|
Kirjoittaja |
Viesti |
suomse
|
Viestin otsikko: Missä vika Lähetetty: 30.10.2014 20:42 |
Viestit: 44
|
Xsarasta 2.0hdi 66 kw ajettu n.390000km hävisi vedot, työntää mustaa savua kiihdyttäessä sekä näköjään huohottaa että kuluttaa öljyä. Eilen yöllä kotia ajaessa se alkoi moottoritiellä pitämään kolinaa, mikä kylläkin vaimeni kun laski kierroksia. Itsellä tuli ensin mieleen että venttiilinostimessa olisi häiriö, mutta kun kerran huohottaa, niin tuskin se sitä aiheuttaisi. Ääni tuntuisi tulevan joko kolmos tai nelos sylinterin kohdilta ja nimenomaan koneen yläosasta. Lämpimänä pyörii melko siististi tyhjäkäyntiä, ehkä pikkaisen epätasaista. Eli onko vika mitenkin vakava ja pystyisinkö sillä ajamaan sen n 400km matkan, jotta pääsisin sitä sisätiloihin katsomaan ja tarvittaessa vaikka vaihtamaan koko moottorin, kun on jäänyt samanlainen farkku varaosiksi. Vinkkejä mahdolliseen moottorin vaihtoon otetaan mielellään vastaan.
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Missä vika Lähetetty: 31.10.2014 00:49 |
Viestit: 2201 Paikkakunta: Laukaa
|
Arvaan että turbo sökö, vaikkakin savun pitäisi olla enemmän sinistä kuin mustaa. Huohotus taas kertoisi sylinterin tai männän ohivuodosta....ja silloin pitäisi tyhjäkäynnillä koneen rynkyttää ja kirroksilla käydä tasaisemmin. Jos on turbovika niin turbon saa vaihdettua ilman koneen irrotusta.
Ajon jatkamista varten täytyisi saada varmempi diagnoosi olemassa olevasta viasta.
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
XM Break
|
Viestin otsikko: Re: Missä vika Lähetetty: 31.10.2014 08:11 |
Viestit: 566 Paikkakunta: Viitasaari
|
Itsellä oireili kannentiivistevika vähän tuohon malliin. (vuoto 1-2-pytyn väliltä. Huom sylinterien virallinen järjestys!!)
Kun kierrokset nousi yli 2000, alkoi tehdä painetta jäähdytysjärjestelmään.
|
|
|
|
 |
jaakkovaakko
|
Viestin otsikko: Re: Missä vika Lähetetty: 31.10.2014 08:15 |
Viestit: 691
|
Kiertokangen laakeri 
|
|
|
|
 |
suomse
|
Viestin otsikko: Re: Missä vika Lähetetty: 31.10.2014 10:12 |
Viestit: 44
|
Silloin kun vedot hävisi, niin kone lähti vetämään vasta n 2000 jälkeen. Silloin epäilin kyllä turboa että ei anna oikeita paineita. Nyt taas kone antaa sen verran nakutusta että ei viitsi yli 2000 kierrättää. Kylmänä kone rynkyttää ja suorastaan sammuu tyhjäkäynnillä. Lämpimänä se pyörii melko tasaisesti. Tuon huohotuksen huomasin eilen aamulla, kun konetta pyöriteltiin ja otin suojat edestä. Työntää höyryä siitä edestä olevan putken liitoksesta ja jos korkin aukaisee niin niin melko voimakasta se on siinäkin. Kietokangan laakeri taasen aikoinaan kun meni, niin silloin se vika tuli nopeasti päälle, paheni heti niin ettei pystynyt ollenkaan ajamaan. Jopa tyhjäkäynnillä kolisi sen verran että voinut pyörittää. Nykyinen ääni on kyllä kierroksilla samantapaista kuin silloin laakerin hajotessa. Tämä vain ei ole vielä lisääntynyt. Ilmeisesti ei auta muu kuin lauantaina lähteä rauhallisesti ajelemaan kotia kohden ja toivoa että kestää sinne saakka. Siellä sitten aukaistaan vähän ja katsotaan ennen moottorin poisottoa josko sen voisi siinä paikoillaan kunnostaa.
|
|
|
|
 |
sitikan vanki
|
Viestin otsikko: Re: Missä vika Lähetetty: 31.10.2014 21:13 |
Viestit: 352
|
Totaal remont
Kone käynyt matalilla öljynpaineilla ja leikannut kiinni. Ootko ajanu vähillä öljyillä?? Joku sylintereistä käynyt väljäksi, mäntä kolisee putkessa.
" Pessimisti on vain huonosti informoitu optimisti"
|
|
|
|
 |
suomse
|
Viestin otsikko: Re: Missä vika Lähetetty: 01.11.2014 01:52 |
Viestit: 44
|
Onhan se aina välillä vähillä öljyillä ollut, mutta yleensä olen aina lisännyt sitä sitten kun se öljymäärän mittari ilmoittaa että alarajassa. Joskus on ehtinyt alemmaksikin... Merkkivalo ei kuitenkaan ole ehtinyt ikinä reagoimaan että paineet olisi hävinneet. Nyt tänään huomasin että kylmänä lähtee hyvin käyntiin, vaikkakin pyörii ns kolmella. Lämpimänä saa hetken sahata ennenkin lähtee pyörimään. Olisko että joku suutin vuotaa ja railin paineet ei meinaa nousta tarpeeksi. Ainakin tyhjäkäynnillä näkyi takaa mustaa nokisavua jonkin verran työntävän... Kunhan pääsen pajalle, niin otetaan suuttimet irti ja laitetaan paineilmaa pyttyihin jotta tietäisi onko väljyyttä sylintereissä. Todennäköisesti laitan huomenna Lexian kiinni jotta näen nuo railin paineet ja mahdolliset muut vikakoodit. Viikonlopun jälkeen ollaan viisaampia. Miten moottorin vaihto on helpoin tehdä?
|
|
|
|
 |
catmatti
|
Viestin otsikko: Re: Missä vika Lähetetty: 01.11.2014 09:04 |
Viestit: 718 Paikkakunta: Naantalista kotoisin
|
VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
|
|
|
|
 |
suomse
|
Viestin otsikko: Re: Missä vika Lähetetty: 01.11.2014 23:04 |
Viestit: 44
|
Kiva että jollain riittää energiaa ja aikaa kommentoida noin aikuismaisesti. Toivottavasti ei sattunut pahasti kun äly lähti. 
|
|
|
|
 |
suomse
|
Viestin otsikko: Re: Missä vika Lähetetty: 01.11.2014 23:04 |
Viestit: 44
|
Kiva että jollain riittää energiaa ja aikaa kommentoida noin aikuismaisesti. Toivottavasti ei sattunut pahasti kun äly lähti. 
|
|
|
|
 |
sitikan vanki
|
Viestin otsikko: Re: Missä vika Lähetetty: 01.11.2014 23:22 |
Viestit: 352
|
En oo Xsaraan vaihtanu konetta. Joku varmaan tietää saako moottorin pihalle ilman vaihteistoa. Kunnon työkalut ja moottorinosturi talliin. Viikon illat kun varaa hommaan, niin luulis onnistuvan. Tarttuu vaan toimeen ja alkaa tekemään. Polttoainelinjojen kanssa pitää olla äärimmäisen hygieeninen. Työn määrä yllättää aina, sitä on ainakin tuplasti enempi, kuin luulee. Ei mikään herkkuhomma, mutta miehen täytyy tehä mitä miehen täytyy tehä.
" Pessimisti on vain huonosti informoitu optimisti"
|
|
|
|
 |
citax
|
Viestin otsikko: Re: Missä vika Lähetetty: 02.11.2014 07:53 |
Viestit: 624
|
Kyllä yleensä pääsee helpommalla kun irrottaa moottorin vaihteiston kanssa, vaihteiston siirto toiseen moottoriin käy tällöin helposti. Jos uudempi moottori on ollut käyttämättä pidemmän aikaan on hyvä irrottaa kytkinlevy kun on taipumusta jämähtää kiinni kun ei käytetä. Moottorin nosto yläkautta tai alakautta ei ole mikään kummempi juttu.
|
|
|
|
 |
Ralle
|
Viestin otsikko: Re: Missä vika Lähetetty: 02.11.2014 11:03 |
Viestit: 2821
|
Bensa Xsaroihin tehty vaihtoja, mutta sen kertomiseen ei kyllä riitä inspiraatio. Lyhyesti. Vetarit pois, laatikon otin irti ( ota ensin se nopeusmittarin mötikkä irti lootasta ), kaikki mitä koneessa kiinni irti ( sähköt, pakoputki, jne...), kone yläkautta pois moottorinosturilla ja uusi paikoilleen käänteisessä järjestyksessä. Tarkemmat ohjeet löytyy sitten Heinäsen manuskasta jne.... 
|
|
|
|
 |
jptcool
|
Viestin otsikko: Re: Missä vika Lähetetty: 02.11.2014 13:01 |
Viestit: 1723 Paikkakunta: Parainen
|
Nettiautosta katselin kyseisen laitteen hintoja, alle tonnin saa 100tkm vähemmän ajettuja yksilöitä. Hieman kyseenalaista, kannattaako nähdä enää koneenvaihdon vaivaa moiseen. Tietty, jos on kone valmiina tallissa ja tykkää kauheesti rassata.
Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
|
|
|
|
 |
|
|