|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
huoltomies
|
Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä? Lähetetty: 28.10.2014 19:46 |
Viestit: 208
|
Hämmennämpä tätäkin soppaa väittämällä, että vanhaa DS:ää tai SM:ää ei aina saa edes setelitukolla... nimimerkeillä on kokemusta ja niinedelleen! Ei taida nyt Eestipoika olla rahamies, kun merentakkaa huutelee. Tosiostaja ei huutele, vaan lyö kättä päälle, rahat kouraan ja sitten tyytyväisiä tai vähemmän tyytyväisiä Sitikkakilometrejä... 
|
|
|
|
 |
|
citrique
|
Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä? Lähetetty: 28.10.2014 20:08 |
Viestit: 624 Paikkakunta: espoo
|
 tämä alkaa olla nautittavaa patonkikeskustelua
GS break 1015 Convertisseur 1972 Jaune Primevere CX25TRI break serie1 1985 Bleu Romantique C6 3.0HDi exclusive 2010 Gris Thorium MB C43 AMG Touring 2017 Volvo Amazon P220 Herrgårdsvagn 1969
|
|
|
|
 |
|
huoltomies
|
Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä? Lähetetty: 28.10.2014 20:17 |
Viestit: 208
|
|
tai naurettavaa paremminkin... hävettää olla tässä mukana!
|
|
|
|
 |
|
xanpoke
|
Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä? Lähetetty: 28.10.2014 21:36 |
Viestit: 509 Paikkakunta: NAKKILA
|
|
Minun kohdallani XM:n haluttavuus on korkeassa kurssissa. Olen jo pitkään etsiskellyt 2.5 TD farkkua, 90-luvun loppupuolen tuotetta, manuaaliaskilla. Vielä ei ole natsannut, voi olla ettei koskaan, haluttavuus on silti jäljellä. OT: Olipa riemastuttavaa lukea CX25GTI:n tekstiä. Ei kertaakaan sanoja fakta ja totuus. Ei myöskään tekstin lihavoimista, eikä isoja fontteja. Asiatietoa oli ylivertaisen paljon verrattuna threadin aloittajaan, jonka teeseille kävi kuten savikiekoille haulikkoradalla, huippuampujien ristitulessa.
|
|
|
|
 |
|
Gonzales
|
Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä? Lähetetty: 28.10.2014 21:47 |
Viestit: 633 Paikkakunta: Helsinki
|
|
Onkos missään tilastotietoa kuinka monta XM:ää on vielä ajossa suloisessa suomessamme? CX:ää? DS/IDeetä? SM:ää? Eikä lie C6:kaan ollut myyntilistojen kärjessä. nettiautossa näytti olevan yksi mynnissä, sekin Eestissä.
BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
|
|
|
|
 |
|
Ishmael
|
Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä? Lähetetty: 29.10.2014 11:50 |
Viestit: 345
|
Huikko kirjoitti: XM:n vakuutukset ja ajoneuvovero kovillakin bonuksilla ovat vuodessa enemmän kuin arvo 99% suomessa myytävissä yksilöissä. Haluttavuus? Minä haluan farkkubensaXM:n heti, mutta tarjontaa on heikohkosti, ne ovat kaikki mätiä, rikki tai ulkomailla...tai kaikkia noista. Pakko kommentoida XM:n vakuutuksia ja verotusta nyt, kun on omaa kokemusta: perheeseen tuli käyttöautoksi VW Passat Variant 2002 (2.0 bensa + automaatti). Olen viime päivät laskeskellut netissä eri vakuutusyhtiöiden laskureilla kumpaankin autoon vakuutuksia ja aina tilanne on ollut se, että XM on halvempi vakuutuksiltaan kuin VW  Kyseessä siis kumpaankin autoon liikennevakuutus + peruskasko 70%:in bonuksilla. Samoin käyttövoimavero, joka on VW:ssä päästöjen mukaan (ja XM:ssä painon mukaan), on VW:ssä 60 euroa kalliimpi vuositasolla. En voi siis yhtyä yleiseen mielipiteeseen Citroenin omistamisen kalleudesta, mitä tulee vakuutuksiin ja veroihin. Moby Dick on myynnissä hyvälle ja huolehtivalle omistajakandidaatille, vaan ei pullakahvilla tai kahvipaketilla. Uusimmassa Klassikot-lehdessä ilmoituksen puhelinnumero on väärin, mutta iimeili oikein.
"Se mikä on määrätty tapahtuvaksi, tapahtuu. . . tai ehkei tapahdukaan."
|
|
|
|
 |
|
Huikko
|
Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä? Lähetetty: 29.10.2014 20:33 |
Viestit: 3199 Paikkakunta: Tampere
|
|
Olikos tämä farkku tämä alkuperäinen Moby?
DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
|
|
|
|
 |
|
Ishmael
|
Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä? Lähetetty: 29.10.2014 22:53 |
Viestit: 345
|
Huikko kirjoitti: Olikos tämä farkku tämä alkuperäinen Moby? Kyllä.
"Se mikä on määrätty tapahtuvaksi, tapahtuu. . . tai ehkei tapahdukaan."
|
|
|
|
 |
|
Huikko
|
Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä? Lähetetty: 29.10.2014 23:44 |
Viestit: 3199 Paikkakunta: Tampere
|
|
Koukku? Muita vikoja kuin kytkin luistaa? Otatko Xantiaa vaihdossa?
DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
|
|
|
|
 |
|
Pete H
|
Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä? Lähetetty: 30.10.2014 10:24 |
Viestit: 923 Paikkakunta: Etelä-Savo
|
|
Kiitos DSJekkeri. Pidän aloittamistasi keskusteluista, niiden aiheista. Asiaan, oli minullakin halu XM breakiä kohtaan. Joku siinä on, että sellainen haluttaa. Hinnat on alhaalla, onneksi.
Muista hymyillä, Pete 040-7334478
|
|
|
|
 |
|
Ishmael
|
Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä? Lähetetty: 30.10.2014 13:23 |
Viestit: 345
|
Huikko kirjoitti: Koukku? Muita vikoja kuin kytkin luistaa? Otatko Xantiaa vaihdossa? Vetokoukkua ei ole eikä koskaan ole ollutkaan. Kytkin; kuten jo aiemmin olenkin täällä maininnut, niin kytkin on luistanut ajoittain. Eikä ole luistanut nyt pariin kuukauteen. Mutta kova on poljintuntuma eli olisi hyvä laittaa kuntoon. Muita vikoja: aiemmin mainittu raidetanko on jostain kohtaa väljä, mutta on läpäissyt useamman leiman. Mittarissa siis 498 tkm ja totta kai ajettu / eletty elämä näkyy. Muutaman saman verran ajetun Mersun omistaneenan on todettava, että tämä XM on ryhdikkäämpi ja ruosteettomampi tapaus kuin em. johtotähdet olivat aikanaan. Plussat: + Huollettu France Moteurissa vuodesta 1995 alkaen ja huoltokirjan leimat tulevat jo takakannesta etukantta kohden. + Vain 4 omistajaa ja pitkät omistussuhteet. + Karvalakkimalli: ei vikadiagnostiikkaa, ei ABS-jarruja, ei sähkölaseja takana, ei ilmastointia (luen näiden puutteen ehdottomasti plussan puolelle - monta murhetta vähemmän). + Keskuslukitus hoidettu jälkiasennetun Defa-hälyttimen kautta. + Paljon historiaa paperilla auton vaiheista. En ota vaihdossa Xantiaa. Enkä muutakaan tavaraa, kun on kaupunkiasukkina rajalliset tilaresurssit.
"Se mikä on määrätty tapahtuvaksi, tapahtuu. . . tai ehkei tapahdukaan."
|
|
|
|
 |
|
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä? Lähetetty: 01.11.2014 01:32 |
Viestit: 2775 Paikkakunta: Koria
|
Ishmael kirjoitti: En ota vaihdossa Xantiaa. Enkä muutakaan tavaraa, kun on kaupunkiasukkina rajalliset tilaresurssit. Liity kimppatalliin, helpotat säilytysongelmaa 
|
|
|
|
 |
|
citax
|
Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä? Lähetetty: 01.11.2014 04:11 |
Viestit: 624
|
|
Eikö olekin hyvä kun voi kääntyä ds-jekkerin puoleen kun etsii täydellistä autoa, kun jekkerillä niitä tuntuu olevan ja jos tietämystä tarvitsee niin jekkerihän se tietää kaiken, hänellä on myös täydellinen jaguarikin mistä välillä kirjoittelee ettei citikkaan voi verrata edes samana päivänä malliin..niin ja tuosta klassikko määritelmästä ei tiedä kukaan muu mitään kuin jekkeri, onhan se hienoa kun seurassamme on täydellinen kaikkitietävä ihminen, pitäisi varmaankin ottaa hattu pois päästä kun herran kohtaa.
|
|
|
|
 |
|
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä? Lähetetty: 01.11.2014 04:58 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
 Tiedä sitten? Vahattu kuvankäsittelyllä 
|
|
|
|
 |
|
horphorp
|
Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä? Lähetetty: 01.11.2014 18:03 |
Viestit: 23
|
Gonzales kirjoitti: Onkos missään tilastotietoa kuinka monta XM:ää on vielä ajossa suloisessa suomessamme? CX:ää? DS/IDeetä? SM:ää? Eikä lie C6:kaan ollut myyntilistojen kärjessä. nettiautossa näytti olevan yksi mynnissä, sekin Eestissä. Trafin datasta voi ynnäillä: http://www.ajoneuvotiedot.fi/citroenPatongissa myös aiempaa keskustelua Trafin avoimesta datasta: viewtopic.php?p=179760
|
|
|
|
 |
|
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä? Lähetetty: 01.11.2014 22:35 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
Visa-mies kirjoitti: Vaan minäpä en myy. En määkään.
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
|
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä? Lähetetty: 01.11.2014 23:29 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
|
Tämän ostin 14.04.2005 ja onnistuin olemaan ensimmäinen pakalla joka oli tuon myynti ilmoituksen nettiautossa nähnyt. Muutama muukin oli minun jälkeen sitä käynyt katsomassa mutta vain hieman myöhästyivät. Kaksi vuotta yritin euroopasta löytää vastaavaa täysillä varusteilla olevaa ja nimenomaan EI NAHKASISUSTAA kun sillä kaikki nuo V6 Y4 Diravilla ja automaatilla täysvarustuksella olevat Breikit olivat aina nahkapalleilla. Olin jo menettänyt uskoni tuon löytymisestä ja aloin päätyä Saksassa olevaan yhteen vihreään missä oli tuo beessi nahkasisustus, mutta onneksi siinä perjantai iltana tai tarkemmin lauantai yönä vilkaisin mitä XM:iä suomessa on tarjolla. Hyvä että pysyin pallilla kun tämä kyseinen ”yksilö” oli vielä Auto-Bon:ssa myynnissä. Välittömästi katsoin moneltako ovet lauantaina aukeaa ja olin paikalla jo hyvissä ajoin varmistaakseni että olen ensimmäinen. Nyt 9,5v myöhemmin vajaa 100000km lisää ajettuna edelleenkin hyväkuntoinen. Huoltoihin ja korjauksiin on tänä aikana mennyt vähän yli 7000€ mikä mielestäni on ihan kohtuullinen kulu auton ylläpitämisestä kunnossa. Vaikka tuosta autosta ei saisi kuin 1000€ (jonkun mielestä) niin se on mielestäni auton ominaisuuksiin nähden naurettavan vähän. Tuosta kun laskee hinnanpudotuksen ja huoltokulut yhteensä n.16000€. Millä uudemmalla vastaavan luokan autolla ajaa hieman vajaa 100000km vajaassa 10v:ssa 16000€ kuluilla ilman polttoaine, vakuutus ja veroja. Vielä kun ottaa huomioon tuo mukavuuden kaikin puolin mitä on saanut nautiskella matkoilla. Näitä ei Suomiautona tien päällä kovin montaa taida olla. Ja tämäkin todennäköisesti tulee ensi keväänä tai kesänä myyntiin ”mahdollisesti” riippuen elämän tilanteesta missä silloin ollaan. Kuten ”aina” kaikki on kiinni siitä onko ja kuinka paljon on euroja käytettävissä mihinkin. Jokaisella meistä on omat lähtökohtansa mikä on mahdollisuus tehdä valintoja.
| Liitteet: |

XM myytilappu 2005 keväällä uusi.jpg [ 88.16 KiB | Katsottu 14541 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
|
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä? Lähetetty: 02.11.2014 10:13 |
Viestit: 1335 Paikkakunta: Järvenpää
|
|
Vuoden auto euroopassa, erikoinen, kuulun muotoilijan tuote ja citroen, nämä eivät ole huonoja lähtökohtia. Toki klassikoita on monen tasoisia ja turhaa on yrittää verrata suuria määriä valmistettuja CX, XM tai GS malleja SMään. DS taas ansaitsee klassikon statuksen koska se aloitti jotain suurta ja poikkeuksellista.
Niille joilla ei ole pikkurahasta puutetta voi auton haluttavuutta tässä materialistisessa maailmassa arvioida eurojenkin perusteella.
Itselleni XM:n haluttavuus perustuu järjen ja tunteen käytännölliseen liittoon. Ensinnäkin jos haluaa pitää käyttöautona kaasunestejousitettua isoa Citroenia, XM on ainoa jolla se onnistuu alhaisilla kustannuksilla, joka tarjoaa paljon nykyaikaisia ominaisuuksia sekä jota pystyy täysin itse korjaamaan. Suurimmat puutteet CX:ään verrattuna ovat joustintukijousitus edessä, lyhyempi joustovara, rengasmelun johtuminen koriin ja ohjaustehostus, myös diraveissa. Silti se on hyvä kompromissi.
Vaikka koulutukseni, tulojeni ym puolesta minun "pitäisi" ajaa korkeintaan kolme vuotta vanhalla "passatluokan" autolla tuntuu täysin järjettömältä maksaa uutuuden statuksesta, arvon alenemisesta sekä huolloista vuotuinen summa joka 5 kertainen käyttö-XM:ni myyntiarvoon nähden.
Yhden kerran olen autoa eläessäni korjaamolla joutunut käyttämään koska olin ulkomailla. Kun kollegat kahvipöydässä pohdiskelevat että jokohan tuon (vuoden vanhan Mondeon) veisi (vianorille) renkaidenvaihtoon ja kun kysyn mitkäs renkaat sulla on, niin vastaus on jotain "en tiedä, kai ne jotkut Nokiat on? Tunne joka moisesta keskustelusta seuraa on jonkinlainen suunnaton sääli ja toisaalta vitunmoinen ylpeys XM:llä ajamisesta.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
|
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä? Lähetetty: 02.11.2014 14:13 |
Viestit: 2666
|
CX25GTI kirjoitti: Rönsyilee pahasti kauemmas XM:n haluttavuudesta tänä päivänä, mutta otan nyt vielä kerran kantaa ds-jekkerin lausumaan. ds-jekkeri kirjoitti: Olisiko motiivini kiusaus, haluni aiheuttaa pahaa oloa autonsa "ylihintaan" ostaneille? Ei missään tapauksessa, en ole sadistinen ihminen. Jokainen minut henkilökohtaisesti tunteva tietää tämän. Sinua ja motiiveitasi en tunne, mutta asioiden kärjistäjänä, vänkääjänä ja kirjoittajana olet kyllä mestari. Arvostan sitä, että kykenet hyvään väittelyyn ja perustelet kantojasi, mutta välillä heität vasurilla ja menet perusteluissakin kohtuullisen huolella alta riman. Väärässä olet harvoin, toisin kuin Paavo Väyrynen, joka ei mielestään ole väärässä koskaan. ds-jekkeri kirjoitti: Minun vilpitön tahtoni on saada konsensus aikaan harrastepelien oikeista hinnoista, ilman "suomalaislisää" joka on ihan oikeasti olemassa ulkomailla tehtävissä autokaupoissa. Tämä virke sisältää sisäänleivottuna väitteen siitä, että on”oikeasti” olemassa jokin ”suomalaislisä”, kun suomipoika lähtee ulkomaille harrastepelin ostoon. Kärjistäen ja kääntäen: ulkomaalaiset rahastavat tyhmiltä suomalaisilta, jotka ovat ei-pelimiehiä, harrasteautoistaan aina ylihinnan. Tämä väite on oletus eikä se vilpittömyydestäsi huolimatta perustu mihinkään mutua tai jotain yksittäistapausta ja siitä tehtyä induktiivista päätelmää suurempaan viisauteen. Konsensusta ei voi saada aikaan esittämällä muun auditorion näkemysten kanssa ristiriidassa olevia kannanottoja ilman asianmukaista (riittävän vakuuttavaa) näyttöä. ds-jekkeri kirjoitti: "Verifioimattomat mielipiteensä". Tämä toteamus sisältää sisäisen ristiriidan, joten en pysty sitä argumentoimaan. Viittasin tällä lausumallani, joka ei ole sisäisesti ristiriitainen, näytön puuttumiseen ”totuutena” esittämiesi mielipiteiden taustalta. ds-jekkeri kirjoitti: Minusta DS:n ja SM:n hinnat ovat siinä mielessä pohjamudissa, että niiden (hyväkuntoisten) reaalihinta ei ole 10 vuoden aikana noussut lainkaan - paremminkin laskenut. Olen eri mieltä. Perustan oman mielipiteeni markkinoiden enemmän tai vähemmän aktiiviseen seuraamiseen pitkältä ajalta sekä keskusteluihini DS- ja SM-piireissä pyörivien ruotsalaisten, ranskalaisten, italialaisten, englantilaisten, hollantilaisten ja jenkkiläisten kanssaharrastajien kanssa. Voit huoletta pitäytyä mielipiteessäsi ja arvostella mielipiteeni perusteita epämääräisiksi ja vahvistamattomiksi. Samalla argumentaatiotasolla ollaan tässä kohdin. ds-jekkeri kirjoitti: 30.000-50.000 todellinen hintahan nyt tietenkään ei pidä paikkaansa, se että jossain huutokaupassa joku on sellaisesta erehtynyt niin paljon maksamaan (kerran) tai että siihen hintaan netistä löytyy yksi, ei tarkoita että niitä siellä sisä-ranskassa tai belgiassa siihen hintaan oikeasti myytäisiin. Olen eri mieltä. ”Tietenkään ei pidä paikkaansa” ei ole kelvollinen perustelu. Itse tiedän useita SM-kauppoja, jotka ovat tapahtuneet mainitussa hintahaarukassa ja ylikin. Muutama esimerkki: englantilainen ystäväni myi syyskuussa 2014 SM IE:nsä 28.500 punnalla, Brodie oli tätä ennen arvioinut auton käyväksi arvoksi 26.000-29.000 puntaa. Brodie itse oli (toisen käden tietona kuultuna) myynyt pari vuotta aiemmin yhden SM:n 31.000 punnalla ja toisen 27.000 punnalla. Talvella 2014 sain tilaisuuden todistaa vierestä, kun ”sisä-ranskassa” tehtiin yksityishenkilöiden välillä kaupat vähän ajetusta, mutta ei suinkaan virheettömästä, -71:stä 50.000 eurolla. Portugalista myytiin Ranskaan toinen vielä vähemmän ajettu -72 carbu 38.000 eurolla. Volker Hammes myi vuonna 2012 suoraan Essenin Technoclassica-näyttelystä esillä ollen SM:nsä 42.000 eurolla. Artcurialin huutokaupassa Pariisissa myytiin helmikuussa 2013 Vincent Crescian pääosin kunnostama -71 (SB2915) hintaan 127.600 euroa. Mutta se oli erikoistapaus eikä oikein kelvollinen mittapuu markkinahinnalle. Auton kunnostaminen oli tullut maksamaan omistajalle kohtuullisen hulppeat noin 240.000 euroa, pelkkä nahkaverhoilu yli 20.000 euroa. Toisessa huutokaupassa meni kaupaksi -74 IE noin 60.000 eurolla - autossa oli erikoisuutena 200 km ajettu tehdasuusi(!) kone. André Polin ja kumppaneiden viimeisen päälle pääosin alkuperäisillä uusilla osilla Hollannissa kunnostamia SM:iä on myyty rahamiehille vapailla kaupoilla 100.000 euron tuntumaan. Jerry Hathawayn perusteellisesti kunnostamaa SM:ää saat tuskin ostettua alle 80.000-100.000 dollarilla. Sama koskee David Humen taidonnäytteitä. Yhtä sellaista (-74 IE, eurokeula, AC430, yksi USA:n hienoimmista) kaupiteltiin Eurooppaan, joskin tuloksetta, viime vuonna peräti 200.000 dollarin pintaan. Viimeksi mainitsemani esimerkit edustavat toki ihan äärilaitaa ja aivan poikkeuksellisen hienoja yksilöitä, mutta osoittavat kyllä heittosi "30.000-50.000 todellinen hintahan nyt tietenkään ei pidä paikkaansa" vääräksi. ds-jekkeri kirjoitti: Minähän sitä tarjottelin jo 2005, ja oli puoli vuotta myynnissä! Ei silloin ostajaa kuulunut, myöskään sinua, ennen kuin Juuso sen asiamiehenä osti pois. Teknisesti se oli paras SM (ja helvetin isolla rahalla laitettu kaikki nippelit ja nappelit kuntoon, myös hydrauliikkavalot useampaankin kertaan) jota sillä hetkellä tarjottiin Euroopassa, ja kävin 2002-2003 kattomassa melko lailla kaikki Euroopassa tarjolla olevat. - - Niin, se myytiin siis hintaan 13.500, kun oma kuluni siihen roviin oli ollut luokkaa 40.000 euroa. Ja ei todella ollut "kiiremyynti", vaan puolisen vuotta sitä myyskentelin. Perustat ilmeisesti näkemyksesi SM:ien nykyisestä käyvästä hintatasosta pitkälti tai ainakin osaltaan siihen, mitä itse sait SM:stäsi, kun myit sen Suomessa lähes kymmenen vuotta sitten. Tähän voi ajan kulumisen lisäksi jo heti todeta sen, että Suomi on äärimmäisen epäedustava SM-markkina. Ostajat ovat kovin harvassa eikä kyllä tarjontaakaan juuri ole, joten hinnanmuodostus on ihan arpapeliä. Juuso on pelimies ja näki varmasti tässä hyvän sauman. Siihen en osaa ottaa kantaa, oliko kysymys ”yhdestä Euroopan hienokuntoisimmasta SM:stä”, kun en ole autoa tuolloin nähnyt. Juuso varmaan osaa lausua siitä, minkälainen auto oli kunnoltaan Euroopan mittakaavassa, kun on nähnyt satoja SM:iä ja myös todella hienoja yksilöitä retkillään Euroopassa. Rahan nykyarvon mukaan laskettuna käytit SM:äsi hankintaan ja korjaamiseen lähes 50.000 euroa ja maalipintaan jäi vielä sanomista. Vaikuttaa siltä, että yhtälö ei ollut ainakaan taloudellisesti kovin onnistunut. Itse ostaisin mielummin sen hyvän ja hienon (valmiiksi tekniikaltaan laitetun ja maalipinnaltaankin hienon) SM:n mainitsemaani hintahaarukkaan 30.000-50.000 euroa. ds-jekkeri kirjoitti: Maalta on helppo huudella kun merellä on hätä! Myös meren takaa on helppo huudella! ds-jekkeri kirjoitti: Mutta tuo on hienoa että sinulla on alle 100.000 ajettu XM. Paljonko maksoit, vai onko se valtiosalaisuus? Kiitos. Ei ole. Ostin auton 24 tkm ajettuna Saksasta Citroen-merkkiliikkeestä vuonna 2007 (tai 2006). Maksoin muistaakseni 10.300 euroa. En ole pelimies, mutta olen ollut hankintaani tyytyväinen. Tuskinpa nyt minunkaan sentään mielipiteitäni tarvii faktisesti todistaa. Muutenhan ne olisivat faktoja, eivätkä mielipiteitä. Mutta miksi tarttua termeihin - oikeasta asiasta keskustellaan. Erittäin myönteistä tietoa näin sitikka-hattu päässä on se, että SM:stä olisi sukeutumassa pikku hiljaa klassikko joista tehdään kauppoja jo rahalla eikä tikkareilla. Tosin poimimasi esimerkit edustavat eräänlaistä "huippu"-hintakategoriaa - suurin osa hyväkuntoistenkin yksilöiden kaupoista on aivan asia erikseen. Ja toisaalta on selvää, että 20% klassikkoautojen ostajista maksaa aina ylihintaa, ja 70% myyjistä osaa sitä pyytää referenssein! Nahkasisustuksen uusiminen 20.000 euroa... heh heh heh... tilasin omaan SM:ni uudet täysin alkuperäisen kaltaiset, museokatsastus-kelpoiset nahkapenkit ja ne maksoivat noin 3500 euroa. Toki jos löytää entisöijän joka ottaa 200 euroa / tunti ja nahkaa joka maksaa 3000 euroa / neliö, niin voihan nahkasisustuksen entisöinti maksaa 20.000... Muistuu mieleen se kahden venäläisen uusrikkaan keskustelu: - Katoppa Sergei kun ostin tuossa Burberryn solmion, maksoi 200 euroa! - Hah, huonon kaupan teit veli! Minä ostin toissapäivänä täsmälleen saman solmion (näyttää) ja maksoin sentään 400 euroa! Arvelen, että tässä täytyy ostaa tuohon pihalle vielä lumeen seisomaan yksi huippukuntoinen SM jostain sopivasta maasta, ehkäpä Italiasta tai Unkarista, ja sitten todeta paljonko se oikeasti maksaa. C6:n osaltahan tämä tuli jo todistettua - auto jonka pitäisi maksaa yli 27.000 euroa, maksoi oikeasti 16.200 euroa. Saksassa ollaan valmiita todistetusti pienten kilometrien autoista maksamaan paljon, XM:sikin hinta sen todistaa. Mutta toisaalta, tuollainen yksilö kun tulee eteen, se tulee ostaa pois melkein hinnalla kuin hinnalla - ovat niin harvinaisia noilla kilometreillä. Loppuun lienee parasta todeta - jos se vielä ei tullut selväksi - minulla ei ole todellakaan mitään ylpeilemistä tekemilläni "hyvillä kaupoilla", enkä yritäkään mainostaa että olisin aikaisemmin esimerkiksi tuo oman SM:ni saanut nappikuntoon pelimieshintaan itse. Melkein kaikissa autokaupoissa olen hävinnyt rahaa, ja maksanut ylihintaakin monesti. Itse en ole koskaan osannut ratsastaa arvonnousun aallonharjalla. Vasta aivan viimeisillä, havillisilla vuosillani olen ruvennut suhtautumaan noiden peltiromujen ostoon pragmaattisemmin. Mutta miksi kaikkien pitäisi tehdä samat virheet uudestaan ja uudestaan? Eikö voi oppia? Eikö voisi olla vähemmän suomijuntti, ja maksaa edes hieman vähemmän suomalais-lisää kuin aikaisemmin?
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
|
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä? Lähetetty: 02.11.2014 17:28 |
Viestit: 5139
|
ds-jekkeri kirjoitti: C6:n osaltahan tämä tuli jo todistettua - auto jonka pitäisi maksaa yli 27.000 euroa, maksoi oikeasti 16.200 euroa. Mistäs tuollainen "pitäisi maksaa" hinta nyt tuli, se on ehkä jo lähempänä Suomen autoverollisia kauppahintoja kuin Liettuan, kun normaalimmankin hintakehityksen omaavan auton arvo noin puolittuu neljässä vuodessa? No "Oikeasta hinnasta" on yhtä monta käsitystä kuin puhujaa, joskus jopa samalla puhujalla useampia?: ds-jekkeri kirjoitti: Yhteenveto: jos nyt olet ostamassa vanhempaa kuin 2010-vuosimallin C6:sta, älä missään tapauksessa maksa siitä yli 5000 euroa. Jos maksat, maksat takuulla ylihintaa. Yhteenveto: Omien sanojesi mukaan maksoit C6:sta ainakin noin kolminkertaisesti ylihintaa ja olet siihen hintaan vielä kovin tyytyväinen? Jos takaisin alkuperäiseen aiheeseen, XM markkinat on auton nuoruuden takia normikäyttöpelistä alkaen harrastukseen, eikä toimiva katsastettu auto ole vielä mikään superharvinaisuus, CX:n osalta jo pelkät toimivat katsastetut on yleensä oikein hinnoiteltujakin, kuten ainakin museokatsastetut, vaikka suhteellisen edukkaita ovat. Mutta eikös Citikoista 2CV todettu hyväksi kohteeksi investointimielessä?
|
|
|
|
 |
|
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä? Lähetetty: 02.11.2014 20:26 |
Viestit: 2666
|
olli__o kirjoitti: No "Oikeasta hinnasta" on yhtä monta käsitystä kuin puhujaa, joskus jopa samalla puhujalla useampia?: ds-jekkeri kirjoitti: Yhteenveto: jos nyt olet ostamassa vanhempaa kuin 2010-vuosimallin C6:sta, älä missään tapauksessa maksa siitä yli 5000 euroa. Jos maksat, maksat takuulla ylihintaa. Yhteenveto: Omien sanojesi mukaan maksoit C6:sta ainakin noin kolminkertaisesti ylihintaa ja olet siihen hintaan vielä kovin tyytyväinen? Ensinnäkin, tulee välttää vääristely. Tuossahan aivan selvästi viitataan vanhempaan c6:teen kuin 2010. Minun yksilöni nyt sattuu olemaan sitä viimeistä inkarnaatiota, eli post-facelift, post-feb-2010 tuotantopvm. Toisekseen, lause on irroitettu asiayhteydestään, tuon tokaisun tarkoitus oli kohdentaa <5000 eur hintaraja pre-facelift yli 100.000 km ajettuihin lönttösiin. Nyttemmin on tosin selvinnyt että facelift tapahtui alkuvuonna 2009, siinä mielessä myös oma tekstini oli epätarkka. Se tulisi olla "vanhempiin kuin maaliskuussa 2009 tuotettuihin". Toisaalta ensimmäinen facelift-vuosimalli sisälsi kaikenlaista pikku "kiinnostavaa", joten 2009 hinta ei ole 2010 hinta. Mutta tämänhän jokainen C6:n hintakehitystä seurannut tietää. Toiseksi, ilman muuta maksoin ylihintaa myös omastani. Noin 3000 euroa verrattuna liisaritorien hintoihin. Syitä miksi näin tapahtui, voi katsella threadistani jossa tuosta hausta kerrottiin, kohdasta joka alkaa "tiedän tasan tarkkaan mitä…". Kolmanneksi, en missään tapauksessa ole tyytyväinen - C6 on ominaisuuksiinsa nähden aivan ylihinnoiteltu auto, sekä uutena (aikanaan) että käytettynä. Ainoa syy ajaa tällaisella on vaaleanpunaisten sitikkasilmälasien kiinnikasvaminen naaman eteen.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
|
gelupa
|
Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä? Lähetetty: 04.11.2014 20:35 |
Viestit: 147 Paikkakunta: Lappeenranta
|
C4 VTS -05 // 306 cabriolet 2.0 -97 // BX 16V -87 // 2CV -61 // 2CV -61
|
|
|
|
 |
|
Gallialainen
|
Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä? Lähetetty: 17.11.2014 21:54 |
Viestit: 50
|
|
Mielenkiintoinen ketju. Myös siksi, miten monella tapaa auton tai siis XM:n tai muun Sitikan "haluttavuutta tai arvoa" voi ajatella. Olen n. 40 v aikana oikeastaan vain ostanut Sitikoita, en myydäkseni niitä, vaan pitääkseni. Tällä hetkellä nuorin auto on vm -00 matkailuauto, joka sekin alustansa ( ei moottorin ) osalta Sitikka. Muuttoautona tuotu CX on ainoa uutena ostettu ja sillä on lähinnä tunnearvoa, koska on edelleen ehkä sittenkin aidoin ja mukavin Sitikka näistä kahdesta. Makuasia tämäkin, mutta on siinä jotain hienoa kun ottaa keväällä tallista ja lähtee tielle; tietysti myös nostalgiaa 30 v ajalta.
Autohan on hemmetin huono sijoituskohde, varsinkin jos ostaa sen uutena. Jostain 4 v käytössä olleesta 30 tonnin C5:a voi saada alle 100 tkm ajojen jälkeen vaihdossa hyvitystä 12- 13 tonnia. Melkein 5 tonnia arvonalennusta/v ! Eikä edes niin hyvä ajettava kuin CX tai XM diravilla ja kunnossa.
Nykyinen "uusin" ha on vm -96 V6 XM excl. joka yli 4 v sitten maksoi n. 3 tonnia. Korjauksiin/uusintoihin on mennyt n. 2 te ja monet paikat, kuten ilmastointi, lämmitys, jousipallot, jarrut, laturi ja sytytyslaitteet- osittain on uusittu pääosin ulkomaan nettikaupoista hankituilla uusilla osilla.
Kun noita rättäreitäkin on 2 kpl, niin taitaa ylivoimaisesti arvokkain Sitikka olla 2CV6, jolla on ajettu 20 tkm sen jälkeen kun vaihdetangon nuppia lukuunottamatta on vaiheiden jälkeen siirretty tehdasuusi auto; alusta ja kori laillisesti vm -70 papereille . Toinen rättäri vm -60 on taas täysin entisöity, mutta ei MR- rekkarissa, koska miksi olisi, kun on vain omaan käyttöön tehty harrasteajoneuvo. Molemmista saisi ulkomailta (esim. Saksasta) paremman hinnan kuin Suomesta, jos aikoisi myydä.
Kun on kysymys harrastuksesta, niin eipä niillä hinnoilla ole suurtakaan merkitystä. Tuumii hän..
Sitikat: 2CV AZ -60, 2CV6 -70, CX 20 TRE -84, XM V6 Excl. -96
|
|
|
|
 |
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: XM:n haluttavuus tänä päivänä? Lähetetty: 28.11.2014 15:31 |
Viestit: 5904 Paikkakunta: Lahti
|
|
|
|
 |
|
|