|
Kirjoittaja |
Viesti |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Siirtyäkö vispilöihin - lapakulma läkättää? Lähetetty: 23.10.2014 01:05 |
Viestit: 2666
|
Eestissä on pikkusikariportaassa muotia jättää autoilu vähemmälle ja liikkua säksättimellä eli pienhelikopterilla. Viro on juuri sopivankokoinen maa, pari-kolmesataa kilometriä päästä päähän, joten joka paikkaan pääsee ilman välitankkausta. Maassa on myös varsin vapaat ilmailusäännökset, tässä pari esimerkkiä mitä päivittäinen elämä kopterin kanssa täällä on: http://rahvahaal.delfi.ee/news/pildid/v ... d=68907991(tuulimylly"keksijät" sananjalat laskeutuivat ensin kaupan, sitten pubin pihalle ihan oven eteen. Kansa hurraa ja mimmit tykkäävät.) http://rahvahaal.delfi.ee/news/pildid/f ... d=69685775(Vahur hakee ihan Tallinnan keskikaupungin parkkipaikalta keskellä päivää kopterilla vaimon kyytiin) Kysynkin teiltä arvon ystävät, pitäisikö minunkin testimielessä siirtyä kopterin käyttäjäksi, tuottamaan hieman erilaisia koeajoraportteja? Kuten kaikki tietävät, kopterin lupakirja maksaa alle 10.000 euroa Ukrainassa (kelpaa yksityislentäjälle myös EU:ssa) ja esimerkiksi tuolla Robinsonilla lentäminen on varmasti per kilometri halvempaa kuin C6:lla autoilu. Mistä tällainen ajatuskulku? No, sitikoiden alalla melko lailla kaikki alkaa olla koettu ja omistettua. DS, SM, CX, XM, Xactiva, C5 V6, C6 V6. Ja muita. Mitä seuraavaksi? "Hain DS9 -prototyypin Kiinasta - jatkokertomus"? Täytyy toisaalta muistaa, että Citroenkin on tehnyt pari helikopteria... Mutta sieltä museosta niitä ei saa ulos pirukaan, edes Henri. Jotain täytyisi keksiä.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Siirtyäkö vispilöihin - lapakulma läkättää? Lähetetty: 23.10.2014 01:27 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Suosittelen kopteria mutta onnettomuusvaara on valtava sen kanssa. Suosittelen harjoittelemaan koulutuksen jälkeen monta autorotaariolaskua kone sammuksissa. Parasta kopterissa on se että koneen laukeamisen jälkeen sen voi istuttaa mihin tahansa, ehjänä, toisin kuin lentokoneen. Ja parasta hommata kopteri ilman pyrstöroottoria eli NOTAR tai CO-AXIAL-versio  voipa sitten tällätä ahtaampaankin paikkaan ilman pelkoa pyrstöroottorin osumaa. Kuvassa RH puoleinen Co-axial on muuten setäni valmistama ja moottorina on Allison C-18 turbiini, 70 litraa kerosiinia tunnissa. Nousukyky 14.5 m/s. Tunnissa pääsee liki 300 km.
Liitteet: |

Copters.JPG [ 23.56 KiB | Katsottu 10260 kertaa ]
|
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Siirtyäkö vispilöihin - lapakulma läkättää? Lähetetty: 23.10.2014 01:56 |
Viestit: 2666
|
Cikatti kirjoitti: Suosittelen kopteria mutta onnettomuusvaara on valtava sen kanssa. Suosittelen harjoittelemaan koulutuksen jälkeen monta autorotaariolaskua kone sammuksissa. Parasta kopterissa on se että koneen laukeamisen jälkeen sen voi istuttaa mihin tahansa, ehjänä, toisin kuin lentokoneen... Näin se kai on, pojilla on sattunut jo monenmoista kun ovat juttujaan kertoilleet. Siviilikopterit ovat lisäksi melko sääherkkiä, jos haluaa jokakelin kopterin niin sittenhän lähtee maksamaan siihen malliin että pienikin järki hankkeesta katoaa. Tuhoisimpia koptereiden vikoja (lentäjän virheiden lisäksi) ovat kuulemma ohjauslaiteviat. Siellä kun joku hydraulisylinteri tai venttiili jumahtaa lennon aikana, niin alas mennään pyörivänä kivenä - tai vieläkin nopeammin, Copterlinen tallinnan kopterihan jysähti mereen 4G alaspäinkiihdytyksen päätteeksi... Myönteistä on se, että kopterionnettomuuksissa harvemmin invalidisoituu, lopputulos on yleensä binäärinen.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Siirtyäkö vispilöihin - lapakulma läkättää? Lähetetty: 23.10.2014 02:33 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Copterlinen vispilän kuskit ja matkustajat tuhosi hydrauliikka mutta vain siksi että se oli tehtaalla korjattu väärin. Muistaakseni servon männän pinnoituskertojen määrä ylittyi ja siksi kuskista tulikin matkustaja. Onnettomuuden aiheutti irronnut servon metallipinnoite, joka tukki kopterin pääroottorin ohjaustehostimen takaisinvirtauskanavat. Vika teki helikopterin ohjauksesta mahdotonta. Eräs kolleegani kuittasi koneen huollosta lennolle. Poliisi kuulusteli häntä viikon vastavaloon ja hän sai puhtaat paperit koska ei tehnyt virhettä. Reikäjuustoteoria toteutui tuolla hyisellä lennolla Tallinnasta Hesaan. Hyvin ikävä tapaus.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Siirtyäkö vispilöihin - lapakulma läkättää? Lähetetty: 23.10.2014 12:48 |
Viestit: 5869 Paikkakunta: Lahti
|
Muutaman Viroon rekisteröidyn Antonovin kyydissä istuneena voin todeta että siellä on vallalla sangen holtiton turvallisuuskulttuuri tuossa lentämisessä, enkä mä noita piirivalven MI-8 pilottejakaan kauheasti kehu, vakio MI-8 nyt tosin on aika tehoton laite Antonov-72 on kyllä aika äijäpeli.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Siirtyäkö vispilöihin - lapakulma läkättää? Lähetetty: 23.10.2014 15:14 |
Viestit: 2666
|
Cikatti, mitä kopteria suosittelet? Pitäisi olla 4-paikkainen, tavaratilaa sen verran että 2 x golfbagit sopivat. Kohtuullisen vähäkulutuksinen (alle 100 l / tunti, mieluummin jopa alle 50l/tunti), toimintasäde pitäisi olla ainakin 300-400km, ja mitä pienemmät roottorit sen parempi että sopisi parkkiin tiukempaankin kohtaan. Ja niin, hankintahinta pitäisi olla kohtuullinen, eli käytännössä käytettynä pitäisi saada!
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Siirtyäkö vispilöihin - lapakulma läkättää? Lähetetty: 24.10.2014 00:08 |
Viestit: 5869 Paikkakunta: Lahti
|
MI-8 pikkasen paranneltuna, moiseen kun pistää MI-17 moottorit niin kyllä lähtee, koneen hissit jää toiseksi  Ruumaan saa mahtumaan täydellisen asuntovarustuksen keittiön, kylppärin ja makuuhuoneen kera kevyesti, voi sitten yöpyä siinä golf-kentän kulmalla ja ottaa vähän laatuviiniä iltasella.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Siirtyäkö vispilöihin - lapakulma läkättää? Lähetetty: 24.10.2014 00:43 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Eipä taida 4-paikkasta olla järkevästi tarjolla... Rotorway exec saattas olla halpa ja taloudellinen mutta vain 2-paikkainen hilpee vehjes. Järkevin ja tarpeeksi konservatiivinen on Hughes 500-sarjalainen. Pirun pieni ja nopea. Kopteri on tuttu mm Magnum-poliisisarjasta ja Mcgyver-sarjasta, se näin asiaan vihkytymättömille tiedoksi, pieni ja törkeän nopea mutta 5-ihmistä mahtuu sisään. YV laitettu aiheesta... Suosittelen katosmaan kohdasta 4:20 https://www.youtube.com/watch?v=x-FHEQc09Os
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Harri126
|
Viestin otsikko: Re: Siirtyäkö vispilöihin - lapakulma läkättää? Lähetetty: 24.10.2014 01:00 |
Viestit: 1687 Paikkakunta: Helsinki
|
Cikatti kirjoitti: Eipä taida 4-paikkasta olla järkevästi tarjolla... Rotorway exec saattas olla halpa ja taloudellinen mutta vain 2-paikkainen hilpee vehjes. Järkevin ja tarpeeksi konservatiivinen on Hughes 500-sarjalainen. Pirun pieni ja nopea. Kopteri on tuttu mm Magnum-poliisisarjasta ja Mcgyver-sarjasta, se näin asiaan vihkytymättömille tiedoksi, pieni ja törkeän nopea mutta 5-ihmistä mahtuu sisään. YV laitettu aiheesta... Suosittelen katosmaan kohdasta 4:20 https://www.youtube.com/watch?v=x-FHEQc09OsHyvin on rukkasessa. 
-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut -89 C25 Matkailuvehje -82 MB 500SEC -92 MB SL500 -63 VW Karmann Ghia -97 Honda VF 750 Magna
Entiset -98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut -93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
|
|
|
|
 |
Peksi
|
Viestin otsikko: Re: Siirtyäkö vispilöihin - lapakulma läkättää? Lähetetty: 24.10.2014 08:01 |
Viestit: 236
|
Kuinkahan sivistyneesti viron ilmailuviranomaiset suhtautuvat lounasviininauttijoihin? Jos sattumoisin olisikin pilotti vispannyt shampanjavispilää hiukka reilummin ennen roottorivispilän vatkaamista?
|
|
|
|
 |
xanpoke
|
Viestin otsikko: Re: Siirtyäkö vispilöihin - lapakulma läkättää? Lähetetty: 24.10.2014 10:12 |
Viestit: 509 Paikkakunta: NAKKILA
|
Älä nyt Peksi ole noin skeptinen. Jekkerihän on siirtymässsä prestige-luokasta jetset-luokkaan. Miestä pitää kannustaa jatkamaan. Pian saamme lukea huimista koelennoista. Sokerina pohjalla täydellinen raportti liittymisestä kymppikerhoon. Viron ilmailumääräyksiä tuntematta kehotan jekkeriä kuitenkin etukäteen varmistamaan, voiko hän vispilällään laskeutua asuitalonsa katolle. Ps. Kuten tunnettua, Citroen on yksi maailman johtavia helikopterien valmistajia.
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Siirtyäkö vispilöihin - lapakulma läkättää? Lähetetty: 24.10.2014 11:15 |
Viestit: 2666
|
Peksi kirjoitti: Kuinkahan sivistyneesti viron ilmailuviranomaiset suhtautuvat lounasviininauttijoihin? Jos sattumoisin olisikin pilotti vispannyt shampanjavispilää hiukka reilummin ennen roottorivispilän vatkaamista? No, ainakaan ilman NATOn apua ei päästä puhalluttamaan. Uskoisin että pitää olla nk. vahva epäilys ennenkuin F16:set lähetetään perään. Ks. linkkaamani video jossa sõnajalad ajelevat pubiin kopterilla puistokadun pinnassa läkätellen.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Siirtyäkö vispilöihin - lapakulma läkättää? Lähetetty: 24.10.2014 11:54 |
Viestit: 2666
|
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Siirtyäkö vispilöihin - lapakulma läkättää? Lähetetty: 24.10.2014 12:38 |
Viestit: 5869 Paikkakunta: Lahti
|
ds-jekkeri kirjoitti: No, ainakaan ilman NATOn apua ei päästä puhalluttamaan. Uskoisin että pitää olla nk. vahva epäilys ennenkuin F16:set lähetetään perään. Ks. linkkaamani video jossa sõnajalad ajelevat pubiin kopterilla puistokadun pinnassa läkätellen. Onhan Viron armeijalla omiakin koneita, ainakin pari Antonov AN-2  yksi vastaava on suomessa muutettu lentäväksi asuntovaunuksi, edes yksi karavaanari joka ei ole aina tientukkona Moinen olisi erinomainen peli aloittelevalle lentäjälle, hidaslento-ominaisuudet on niin hyvät että umpimetsäänkin tehdyssä pakkolaskussa todennäköisesti selviää hengissä, vaatii vaan 2 lentäjää, se toinen toimii lähinnä ohjaustehostimena, ja akun tyhjettyä veivaa koneen käyntiin Golf-kenttä riittää moiselle kevyesti, vähän isompi erämajatonttikin riittää.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Siirtyäkö vispilöihin - lapakulma läkättää? Lähetetty: 24.10.2014 21:44 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
ds-jekkeri kirjoitti: Kyllä ja saa olla myös C-malli. Sedälläni oli tämä työkaluna noin 10 vuotta. Erittäin luotettava, nopea, tilava ja tarkka ohjaus, menee heti sinne mihin sauvasta käskee. Mäntämoottorikoptereilla on se ominaisuus että sillä ei hätäillä, sen kanssa ohjatessa voi helposti olla kuusikin ohjausliikettä edellä kun konee tekee vastaa ekaa käskettyä liikettä. Nykyään tuo taitaa olla Boeingin valmistama. Alun perin Hughes 500 sitten MD ja lopuksi Boeing.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
|
|