelkällä paineella. Jos toinen puoli ei kanna, niin paine kantavalla puolella voi nousta maksimiin lähelle 170 Bar, ehkä jo 15 sekunnissa. :?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM sport/normal
ViestiLähetetty: 15.05.2015 08:35 

Viestit: 5
Paikkakunta: Raasepori
Missä kunnossa mahtaa nuo takasylinterien teräsmuhvit olla? Eli se pala joka välittää jousisylinterin voimat kelkan runkoon. Olen törmännyt sellaisiin jossa voimakkaan alumiinin hapettumisen takia putki on painunut sen verran "kasaan" että mäntä jumittuu johonkin tiettyyn asentoon. Kun mäntä on jumissa töyssyn jälkeen aika lailla sisäasentoon niin voi hyvinkin syntyä kolinaa normaaliasennossa kun välitanko siinä hakkaa. Se myös selittäisi tuo tuntuma että vain toinen puoli kantaa.

Omassa kakkossarjalaisessa, ilman vajoamisenestoa, en ole huomannut että jousitus menisi koskaan kovalle. Ehkä ajotapani ei ole tarpeeksi sporttinen. Pitäisikö tuo merkkivalo välähtää vai syttyykö se vain napin asennosta? Täytyy kokeilla muuttuuko tuntuma paikalla ollessa kun Radio Xm on hiljenee.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM sport/normal
ViestiLähetetty: 15.05.2015 10:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
CXkuski kirjoitti:
Omassa kakkossarjalaisessa, ilman vajoamisenestoa, en ole huomannut että jousitus menisi koskaan kovalle. Ehkä ajotapani ei ole tarpeeksi sporttinen. Pitäisikö tuo merkkivalo välähtää vai syttyykö se vain napin asennosta? Täytyy kokeilla muuttuuko tuntuma paikalla ollessa kun Radio Xm on hiljenee.

Valo syttyy pienellä viiveellä kun napista on sport -asennon pyytänyt, myös virtojen kytkennän jälkeen valo vilahtaa hetkeksi ja useamman vilkahduksen antaa jos jossain vikaa on. Nämä käynnistyksen yhteydessä olevat vilautukset on ainakin H1:n kanssa, en muista enää miten H2 käyttäytyi...

Paikallaan ollessa et saa H2 väkkärää kovaan asentoon muuten kuin odottamalla, virrat poiskytkettynä ja ovet suljettuna sen 30 sekuntia. Samaten, H2 ei mene kovempaan tilaan pyydettäessä, vain kynnys vaihtaa tilaa alenee Sport -napista. Varmemmin tilan muutoksen saat kuuntelemalla radiosta AM alueella, muistelen H2 esiintyvän jossain 700kHz alueella, tai sitten asentamalla merkkivalot/ledit magneettiventtiilien rinnalle.

Ajossa hetkellisesti kova tila löytyy, kun polkaisee kaasusta reippaasti, pyöräyttää rattia nopeasti (ei tarvitse edes paljoa liikauttaa, varsinkaan jos nopeutta on enemmän) tai jarrua polkaisemalla. Kun kovaan tilaan sitten on päästy, siellä pysytään noin sekunti viimeisestä herätteestä, kunnes taas palataan pehmeään tilaan...

http://www.xantiaclub.net/techguide/#chapter2_3
Tuolta sit tavaamaan tekstiä, Lontooksi on kirjoitettu, mutta ihan selkokielisesti kuitenkin. Sikäli kun selkokielellä voi Hydractivesta mitään kirjoittaa...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM sport/normal
ViestiLähetetty: 25.07.2015 21:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
nostetaan tämäkin esiin...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM sport/normal
ViestiLähetetty: 16.09.2015 22:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
XM-Hannu kirjoitti:
Mikähän voi aiheuttaa seuraavaa: Eilen motarilla jonkun verran epätasaisuutta asfaltissa, takapää meni tosi kovaksi ja vasen takaripustus alkoi kolahdella joka ainoassa epätasaisuudessa. Tuntui että oikea jousisylinteri kantoi koko takapään painon, vasen jousisylinteri kolisi irtonaisena pesässään. :roll:
Pysähdyin huoltikselle katsomaan, ei vuotoja, ei paikallaan mitään epätavallisen näköistä, paitsi auto lievästi kallellaan. Jatkoin matkaa, ensin varovasti ajaen tuntui paremmalta, mutta hetken päästä kolina jatkui. Pysähdyin uudelleen, nyt laskin vivusta jousituksen alas. Hetken huilin jälkeen kone käyntiin, normaalikorkeuteen, ja kolina on poissa, loppumatkan jousitus toimi normaalisti.

Illalla nostin takapään ylös. Tarkastin tukivarsien laakerit, kunnossa. Kallistuksenvakaajan kaikki pultit tikasti kiinni. Korkeudensäädin kunnossa. Jousipallot mitkä lie vanhat, mutta 1,5 kk sitten mittasin kaasupaineet, silloin toinen 37 Bar ja toinen n.35 Bar. Porattu ja viistetty keskireiät 1,8 mm. 8-)

Mitä jää jäljelle? Hydractiven toiminta?

Tänään vaihdoin Hydractive2 ohjausyksikön vuotta uudemmasta varaosaautosta. Merkinnöissä oli sen verran eroa, että entisessä oli koodissa H4, nyt vaihdetussa H5 (ja jotain muuta perässä).

Lyhyt koeajo, ei muuta dramaattista eroa, kuin että takapää pysyi alempana, :shock: kuin aikaisemmalla ohjaimella??? No, huominen ja lähipäivät kertovat enemmän :roll: , kuin nyt parin km lenkki.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM sport/normal
ViestiLähetetty: 17.09.2015 23:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Tuossa kesällä parikin kertaa säädin XM:n takapään peruskorkeutta alaspäin. Ja yhä edelleen se oli hivenen liian korkea. Kunnes eilen vaihdoin sen ohjausyksikön, lainkaan alustaan koskematta. Tänään työmatka oli sitten matalaa. Perusasennossa takajouset aivan pohjilla :oops: , vivusta ylös nostaen jousitus nousi, ja kokeilemalla löytyi jotensakin siedettävä jousituskorkeus.

Illalla kokeilin ensin korkeusasetuksia. Vivusta nousi ylös ja laski alas, kokeilin moneen kertaan. Sitten peräpää pukeille, ja korkeutta säätämään. Putsailun jälkeen korkeudensäätöhäkkyrästä löytyi yllätys :roll: . Pronssisen laakeriholkin tilalle oli juotettu m10 kierteinen messinkinen vesijohto-osa, josta oli osittain kierre kulunut matalaksi. Siis häkkyrän laakeroinnissa oli melkoinen välys. Yllätin itsenikin muistamalla, että n. vuonna 1998 BX:ään ostamani pronssiholkki oli vielä lokerikossa tallessa :mrgreen:

Nyt sitten taas koeajolenkillä jousitus tuntui entistä paremmalta. Saa sitten nähdä, mitä huominen tuo tullessaan. :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM sport/normal
ViestiLähetetty: 18.09.2015 18:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Pirrän ruksin seinään, sillä jousitus toimi hyvin koko päivän :roll: :oops:
Tuleekohan ihan tavaksi... 8-)


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 23 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: