Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BX 1,6 -93 savuttaa tyhjäkäynnillä
ViestiLähetetty: 23.11.2014 14:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Avataanpa tälle oma ketju.


Kone siis tuo 1,6 1-piste-ruiskulla, magneti marellin ruisku. Tyyppimerkintä BDZ. Kone käynnistyy ja toimii hyvin, mutta lämmettyään tyhjäkäynnillä puskee runsaasti vaalean siniharmaata savua pakoputkesta. Aavistuksen öljynhajuista, ajaessa ei savutusta edes huomaa, mutta paikallaan tyhjäkäynnillä varmasti huomaa. Vikaehdotuksia? Itse veikkasin venttiiliohjurien kumeja. Itse asiassa en ole ajanut tuolla autolla muuta, kuin kesällä Pieksämäeltä Korialle. Silloin kaikki tuntui toimivan, tuota savutusta lukuunottamatta. Nyt, kun käynnistin, muutaman minuutin lämmitin, ja ajoin talliin, niin katselin normaalit huoltokohteet. Jäähdyttimen korkin kun aukaisi, niin sieltä leijaili savua tai höyryä, ehkä aavistuksen pakokaasun hajuista, jonkin aikaa. Jäähdytinnesteen määrä oli kuitenkin normaali. Samoin öljyt, ei merkkejä vedestä ainakaan mittatikussa.

Voiko ruiskun säädöt aiheuttaa savutuksen, viittaako kannentiivistevikaan, tai halkeamiin kannessa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1,6 -93 savuttaa tyhjäkäynnillä
ViestiLähetetty: 23.11.2014 14:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Joskus tuli vaihdettua DKZ -moottoriin venttiilinvarsien kumit, tuossa moottorityypissä on sama kansi kuin BDZ -moottorissa, 300 kuution iskutilavuusero on noihin tehty iskunpituudella...

-jakohihna pois
-venttiilivälykset mitaten
-nokka-akseli pukkeineen pois
-nostajakupit pois
-kevyt napautus jokaiseen venttiilinjousen ylälautaseen, lukkopalat irtoavat helpommin

Sitten seuraavaksi, näin ei kuulemma kannata tehdä..:

-kampiakselista pyörittäen, työskenneltävän pytyn mäntä yläkuolokohtaan
-sopivalla kangella, painaen reunastaan halkaistua putkea, jolla painetaan venttiilinjousi kasaan
-lukkopalat "kalastellen" magneetilla pois
-venttiilinjouseen liittyvät osat pois
-varrenkumi vaihtaen
-nämä jokaiseen kahdeksaan venttiiliin
-kampiakselia liikuttamatta voi samalla asetuksella tehdä reunimmaiset/keskimmäiset sylinterit, välissä pitää kampiakselia pyöräyttää 180 astetta

Ja sitten kasaus käänteisessä järjestyksessä, säätäen samalla venttiilinvälykset oikeaksi. Uusi remmi on tässä yhteydessä hyvä laittaa, vaikka ei olisi mahdottomia ajettukaan, se kun maksaa varsin vähän. Aikaa meni harrastellessa jokunen tunti, öljynkulutus katosi (ei savuttanut aiemminkaan, kiitos katalysaattorin), enää ei tarvinnut liki litraa tuhannen kilometrin välein lisätä.

Idea tuossa mäntää vasten painamisessa perustuu siihen että venttiilit ovat kohtisuorassa suoraa männänpäätä vasten, eikä jousta painaessa voima välity venttiiliin vaan jouseen. Venttiili ei siis joudu oikeastaan minkäänlaisen voiman kohteeksi, kun vaan muistaa herkistellä lukkopalat ennen irroittelua...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1,6 -93 savuttaa tyhjäkäynnillä
ViestiLähetetty: 23.11.2014 15:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Samalla tavoin olen vaihtanut kumit pariin japsiin. Tein silloin "2-haaraisen L-haarukan", jolla oli helppo painaa jousta lukkopalojen irroitukseen. Ehkä samantyyppisen voisi saada konstruoitua myös BX:n kantta varten. Senhän voi tosiaankin pultata kiinni nokka-akselin laakerikaarien paikalle.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1,6 -93 savuttaa tyhjäkäynnillä
ViestiLähetetty: 23.11.2014 23:06 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
Tulpanreikään adapteri ja paineilmaa sisään tolla konstilla vaihdettu lukuisia varren kummeja datsunit foortit xantiat jne..ite väkästetty painaja venttiililautasille helppoa kun näkkärin syönti.



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1,6 -93 savuttaa tyhjäkäynnillä
ViestiLähetetty: 23.11.2014 23:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Aattelin itse hommata oheisen vehkeen. http://www.motonet.fi/fi/tuote/765203/Venttiilijousityokalu. Se tarvinnee lisäksi tangon jonka saa kiinni venttiilipukkeihin. On mihin työkalun tukee.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1,6 -93 savuttaa tyhjäkäynnillä
ViestiLähetetty: 24.11.2014 11:10 

Viestit: 624
Harmaa savu viittaa aina vesihöyryyn, sinertävä öljynkulutukseen! Ensinmäinen axu jonka ostin tuotti molempia savuja kunnes otin sylinterinkannen pois niin tiivisteestä näki et vesi vuotoa oli ollut 3 ja 4 sylinterin välissä ja tutkiessani kantta löytyi siitä pieni painuma samasta kohtaa. Kansi irtonaisena tuli myös venttiilivarren kumit uusittua. Kaikki savutus loppui kun moottori tuli taasen pöräytettyä käyntiin. Axukaan ei kuluttanut jäähdytysvettä niin et olisi joutunut lisäilemään.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1,6 -93 savuttaa tyhjäkäynnillä
ViestiLähetetty: 27.03.2015 21:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Koneessa on printattu tyyppimerkintälappu, BDZ. Lisäksi on toinen alumiinilappu, johon on meistetty : 1CT3J ja toiselle riville 103086. Onko noissa koodeissa jotain oleellista tietoa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 1,6 -93 savuttaa tyhjäkäynnillä
ViestiLähetetty: 27.03.2015 21:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
ainoa merkittävä tieto on se moottorin tyyppi.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: