Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 4/4 [ 89 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 25.11.2014 09:55 
Käyttäjän avatar

Olen monesti havainnut tojokuskien ajelevan 75km/h 8-kympin alueella, joten oletko tarkastanut mittarivirheesi?

Ja mitä tulee tuohon ohitteluun niin kympin verran kun ajelee överiä (GPS:n mukaan) niin silloin yleensä letka pysyy maantiellä muuttumattomassa marssijärjestyksessä. Tietysti väliin puikkelehtii pari alfa-urosta Audibmwvolvomersu-premiumeillaan, joille mikään överi sinänsä ei riitä, vaan pitää päästä keulille riskejä kaihtamatta. :lol:

Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa

ViestiLähetetty: 25.11.2014 10:32 

Tarkastettu on. Mittarin näyttäessä 88 kmh todellinen nopeus on 80 kmh. Pyrin ajamaan todellista nopeutta, tai vähän päälle mutta en koskaan mittarinopeutta. Mutta keskimäärin rajoitusten mukaisesti.

"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa

ViestiLähetetty: 25.11.2014 17:51 

kipikka kirjoitti:
Olen monestikin yön tunteina tien päällä miettinyt, että onko missään päin maailmaa yöllä suuremmat rajoitukset kuin päivällä. Mielestäni olisi kokeilemisen arvoinen juttu.

Ei tarvitse mennä kuin Viroon niin monesti esim koulujen kohdalla rajoitus on lisäkilvella voimassa työaikana työpäivinä.

Amerikan ihmemaassa, olikohan Montana, rajoitukset tais muuttua siten että kattonopeus oli voimassa vain öisin ja raskaalla kalustolla aina, muuten nopeuden piti olla taajaman ulkopuolella kohtuullinen, lujaa sai ajaa vaaraa aiheuttamatta, kas kummaa, onnettomuudet laski, ja kas kummaa moisesta ei juuri täällä ole uutisoitu, ei vissiin oikein sovi viralliseen totuuteen.

Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa

ViestiLähetetty: 25.11.2014 21:41 

melko kuuliaisesti minäkin rajoituksia noudatan, varsinkin taajamissa. Joskus hullussa nuoruudessa 1980 luvun alkupuoliskolla (siis 1984) päätettiin kavereiden kanssa lauantai iltana seittemänaikaan pystäriltä lähtee Mäkkäriin (mäkki meni kiinni yheksältä). Loppujen lopuksi oltiin n.1h15min jälkeen mäkkärissä.

Sitten tähän päivään; Jokunen viikko sitten motarilla ajelin vas kaistaa n.104-106km/h, kun rampilta tullut auto siirtyi suoraan vas kaistalle ja nopeus oli hänellä n.92km/h. Jouduin siis jarruttamaan, etten olisi törmännyt. Sankaritar (selvisi myöhemmin) jatkoi sitten nopeudella 96km/h matkaansa vas kaistalla vaikka oikeallakin oli tilaa. Väläytin valoja ja hän painoi jarrua. sitten tuli pitempi väli oik. kaistalle ja päätin ohittaa sieltä, sankaritar nosti vauhtia niin etten päässyt ohi. Palasin takaisin hänen taakseen ja taas laski nopeus. Tätä kissa hiiri leikkiä jatkui hetken, kunnes hänen eteen tuli hitaampi ja menin oikealta ohi. meni pari kolme tuntia ja työpuhelimeeni tuli soitto tuntemattomasta numerosta. Puhelu alkoi vanhempikonstaapeli riitta xxxxx poliisista päivää, tapahtuiko työmatkallasi jotain erikoista? Minä kertomaan edellistä johon tämä valtion edustaja, juu se olin minä, mitähän sinulla päässäsi liikkuu, kun tuollatavalla käyttäydyit? Olen nyt koko aamun miettinyt pitäisikö minun tehdä tästä rikosilmoitus? En oikein uskaltanut väittää vastaan, mutta mikäköhän tuo alkutilanne oli??? Duunikaveri olisi ollut valmis tekemään ilmoituksen Espoon poliisille sivullsena tapahtuneesta ja ilmoittaa konstaapelin rekisterinumero, sillä olin ottanut sen ylös tehdäkseni itse ilmoituksen ko kuljettajan käytöksestä.

Sitten vähän tuohon aloitukseen; asuin siis tuolloin Helsingissä ja tuo Mäkki oli Tampereella, eikä ollu motaria kuin kehä III;lle saakka.

Poissa

ViestiLähetetty: 25.11.2014 21:47 
Käyttäjän avatar

citroen for ever kirjoitti:
Väläytin valoja ja hän painoi jarrua. sitten tuli pitempi väli oik. kaistalle ja päätin ohittaa sieltä, sankaritar nosti vauhtia niin etten päässyt ohi.
Tähän sanoisin vaan, että älä milloinkaan provosoidu niin, että lähdet ohittamaan motarilla oikealta ohi.
Se on yllätyksellistä, kiellettyä ja hengenvaarallista. Tämä ohje on tarkoitettu itselleni, mutta saa sitä muutkin käyttää.

Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa

ViestiLähetetty: 25.11.2014 21:59 
Käyttäjän avatar

citroen for ever kirjoitti:
rampilta tullut auto siirtyi suoraan vas kaistalle ja nopeus oli hänellä n.92km/h. Jouduin siis jarruttamaan, etten olisi törmännyt. Sankaritar (selvisi myöhemmin) jatkoi sitten nopeudella 96km/h matkaansa vas kaistalla vaikka oikeallakin oli tilaa. Väläytin valoja ja hän painoi jarrua. sitten tuli pitempi väli oik. kaistalle ja päätin ohittaa sieltä, sankaritar nosti vauhtia niin etten päässyt ohi.

Mikäli näin kävi, niin kyseinen autoilija syyllistyi ainakin kahteen tieliikennelain rikkomukseen (ajo tarpeettomasti moottoritien vasemmalla kaistalla ja vauhdin lisääminen ohitettavana ollessa), voi olla muitakin. Motarilla saa muuten ohittaa oikealtakin ellei ns. pujottele vaan on ajanut samaa kaistaa jo pidemmän matkaa. Tarvettahan tuohon ei olisi jos porukka ajaisi oikein.

Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa

ViestiLähetetty: 25.11.2014 23:08 
Käyttäjän avatar

Hessu kirjoitti:
Mikäli näin kävi, niin kyseinen autoilija syyllistyi ainakin kahteen tieliikennelain rikkomukseen (ajo tarpeettomasti moottoritien vasemmalla kaistalla ja vauhdin lisääminen ohitettavana ollessa), voi olla muitakin. Motarilla saa muuten ohittaa oikealtakin ellei ns. pujottele vaan on ajanut samaa kaistaa jo pidemmän matkaa. Tarvettahan tuohon ei olisi jos porukka ajaisi oikein.

Autoilija teki useita virheitä kyllä, mutta ei pidä silti provosoitua.
Tuo oikealta ohi ajaminen on sallittua ns. ruuhkaliikenteessä, jolloin molemmat kaistat ovat täynnä ja oikeanpuoleinen kaista vetää paremmin. Myös moottoritieltä erkanevalla kaistalla saa ohi ajaa. Ohiajo kaistaa vaihtamatta on hieman eri käsite, kuin ohittaminen koukkaamalla oikealta kaistalta, tai siltä erkanevalta kaistalta.
Näin ainakin minä tulkitsisin noita pykäliä.

Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa

ViestiLähetetty: 26.11.2014 05:21 

Kotikulmilla on paikallistie jolla on 60 km rajoitus. Nyt tuolla pätkällä tehdään kaapelin piilotustöitä ojan puolella. Työstä varoitetaan siirrettävällä tietyökyltillä joka on vain sillä puolella missä kulloinkin töitä tehdään. Kyltissä on 80 km rajoitus vastakkaiseen suuntaan. Eli siis ko. kyltti on ajosuuntaan nähden vasemmalla ja kertoo rajoitukseksi 80. Onko tuo lainvoimainen?

Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa

ViestiLähetetty: 26.11.2014 18:42 

Aakku kirjoitti:
Hessu kirjoitti:

Autoilija teki useita virheitä kyllä, mutta ei pidä silti provosoitua.
Tuo oikealta ohi ajaminen on sallittua ns. ruuhkaliikenteessä, jolloin molemmat kaistat ovat täynnä ja oikeanpuoleinen kaista vetää paremmin. Myös moottoritieltä erkanevalla kaistalla saa ohi ajaa. Ohiajo kaistaa vaihtamatta on hieman eri käsite, kuin ohittaminen koukkaamalla oikealta kaistalta, tai siltä erkanevalta kaistalta.
Näin ainakin minä tulkitsisin noita pykäliä.

Tarkennetaan vielä, ruo soittaja siis oli tuon ko auton kuljettaja. Kunnioitukseni paikallispoliiseja kohtaan on liki nollaa nykyisin. LP:n miehet aikanaan, kun menin motarilla ohi n.103km/h, kun he ajoivat hieman yli yheksääkymppiä hirveä jono perässään näyttivät peukkua.

Poissa

ViestiLähetetty: 27.11.2014 10:03 
Käyttäjän avatar

Eilen töihin ajaessa jätin autoa parkkiin kadun varteen, nop.rajoitus 40 km/h keskustan alueella. Takaa kauempaa tuli 90-luvun lopun Vectra, kiihdytti kovin ja nopeus meikäläisen kohdalla n. 70. Olin just tullut autosta ulos, ja yritin tehdä itsestäni mahdollisimman litteän oman auton ja tän kaaharin väliin. Ihan refleksinä vaan näytin kaverille peukkua että "hieno homma". Kaveri veti liinat kiinni ja kääntyi viereisen talon pihaan. Läksin siinä kävelemään jalkakäytävää pitkin työmaata kohti, kun kaveri (n. 3-kymppinen, pituutta huimat 165) hyppää autosta ulos ja kaivaa takapenkiltä about metrin mittaisen astalon ja alkaa huutelemaan jotain josta en saanu selvää. Yritin aidan takaa kysellä onko sulla jokin puhevika kun en saa selvää (kävellen itse poispäin samalla..), kaveri jäi jotain mouhoamaan. Ei lähteny onneksi perään ja autokin löytyi ihan ehjänä kun töistä läksin.

Mitä tästä opimme? Pidetään ne peukalot nyrkin sisässä vaikka kuinka olisit ollut vaaratilanteessa, muuten alkaa pygmit hyppiä silmille..

C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa

ViestiLähetetty: 27.11.2014 15:22 

Onko taaksepäin ohittaminen kiellettyä?

Poissa

ViestiLähetetty: 27.11.2014 20:49 
Käyttäjän avatar

Janne L kirjoitti:
Asiaa aluksi ymmärtämättä, mutta hetken harkittuani olen melko varma ettei ole, mutta riippuu tietenkin koordinaatistosta ja kohtaamiskulmasta.

Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa

ViestiLähetetty: 02.12.2014 09:54 

Les Excentriques kirjoitti:
Janne L kirjoitti:
Asiaa aluksi ymmärtämättä, mutta hetken harkittuani olen melko varma ettei ole, mutta riippuu tietenkin koordinaatistosta ja kohtaamiskulmasta.

Se vaan olisi mukava antaa tietä sille puskurijampalle joka ei tiedä turvaväleistä. Moro pystyssä vaan jarruttelisi hiillostajan taakse!

Poissa

ViestiLähetetty: 02.12.2014 13:48 

Kun ei vaan keskaria nosta. Siitä tullee äkkiä turpiin. Tai vain liikennekiusantekoa. Syy: Näytön kohteet: Agressiiviset hiillostajat, muut aivokuolleet...

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 4/4 [ 89 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4