Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Hehkujen kunto
ViestiLähetetty: 25.09.2014 19:44 

Viestit: 31
Miten voi "mitata" toimiiko hehkut?

face


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hehkujen kunto
ViestiLähetetty: 25.09.2014 20:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Kotikonstein uudempia hehkuja: ei mitenkään, ja hyvässä lykyssä tuohoaa ne ehjätkin.
Kasariaikaa ja vanhempia: akulla & sekuntikellolla, kunhan tietää kauanko pitäisi kestää saavuttaa mikä asteluku, ja että hehkutusjännite on sama kuin akkujännite.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hehkujen kunto
ViestiLähetetty: 25.09.2014 21:12 

Viestit: 287
Tai sitten yleismittarilla, mitaten vastusta. Vastusarvo tulisi olla siinä yhden-kahden ohmin luokkaa. Hajalla olevassa on ääretön= ei kulje läpi mitään...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hehkujen kunto
ViestiLähetetty: 25.09.2014 22:08 

Viestit: 119
Tai sitten mittaa virran vaikka releen jälkeen. Speksihän noille löytyy eri tulpille ja siitä sitten virta mitä pitäisi löytyä johdosta, Laskemalla selviää miten monta on pimentynyt keskimäärin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hehkujen kunto
ViestiLähetetty: 25.09.2014 22:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
Minä olen testannut hehkut johdonpätkällä. Hehkuista johdot irti, sitten akun plusnavasta johdonpätkällä vuorotellen jokaisen hehkun päähän kevyt kosketus. Jos hehkussa on eloa, niin iskee kipinää johdon kosketuskohdassa, jos ei mitään tapahdu, hehku on pimeä. Tämä on toiminut niin vanhoissa dieseleissä kuin uudemmissa hdi-koneissa.

Tässä karvalakkitestauksessa vastuu on tietenkin tekijällä ;)



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hehkujen kunto
ViestiLähetetty: 25.09.2014 22:49 

Viestit: 31
jos yrittäis ensin yleismittarilla

siis mitataan auton maan ja hehkun välinen resistanssi?


face


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hehkujen kunto
ViestiLähetetty: 25.09.2014 22:50 

Viestit: 31
ohhh

taitaa tarkoittaa että hehku on irroitettava..
ja sitten vastus miottaus.....


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hehkujen kunto
ViestiLähetetty: 25.09.2014 23:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Jos mittaat hehkun niin irroitat siitä johdon ja mittarin tikku siihen kiinni ja toinen tikku koneen runkoon. Pitäs näyttä noin muutamia ohmeja ja jos ei mitään niin se on pimeä.
Pikemmin kysyisin, tiedätkö paljonko hehkuilla ajettu? Jos et niin ruuvaa irit ja heitä kuikkaa, uudet ei paljoa maksa.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hehkujen kunto
ViestiLähetetty: 26.09.2014 06:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Cikatti kirjoitti:
Pikemmin kysyisin, tiedätkö paljonko hehkuilla ajettu? Jos et niin ruuvaa irit ja heitä kuikkaa, uudet ei paljoa maksa.


Jep. Pitkällä jälkihehkulla oleva salamahehku = 100 tkm ja teho alkaa olla jo oleellisesti hiipunut. Käyttöaikaa kun on jo usemman satkun verran verrattuna perinteiseen pelkkään esihehkuun.

Ja ihan aikuisten oikeesti, olkaa nassikat varovaisia, jos akulla hehkutatte. Aika monet commonrail-ajan hehkut on 6-9 volttisia. Ja kun niitä panee punaiseksi 12 voltilla, niin ei edes huomaa, kun menee yli, ja hehkun kärki ampaisee jonnekin. Ja se pippaa pahasti, jos sattuu iskemään testaajaan.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hehkujen kunto
ViestiLähetetty: 26.09.2014 07:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
Ja sitten se toinen asia, se hehku ottaa oikeasti paljon virtaa, ei kannata ihan ohkasella johdolla kokeilla antaa virtaa, saattaapi alkaa hehkumaan johdonpätkä itse hehkun sijaan 8-)

yleismittarilla ohmisesti olen noita CX:n perinteisiä hehkuja mittaillu, johto irti hehkusta ja ohmipuntari rungon ja hehkun sähköliittimen väliin.



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hehkujen kunto
ViestiLähetetty: 26.09.2014 07:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Juu, tommonen kymmenen ämpäriä on semmoinen hyvä keskivertoheitto virtaskaan viennille.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hehkujen kunto
ViestiLähetetty: 26.09.2014 18:18 

Viestit: 31
joo, vaihtasin kyllä hehkut mutta kun voi olla vika siinä että pitkään seisoessa polttoaine valuu tankkiin päin.
luultavasti jompi kumpi hehkut tai valuminen ku lyhyillä seisahduksilla ei onkelmia...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hehkujen kunto
ViestiLähetetty: 26.09.2014 18:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
hohhoijjaa . mikä moottori ? . jos HDI niin käännä virta päälle sekunniksi pariksi ENNEN starttausta . siirtopumppu ehtii paineistaa loput hilut konehuoneessa ,
jos taas perinteinen , niin lutkuta vaikka käsipumpulla tavaraa ruiskupumpulle .
ei tuo hehkujen tutkiminen oo yhtään vaikeeta , just niinku eskere neuvoo . ne hehkut pitää irrottaa toisistaan ensin .


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: