Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 24 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Eberi tai Webasto HDI:hin
ViestiLähetetty: 07.10.2014 13:14 

Viestit: 99
Tuossa Hdi Picassossa ilmeisesti jonkin sortin polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Mutta onko nuihin tehdasasennuksina laitettu ihan kellollisia lämppäreitä, joita mahdollisesti jo halpalla romuttamolta saisi?

Kuinka hyvin muuten nuo lisälämmittimellä varustetut Hdi:t lämpenee? Aikaisemmat Xsarat olleet kyllä ihan perkeleen kylymiä talviautoja.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi tai Webasto HDI:hin
ViestiLähetetty: 07.10.2014 13:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1940
Paikkakunta: Helsinki
Itsellä on C5:ssa ihan Suomen vakiovarustukseen kuuluva webasto, jota on sitten tuona 90v juhlamallina laajennettu viikkokellolla eikä ole pahaa sanottavaa vielä kummastakaan. Auto lämpiää weban avustaman todella nopeasti eikä vielä ole esilämmityksenäkään tarttenut kuin max. 15min polttoja viime talvena. Tai no helmikuun alussahan tuo C5 taloon tuli = vielä ei ole edes vuotta olllut, mutta kyllä tuossa pääsi heti webaankin tutustumaan eikä tänä syksynä ole ollut weban käyntiinlähdönkään kanssa mitään ongelmia, vaikka koko kesä on menty kertaakaan sitä starttaamatta. Suositushan kuitenkin kuulemma olisi aina välillä, kerran kuussa tms. poltella jotta pysyy paikat virkeinä 8-)

Olen itseni antanut ymmärtää että näitä weboja on tehdasasenteisina sekä pelkkiä moottorilämmittimiä, että myös sisätilat lämmittäviä malleja. Esim. VAG käsittääkseni harrastaa nuota edullisempia moottori-versioita, jotak sitten (kovalla) rahalla saa päivitettyä sisätila-malleiksi. Mutta kyllä ainakin tämä omani on ihan sisätilatkin hönkäävää mallia, liekö sitten C5 vakio vaiko 90v juhlaa, dunno 8-)



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi tai Webasto HDI:hin
ViestiLähetetty: 07.10.2014 14:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Sama Foorttilla Eberin kanssa: Suomeen otettiin kyllä lisälämmitin vakiovarusteeksi, mutta ilman kelloa ja ilman sisätilojen lämmitystä = pelkkä lämmitin ilman omaa pumppua. Eli kuski ei edes tajua, että moinen autossa on, jollei sitten ihmettele, miksi auto lämpeääkin nopsaan & hyvin. Tuommoinenkin pa-lämmitin on hyvä kunhan combossa on myös moottorin+sisätilan sähkölämmitykset. Ne on kuitenkin lyhyessä työpaikka-ajossa fiksumpia kuin huudattaa akkua kuivaksi.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi tai Webasto HDI:hin
ViestiLähetetty: 07.10.2014 14:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1940
Paikkakunta: Helsinki
zX-files kirjoitti:
Tuommoinenkin pa-lämmitin on hyvä kunhan combossa on myös moottorin+sisätilan sähkölämmitykset. Ne on kuitenkin lyhyessä työpaikka-ajossa fiksumpia kuin huudattaa akkua kuivaksi.

Akkulaturi on hyvä keksintö :D

Suositushan on että vähintään sama aika pitää ajaa, mitä auto on weballa lämmennyt. Jos näin ei ole, niin akku saattaa purkautua liikaa ja joku kaunis kerta se ei sitten jaksakaan enää startata :? Tosin aika usein esilämmitetään vain aamulla ja työpaikalta kotiin lähdetään kylmällä = akku saa 2x latausajat, mutta vain 1x purkuajan => akun latauskin kestää siis jo paremmin 8-)

Tai sitten tosiaan asentaa sinne nokkapellin alle kiinteän laturin ja laittaa auton tolppaan siinä missä lohkari-autonkin. Tosin nyt ylläpitolaturin kanssa ei haittaa vaikka olisi tolpassa 24/7, vaikka lohkarille tuo ei välttämättä hyväksi olekaan. Myös ne tolpasta hörpityt virrat ovat laturilla aika minimalisia vs. mitä ne on lohkarilla. Mutta taas toisaalta monessa paikkaa on "kovakoodattu" 2h kello niin tuollaisella latauksella ei monikaan ylläpitolaturi kerkiä pukkaamaan akkua tyhjästä täyteen, vaan aika harvoinpa tuo tyhjä on lähtöjäänkään ;)



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi tai Webasto HDI:hin
ViestiLähetetty: 07.10.2014 15:43 

Viestit: 99
zX-files kirjoitti:
Sama Foorttilla Eberin kanssa: Suomeen otettiin kyllä lisälämmitin vakiovarusteeksi, mutta ilman kelloa ja ilman sisätilojen lämmitystä = pelkkä lämmitin ilman omaa pumppua. Eli kuski ei edes tajua, että moinen autossa on, jollei sitten ihmettele, miksi auto lämpeääkin nopsaan & hyvin. Tuommoinenkin pa-lämmitin on hyvä kunhan combossa on myös moottorin+sisätilan sähkölämmitykset. Ne on kuitenkin lyhyessä työpaikka-ajossa fiksumpia kuin huudattaa akkua kuivaksi.


Tässä Picassossahan on ilmeisesti juuri tällainen mahdollisimman karvalakkiversio lämmittimestä, joka pelaa vain ja ainoastaan auton käydessä. Ei taida olla muutoskelpoinen kotikonstein niin, että saisi käyntiin myös silloin, kun kone on sammuksissa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi tai Webasto HDI:hin
ViestiLähetetty: 07.10.2014 21:04 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Lämmitin on ihan sama, siitä vai puuttuu kello/kauko-ohjain/katkaisija ja vesipumppu.

vesipumpuksi käy mikä tahansa sähköpumppu, parillakin kympillä näitä saa.

Kello johdoilka on varmaan satkun, omaan xanttuun tein aikanaan digitaalisesta pistorasiakellosta vai mikä se nyt on. Kauko ohjainsetit webastolaisena on pari sataa, kiinalaisia on/off kakeja saa reilulla kympillä. Halvin ja helpoin on tietty jos laittaa ihan vaan katkaisijan.

Ja mikäli käyttää vain moottorin lämmittämiseen niin ei tarvitse jännittää tuota akun kestoakaan koska virrankulutus on niin pieni ja 10 minuutin lämmitysaika riittää isollakin pakkasella.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi tai Webasto HDI:hin
ViestiLähetetty: 07.10.2014 21:29 

Viestit: 99
Sattusko joku tietämään tuomosen värkkäämiseen jotain vaihe-vaiheelta-ohjetta? Ei riitä osaaminen ihan puhtaalta pöydältä lähtiä tekemään. :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi tai Webasto HDI:hin
ViestiLähetetty: 07.10.2014 21:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1940
Paikkakunta: Helsinki
Oisko tästä apua: http://www.autotarvike.fi/webasto-c-kit ... sarja.html :?



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi tai Webasto HDI:hin
ViestiLähetetty: 07.10.2014 22:11 

Viestit: 99
Joo, tuon itekki googlailin, vaan taitaa olla turhan arvokas sarja tuomoseen 500 €:lla ostettuun projektipirssiin. :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi tai Webasto HDI:hin
ViestiLähetetty: 07.10.2014 22:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
HiTec kirjoitti:
zX-files kirjoitti:
Tuommoinenkin pa-lämmitin on hyvä kunhan combossa on myös moottorin+sisätilan sähkölämmitykset. Ne on kuitenkin lyhyessä työpaikka-ajossa fiksumpia kuin huudattaa akkua kuivaksi.

Akkulaturi on hyvä keksintö :D


Eli miksei samalla, kun kerran piuhassa jo on, niin käytä sitä imatranvoimaa lämmittämiseenkin :D



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi tai Webasto HDI:hin
ViestiLähetetty: 08.10.2014 07:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7816
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
zX-files kirjoitti:
HiTec kirjoitti:
zX-files kirjoitti:
Tuommoinenkin pa-lämmitin on hyvä kunhan combossa on myös moottorin+sisätilan sähkölämmitykset. Ne on kuitenkin lyhyessä työpaikka-ajossa fiksumpia kuin huudattaa akkua kuivaksi.

Akkulaturi on hyvä keksintö :D


Eli miksei samalla, kun kerran piuhassa jo on, niin käytä sitä imatranvoimaa lämmittämiseenkin :D

Onks teillä jotain jatkojohtoja, pistoke takapäässä vai miten se nauton lataukseen laitatte? Mulla on vasta eka talvi webaston kanssa tulossa mutta sen verran olen käsittänyt, että TosiWebastoMies parkkeeraa AINA perseen päin tolppaa :D



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi tai Webasto HDI:hin
ViestiLähetetty: 08.10.2014 07:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Rönsyili...
Kummallakin esilämmityksellä on etunsa.
Lyhyessä pätkäajossa ja kun se tolppa on, niin sähvö on kuitenkin ihan jees tapa, josta ei juurikaan haittoja ole. Lisäksi taloyhtiöiden vuokrapaikkoja on harvoin niin, että saisi valita, maksaako sähköstä vai ei. Ja tämähän ei koske niitä jotka pitää autoaan omassa pihassa, mutta aika moni suomalainen asuu rivarissa tai kerrostalossa.
Kellollinen Eberi/Webasto sitten kun tolppaa ei ole, esim reissussa. Ajoaikakin on reissun päällä pidempi, niin akku pysyy hengessä. Tai nopeampaan lähtöön, kun pitää saada lämpöä nopeammin.

Yksi iso syy noillehan on siinä, että nykydiesel ei vaan tuota tarpeeksi lämmityslämpöä ilman avustimia. Kello on sitten lisäetu, eikä enää se pääsyy.

Ja oma lohkispiuha on 3,5 metrinen niin riittää "kulmasta kulmaan" kun töissä tolppa on väärällä puolella keulaa. Mutta tuossa olisikin ideaa, että siirtäisi sen puskuritöpselin taakse :roll: :idea:



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi tai Webasto HDI:hin
ViestiLähetetty: 08.10.2014 08:24 

Viestit: 99
Varmasti taloudellisempi ja toimintavarmempi, ehkä jopa käytössä kestävämpi tapa tuo lohkis, tässä nykyisessä näytti olevan sumpulla säteilylämmitin, saapa nähä riittääkö teho. Töissä tai kotona sähkö ihan hyvä vaihtoehto, mutta polttoainekäyttöiselle olisi paikkansa esim. sähköttömälle kämpälle mennessä tai kun tulee mettäreissuilla tammikuun pakkasilla parkkeerattua auto päiväksi tien laitaan. Voisi vain lämmittimen napsauttaa päälle autoa pakkaillessa ja ei tarvitsisi jännittää käynnistymisen suhteen. Tuomoinen katkaisijalla oleva riittäisi ihan mainiosti, toki eihän siitä kellostakaan haittaa olisi. Kunhan vain halpalla saisi ittetehtyä. :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi tai Webasto HDI:hin
ViestiLähetetty: 08.10.2014 08:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1940
Paikkakunta: Helsinki
Teuski kirjoitti:
Onks teillä jotain jatkojohtoja, pistoke takapäässä vai miten se nauton lataukseen laitatte?

Eikös V6-mallissa ole akku peräkontissa ;) Tosin omakohtaisesti OKT-asukkaana tuota jatkojohtoa ja sähköpistoketta on "sopivasti" toki sen lisäksi että mulla on 5m lohkisjohto :D

zX-files kirjoitti:
Rönsyili...
Kellollinen Eberi/Webasto sitten kun tolppaa ei ole, esim reissussa. Ajoaikakin on reissun päällä pidempi, niin akku pysyy hengessä. Tai nopeampaan lähtöön, kun pitää saada lämpöä nopeammin.

Kyllähän tuo 5-6kW Webasto on "hieman" jotain muuta kuin se säälittävä 500W lohkis + 500W sisälämppäri. Juu sisälämppäreitä mainostetaan 2000W tms. mutta ovattten itsesäätöisiä = heti kun lämpötila vähänkin nousee, lämppärin teho laskee. Ja muutenkaan siitä 10A päreestä kun ei irtoa kuin sen 2200W maksimissaan kuitenkaan, niin... :(

Webastolla 10-15min ja auto on aidosti lämmin vs. sähköllä 2h ja lämpöä on korkeintaan lehmän henkäyksen verran. Usein tuo omakaan C5 ei edes hehkuta kun on ollut Weballa lämpiämässä ja sisälläkin on ihan T-paita kelit = joka ainut ikkuna on myös huuruton ja kuiva = liikenneturvallisuus-puolikin on siis varsin hyvin handussa laseja piloille raapimati 8-)



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi tai Webasto HDI:hin
ViestiLähetetty: 08.10.2014 09:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Lattuska eli tehokkaammin puhkuva max 1230 wattiseksi ruåtsalaisten testaama PTC-mallin sisätilalämppäri ja iso farmari = kaksi tuntia riittää hyvin siihen, että on lämmintä ja kaikki ikkunat sulia.
Sitä, miten lämppärin letkuun asennettu pumputon 550 W lämmitin lämmittää onkin vaikeampi arvioida, koska Eberi lähtee aina alle +5 asteen lämpötiloissa päälle, samalla kun autonkin starttaa. Mutta esim tänään +7° kelissä alkoi hyttiin tulla isoa lämmintä muutamaa minuuttia myöhemmin kuin Eberin avustamana parissa plussassa. Ja kun siihen yhdistää vielä tuon letkulämppärin, niin samoilla kohdilla se auton lämppäri alkaa puhkua lämmintä vielä -10° saakka. Eli pari kilsaa ja alle viisi minuuttia on pärjättävä sisätilanlämmitimen esityöllä, ennen kuin Auto-AC jatkaa.

Ja Defan sivuilta kopsattuja lukuja siitä, mitkä on ne watit missäkin lämpötilassa, ei ihan niin kalavaleita kuin yllä:

Output (-25°C):
Termini 1400™ 0/1400
Termini 1900™ 1900/1150
Termini 2100™ 2100/1300

Output (+20°C):
Termini 1400™ 0/1150
Termini 1900™ 1550/960
Termini 2100™ 1700/1060



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi tai Webasto HDI:hin
ViestiLähetetty: 08.10.2014 10:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1940
Paikkakunta: Helsinki
zX-files kirjoitti:
Ja Defan sivuilta kopsattuja lukuja siitä, mitkä on ne watit missäkin lämpötilassa, ei ihan niin kalavaleita kuin yllä:

Kyllähän ne jotkut kovasti kehuu sähkögrilliäkin, vaikka aika onnetonhan se kaasugrilliin vrt. kyllä on ;)

Itsellä ei ole koskaan aikaisemmin ollut pa-lämmitintä, ei yhdessäkään autossani. Ex. Grand Scenicissä ei ollut edes lohkaria, Ranskan tuontiauto kun oli. Mutta nyt kerran Weban makuun päässeenä on aika selvää että täst'edes se tulee olemaan jokaisessa autossani jatkossakin. Vielä jos tuohon Webaan kaukkarin... :D



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi tai Webasto HDI:hin
ViestiLähetetty: 08.10.2014 10:29 

Viestit: 509
Paikkakunta: NAKKILA
Omassa HDI 110 Santussa edellisen omistajan asennuttama Eberi kellolla, öljypohjassa jonkinlainen
sähkölämmitin. Lisäksi sisätilan lämmittimelle pistorasia ja ylläpitolaturi. Toiminnasta en vielä tiedä
muuta kuin Eberin osalta, se puhaltaa kyllä kuumaa ilmaa. Tulevan talven jälkeen tiedän enemmän.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi tai Webasto HDI:hin
ViestiLähetetty: 08.10.2014 11:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
HiTec kirjoitti:
Kyllähän ne jotkut kovasti kehuu sähkögrilliäkin, vaikka aika onnetonhan se kaasugrilliin vrt. kyllä on ;)


Ai, kuka hullu nyt kaasugrilliä käyttäisi, hiilihän se on se ainoa oikea :lol:



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi tai Webasto HDI:hin
ViestiLähetetty: 08.10.2014 12:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1940
Paikkakunta: Helsinki
zX-files kirjoitti:
Ai, kuka hullu nyt kaasugrilliä käyttäisi, hiilihän se on se ainoa oikea :lol:

Entäs kylvetäänkö teillä saunassa voi kuumiossa :P

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 16269.html
Lainaa:
Saunan ja sähkösaunan ero on kuin tuolin ja sähkötuolin.

Suomen kieleen on heti saatava uusi sana erottamaan kitkerät sähkökiuashuoneet lempeistä löylyrakennuksista eli saunoista. Osuva nimi sähkösaunoille olisi kuumio.

Sellainen välimuoto, joka ei täytä saunan eikä kuumion tunnusmerkkejä, voisi olla saunio.



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi tai Webasto HDI:hin
ViestiLähetetty: 08.10.2014 12:33 

Viestit: 99
Eli C-kitti ois se ainua varteenotettava vaihtoehto, kun en ohjetta tee se itse -ratkaisuun löytänyt. Tosin tuonkin taidan hinnan takia unohtaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi tai Webasto HDI:hin
ViestiLähetetty: 08.10.2014 13:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
HiTec kirjoitti:
Entäs kylvetäänkö teillä saunassa voi kuumiossa :P


Käytämme asuntoon kuuluvaa kuumiota varastona, ja vierailemme sitten saunassa reissuillamme kun mahdollista.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi tai Webasto HDI:hin
ViestiLähetetty: 08.10.2014 17:17 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
janme kirjoitti:
Eli C-kitti ois se ainua varteenotettava vaihtoehto, kun en ohjetta tee se itse -ratkaisuun löytänyt. Tosin tuonkin taidan hinnan takia unohtaa.


Jos c-kit on liian kallis niin sitten pitää vain itse opetella asioita... Se on autoharrastetta parhaimmillaan.

Mutta ensimmäisenä kurkkaat että onko siellä weba (todennäköisesti) vai eberi. Sitten kun sen tiedät niin kaivelet netistä kytkentäohjeen että mihin nastaan pitää tuoda 12 volttia että lähtee päälle.
Tuon kun tiedät niin sitten vain sopivat kytkennät mitä sitten haluat käyttääkään 12v kauko-ohjainseteissä on yleensä rele mitä ohjataan päälle ja sen kanssa kytkentä on tosi helppo. Vesipumpun laitatkin sitten moottorilta lämmittimelle tulevaan letkuun ja samalla 12v jännitteellä kytket sen toimimaan kuin tuon lämmittimen ohjauksenkin.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi tai Webasto HDI:hin
ViestiLähetetty: 08.10.2014 17:32 

Viestit: 511
Paikkakunta: Huittinen
Millais toi polttoainetta saa käyttöönsä, jollei auto käy?
Itse piti 110 hdi'hin rakentaa eberiin katkaisija ensi talveksi, mutta mennyt aika 2cv'n kanssa räpeltämiseen, jos sitten ensi kesänä :cry:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Eberi tai Webasto HDI:hin
ViestiLähetetty: 08.10.2014 18:24 

Viestit: 99
Pitäisi olla oma pumppu löpölle Webastossa. Ei kait se auta kuin alkaa askartelemaan. :)


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 24 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: