Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 20 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Pallosalama akkulaturi
ViestiLähetetty: 18.12.2014 22:49 

Viestit: 2
On tarvetta saada pallosalama akkulaturin kytkentäkaava, se kärähti niin, ettei kytennöistä ja osista saa mitenkään selvää. Yleinen haku ei anna tulosta, järjestelmä ei tunne kyseistä laitetta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallosalama akkulaturi
ViestiLähetetty: 19.12.2014 00:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1687
Paikkakunta: Helsinki
vaeltaja kirjoitti:
On tarvetta saada pallosalama akkulaturin kytkentäkaava, se kärähti niin, ettei kytennöistä ja osista saa mitenkään selvää. Yleinen haku ei anna tulosta, järjestelmä ei tunne kyseistä laitetta.

Onko se jotenkin erikoinen, kun kannattaa ohjeita etsiä?
Uusia saa kuitenkin parilla kympillä. ;)



-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut
-89 C25 Matkailuvehje
-82 MB 500SEC
-92 MB SL500
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 Magna

Entiset
-98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut
-93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallosalama akkulaturi
ViestiLähetetty: 19.12.2014 13:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
vaeltaja kirjoitti:
On tarvetta saada pallosalama akkulaturin kytkentäkaava, se kärähti niin, ettei kytennöistä ja osista saa mitenkään selvää. Yleinen haku ei anna tulosta, järjestelmä ei tunne kyseistä laitetta.
Onko kenties sellainen pyöreä keltainen tai punainen 70-luvun laite?
Isällä tuollainen oli aikanaan ja siinä ei tainnut olla muuta, kuin neljästä diodista tehty kokoaaltotasasuuntaaja suoraan muuntajan toisiopiirissä.

EDIT: Siis tälläinen? http://korjaus.blogspot.fi/2012/06/pallo-salama.html



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallosalama akkulaturi
ViestiLähetetty: 19.12.2014 13:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
Harri126 kirjoitti:
Onko se jotenkin erikoinen, kun kannattaa ohjeita etsiä?
Uusia saa kuitenkin parilla kympillä. ;)
Vanhassa saattaa olla käyttöikää jäljellä enemmän kuin uudessa. Erehdyin itse ostamaan uuden halvan peruslaturin, joka yön yli akkua ladattuaan oli lämmennyt niin, että tarrat irtosivat muovikuorista.



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallosalama akkulaturi
ViestiLähetetty: 19.12.2014 15:54 

Viestit: 5124
svc kirjoitti:
vaeltaja kirjoitti:
On tarvetta saada pallosalama akkulaturin kytkentäkaava, se kärähti niin, ettei kytennöistä ja osista saa mitenkään selvää. Yleinen haku ei anna tulosta, järjestelmä ei tunne kyseistä laitetta.
Onko kenties sellainen pyöreä keltainen tai punainen 70-luvun laite?
Isällä tuollainen oli aikanaan ja siinä ei tainnut olla muuta, kuin neljästä diodista tehty kokoaaltotasasuuntaaja suoraan muuntajan toisiopiirissä.

EDIT: Siis tälläinen? http://korjaus.blogspot.fi/2012/06/pallo-salama.html


Tuossa svc:n kuvassa näkyisi kytkentää ja näyttää olevan pohjassa pari kytkintäkin (ehkä valinta 6/12V ja pikalataus suuremmalla jännitteellä tai sitten lämpösuojakytkin?) diodisillassa näyttäisi olevan kanssa jotain suojausta? (olisiko konkkia tai varistoreja tai molempia)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallosalama akkulaturi
ViestiLähetetty: 19.12.2014 17:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Kytkimet ovat On/Off ja 6/12V. Lisäksi automaattisulake ja ampeerimittari.
En ole mikään sähköasentaja tai edes sen alan insinööri, mutta muistelen, että kytkentä saattaisi ehkä mahdollisesti olla jotain tämäntapaista.
Sulakkeen paikka voi olla toinenkin ja se palikka siinä diodisillassa voi olla jokin muukin, kuin suodatuskonkka mutta wanhan ajan akkulaturit eivät juuri tämän kummempia ole. Halvimmissa ei ollut kuin yksi diodi.

Jos et ihan varmasti tiedä, mitä olet tekemässä, niin kannattaa näyttää laitetta ammattilaiselle ennen kuin teet mitään virityksiä.


Liitteet:
Laturi.pdf [10.49 KiB]
492 kertaa

"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallosalama akkulaturi
ViestiLähetetty: 19.12.2014 22:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
Muistelen 40 v:n takaisena kokemuksena Pallosalamasta; oliko siinä jokin juttu joka esti sen laamista tyhjään akkuun...? Eli tunnistiko se että käpälät on kiinni virtalähteessä? Jokin ero siinä oli yksinkertaisempaan Akku-Mattiin, joka kyllä antoi virtaa kun töpselin seinään laittoi.
Vai mikä se ero oli... kumma kun ei muista noin tuoreita asioita :lol:



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallosalama akkulaturi
ViestiLähetetty: 19.12.2014 22:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1687
Paikkakunta: Helsinki
Les Excentriques kirjoitti:
Harri126 kirjoitti:
Onko se jotenkin erikoinen, kun kannattaa ohjeita etsiä?
Uusia saa kuitenkin parilla kympillä. ;)
Vanhassa saattaa olla käyttöikää jäljellä enemmän kuin uudessa.

Usein totta. :)



-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut
-89 C25 Matkailuvehje
-82 MB 500SEC
-92 MB SL500
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 Magna

Entiset
-98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut
-93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallosalama akkulaturi
ViestiLähetetty: 19.12.2014 23:01 

Viestit: 2699
eskere kirjoitti:
...Akku-Mattiin...

Kuva

Tuollaistako tarkoitat?



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallosalama akkulaturi
ViestiLähetetty: 20.12.2014 10:47 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Pallosalamassa näkyy olevan ns. autodiodit tasasuuntaajana. Ne eivät tuhoudu näillä virroilla, mutta vähän isommista jännitteistä eivät tykkää. Jos nämä rikki, niin voi vaihtaa lyömällä risa ulos ja uusi sisään suoraan painaen. Tai vaihtoehtoisesti laittaa koko läjän tilalle 35A:n tasasuuntaussillasillan, joista löytyy jännitekestoisuuttakin yli oman tarpeen. Jotain jäähdytyslevyn tapaista olisi hyvä laittaa. Johdinliitokset näihin latta-abikoilla, tai juottaen. Eikä maksa paljon. Tarkistaa myös muut heebelit: lähteekö muuntajalta sähköä, toimiiko ylivirta/lämpösuojat, johdinliitokset, jne


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallosalama akkulaturi
ViestiLähetetty: 20.12.2014 11:03 

Viestit: 265
Paikkakunta: Lapinlahti
Juuri pari viikkoa sitten särkyi 80-luvun alussa ostamani Matti-akkulaturi. Jokin komponentti kuumeni ja poltti sulakkeen. Ihan asiallinen käyttöikä kertyi.



Ami 6 1962 * 2CV6 Spécial 1986 * Saxo 1.4i SX automatic 2000 * Berlingo 2.0 HDi Spacelight 2002 * C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallosalama akkulaturi
ViestiLähetetty: 20.12.2014 11:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
vaeltaja kirjoitti:
... se kärähti niin, ettei kytennöistä ja osista saa mitenkään selvää.
Mikähän siellä muuten päästi savut ja noet ulos ja miksi? Diodit, sulake vai itse muuntaja? Kannattaa ihan ekana mittailla muuntajan eristykset ja jos se on syypää, niin kannattaa kävellä suosiolla akkulaturikauppaan. Uusi hyvälaatuinen muuntaja tuppaa maksamaan enemmän, kuin kokonaan uusi vastaava laturi.

Muutenkin nuo 70-luvun laturit alkavat olla vähän turhan raakoja joillekin nykyaikaisille akkutyypeille kun latausjännitettä ei rajoiteta mitenkään. Toimivat ihan riittävän hyvin sellaisille akuille, joihin pystyy vielä lisäämään vettä, mutta suljettujen huoltovapaiden akkujen lataaminen vaatisi oikeastaan latausjännitteen seuraamista latauksen aikana, ettei laturi suotta keitä nesteitä pois.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallosalama akkulaturi
ViestiLähetetty: 20.12.2014 11:40 

Viestit: 5124
Ja muistutetaan vielä että maallikolle ei ole luvallista sähkölaitteen muuttaminen tai korjaaminen, eikä turvallistakaan, jollei oikein tiedä mitä tekee...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallosalama akkulaturi
ViestiLähetetty: 20.12.2014 18:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
olli__o kirjoitti:
Ja muistutetaan vielä että maallikolle ei ole luvallista sähkölaitteen muuttaminen tai korjaaminen, eikä turvallistakaan, jollei oikein tiedä mitä tekee...
Sama ohje kaikkeen muuhunkin luvattomaan toimintaan: täytyy tehdä niin hyvin, ettei voi jäädä kiinni. 8-)



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallosalama akkulaturi
ViestiLähetetty: 20.12.2014 20:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
r_a_n_u kirjoitti:
eskere kirjoitti:
...Akku-Mattiin...

Kuva

Tuollaistako tarkoitat?


En tuota, vaan vielä vanhempaa AkkuMattia muistelin. Sellaista sivulta katsottuna yläosastaan kapenevaa mallia. Ei tullut netin hakukoneilla kuvaa vastaan.
Omani tuhosin muutama vuosi sitten pudottamalla sen autotallin lattialle. Muovi on 40v:n aikana muuttunut miltei posliiniksi ja mureni niin pahoin, että ei edes tsi-mies nähnyt asialliseksi sitä parsia kokoon turvalliseksi käyttölaitteeksi.
Vaan onhan noita nykyaikaisia Benton ja Ctek-vehkeitä käytössä sekä vielä 90-luvun itänaapurin rengasmuuntaja-laturi.



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallosalama akkulaturi
ViestiLähetetty: 20.12.2014 21:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1180
Nuo vanhat Matti laturit pidetään tallissa ylimmällä hyllyllä näytillä.
Toki niillä saa herätettyä tyhjän akunkin alkulataukseen. Siihenhän ei Ctekit pysty.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallosalama akkulaturi
ViestiLähetetty: 21.12.2014 14:30 

Viestit: 2
Et sillee! Ilmeisesti porukka ei tunne Pallosalamaa. Se on ostettu -72v, taisi maksaa jotain 100mk tienoilla. Se on pyöreä ja punainen, vähän kuten se kuuluisa hätäkin. Se on vieläkin kova sana kun on ehjä. Siinä on myös ylläpitotoiminta. Kun akku on täynnä, se alkaa jaksottaa virran antoa, sen näkee mittarista. Se ei anna virtaa jos akku on tyhjä, eli sitä pitää huijata laittamalla täysi akku rinnalle ja viemällä paketti tyhjän akun napoihin! Pallosalamaa ei kannata verrata johonkin pöljään akkumattiin! Tämä keksintö kai tuli ikänsä puolesta tiensä päähän. Mitkä lie diodit tai vastukset kärähtivät tuntemattomaksi korpuksi. Annoin sen kaverille tutkittavaksi (turha tulla varoittelemaan jotain tumpelosta tyypistä, on kovan luokan ammattilainen), Hän on vain tällä hetkellä huonossa kunnossa, on menossa aivokasvaimesta toisen kerran operoitavaksi, ei tiedä, selviääkö. Varalta koitan löytää sitä kytkentäkaavaa jotta saan korjattua.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallosalama akkulaturi
ViestiLähetetty: 21.12.2014 19:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1723
Paikkakunta: Parainen
Et tälleen : http://korjaus.blogspot.fi/2012/06/pallo-salama.html



Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallosalama akkulaturi
ViestiLähetetty: 21.12.2014 19:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
jptcool kirjoitti:
"Akkuteollisuus OY:n valmistama Pallo-Salama Laturi"
Tuosta amatöörikorjauksesta pitäisi tehdä ilmoitus Tukes:siin, Suomen kielipoliisien liittoon ja Palloliittoon.



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Pallosalama akkulaturi
ViestiLähetetty: 22.12.2014 01:10 

Viestit: 5124
Les Excentriques kirjoitti:
jptcool kirjoitti:
"Akkuteollisuus OY:n valmistama Pallo-Salama Laturi"
Tuosta amatöörikorjauksesta pitäisi tehdä ilmoitus Tukes:siin, Suomen kielipoliisien liittoon ja Palloliittoon.

Tukesin noista taitaa saada jättää väliin, eikös korjaukset tehty pienoisjännite (12 V) puolelle (ei kai sitä lasketa sähkötyöksi?). En tosin tiedä missä raja menee. Mutta ehkä hyvä kuitenkin muistuttaa varoistakin, kun ei tiedä jos joku korjaa joka ei edes erota varmasti 230 V ja 12 V puolia toisistaan.

Mutta olikos tuon vehkeen sisuskalut samat kuin svc:n linkittämän kuvan, minä en siitä tunnista mitään ylläpitotoimintaa toteuttavaa (ellei joku varistori rajoita maksimijännitettä ilman kuormaa), en toisaalta näe täysin tyhjän akun latauksen estävää osaa, mutta voisi olla vaikka virran perusteella napsahtava sulake? Diodisillan takana on tosin joku osa jota ei hahmottanut.

Jos on sama peli, niin diodit on ne kahden pystyssä olevan jäähdytyspellin pyöreisiin reikiin painetut autodiodit (2 per pelti). Neljä yhdessä tekee kokoaaltotasasuuntaus-diodisillan (kahdessa lienee anodi rungossa ja kahdessa katodi) nekö/niitä siellä oli kärähtänyt vai jotain ihan muuta?

(...Mutta kaikkien autodiodien osto kivijalkaliikkeestä voi tehdä äkkiä saman verran kuin halvimmat älylaturit, ellei enemmän?, lisäksi nuo diodien reijät saattaa hieman väljistyä moneen kestaan käytettäessä, täytyy joskus tiukentaa, tai vaihtaa erilaiseen/valmiiseen diodisiltaan), mutta tee-se-itse retroilijana itsekin ehkä jotenkin korjailisin)


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 20 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: pvalila ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: