Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 50 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM:n haluttavuus tänä päivänä?
ViestiLähetetty: 27.10.2014 13:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Niin, ystävät. Paljon on puhuttu CX:n ja XM:n arvonnoususta, ennusteltu ja maaniteltu sitä tapahtuvaksi. Aanailtu. Ainahan harrastajat ennustavat harrastamiensa mallien hinnannousua, ettei tässä siinä mielessä mitään.

SM:n piti nyt maksaa 100.000 euroa, jos katsoi kymmenen vuoden takaisia ennusteita. Ei maksa. Inflaatiokerroin huomioonottaen, SM:t ovat halvempia kuin koskaan. Eikä hinnannousua ole näkyvissä!

On äärettömän rajoitettu setti klassikkoautoja, joissa todellista arvon- ja hinnannousua tapahtuu, inflaatiokertoimet huomioonottaen. Alkuperäiset Shelby Mustangit, avo-Maseratit 60-luvulta, 70-luvun ja vanhemmat Ferrarit. Sitten jotkut protosarjoina tehdyt kilpa-autot, ja muut yksittäistapaukset.

Niin, ja avo-DS:t! Onhan sentään yksi sitikkakin joka on nostanut arvoaan. Tosin senkin hinta on ollut vakio, luokkaa 150.000 dollaria, täydellisessä "nuollussa" kunnossa jo 8 vuotta. Mutta se on sentään tolkku hinta.

Avo-SM (SM Mylord)? Kukapa tietää, ei ole käynyt yhtään julkisessa myynnissä 14 vuoteen...

Mutta mitenkäs tavallinen DS, SM, CX, XM? Pohjamudissa, kukaan ei maksa mitään! Kaupat tehdään taskurahoilla harrastajien kesken!

Ja pyydän, älkää nyt linkatko tänne ilmoitusta jossa DS 23 IE:tä myydään 20.000 eurolla. Myynti-ilmoitus on aivan eri asia kuin myyntitapahtuma! Saahaan autojaan myydä vaikka maailman tappiin hintaan mihin vaan, olen nähnyt CX:enkin myynti-ilmoituksia kymppitonnilla... heh heh... Voin minäkin laittaa Xantia Activani myyntiin hintaan 15.000 euroa, mutta se ei tarkoita että sen todellinen arvo olisi se. Todellinen arvo on se minkä joku on valmis autosta maksamaan. Eräästä Euroopan hienokuntoisimmista SM:stä se oli vuonna 2005 13.500 euroa, ja tänä päivänä summa olisi tosiasiassa sama.

Mutta tämän pitkähkön alustuksen jälkeen varsinaiseen asiaan:

Mikä on tänä päivänä XM:n haluttavuus, ja todellinen hinta?

Minun mielipiteeni on seuraava:

- Kaikki yli 200.000 ajetut, vuosimallista riippumatta < 1000 euroa, yleensä < 500 euroa
- Kaikki 100.000 - 150.000 ajetut, < 2000 euroa
- Kaikki alle 100.000 ajetut, ?? Kukaan ei tiedä, onko tällaisia edes olemassa enää. Hintaakaan ei tiedä kukaan. 2500 euroa?



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä?
ViestiLähetetty: 27.10.2014 13:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
XM:n vakuutukset ja ajoneuvovero kovillakin bonuksilla ovat vuodessa enemmän kuin arvo 99% suomessa myytävissä yksilöissä. Puhumattakaan käytännön polttoainekulutuksesta nykyisellä bensan hinnalla. Jos arvo=kauppahinta, niin alle tonnin arvoisia ovat kaikki suomessa myytävät yksilöt.

Pyyntihinnat eivät aiheuta mitään liikehdintää markkinoilla.
Edes autoliikkeet eivät saa XM:ää liikkeelle kuluttajasuoja niskassa alle kahden tonnin.
V6-mallit ja dieselit ovat kasvava ongelma myyjille, varsinkin kun löpön hinta nousee ihan kohta sellaiseksi että pitää asua tien päällä että dieselXM:llä ajo on järkevää - eikä ehkä silloinkaan ole.

Haluttavuus? Minä haluan farkkubensaXM:n heti, mutta tarjontaa on heikohkosti, ne ovat kaikki mätiä, rikki tai ulkomailla...tai kaikkia noista.

Klassikko siitä tulee, tarjonta vain huononee koko ajan. Oikeasti hyvästä pitää nyt maksaa jo 5000 euroa, silti sitä saa korjata parilla tonnilla että se pysyy viikon ehjänä.

...silti mä haluan sellaisen. On edelleenkin paras auto millä olen koskaan ajanut (1990 V6 24v manuaali berline).



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä?
ViestiLähetetty: 27.10.2014 13:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Huikko kirjoitti:
Klassikko siitä tulee, tarjonta vain huononee koko ajan. Oikeasti hyvästä pitää nyt maksaa jo 5000 euroa, silti sitä saa korjata parilla tonnilla että se pysyy viikon ehjänä.


Rohkenen kyseenalaistaa tämän lausunnon, nimenomaan osaltaan "Klassikko siitä tulee". Näin on aina puhuttu isoista kissoista harrastajien toimesta, mutta eipä ole tullut niistä klassikoita ei. Oikeastaan ainoa josta tuli "oikea" klassikko on DS, ja sekin hinta- ja muin varauksin.

CX:stä on "pitänyt tulla klassikko" ja yli 10 vuotta. Ei ole tullut. Edelleen, jos on pakko myydä hieno CX, kukaan ei maksa siitä muutamaa tonnia enempään.

Se että XM:stä tulisi klassikko? 30 vuoden aikana omaksutun tietämyksen perusteella, en usko. Varsinkaan, kun CX:stä ei ole tullut klassikkoa - ensin pitäisi tapahtua sen.

Aina tietysti voidaan kiistellä siitä, mitä sana "klassikko" tarkoittaa. Minä tarkoitan sillä arvokasta vanhaa autoa, jonka kaikki vähänkään autoja harrastaneet tuntevat, ja jonka kauppahinta hyväkuntoisena kohoaa kymmeniin ellei satoihin tuhansiin. Tästä määrittelystä oli pitkä ketju pari vuotta sitten, viittaan myös sen kommentteihin.


Viimeksi muokannut ds-jekkeri päivämäärä 27.10.2014 13:37, muokattu yhteensä 1 kerran


Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä?
ViestiLähetetty: 27.10.2014 13:36 

Viestit: 945
Paikkakunta: Vihti
ds-jekkeri kirjoitti:
Avo-SM (SM Mylord)? Kukapa tietää, ei ole käynyt yhtään julkisessa myynnissä 14 vuoteen...


Mitäs sitä taas mutuillaan tänä vuonnakin myyty yksi hintaan 548 320 €


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä?
ViestiLähetetty: 27.10.2014 13:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Plagu kirjoitti:
ds-jekkeri kirjoitti:
Avo-SM (SM Mylord)? Kukapa tietää, ei ole käynyt yhtään julkisessa myynnissä 14 vuoteen...


Mitäs sitä taas mutuillaan tänä vuonnakin myyty yksi hintaan 548 320 €


Erittäin kiinnostavaa, jos näin on olen missannut! Kyllä Mylord on siinä tapauksessa oikea klassikko.

Linkki?



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä?
ViestiLähetetty: 27.10.2014 13:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3154
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Yksiselitteistä vastausta ei ole, eikä varmasti tule olemaankaan. Xm:nkin kanssa maailma ei ole todellakaan mustavalkoinen, vaan kaikkea siltä väliltä...

Keväästä -05 lähtien yhtä viikkoa lukuunottamatta on ollut Xm taloudessa, useamman hetken kaksikin yhtä aikaa. Myymisestä luulin että se olisi jotenkin vaikeaa, ei ollut. Siitä on luettu tälläkin palstalla, ja ostajakin vaikuttaa edelleen olevan hyvin tyytyväinen ostokseen...

Syy miksi se myydä piti, oli kun pihaan tuli V6 Break Automatique. Vieläpä Y3, josta jotenkin pidän enemmän, olisi vaan saanut olla vuoden-pari uudempi, jolloin olisi sisältänyt Hydractive kakkosen...

Ostaminenkin oli aika helppoa, samaten taisi tämän myyjäkin yllättyä myynnin helppoudesta. Tai sitten vain kummalisesti kohtasi molempien intressit..?

Hinnat on sitten mitä on, mutta kovin korkealta ei näiden kanssa putoamaan pääse. Vuotuiset maksut on helposti enemmän kuin kauppahinta, mutta entä sitten, mikä ihmeen vertailutaso se on ettei vakuutukset yms saisi maksaa auton ostohintaa enempää..? Sama koskee korjauksia, ne maksaa ihan sen saman, riippumatta siitä olisinko maksanut autosta satasen vai sata tonnia...

Korjattavaa on varmasti liki aina, osa pakollisia heti suoritettavia, osa "sitten joskus" kun viitsii paneutua. Vaan kun on katsellut uudempienkin kanssa painimista, niin edelleen halvemmalla ja vähemmillä remonteilla näiden "riskiautojen" kanssa tuntuu toimeen tulevan...

Asiaa tietenkin hieman hankaloittaa kun alkaa useamman osan kohdalta löytymään kirjainyhdistelmä NFP, silloin pitää soveltaa. Johon liittyen, vaatteet niskaan ja parkkipaikalle, hydraulipumpun imuletkua uudelleenkeksimään, pumpuksi asettui jo tilapäinen korvaava osa aivan eri mallista...



Veikkaan, että tässäkin keskustelussa tulee taas kerran esille lahden eteläpuolelta tulevat "faktat" joilla ei välttämättä ole kosketuspohjaa tämän päivän tilanteeseen. Eikä niitä saa/voi mitenkään kritisoida eikä kiistää, vaikka itsellä olisi hallussa kyseisenlainen keksintö, sekä osto- että myyntitapahtumista suht tuoretta kokemustakin... :lol:

Ainiin, kaikkea ei aina pidä eikä voikaan arvottaa pelkästään rahalla, onneksi on muitakin vaikuttimia kuin kylmä valuutta..!



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä?
ViestiLähetetty: 27.10.2014 13:42 

Viestit: 945
Paikkakunta: Vihti
ds-jekkeri kirjoitti:
Plagu kirjoitti:
ds-jekkeri kirjoitti:
Avo-SM (SM Mylord)? Kukapa tietää, ei ole käynyt yhtään julkisessa myynnissä 14 vuoteen...


Mitäs sitä taas mutuillaan tänä vuonnakin myyty yksi hintaan 548 320 €


Erittäin kiinnostavaa, jos näin on olen missannut! Kyllä Mylord on siinä tapauksessa oikea klassikko.

Linkki?



http://www.bce-reims.com/artcurial/artc ... 202014.htm
http://www.youtube.com/watch?v=vMebHeSwG3g


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä?
ViestiLähetetty: 27.10.2014 13:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Löysin, ja Plagu oli oikeassa!

Olin siis väärässä SM Mylordin suhteen, on myyty, tunnetaan, on oikea klassikko:

http://www.artcurial.com/en/asp/fullCat ... o=10448628



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä?
ViestiLähetetty: 27.10.2014 13:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Jasu: "Veikkaan, että tässäkin keskustelussa tulee taas kerran esille lahden eteläpuolelta tulevat "faktat" joilla ei välttämättä ole kosketuspohjaa tämän päivän tilanteeseen. Eikä niitä saa/voi mitenkään kritisoida eikä kiistää..."

Miten niin? Juuri pari postia ylöspäin näet aivan yksiselitteisesti, että myönnän virheeni:

"Olin siis väärässä SM Mylordin suhteen,..."

Minä ilman muuta aina myönnän virheeni, jos vastakkaista todistusaineistoa esitetään. Plagu esitti, ja I stand corrected!

Tyhmähän se on joka pitää väärästä kannasta kiinni. Tottakai pitää olla aina valmis muuttamaan kantaansa lisätosiasioiden paljastuessa.

Tosin tilanteita, joissa pääsen (huom! en "joudun"!) myöntämään virheeni ja korjaamaan tietämystäni, tapahtuu kiusallisen harvoin. Tässä, eikä muissakaan, tapauksissa ei riitä että joku harrastaja on tietämättömyyttään maksanut ylihintaa esimerkiksi XM:stä. Maksavathan suomalaiset edelleen 2006 -C6:sta kymppitonnia euroopassa, jossa niiden todellinen arvo on kättely ja kahvikuppi-tasolla... Tulee katsoa todellisten kauppojen keskihintaa ja myyntiaikaa.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä?
ViestiLähetetty: 27.10.2014 13:58 

Viestit: 945
Paikkakunta: Vihti
Hintako sen määrittelee mikä on klassikko?

Mielestäni esim datsun 100a ja välikoppa escortti ovat ehdottomasti klassikkoja, kumpikaan ei kovin arvokas kyllä ole.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä?
ViestiLähetetty: 27.10.2014 14:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Tuo että vakuutukset, ajoneuvovero, käyttövoimavero ja korjauskustannukset ovat vuositasolla korkeammat kuin auton hankinta-arvo rajaa ns. satunnaiset ostajat pois XM:n ympäristöstä. Jäljelle jäävät me, joita on esim autokauppiaan näkökulmasta aivan liian vähän...varsinkin kun haluamme kaiken lähes ilmaiseksi joka tapauksessa ja kasvatamme varaosia talon takana.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä?
ViestiLähetetty: 27.10.2014 14:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Plagu kirjoitti:
Hintako sen määrittelee mikä on klassikko?

Mielestäni esim datsun 100a ja välikoppa escortti ovat ehdottomasti klassikkoja, kumpikaan ei kovin arvokas kyllä ole.


Ei pelkästään hinta, mutta aika käytännöllinen minimiparametri klassikolle se hinta on. Kyllä se vaan haluttavuutta ja tunnettavuutta kuvastaa.

Jos hinta pudotetaan määrittelystä pois, niin silloin aivan jokainen vanha romu on klassikko. Ja niinpä koko sanan merkitys häviää, silloinhan klassikko on vain synonyymi vanhalle autolle.

Ehkä olisi selkeyden vuoksi viisaampaa ruveta puhumaan "arvoautoista", kuten siellä aiemmassa vitjassa ehdotin. Nimenomaan arvoautoa minä klassikolla tarkoitan.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä?
ViestiLähetetty: 27.10.2014 14:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3154
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
ds-jekkeri kirjoitti:
Jasu: "Veikkaan, että tässäkin keskustelussa tulee taas kerran esille lahden eteläpuolelta tulevat "faktat" joilla ei välttämättä ole kosketuspohjaa tämän päivän tilanteeseen. Eikä niitä saa/voi mitenkään kritisoida eikä kiistää..."

Miten niin? Juuri pari postia ylöspäin näet aivan yksiselitteisesti, että myönnän virheeni:

"Olin siis väärässä SM Mylordin suhteen,..."

Minä ilman muuta aina myönnän virheeni, jos vastakkaista todistusaineistoa esitetään. Plagu esitti, ja I stand corrected!

Tuo viesti tulikin sopivasta oman viestini naputteluaikaan...

Vanha auto, joka alkujaan on tarkoitettu hitusen marginaalimalliksi, jollaisia ei hinnoittelupolitiikan takia kotoiseen maahamme suuria määriä tuotu, on neljännesvuosisadan ikäisenä aika huvittava hinnoiteltava. Täysin tunneperäisesti mennään, sillä ei ole mitään käytännön merkitystä että laite on maksanut uutena ihan törkeästi, ainakin jos perus-Corollaan vertaa. Lisäksi, tällaista halutessa, tarjokkaita on kovin niukasti, eli käytännössä ainakin tässä maassa hinnoittelu on täysin ostajan ja myyjän välinen tarina, jossa sattuneesta syystä molemmat osapuolet mitä varmimmin tuntevat toisensa jo vuosien takaa...

Ja kuten aiemmin mainitsin, onneksi on paljon muitakin kriteereitä kuin pelkkä hinta. Se vaan tuntuu monella unohtuvan, eikä todellakaan vähäisessä määrin esim isomman rapakon takana. Viime aikoina on näkynyt enenevässä määrin tulevan uusia keskustelunaloituksia kansaivälisillä palstoilla sanoin "What is ***** worth of", sellaistenkin merkkien/mallien kohdalla joita on valmistettu korkeintaan muutamia satoja, kuvitellaan kyselemällä löytyvän jonkinlainen ns. listahinta. Ärsyttää, suunnattomasti. Jota vielä lisää se että osa näistä kyselijöistä tekee/yrittää tehdä vain rahaa autoillansa, aivan toista kuin vaikka itselläni joka pyrin ennemmin nauttimaan autosta kuin hankkimaan sen myyntivoittoa ajatellen...


Kysäisit myös onko täällä edes alle satkun ajettuja Xm:iä? Tämänhetkistä tilannetta en tiedä, mutta parin vuoden sisään kaveri osti alle satkun ajetun V6 berlinen automaattiaskilla, epäilen ettei vieläkään ole tullut eka satku täyteen. On niitä, mutta kun oikeasti mennään malliin jonka uusimmatkin ovat rippikouluikäisiä, niin vähissä on vähän ajetut yksilöt...

ds-jekkeri kirjoitti:
Maksavathan suomalaiset edelleen 2006 -C6:sta kymppitonnia euroopassa, jossa niiden todellinen arvo on kättely ja kahvikuppi-tasolla... Tulee katsoa todellisten kauppojen keskihintaa ja myyntiaikaa.

Öh, tiedätkö oikeasti, vai oletko vain kuulopuheiden varassa? Paljonko näitä tänne raahanneet ovat todellisuudessa ostoksestaan maksaneet, vai onko pohjana myyntisivustoilla nähdyt hinnat..?

Jälleen palataksemme C6 -hinnoitteluun, mielikuva on jäänyt jutuistasi, ettei myöskään 2010 -malli saisi sitä kymppitonnia maksaa, alle pitäisi saada, silti maksoit yli 16k€ sellaisesta. Joku ei vaan täsmää, aiemmat kirjoitukset kun ovat luettavissa, joissa isoon ääneen väität niidenkin oikeiden hintojen olevan alle kympin, niin miksi ihmeessä sitten menit ostamaan uusimman hankintasi reippaaseen ylihintaan..?


Jännityksellä seuraan miten tässä keskustelussa käy. Pitääkin käydä ostamassa poppareita, niin viihtyvyys näitä lukiessa on taattu... :lol:



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä?
ViestiLähetetty: 27.10.2014 15:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Pikkujouluissa on kaksi paikkaa vielä vapaana vinkkinä jekkerille, avec mukaan ja hattu päähän. Keskustelua varmasti syntyisi kaikenlaisesta. tervetuloa!



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä?
ViestiLähetetty: 27.10.2014 16:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3154
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
ds-jekkeri kirjoitti:
Mikä on tänä päivänä XM:n haluttavuus, ja todellinen hinta?

Olihan täällä tuokin, jonka pohdinnat alkoi jäämään hintapohdinnan varjoon...

Haluttavuutta ns. normikansalaisen silmin ei ole kovin paljoa luultavasti ikinä ollutkaan, harrastajat ja heidän halukkuutensa omistaa näitä on täysin toinen juttu. Perinteisesti, kiva ja järkevä, ne on eri yhteyksissä. Eikä tuskin haluttavuutta lisää se ettei todellakaan kaikkia palikoita enää uutena saa, vissiin lievää pelle-pelottomuutta on suotavaa omata näiden kanssa eläessä...

Kuva
Tänään näin, Bx:n pumppu, hydrauliikkaliikkeestä "oikeiden hydraulijärjestelmien" paluuletkua, toimii ilman ongelmia. Se että nyt pumpun hihnapyörä on n. 25mm suurempi, tuskin vaikuttaa käytännössä mihinkään, hyvin tyhjäkäynnilläkin nosti lentokorkeuteen sekä pyöritteli renkaat suoraan...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä?
ViestiLähetetty: 27.10.2014 16:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 33
Tietynlainen provosointi kuluu nettikeskusteluun, mutta tällaisen rauhallisemmalla luonteenlaadulla varustetun kansalaisen ärsytyskynnyskin jossain vaiheessa ylittyy, kun autojen hintatasoista annetaan ilmeisen tarkoituksellisesti virheellistä tietoa. ds-jekkerillä on joku asia jäänyt pahasti hampaankoloon, kun hänellä on toistuvasti tarvetta tuoda samat verifioimattomat mielipiteensä esille muodossa tai toisessa. Otan tässä kantaa ensin DS:ien ja SM:ien osalta kerrottuun.

ds-jekkeri kirjoitti:
Mutta mitenkäs tavallinen DS, SM, CX, XM? Pohjamudissa, kukaan ei maksa mitään! Kaupat tehdään taskurahoilla harrastajien kesken!

Riippuu tietysti "taskurahan" määritelmästä ja "tavallisen" tai hyvän standardista, mutta kokemukseni ja oman standardini mukaan kohtuullisen hyvää DS:ää tai SM:ää et Euroopasta tänä päivänä juuri löydä alle 15.000 eurolla (kohtuullisen hyvän ID:n voit saada halvemmalla). Hyvän voit saada, jos maksat hinnan, joka alkaa kakkosella - Ranskasta tai Ruotsista tuurilla hieman edullisemminkin. Todella hyvää ja hienoa (lähes virheetöntä) yksilöä on erittäin vaikea löytää, mutta kun sellaisen löydät, se maksaa 30.000–50.000 euroa, vanhimmat ykköskeulaiset DS:t vielä tätä enemmän. Ostan välittömästi riemusta kiljuen käteisellä "erään Euroopan hienokuntoisimmista SM:stä", jos sellaista joku minulle tarjoaa ds-jekkerin viittaamassa hintaluokassa. – Aivan eri asia on, että ylihinnoiteltuja huonoja, keskinkertaisia tai hyviä yksilöitä löytyy tietysti netistä pilvin pimein.

Jos ds-jekkeri tarkoittaa "tavallisella" projektikuntoista tai runsaasti korjausta edellyttävää autoa, taskurahavertaus on hieman osuvampi, joskaan ihan pienillä taskuilla ei etenkään SM:n osalta voi silloinkaan olla liikkeellä. CX:n, saati XM:n hinnoittelun niputtaminen samaan kategoriaan DS:n ja SM:n kanssa on kuitenkin yksiselitteisesti virheellistä.

XM:ien osalta on epäilemättä niin, että erityisesti paljon maailmaa nähneiden yksilöiden hintataso on matala. Tässä ds-jekkerin mielipide osuu oikeaan. Ylipäänsä mallin haluttavuus muiden kuin harrastajien keskuudessa on tänä päivänä sangen alhainen, mutta tämä on harrastajille vain hyvä asia. Historia on osoittanut, että on vaikea ennustaa, mistä autosta tulee klassikko ja mistä ei.

ds-jekkeri kirjoitti:
- Kaikki alle 100.000 ajetut, ?? Kukaan ei tiedä, onko tällaisia edes olemassa enää. Hintaakaan ei tiedä kukaan. 2500 euroa?"

On olemassa. Ajoin aamulla -99 XM V6:sta, jolla on ajettu 60.200 km. Ei myynnissä, mutta jos olisi, uskoisin saavani muualta kuin Baltiasta enemmän kuin 2.500 euroa.



DS21H Pallas 1966
SM Carbu 1972
CX25GTiA 1989
XM V6 Exclusive 1999
C6 V6 Exclusive 2007
C4 / C5 / C5 Aircross
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä?
ViestiLähetetty: 27.10.2014 16:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1203
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
Plagu kirjoitti:
ds-jekkeri kirjoitti:
Avo-SM (SM Mylord)? Kukapa tietää, ei ole käynyt yhtään julkisessa myynnissä 14 vuoteen...


Mitäs sitä taas mutuillaan tänä vuonnakin myyty yksi hintaan 548 320 €

Mä olen istunut moisen ratissa kun auto kävi tyhjäkäyntiä..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä?
ViestiLähetetty: 27.10.2014 16:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Sitikkapuoskari kirjoitti:
Plagu kirjoitti:
ds-jekkeri kirjoitti:
Avo-SM (SM Mylord)? Kukapa tietää, ei ole käynyt yhtään julkisessa myynnissä 14 vuoteen...


Mitäs sitä taas mutuillaan tänä vuonnakin myyty yksi hintaan 548 320 €

Mä olen istunut moisen ratissa kun auto kävi tyhjäkäyntiä..


Paljonko se maksoi?



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä?
ViestiLähetetty: 27.10.2014 16:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
jasu kirjoitti:
Öh, tiedätkö oikeasti, vai oletko vain kuulopuheiden varassa? Paljonko näitä tänne raahanneet ovat todellisuudessa ostoksestaan maksaneet, vai onko pohjana myyntisivustoilla nähdyt hinnat..?


Jalamari53:

"
Itse toin heinäkuussa Saksasta 85 tuh ajetun C6:n ja en todellakaan edes katsellut niitä 5000 € C6:sia. Laitoin hakuun max ajokilometriksi 100 tuh. Maksoin autosta autoliikkeeseen (Ford) nippanappa alle 10 tuh €. "

Tullin sivujen mukaan kyseessä oli 2006-malli. Ja pakkohan citroen-miehen sanaan hinnasta on luottaa.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä?
ViestiLähetetty: 27.10.2014 17:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
CX25GTI kirjoitti:
Tietynlainen provosointi kuluu nettikeskusteluun, mutta tällaisen rauhallisemmalla luonteenlaadulla varustetun kansalaisen ärsytyskynnyskin jossain vaiheessa ylittyy, kun autojen hintatasoista annetaan ilmeisen tarkoituksellisesti virheellistä tietoa. ds-jekkerillä on joku asia jäänyt pahasti hampaankoloon, kun hänellä on toistuvasti tarvetta tuoda samat verifioimattomat mielipiteensä esille muodossa tai toisessa. Otan tässä kantaa ensin DS:ien ja SM:ien osalta kerrottuun.

ds-jekkeri kirjoitti:
Mutta mitenkäs tavallinen DS, SM, CX, XM? Pohjamudissa, kukaan ei maksa mitään! Kaupat tehdään taskurahoilla harrastajien kesken!

Riippuu tietysti "taskurahan" määritelmästä ja "tavallisen" tai hyvän standardista, mutta kokemukseni ja oman standardini mukaan kohtuullisen hyvää DS:ää tai SM:ää et Euroopasta tänä päivänä juuri löydä alle 15.000 eurolla (kohtuullisen hyvän ID:n voit saada halvemmalla). Hyvän voit saada, jos maksat hinnan, joka alkaa kakkosella - Ranskasta tai Ruotsista tuurilla hieman edullisemminkin. Todella hyvää ja hienoa (lähes virheetöntä) yksilöä on erittäin vaikea löytää, mutta kun sellaisen löydät, se maksaa 30.000–50.000 euroa, vanhimmat ykköskeulaiset DS:t vielä tätä enemmän. Ostan välittömästi riemusta kiljuen käteisellä "erään Euroopan hienokuntoisimmista SM:stä", jos sellaista joku minulle tarjoaa ds-jekkerin viittaamassa hintaluokassa. – Aivan eri asia on, että ylihinnoiteltuja huonoja, keskinkertaisia tai hyviä yksilöitä löytyy tietysti netistä pilvin pimein.

Jos ds-jekkeri tarkoittaa "tavallisella" projektikuntoista tai runsaasti korjausta edellyttävää autoa, taskurahavertaus on hieman osuvampi, joskaan ihan pienillä taskuilla ei etenkään SM:n osalta voi silloinkaan olla liikkeellä. CX:n, saati XM:n hinnoittelun niputtaminen samaan kategoriaan DS:n ja SM:n kanssa on kuitenkin yksiselitteisesti virheellistä.

XM:ien osalta on epäilemättä niin, että erityisesti paljon maailmaa nähneiden yksilöiden hintataso on matala. Tässä ds-jekkerin mielipide osuu oikeaan. Ylipäänsä mallin haluttavuus muiden kuin harrastajien keskuudessa on tänä päivänä sangen alhainen, mutta tämä on harrastajille vain hyvä asia. Historia on osoittanut, että on vaikea ennustaa, mistä autosta tulee klassikko ja mistä ei.

ds-jekkeri kirjoitti:
- Kaikki alle 100.000 ajetut, ?? Kukaan ei tiedä, onko tällaisia edes olemassa enää. Hintaakaan ei tiedä kukaan. 2500 euroa?"

On olemassa. Ajoin aamulla -99 XM V6:sta, jolla on ajettu 60.200 km. Ei myynnissä, mutta jos olisi, uskoisin saavani muualta kuin Baltiasta enemmän kuin 2.500 euroa.


Tämä asiallinen kommentti oikeuttaa pitkän ja perusteellisen vastauksen, eritoten koska kommentoijan ajokalusto on asiaan liittyvää monelta osin. Ja tässä se tulee:

Tarkoituksellisesti en anna virheellistä tietoa koskaan. Ja olen myös aina valmis muuttamaan kantaani, jos joku todistaa asian toisin - vrt reagointini Plagun Mylord-kommenttiin. Siinä oli väärässä! Ja miksi muutenkaan harrastajana, joskus omia autojakin myyvänä, ja itse käytännössä aina "kaukomailta" autoni ostavana yrittäisin vedättää Suomen hintoja alaspäin? Eihän minulla voi olla mitään motiivia sellaiseen. Olisiko motiivini kiusaus, haluni aiheuttaa pahaa oloa autonsa "ylihintaan" ostaneille? Ei missään tapauksessa, en ole sadistinen ihminen. Jokainen minut henkilökohtaisesti tunteva tietää tämän.

Minun vilpitön tahtoni on saada konsensus aikaan harrastepelien oikeista hinnoista, ilman "suomalaislisää" joka on ihan oikeasti olemassa ulkomailla tehtävissä autokaupoissa.

"Verifioimattomat mielipiteensä". Tämä toteamus sisältää sisäisen ristiriidan, joten en pysty sitä argumentoimaan.

Tosi klassikot, kuten Shelby Cobrat tai Musset, vanhat avo-Maseratit, avo-DS:t ja niin edelleen ovat haluttuja ja maksavat satoja tuhansia. Mielestäni mikä tahansa auto jota saa kympin pintaan joka puolelta sivistys-eurooppaa on arveluttava klassikko-määritelmän kannalta. Mutta nimityksistä on turha kiistellä pidempään, niistä puhuttiin toisessa ketjussa.

Minusta DS:n ja SM:n hinnat ovat siinä mielessä pohjamudissa, että niiden (hyväkuntoisten) reaalihinta ei ole 10 vuoden aikana noussut lainkaan - paremminkin laskenut. Se ei näytä hyvää indikaattoria niiden tulevaisuuden klassikko-statuksesta, varsinkin kun kyse on jo nyt 40 vuotta vanhoista autoista. Ne ovat ja pysyvät varsin halpoina, eivätkä kovinkaan haluttuina fanaattisten citroen-piirien ulkopuolella. Jos pitäisi valita kumpi on kovempi klassikko statukseltaan, ilman muuta DS, varsinkin se mainitsemasi ykköskeulainen. 30.000-50.000 todellinen hintahan nyt tietenkään ei pidä paikkaansa, se että jossain huutokaupassa joku on sellaisesta erehtynyt niin paljon maksamaan (kerran) tai että siihen hintaan netistä löytyy yksi, ei tarkoita että niitä siellä sisä-ranskassa tai belgiassa siihen hintaan oikeasti myytäisiin.

SM ei ole oikeastaan klassikko ollenkaan (taas meni termeillä leikkimiseksi, mutta silti), se on semi-yleinen vain sitruunamiesten tuntema vanha auto, joka ei oikeastaan kiinnosta ketään muuta sijoituskohteena tai edes harrastuskohteena.

Mutta voin myös näin retrospektiivissä katsoa, että tuo lauseeni "Mutta mitenkäs tavallinen DS, SM, CX, XM? Pohjamudissa, kukaan ei maksa mitään!" on väärin muotoiltu. Enemmänkin olisi pitänyt todeta, että niiden arvo ei ole noususuhdanteessa, ja ne eivät ole "sijoituskohteita". Kirjoitin väärin ja epäselvästi, tunnustan virheeni!

"Ostan välittömästi riemusta kiljuen käteisellä "erään Euroopan hienokuntoisimmista SM:stä", jos sellaista joku minulle tarjoaa ds-jekkerin viittaamassa hintaluokassa."

Minähän sitä tarjottelin jo 2005, ja oli puoli vuotta myynnissä! Ei silloin ostajaa kuulunut, myöskään sinua, ennen kuin Juuso sen asiamiehenä osti pois. Teknisesti se oli paras SM (ja helvetin isolla rahalla laitettu kaikki nippelit ja nappelit kuntoon, myös hydrauliikkavalot useampaankin kertaan) jota sillä hetkellä tarjottiin Euroopassa, ja kävin 2002-2003 kattomassa melko lailla kaikki Euroopassa tarjolla olevat. Maalipinnaltaan ei ollut täydellinen, takalasin kehyksen alla oli 3 cm ruostekuplaa (ei vielä pintaan asti tullutta), joten siinä ehkä liioittelin. Pohja, konetila ja muu auto olivat luonnollisesti täydellisen ruosteettomia ja virheettömiä. Juusollahan se on vieläkin, uskoakseni varsin kohtuukunnossa, ja eikös se yksilö esiintynyt ajoneuvos-ohjelmassakin. Niin, se myytiin siis hintaan 13.500, kun oma kuluni siihen roviin oli ollut luokkaa 40.000 euroa. Ja ei todella ollut "kiiremyynti", vaan puolisen vuotta sitä myyskentelin. Maalta on helppo huudella kun merellä on hätä!

Mutta tuo on hienoa että sinulla on alle 100.000 ajettu XM. Paljonko maksoit, vai onko se valtiosalaisuus?



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä?
ViestiLähetetty: 27.10.2014 19:11 

Viestit: 5904
Paikkakunta: Lahti
ds-jekkeri kirjoitti:
Minun vilpitön tahtoni on saada konsensus aikaan harrastepelien oikeista hinnoista, ilman "suomalaislisää" joka on ihan oikeasti olemassa ulkomailla tehtävissä autokaupoissa.

Tosi klassikot, kuten Shelby Cobrat tai Musset, vanhat avo-Maseratit, avo-DS:t ja niin edelleen ovat haluttuja ja maksavat satoja tuhansia. Mielestäni mikä tahansa auto jota saa kympin pintaan joka puolelta sivistys-eurooppaa on arveluttava klassikko-määritelmän kannalta. Mutta nimityksistä on turha kiistellä pidempään, niistä puhuttiin toisessa ketjussa.


Mikä lie sitten se suomilisä on jos täältä myydään jatkuvasti noita autoja ulkomaille, ja mikä sitten on se oikea klassikko, yksikin paikallinen koijari näkyi myyvän nettiautossa "aitoa" Shelby Cobraa lasikuitukorilla ja vuosimallilla jolloin auton tehnyttä replikapajaa ei ollut vielä olemassakaan :lol:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä?
ViestiLähetetty: 27.10.2014 20:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 349
Paikkakunta: Lempäälä
Sitikkapuoskari kirjoitti:
Plagu kirjoitti:
ds-jekkeri kirjoitti:
Avo-SM (SM Mylord)? Kukapa tietää, ei ole käynyt yhtään julkisessa myynnissä 14 vuoteen...


Mitäs sitä taas mutuillaan tänä vuonnakin myyty yksi hintaan 548 320 €

Mä olen istunut moisen ratissa kun auto kävi tyhjäkäyntiä..


Minä paalasin tuollaisen kun kukaan patonkilainen ei suostunut maksamaan yli puolta miljoonaa siitä.

:twisted:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä?
ViestiLähetetty: 27.10.2014 21:55 

Viestit: 91
Paikkakunta: Loppi
Markkinat eli kysyntähän se taitaa loppupeleissä ne hinnat "luoda". Taloustilanne on mikä on, ei taida olla hirveästi "löysää" rahaa liikkeellä näinä aikoina?
Suomessa harraste/museoauto-markkinat taitaa olla melkoisen pienet. Tämän takia niitä on ulkomaille myyty, kun ostajia ei kotimaassa kertakaikkiaan ole ?

Taitaa ne muutkin XM:n ikäluokan edustusautot olla aikalailla samassa jamassa arvoltaan.

Yksi tarinahan on tämä Tucker. Kuulemma ne vaihtoivat aikanaan harvakseltaan omistajaa (autoja on tehty 48) parilla kyppitonilla taaloja.
Mutta autosta kertovan elokuvan ensi-illan jälkeen olisi niitä huutokaupattu miljoonilla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä?
ViestiLähetetty: 27.10.2014 23:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2775
Paikkakunta: Koria
Klassikoista en tiedä, mutta yli 850 000 on ajettu, eikä ole myynnissä... :roll: Mitä sitten pitää "oikeasti hyvänä" autona, onko se näyttelykuntoisuus, vai viimoisen päälle äänentoisto, vai pitääkö auton ilmaista, että pätäkkää löytyy. Nämähän ovat henkilökohtaisia mieltymyksiä, jokaisella omansa. Minulla on MINULLE oikeasti hyvä XM TD, jolla ajan vielä vähintään 500 000 km. Edullisesti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä?
ViestiLähetetty: 28.10.2014 15:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 33
Rönsyilee pahasti kauemmas XM:n haluttavuudesta tänä päivänä, mutta otan nyt vielä kerran kantaa ds-jekkerin lausumaan.

ds-jekkeri kirjoitti:
Olisiko motiivini kiusaus, haluni aiheuttaa pahaa oloa autonsa "ylihintaan" ostaneille? Ei missään tapauksessa, en ole sadistinen ihminen. Jokainen minut henkilökohtaisesti tunteva tietää tämän.

Sinua ja motiiveitasi en tunne, mutta asioiden kärjistäjänä, vänkääjänä ja kirjoittajana olet kyllä mestari. Arvostan sitä, että kykenet hyvään väittelyyn ja perustelet kantojasi, mutta välillä heität vasurilla ja menet perusteluissakin kohtuullisen huolella alta riman. Väärässä olet harvoin, toisin kuin Paavo Väyrynen, joka ei mielestään ole väärässä koskaan.

ds-jekkeri kirjoitti:
Minun vilpitön tahtoni on saada konsensus aikaan harrastepelien oikeista hinnoista, ilman "suomalaislisää" joka on ihan oikeasti olemassa ulkomailla tehtävissä autokaupoissa.

Tämä virke sisältää sisäänleivottuna väitteen siitä, että on”oikeasti” olemassa jokin ”suomalaislisä”, kun suomipoika lähtee ulkomaille harrastepelin ostoon. Kärjistäen ja kääntäen: ulkomaalaiset rahastavat tyhmiltä suomalaisilta, jotka ovat ei-pelimiehiä, harrasteautoistaan aina ylihinnan. Tämä väite on oletus eikä se vilpittömyydestäsi huolimatta perustu mihinkään mutua tai jotain yksittäistapausta ja siitä tehtyä induktiivista päätelmää suurempaan viisauteen. Konsensusta ei voi saada aikaan esittämällä muun auditorion näkemysten kanssa ristiriidassa olevia kannanottoja ilman asianmukaista (riittävän vakuuttavaa) näyttöä.

ds-jekkeri kirjoitti:
"Verifioimattomat mielipiteensä". Tämä toteamus sisältää sisäisen ristiriidan, joten en pysty sitä argumentoimaan.

Viittasin tällä lausumallani, joka ei ole sisäisesti ristiriitainen, näytön puuttumiseen ”totuutena” esittämiesi mielipiteiden taustalta.

ds-jekkeri kirjoitti:
Minusta DS:n ja SM:n hinnat ovat siinä mielessä pohjamudissa, että niiden (hyväkuntoisten) reaalihinta ei ole 10 vuoden aikana noussut lainkaan - paremminkin laskenut.

Olen eri mieltä. Perustan oman mielipiteeni markkinoiden enemmän tai vähemmän aktiiviseen seuraamiseen pitkältä ajalta sekä keskusteluihini DS- ja SM-piireissä pyörivien ruotsalaisten, ranskalaisten, italialaisten, englantilaisten, hollantilaisten ja jenkkiläisten kanssaharrastajien kanssa. Voit huoletta pitäytyä mielipiteessäsi ja arvostella mielipiteeni perusteita epämääräisiksi ja vahvistamattomiksi. Samalla argumentaatiotasolla ollaan tässä kohdin.

ds-jekkeri kirjoitti:
30.000-50.000 todellinen hintahan nyt tietenkään ei pidä paikkaansa, se että jossain huutokaupassa joku on sellaisesta erehtynyt niin paljon maksamaan (kerran) tai että siihen hintaan netistä löytyy yksi, ei tarkoita että niitä siellä sisä-ranskassa tai belgiassa siihen hintaan oikeasti myytäisiin.

Olen eri mieltä. ”Tietenkään ei pidä paikkaansa” ei ole kelvollinen perustelu. Itse tiedän useita SM-kauppoja, jotka ovat tapahtuneet mainitussa hintahaarukassa ja ylikin. Muutama esimerkki: englantilainen ystäväni myi syyskuussa 2014 SM IE:nsä 28.500 punnalla, Brodie oli tätä ennen arvioinut auton käyväksi arvoksi 26.000-29.000 puntaa. Brodie itse oli (toisen käden tietona kuultuna) myynyt pari vuotta aiemmin yhden SM:n 31.000 punnalla ja toisen 27.000 punnalla. Talvella 2014 sain tilaisuuden todistaa vierestä, kun ”sisä-ranskassa” tehtiin yksityishenkilöiden välillä kaupat vähän ajetusta, mutta ei suinkaan virheettömästä, -71:stä 50.000 eurolla. Portugalista myytiin Ranskaan toinen vielä vähemmän ajettu -72 carbu 38.000 eurolla. Volker Hammes myi vuonna 2012 suoraan Essenin Technoclassica-näyttelystä esillä ollen SM:nsä 42.000 eurolla. Artcurialin huutokaupassa Pariisissa myytiin helmikuussa 2013 Vincent Crescian pääosin kunnostama -71 (SB2915) hintaan 127.600 euroa. Mutta se oli erikoistapaus eikä oikein kelvollinen mittapuu markkinahinnalle. Auton kunnostaminen oli tullut maksamaan omistajalle kohtuullisen hulppeat noin 240.000 euroa, pelkkä nahkaverhoilu yli 20.000 euroa. Toisessa huutokaupassa meni kaupaksi -74 IE noin 60.000 eurolla - autossa oli erikoisuutena 200 km ajettu tehdasuusi(!) kone. André Polin ja kumppaneiden viimeisen päälle pääosin alkuperäisillä uusilla osilla Hollannissa kunnostamia SM:iä on myyty rahamiehille vapailla kaupoilla 100.000 euron tuntumaan. Jerry Hathawayn perusteellisesti kunnostamaa SM:ää saat tuskin ostettua alle 80.000-100.000 dollarilla. Sama koskee David Humen taidonnäytteitä. Yhtä sellaista (-74 IE, eurokeula, AC430, yksi USA:n hienoimmista) kaupiteltiin Eurooppaan, joskin tuloksetta, viime vuonna peräti 200.000 dollarin pintaan. Viimeksi mainitsemani esimerkit edustavat toki ihan äärilaitaa ja aivan poikkeuksellisen hienoja yksilöitä, mutta osoittavat kyllä heittosi "30.000-50.000 todellinen hintahan nyt tietenkään ei pidä paikkaansa" vääräksi.

ds-jekkeri kirjoitti:
Minähän sitä tarjottelin jo 2005, ja oli puoli vuotta myynnissä! Ei silloin ostajaa kuulunut, myöskään sinua, ennen kuin Juuso sen asiamiehenä osti pois. Teknisesti se oli paras SM (ja helvetin isolla rahalla laitettu kaikki nippelit ja nappelit kuntoon, myös hydrauliikkavalot useampaankin kertaan) jota sillä hetkellä tarjottiin Euroopassa, ja kävin 2002-2003 kattomassa melko lailla kaikki Euroopassa tarjolla olevat. - - Niin, se myytiin siis hintaan 13.500, kun oma kuluni siihen roviin oli ollut luokkaa 40.000 euroa. Ja ei todella ollut "kiiremyynti", vaan puolisen vuotta sitä myyskentelin.

Perustat ilmeisesti näkemyksesi SM:ien nykyisestä käyvästä hintatasosta pitkälti tai ainakin osaltaan siihen, mitä itse sait SM:stäsi, kun myit sen Suomessa lähes kymmenen vuotta sitten. Tähän voi ajan kulumisen lisäksi jo heti todeta sen, että Suomi on äärimmäisen epäedustava SM-markkina. Ostajat ovat kovin harvassa eikä kyllä tarjontaakaan juuri ole, joten hinnanmuodostus on ihan arpapeliä. Juuso on pelimies ja näki varmasti tässä hyvän sauman. Siihen en osaa ottaa kantaa, oliko kysymys ”yhdestä Euroopan hienokuntoisimmasta SM:stä”, kun en ole autoa tuolloin nähnyt. Juuso varmaan osaa lausua siitä, minkälainen auto oli kunnoltaan Euroopan mittakaavassa, kun on nähnyt satoja SM:iä ja myös todella hienoja yksilöitä retkillään Euroopassa.

Rahan nykyarvon mukaan laskettuna käytit SM:äsi hankintaan ja korjaamiseen lähes 50.000 euroa ja maalipintaan jäi vielä sanomista. Vaikuttaa siltä, että yhtälö ei ollut ainakaan taloudellisesti kovin onnistunut. Itse ostaisin mielummin sen hyvän ja hienon (valmiiksi tekniikaltaan laitetun ja maalipinnaltaankin hienon) SM:n mainitsemaani hintahaarukkaan 30.000-50.000 euroa.

ds-jekkeri kirjoitti:
Maalta on helppo huudella kun merellä on hätä!

Myös meren takaa on helppo huudella!

ds-jekkeri kirjoitti:
Mutta tuo on hienoa että sinulla on alle 100.000 ajettu XM. Paljonko maksoit, vai onko se valtiosalaisuus?


Kiitos. Ei ole. Ostin auton 24 tkm ajettuna Saksasta Citroen-merkkiliikkeestä vuonna 2007 (tai 2006). Maksoin muistaakseni 10.300 euroa. En ole pelimies, mutta olen ollut hankintaani tyytyväinen.



DS21H Pallas 1966
SM Carbu 1972
CX25GTiA 1989
XM V6 Exclusive 1999
C6 V6 Exclusive 2007
C4 / C5 / C5 Aircross
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 50 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: