|
Kirjoittaja |
Viesti |
jjsalo
|
Viestin otsikko: Longlife öljy Lähetetty: 07.02.2009 18:53 |
Viestit: 96 Paikkakunta: Savonlinna/Heinola
|
Tarjoustalossa myivät kenraali moottorin 5-30 W longlife öljyä hintaan 25 e / 5 litraa ja minä sitä ostin uteliaisuuttani XM dieseliin. Varmasti se toimii minun käytössäni pitkän matkan ajossa ihan hyvin, eikä tuo moottori ole perso millekkään öljylle, mutta mikä lienee tuon pitkäikäisen öljyn ero muihin verrattuna.
Öljynvaihtovälit ovat kasvaneet huimasti viimeisen kymmenen vuoden aikana vaikka käyttöön ovat tulleet turbot, joiden laakerit kai ovat kranttuja voiteluaineen laadulle ja nyt ihmettelen että mikä näistä uusista öjlyistä tekeen niin erinomaisia.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Longlife öljy Lähetetty: 07.02.2009 19:16 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Kallista oli...  Dieseliin tarkoitettu Delvac maksaa noin 46-48 euroa 20 litran plänikkä. On halapaa ja käy kaikkeen mikä käy ja kukkuu. Mm moottoripyörään tuli vaihteistokin takas kun aloin uittaa sitä Delvacissa. No joo, öljyistä syntyy aina kauhea jarnaaminen.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Longlife öljy Lähetetty: 07.02.2009 19:23 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"ja nyt ihmettelen että mikä näistä uusista öjlyistä tekeen niin erinomaisia."
Öljyt ovat alkaneet kestää paremmin kuumaa, se on asia joka on muuttunut viimeisessä 15 vuodessa. Mulla on siitä käytännön kokemustakin. Pahin asia moottorin kulumiseen on öljyn koksiintuminen. Pienet hiiltyneet murut syö ja kuluttaa joka paikan ja lisäks muodostaa savea pitkin moottoria. Mm tämän takia moni moottorin valmsitaja on palannut takas nappisäätöisiin venttiileihin koska hydraulinostimiem pienet tiehyet tukkeentuu ennen pitkää hiilikörnästä.
Muistan kun 80-luvulla GS:n venakoppa oli aina palaneessa öljyssä mutta 90-luvun lopussa samat moniasteöljyt jos kesti venakopassa eikä palaneet kiinni.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
jjsalo
|
Viestin otsikko: Re: Longlife öljy Lähetetty: 07.02.2009 22:13 |
Viestit: 96 Paikkakunta: Savonlinna/Heinola
|
Niinhän ne pittää nämä vanhan patongin jankutukset käydä läpi uudessakin väistämättä. Mutta oikeasti, täytyy näissä 30 tuhannen vaihtovälisissä olla jokin uusi ominaisuus. Jos se on erityinen kuumankestävyys, pitänee varsinkin mopokäytössä siirtyä niihin. Käytetyn öljyn hajusta huomaa, että kun litrateho on puolentoistasataa ja on tullut sitä hyödynnettyä niin jotain muutoksia voiteluaineessa tapahtuu. Tosin kytkintä en ole saanut luistamaan edes synteettisillä.
Tietysti takana on laiskuus ja itaruus. Jos voisi vaihtovälin tuplata niin ei tarvitsisi niin usein auton alla könytä ja rahaakin säästyisi.
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Longlife öljy Lähetetty: 07.02.2009 22:19 |
Viestit: 2699
|
jjsalo kirjoitti: Jos voisi vaihtovälin tuplata niin ei tarvitsisi niin usein auton alla könytä ja rahaakin säästyisi. Kuitenkin halvinta ja helpoiten tehtävää moottoriremonttia on öljynvaihdot. Mieluummin hieman "liian" usein kuin liian harvoin.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Longlife öljy Lähetetty: 08.02.2009 16:15 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"Kuitenkin halvinta ja helpoiten tehtävää moottoriremonttia on öljynvaihdot. Mieluummin hieman "liian" usein kuin liian harvoin."
Just, ite pidän max 7000 km väliä ihan sopivana. Pysyy pannu pienellä vaivalla kunnossa.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Longlife öljy Lähetetty: 08.02.2009 18:51 |
Viestit: 1589 Paikkakunta: Lappeenranta
|
En nyt voi olla yhdistämättä tätä 30000 km:n öljynvaihtoväliä erään VW-konsernin tuotteisiin... Helppohan niihin on antaa tuollainen vaihtoväli, kun öljyt ehtivät mennä 2-3 kertaa koneen läpi, ennen kuin tuo 30000 km tulee täyteen.  Käsittääkseni niille kapineille ei ole mitenkään harvinaista 0,5 l / 1000 km -taso.
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Longlife öljy Lähetetty: 08.02.2009 20:07 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Kulutus tosian vastaa kovasti siitä että öljyjä voi vaihtaa harvemmin. Turbiinimoottori on siitä hyvä esimerkki että siihen ei vaihdeta öljyjä koskaan, ikinä, juurikin kulutuksen takia. Jatkuvasti kun lisätään ööliä niin siellä on jatkuvasti tarpeeksi pitkäketjuista molekyyliä tarjolla.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Longlife öljy Lähetetty: 08.02.2009 20:41 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Ja sitten, kun huomaa moottorin käyntiäänestä öljyn väsymisen, niin on tullut vaihtohetki. Sen jälkeen taas huomaa, kuinka nätisti taas käy uusilla öljyillä. Sellainen hetki BX:n kanssa tuli joskus Mobilín öljyllä, n. 7tkm:n paikkeilla. Nesteen öljyillä vaihtoväli 10tkm tyylikkäästi.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Longlife öljy Lähetetty: 08.02.2009 21:44 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Huomaapa muuten paineistakin. Kun on hyvä ja tarkka mittari niin öljyn paine putoaa noin 0.5 bar kun se on vanhaa ja liruuntunutta.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Longlife öljy Lähetetty: 08.02.2009 22:31 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
jjsalo kirjoitti: ihmettelen että mikä näistä uusista öjlyistä tekeen niin erinomaisia. Tuon jo mainitun kuumankeston lisäksi en malta olla korostamatta polttoaineen annostelussa tapahtunutta edistystä. Bensaa ei enää hölvätä koneeseen "niin että ainakin käynnistyy" ja auton vieressä ei kirvele bensankäry silmiä. Ei tartte bensaa moottoriöljyn sekaan paljoa lisätä niin se ei tunnu enää sormien välissä läheskään niin liukkaalta kuin ennen. Dieseli nyt ei niin paljoa moottoriöljyn seassa haittaakaan mutta sielläkin jotain pientä muutosta on tapahtunut.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
irak58
|
Viestin otsikko: Re: Longlife öljy Lähetetty: 10.02.2009 18:35 |
Viestit: 53 Paikkakunta: Vehmaa
|
Öljyn toiminta perustuu myös siihen, että termostaatti pitää olla ehdottomasi kunnossa kun öljy pesee konetta koko ajan ellei näin ole alkaa ongelmat koneen kanssa myös polttoaineen kulutus kasvaa se täytyy myöntää minunkin että termostaatit ovat nykyään laadukkaita 
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Longlife öljy Lähetetty: 10.02.2009 20:06 |
Viestit: 4679 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
 ja täytyy valita semmonen termari joka osaa lukea purkin kyljestä oikeat tekstit. joopa joo. nyky öljyt ovat niin laadukkaita ,että on ihan saman tekevää valkkaako ns:pitkäikäiset vai ihan hyvän öljyn kunhan lukee TAAS kerran sen ACEA:n ja API:n merkinnät. muut voi jättää omaan arvoonsa. kuten ,että sitikkaan ei voi laittaa ESSON öljyä kun se on varattu pösölle ja ELF:iä taas ei voi laittaa kumpaankaan pösöön eikä sitikkaan kun se taas on varattu Rellulle. jote sitikkaa kaäy VAIN TOTAL joka ei taas käy kummallekkaan . ei pösölle eikä rellulle. tsaijai tsaijjai ja pöh
|
|
|
|
 |
Jouko
|
Viestin otsikko: Re: Longlife öljy Lähetetty: 10.02.2009 20:30 |
|
Ei ole Xantia sylkenyt öljyjä ulos vaikka on ollut Mobilia jo monta vuotta ja Totalista ei ole nähnyt kuin unta. 
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Longlife öljy Lähetetty: 10.02.2009 20:43 |
Viestit: 4679 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
juu ja mulla on 2.0 hdi:ssä pysyny tb:n 5-40 synteettiset sisällä eikä ole mitään valittamista. ( ps. ostettu Tarjoustalon öljy hyllystä ) 
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Longlife öljy Lähetetty: 11.02.2009 08:28 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Termari jos ei toimi kunnolla tai on liian kylmä termari niin öölin lämmöt ei koskaan nouse tarpeeksi ja edelleen öljyyn kertyy vettä koko ajan lisää eikä se pääse haihtumaan pois. Vettähän tulee kokoajan bensan palamisesta mutta myös ulkoisista, valtavista lämmönvaihteluista.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
kales
|
Viestin otsikko: Re: Longlife öljy Lähetetty: 11.02.2009 09:08 |
Viestit: 9 Paikkakunta: Tampere
|
No eipä ole näkyny vettä vaikka ei se motori aina oo ehtiny lämmitä kunnolla ei se ny niin h......tin tarkkaa oovai onko teillä?????? 
Aha vai niin
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Longlife öljy Lähetetty: 11.02.2009 17:35 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Kales ei ole ajanut GS:llä. Tosin eipä siinä ole termariakaan.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
jjsalo
|
Viestin otsikko: Re: Longlife öljy Lähetetty: 12.02.2009 18:50 |
Viestit: 96 Paikkakunta: Savonlinna/Heinola
|
Taitaapa tämä öljykysymys olla tosiaan aika akateeminen ja riippua itse kunkin ajomääristä ja -olosuhteista. Olisiko tuo longlife vain markkinointia varten keksitty ominaisuus.
|
|
|
|
 |
Cituning
|
Viestin otsikko: Re: Longlife öljy Lähetetty: 12.02.2009 19:51 |
Viestit: 699 Paikkakunta: Keuruu
|
Ja tokihan kaikki on hoksinut että ei sillä longlife öljyllä muuteta "normiauton" 10-20tkm öljynvaihtoväliä 30-60tkm:ksi. Ajattelin vain huomauttaa ettei kukaan luule toisin...
C5 Aircross Hybrid, C6 3.0 Exclusive, Jumper 1.9TD, BX 16 Soupapes, B11 Normale
|
|
|
|
 |
jd69dj
|
Viestin otsikko: Re: Longlife öljy Lähetetty: 13.02.2009 11:53 |
Viestit: 56 Paikkakunta: Vantaa
|
Suomen keleillähän ei ole vaikutusta moottorinvoiteluun... Noita kilometrejä ei ihan 30000 vuodessa tule, mutta kyllä ne voiteluaineet kerran vuoteen minusta kannattaa vaihtaa ja luulempa että sen noin 10000 km kestää mikä tahansa synteettinenvoiteluaine olipa se sitten liitelin, tarjoustalo... korjaan tokmannin hyllystä vai merkkihuollosta.
Kuvan Santtu kierrossa, nykyisin Relluillen. Sydänvertaitkien joudun nyt jo Ooppeloimaan.
|
|
|
|
 |
jjsalo
|
Viestin otsikko: Re: Longlife öljy Lähetetty: 14.02.2009 11:42 |
Viestit: 96 Paikkakunta: Savonlinna/Heinola
|
Mietinpä vaan tämän Longlifen kanssa, että kun nämä minun ajamisenikin ovat kai ihanteellisia moottorille, että josko uskaltaisi 20 tuhatta ajella samoilla öljyillä. Vuodessa kun tulee ainakin 40 tuhatta ja melkein aina vähintään 150 km kerralla, moottori- tai valtatietä, kierroskuku 2000 ja 3000 välillä, niin luulisi öljyn kestävä tuon 20 tuhatta kerrallaan.
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Longlife öljy Lähetetty: 14.02.2009 23:28 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
jjsalo kirjoitti: Mietinpä vaan tämän Longlifen kanssa, että kun nämä minun ajamisenikin ovat kai ihanteellisia moottorille, että josko uskaltaisi 20 tuhatta ajella samoilla öljyillä. En kyllä dieselissä noin suurta vaihtovälin muutosta, eli välin kaksinkertaistamista, edes harkitsisi. Kuitenkaan kovin olennaista muutosta ei XUD moottorissa ole tapahtunut BX -> XM siirtymässä jossa kuitenkin öljynvaihtoväli on kasvanut 7500 -> 10000. Toki nykyisen (lähes) rikittömän dieselin kanssa ei tarvita enää välttämättä dieseliin tarkoitettuja paljon happoa sitovia lisäaineita kun ei sitä rikkihappoa koneeseen enää muodostu mutta kyllä sitä nokea sinne öljyn sekaan kertyy ja juuri ne pienet, suodattimen nätisti läpäisevät hippuset ovat niitä jotka hienosti kaiken hiovat. Joku markkinoi joskus Suomessakin sellaista sivuvirtaukseen kytkettävää keskipakosuodatinta jolla näitä pieniäkin epäpuhtauksia saatiin talteen. Ei se öljynvaihto nyt niiiin suuritöistä ole että kannattaa moottoria sen takia uhrata. Toisaalta, kulutuskin saattaa käytetyllä öljyllä ajettaessa nousta niin paljon että se 40 euron pikaöljynvaihto tulee jo halvemmaksi kuin ajaa toinen 10000 samalla öljyllä. Helppohan se on nyt euron litrahinnalla laskeakin: 10000 km on 100 kpl 100 km etappeja ja jos keskikulutus tuolle "ylimääräiselle välille" nousee 0,4 l/100 km niin kustannus on sama.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Longlife öljy Lähetetty: 15.02.2009 09:04 |
Viestit: 1146
|
Riippuu varmaan moottorista myös. En lähtisi vanhemman auton öljynvaihtovälejä muuttaamaan.
Nämä nykydieselit (PSA) kestävät varmaan hyvillä öljyillä loistavasti 20 tuhannen vaihtoväleillä. Ainakin omassani menee kohta 400 tuhatta puhki, eikä kuluta lainkaan öljyä 20 tuhannen välillä.
Toisaalta 2CV:ssä vaihdan öljyt hieman useammin. 2 tuhatta on suositus, mutta kyllä mun ajomäärällä jää alle 1 tuhannen vaihtoväleihin aina.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Longlife öljy Lähetetty: 15.02.2009 09:34 |
Viestit: 2699
|
Aakku kirjoitti: Nämä nykydieselit (PSA) kestävät varmaan hyvillä öljyillä loistavasti 20 tuhannen vaihtoväleillä. Ainakin omassani menee kohta 400 tuhatta puhki, eikä kuluta lainkaan öljyä 20 tuhannen välillä. Ohhoh?
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
|
|