Poiminpa kuvauksen toiselta sivustolta:
"Vuonna 2004 autorekisterikeskus hyväksyi FHRA:n viralliseksi museoajoneuvotarkastuksen tekijäksi ja lausunnonantajaksi. FHRA on myös liikenneministeriön
virallinen lausunnonantaja liittyen uusiin lakiesityksiin jotka koskevat harrasteajoneuvojen rakentelu- ja verouudistuksia."
Toisella foorumilla käyttäjä jakulepi kirjoitteli aiheesta seuraavaa mallia:
"Ruotsissa on siis tällainen
http://www.sfro.com/ (Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation) joka on vapaasti suomennettuna "Ruotsin ajoneuvorakentelijoiden valtionvirasto" tai jotain sinnepäin.
SFRO:n toimintaan liittyy mm. alan säädösten luomista sekä rakennettujen ajoneuvojen tarkastuksia.
Yritin vähän huonolla ruotsillani suomennella tuon SFRO:n toiminnasta otteita ja he ovat määritelleet rakennelluille ajoneuvoille kolme erilaista ryhmää.
Jokaisen ryhmän ohessa joitain esimerkkejä niiden tarkoitusperistä.
(
http://www.sfro.com/kirunacab.html)
1. Muunneltu/rakenneltu ajoneuvo
Ei edellytä SFRO:n tarkastusta.
Joissain tapauksissa ajoneuvon muutoksista suoritetaan jonkinlainen kirjallinen selvitys SFRO:lle, josta peritään 2000SEK
Esimerkkejä:
a) Rungollisen auton katon poistaminen rungollisesta autosta
b) Rungollisen auton katon poistaminen ja tehon lisääminen max. 20%, väännön lisääminen max. 10%
c) Moottorin vaihto ja levyjarrut
d) Rungollisen sedanin muuttaminen farmariksi koria jatkamalla.
e) Rungollisen sedanin muuttaminen pickupiksi (sama kokonaispaino)
f) Katon laskeminen
g) Katon laskeminen ja tehon lisääminen max. 20%, väännön lisääminen max. 10%
h) Rungollisen korin ovimäärän muuttaminen
2.) Uudelleen rakennettu/muunneltu ajoneuvo
Edellyttää SFRO:n tarkastuksen sekä koeajon ja jarrutestin. Hinta 4000SEK
Jossain tapauksissa rakenneltuja ajoneuvoja tullaan yhä vertaamaan saman vuosimallin alkuperäiseen malliin.
Esimerkkejä:
a) Katon poistaminen itsekantavasta rungosta
b) Katon poistaminen itsekantavasta rungosta ja tehon lisääminen max. 20%, väännön lisääminen max. 10%
c) Moottorin, vaihteiston, jarrujärjestelmän tai ohjauksen muutos auton etu- tai takaosaan
d) Ajoneuvon akselivälin jatkaminen kohtuuden rajoissa (limousine)
e) Ajoneuvon akselivälin lyhemtäminen kohtuuden rajoissa
f) Itsekantavan korin muuttaminen pickupiksi (sama kokonaispaino)
g) Itsekantavan korin ovimäärän muutos
3.) Omavalmiste
Autosta tulee omavalmiste, mikäli ajoneuvon muutokset ja jälleenrakennus ovat merkittäviä.
Auton vuosimalli muutetaan katsastuksen yhteydessä. 4000SEK.
Esimerkki:
a) Moottorin sijainnin muutos, esimerkiksi keskimoottoriksi. "
Siinähän sitä on jo harrasteautolle mallia ...