Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Normihydeputkien teko itse?
ViestiLähetetty: 11.06.2009 20:11 

Mulla on paha aavistus siitä, että tulen tarvimaan jokusen normaalin (3,5mm?) Sitikan hydrauliikan paineputken lähiaikoina ja sellainenkin aavistus on, että tarvin niitä vielä hyvin pitkään aina silloin tällöin. Lähinnä siis kysymys, että mistä saa työkalun sen tekemiseen? Putkea saa jostain, tiivisteet varmaankin voi tehdä jostain sopivasta öljynkestävästä letkusta ja niitä kierreholkkeja voisi kierrättää, ehkä tehdä normi 8 mm:n pulteista tarkasti poraamalla tai ostaa valmiina.
Kun luulen että se voisi pidemmän päälle tulla halvemmaksi ja niitä voisi myös tehdä kimpassa jollakin porukalla. Toisaalta pitäähän Sitikkatarvikeliikkeidenkin jollain elää joten sen puoleen harrastajaporukalla teko on tietysti vähän arveluttavaa. Mistäs palikoita ja työkalun saisi? Onko kellään kokemuksia?
Ostin pari viikkoa sitten suoran 80 cm:n tiivisteettömän kuparinikkeliputken paikallisesta liikkeestä Xanttuun 8 eurolla, noin vertailun vuoksi. Tiivisteet kuulemma tulevat Vehon kautta ja olisivat maksaneet 2€/kpl.

Poissa

Viestin otsikko: Re: Normihydeputkien teko itse?
ViestiLähetetty: 12.06.2009 17:22 

Sitrosella näkyi 3,5 mm putken metrihinta olevan 4 euroa liittimet päähän värkattynä (+4 € olisikohan aloitusmaksu kaikille putkille) tuohon hintaan vielä lisää tarvittavat liittimet ja tiivisteet niin halpaahan se on.

Saa sieltä työkalunkin 343,50 €, eli parikin :) putkea pitää tehdä että tienaa (Putki noin 2 euroa/m 25 m pätkä. Toki säästää tilaamisen vaivan, mutta kimpassa työkalu on kuitenkin aina väärässä paikkaa)

Säästöön tuolla pääsisi nopeasti vaikka esimerkiksi C5 pitkän hydrauliputken osalta: niitä välillä murtuu ja vaikka putki Veholla on halpa, niin sen vaihto tosiaan ei: täytyy bensatankki irrottaa, eturungon päältä ... yli 7 h => tai korjaus: putki poikki, liittimet, muhvit työkalulla ja jatkopala ja alle tunnin homma.

Poissa

ViestiLähetetty: 12.06.2009 22:20 
Käyttäjän avatar

Joko niinkin uusista autoista kuin C5:s putkia paukkuu?

C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa

ViestiLähetetty: 12.06.2009 23:10 

Paha mennä spekuloimaan paukkuuko Ceefemmoista jo putket; kun itse koitan pysyä noin runsaalla ranskalaisella vikaantuvalla sähkötekniikalla varustetuista kulkimista mahdollisimman pitkään erossa (ja pöh. sähköinen ohjaustehostin, normijarrut ja kolmosversiosta ei edes päällepäin n e ä onko se oikeilla vai metallijousilla; mokoma puoli- tai epäCitikka.). Sitäpaitsi ainakin Xantut, Beksit ja varmaan Xm:tkin on kivempia ajella. Niin ja niissä ei ole sitä alhaisien nopeuksien korotettujen asentojen madallusautomatiikkaa, mikä on Ceefemmassa suoraan sanoen hanurista.

Mutta p#¤%njauhannasta astialle: sellainen kymysys, että millainen on työkalu, millä tehdään hydeputkiin se noin sentin päähän päästä se tiivisteen ja muhvin väliin jäävä kaulus? Se työkalu varmaankaan ei voi olla putken sisäpuolinen pallolaajennin vaan prässi joka ottaa putkesta kiinni ulkopuolelta noin 2,5 cm päässä putken päästä ja toinen osa siitä puristaa putken pään sopivasti pitäen putken linjassaan mutta lähemmäs kiinnipitokohtaa.
Olenko jäljillä?

Poissa

ViestiLähetetty: 13.06.2009 00:03 

Nooh C5 on jo 8 v., Xantiassa minulla ruostui oikea etuhydrauliputki 6 vuoden iässä, eli onhan tämä jo parannusta :) Ajattelin että C5:ssa olisi samoin ruostunut tai hinkkautunut jostain kiinnikkeen kohtaa, mutta olikin loivassa mutkassa poikittaishalkeama, täysin siisti, puhdas ja ruosteeton kohta. Väsymysmurtuma tai jotain? Aika ohuen oloista putkea tuntuu olevan, mutta kaipa tuokin jotenkin prässäämällä toimii.
Kuten tuolla? (aika alhaalla sivulla):
http://www.citroen-restoration.co.uk/ds ... category=5

(Mutta kyllä C5:ssa tuota pitkää 4,5 m putkea on kuulemma jokunen mennyt)

Juu ja sähkölaitteissa voi aina lohduttautua, jos joku rikkuu, niin on niitä vielä paljon jäljelläkin :ugeek: Tässä ei taida muita olla rikki (vielä), kuin sama joka ärsytti Xantiassakin, oikean peilin lämmitys. Ei muuten, mutta täytyy autohallissa peruuttaa betonitolpan viereen ja harmaa betonitolppa naamioituu muutenkin hyvin harmaaseen betoniseinään, saati sitten kun pakkasesta sisään kosteaan halliin tullessa kaikki pinnat vetää huurteeseen, mukaan luettuna oikea peili. Istuinlämmittimetkin vielä toimii :)

Jarruissa minäkin pidän enemmän esimerkiksi Xantian polkimen tunnusta (venttiilistä) kuin C5 pitkäliikkeisestä. (Siis hyvin toimiessaan, jarrut heräsivät loppuvaiheessa normaalitoimintaan vasta noin puolenminuutin päästä, sitä ennen ns. hätäjarrumoodissa: ensin ei mitään, sitten nenä kiinni tuulilasiin)
Mutta kyllä minusta vanha C5, V6, automaatti, H3+, exclusive antaa joillakin teillä ihan kivaa kyytiä, tosin hieman pintakova tuolla vakiorengastuksella ainakin.

Poissa

ViestiLähetetty: 12.08.2009 16:20 

Nonnih, kävin just Etrassa ostamassa muutakin, niin ostin kokeeksi mukaan hydeputken tiivisteen kokoista nitriittiletkua. Se vaan on jonkin verran kovempaa kuin orggistiivisteet, joten mitä luulette, voiko siitä tehdä pitäviä tiivisteitä?

Poissa

ViestiLähetetty: 12.08.2009 16:46 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Pariin C5:een on pitänyt vaihtaa hydeputkia, todella harvinaista.

Poissa

ViestiLähetetty: 12.08.2009 16:51 
Käyttäjän avatar

mheinowl kirjoitti:
Nonnih, kävin just Etrassa ostamassa muutakin, niin ostin kokeeksi mukaan hydeputken tiivisteen kokoista nitriittiletkua. Se vaan on jonkin verran kovempaa kuin orggistiivisteet, joten mitä luulette, voiko siitä tehdä pitäviä tiivisteitä?

Mikäjottei, kokeilemallahan tuo ainakin selviää. Tuleehan noita jo käytössäkin olleita tiivisteitä aina joskus käytettyä ja ovat pitäneet vaikka ovat välillä melko persoonallisen näköisiä.

Arkikäytössä:
XM V6 A Pallas Berline -91
XM TurboD12 A Break -98
Xantia 2.0i aut Break -98
Poissa

ViestiLähetetty: 12.08.2009 17:13 

Kyl niitä putkia alkaa C-viitoseen mennä. Pitkä takapään jousiputki joko hankaantuu kiinnikkeisiin tai ruostuu kiinnikkeiden kohdalta puhki. Neljä autoa on korjattu ja kilometrejä N200 tuhatta tai yli. Ei siihen 7 tuntia mene mutta voi tunti tai pari, kun joutuu alustan pahvit ja polttoaine tankin irroittamaan. Juuri kävi huollossa auto ajettu 220tkm, jolle piti antaa putkenkorjauskehoitus syksyn aikana. Paikkakin on näkyvillä, oikean takatukivarren kiinnityspisteen vieressä. Ruostesuojaaminen kannattaisi! Veikkaan että ensi vuonna vaihdan n 12 auton putket tällä vauhdilla. Senverran kuppaa näyttää olevan ja aika monessa autossa. Halvin tapa on ostaa alkuperäinen putki ja käyttää siitä tarvittava pätkä. Olen tehnyt jatkoliitoksen auton alla, kun sitä ei Örkkikään vaihda koko putkea eteen asti, siedettävällä hinnalla!

Poissa

ViestiLähetetty: 12.08.2009 17:24 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
huoltomies kirjoitti:
Olen tehnyt jatkoliitoksen auton alla, kun sitä ei Örkkikään vaihda koko putkea eteen asti, siedettävällä hinnalla!

Me vaihdettiin ihan koko putki..

Poissa

ViestiLähetetty: 13.08.2009 01:28 
Käyttäjän avatar

Jatkoliitoksia on myös tullut tehtyä 3-4 kpl ja pirun hyvin toimivat, yksikään ei ole pettänyt. Jatkot ovat helmellä varustettuja messinkiliitoksia.

http://i638.photobucket.com/albums/uu10 ... /jatke.jpg

Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa

ViestiLähetetty: 14.08.2009 20:07 

Cikatti, mistäs noita helmiliitospalikoita saa ja mitä ne kustantaa?

Ja Xantun alla mulla on jännä jatkos, en tiedä mitä sisältää. Päällimmäisinä siinä on muistaakseni normaalin näköiset juntturit (vai mitä ne nyt on) ja normi- 8millin pitkä (eli jatko- eli muhvi-) mutteri.

Ja vielä jatkoksi, että tolla mun Etolaletkulla joka maksoi 1,5e yritysrahaa/ 50 kpl pätkä, säästää putkiostoksissa 4e per putki. Ex- beksin merkkihuoltoliike Auto-Pro Kuusaalla kun tekee kuparinikkeliputkia metritavarasta.

Poissa

ViestiLähetetty: 14.08.2009 22:11 
Käyttäjän avatar

ne on vissiin näitä 1/8 tuuman helmiliitoksella.
http://www.nippelit.org/view_product.php?product=150/31

Citroen C5 2,0 2007
Xantia 2,0 16v exclusive berline
Poissa

ViestiLähetetty: 17.08.2009 14:10 

mheinowl kirjoitti:
Niin ja niissä ei ole sitä alhaisien nopeuksien korotettujen asentojen madallusautomatiikkaa, mikä on Ceefemmassa suoraan sanoen hanurista.

Siis mitä tämä tarkoittaa?

Skoda Superb combi 1.5 TSI DSG

"Sitikat on ihan yhtä hyviä, kuin muutkin huonot merkit"
Citikka Maken asentaja
Poissa

ViestiLähetetty: 17.08.2009 15:23 
Käyttäjän avatar

Jari79 kirjoitti:

Varmaankin jotain samanlaista kun vartijakaverini 14-tuntisen yövuoron jälkeen kirjoitti tapahtumaraporttiin: "Lukittu sisäpihan puolelta oikealla puolella oleva vasemmanpuoleinen ovi" :)

-07 C4 Picasso
-04 Xsara Picasso "Moottorimuna"
Ex:
-02 C5 Break 2.0
-02 Xsara Picasso 2.0 HDI
-92 XM V6 Break
-96 XM 2,5 td Break
-89 XM 2.0i Berline
-00 Xantia Break Exclusive
-98 Xantia Break Business
Poissa

ViestiLähetetty: 17.08.2009 16:14 
Käyttäjän avatar

Jari79 kirjoitti:
mheinowl kirjoitti:
Niin ja niissä ei ole sitä alhaisien nopeuksien korotettujen asentojen madallusautomatiikkaa, mikä on Ceefemmassa suoraan sanoen hanurista.

Ilmeisesti sitä, että kirjoittaja ei tykkää siitä, että C5 madaltaa auton normaaliin ajoasentoon, jos korotetuille ajoasennoille sallitut maksiminopeudet 10km/h ja 40km/h ylitetään.

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ]