|
Kirjoittaja |
Viesti |
tommi
|
Viestin otsikko: 1.9TD vetelee ilmoja Lähetetty: 23.10.2014 07:49 |
Viestit: 108
|
Oire on semmoinen, että sammuksissa polttoaine laskeutuu tankkiin, mitä kylmempi ilma, sen varvenmin. Pitää pumpata sillä pallolla. Pakkasella vetää ilmoja ajon aikanakin, lämpimän puolella ei. Moottorin lämmettyä toimii normaalisti kylmälläkin ilmalla. Lohkolämmitin auttaa kylmäkäynnistyksissä. Letkuliitokset olen käynyt läpi, muutaman klemmarin uusinut. Suodatin on uusittu, tiiviste kotelon kannessa. Seuraavaksi alan uusimaan itse letkuja. Itse veikkaan letkuja konehuoneen puolella syylliseksi. Mistään ei tosin vuoda ulos dieseliä.
...vai voiko itse ruiskupumppu olla kulunut? Se on Bosch, ja ajettu 500 000km. Oireileeko se noin? Autohan on Xantia 1.9TD Break, -96.
|
|
|
|
 |
noever ZX
|
Viestin otsikko: Re: 1.9TD vetelee ilmoja Lähetetty: 23.10.2014 12:50 |
Viestit: 201
|
Minulla oli aikoinaan samanlainen oire 1.9td.ssä vika oli lopulta suodatin kotelossa.En enää muista oliko alapäässä jokin o-rengas sekä sisäpuolella kiinnityspultin juuressa tiiviste.Ne kun vaihtoi toimi,mutta parin kuukauden jälkeen sama ongelma.Vaihdoin lopulta sen koko kotelon purkuautosta ja alkoi pelaamaan.Itsellä ei vika löytynyt muuten kuin lopulta ohitin kokonaan sen suodattimen,laitoin letkujen väliin vain normi polttoaine suodattimen ja kokeilin aikani.Kun sillä toimi niin yritin etsiä vikaa siitä kotelosta,mutta silmällä ei näkynyt mitään vikaan viittaavaa.
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: 1.9TD vetelee ilmoja Lähetetty: 23.10.2014 19:27 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Polttoaineletku nousee rintapellistä pelkääjän puolella ylös, ja kääntyy koneen suuntaiseksi putkeksi venttiilikopan vieressä. Tuo ylämutka tyypillisesti saa hiushalkeaman sisäkurvin puolelle, josta sitä ei heti huomaa. Ja koska se on ylin kohta, ei vuoda ulospäin, vaan ilmaa sisäänpäin.
Toinen vuotokohta oli BX:ssä TD koneella polttoaineen lämmitin lohkon takana aika alhaalla, mihin ei kädet mahtuneet. Letkun murtuma tai halkeama, omassa TD:ssä ohitin kyseisen kohdan vajaan metrin mittaisella polttoaineletkulla. En tiedä, onko Xantiassa kyseistä esilämmitintä.
|
|
|
|
 |
KKA
|
Viestin otsikko: Re: 1.9TD vetelee ilmoja Lähetetty: 23.10.2014 19:44 |
Viestit: 329 Paikkakunta: Kotka
|
Samat oireet omassa td:ssä ja kun käsipumpulla pumppaa painetta niin rupeaa tihkumaan suodatinkotelon alareunasta diisseliä.Tänään ostin uuden o-renkaan paikallisesta peugeot liikkeestä ja huomenna olis tarkoitus vaihtaa, toivottavasti tulee tolla kuntoon.
Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
|
|
|
|
 |
aaltopelti_fun
|
Viestin otsikko: Re: 1.9TD vetelee ilmoja Lähetetty: 23.10.2014 22:19 |
Viestit: 568 Paikkakunta: Akaa
|
XM-Hannu kirjoitti: Polttoaineletku nousee rintapellistä pelkääjän puolella ylös, ja kääntyy koneen suuntaiseksi putkeksi venttiilikopan vieressä. Tuo ylämutka tyypillisesti saa hiushalkeaman sisäkurvin puolelle, josta sitä ei heti huomaa. Ja koska se on ylin kohta, ei vuoda ulospäin, vaan ilmaa sisäänpäin.
Toinen vuotokohta oli BX:ssä TD koneella polttoaineen lämmitin lohkon takana aika alhaalla, mihin ei kädet mahtuneet. Letkun murtuma tai halkeama, omassa TD:ssä ohitin kyseisen kohdan vajaan metrin mittaisella polttoaineletkulla. En tiedä, onko Xantiassa kyseistä esilämmitintä. Ääni tälle letkumurtumalle. Samanlainen rakenne XM:ssä ja omassa ex. XM:ssä teki letkun hiusmurtuma mielenkiintoista kiusaa kun eteenpäin pääsi kerrallaan 100m ja sitten sammui. Peruuttamalla en jaksanut kokeilla, miten pitkälle oliskaan päässyt kun peruuttaen kulki ihan mielellään  . Ja se ylämutkan halkeama löytyi "vahingossa" kun sormin siveli letkuja ja näppiin jäi pientä naftan hajua.
.~___~. {[___]} {°/^\°} {/_^_\} "Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli. HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
|
|
|
|
 |
tommi
|
Viestin otsikko: Re: 1.9TD vetelee ilmoja Lähetetty: 31.10.2014 09:20 |
Viestit: 108
|
Ilmat lämpes niin ei ole tullut tehtyä asialle mitään.  Jarrupalan vaihdoin eteen kuluneen tilalle kun tuli kuivempi päivä, kun rohina-indigaattori ilmaisi kuluneisuuden. Onkohan noita putkilinjoituksia erilaisia, kun tässä autossa letku tulee rintapeltiä ylös keskivaiheilta ja siirtyy oikealle viistosti, ja menee oikeaa lokarin reunaa pitkin keulaan, josta kaartaa suodattimelle? Tässä ei ole kovin jyrkkiä mutkia missään.
|
|
|
|
 |
tommi
|
Viestin otsikko: Re: 1.9TD vetelee ilmoja Lähetetty: 07.11.2014 18:49 |
Viestit: 108
|
Suodatinkotelon alaosassa, polttoaineen tuloletkun vieressä on kruunurikalla koloonsa pöngätty bi-metallitermostaatti, joka kai ohjaa lämmintä jäähdytysnestettä polttoainesuodattimen kotelon vaippaan. Vai polttoainetta? Ei selvinnyt minulle. Tästä mötikästä kuitenkin kuivuu ajan mittaan O-renkaat, vaihdoin ne, ja näyttäisi auttaneen. Vanhoilla O-renkalla käsipumpulla pumpatessa tuli polttonestettä kruunurikan takaa, uusilla O-renkailla ei. Käyntiinkin lähti lyhyemmällä startilla. Täytyy kylmällä moottorilla vielä testatta.
|
|
|
|
 |
KKA
|
Viestin otsikko: Re: 1.9TD vetelee ilmoja Lähetetty: 07.11.2014 20:40 |
Viestit: 329 Paikkakunta: Kotka
|
Oli muuten tismalleen sama vika omassakin,o renkaat oli kovia koppuroita molemmat,nyt lähtee hyvin käyntiin.
Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: 1.9TD vetelee ilmoja Lähetetty: 08.11.2014 13:06 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Yksi vinkki jota ei ole tässä vielä mainittu on pumpun käyttöakselin stefa. Varmaksi diagnosoitavissa sillä että pumpun imuletkussa ei näy ilmaa mutta paluuletkussa on vaahtoa. Pumpun akselilla on ensimmäisenä lamellipumppu joka tekee ajoitusta säätävän kammiopaineen ja käyttöakseli on imupuolella. Ei välttämättä vuoda ollenkaan ulospäin.
Tämä siis Bosch-pumpussa.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
tommi
|
Viestin otsikko: Re: 1.9TD vetelee ilmoja Lähetetty: 08.11.2014 18:47 |
Viestit: 108
|
-5 asteen kylmäkäynnistys sujui muutamalla startin kierroksella, ja ajokin sujui ilman nykimistä, joten eiköhän vika ollut siinä.
|
|
|
|
 |
|
|