Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: VTi 120 -moottori
ViestiLähetetty: 24.12.2014 00:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 404
Paikkakunta: Etelä-Pirkanmaan seutukunta
Salut,

On vuosi 2014 ja yhä Citroënin ylläpito on järkyttävän kallista.
Gris aluminium C4 VTi 120 Exclusive vm. 2011 alkoi polttamaan öljyä 60 tkm jälkeen, kaksi kertaa öljynlisäystä omatoimisesti n. 6500 km välein, nyt 70 tkm huolto tehty marraskuussa 2014.
Huollossa ilmeni vuotava öljypumpun magneettiventtiili, mikä ei ole syynä yllämainittuun hävikkiin. Öljyä palaa siis n. 3 l / 20 000 km / öljynvaihtoväli. Veholassa ei ollut auton huollon yhteydessä komponenttia; olisi pitänyt varata uusi aika (ja uusi sijaisautovuokraus, Sixt C3 noin €90/d).

70-huolto teetti jälleen kerran laskuun sivutolkulla tulosteita [joskus aikaisemmin tiskillä hahmo kummasteli ääneen ojentamaani paksunippusta huoltodokumentointia], maksoi yli €910,00 [ensimmäinen ilmastointihuolto, kuskin ovilukitus kuntoon (muut kolme vaihdettu takuuna), sijaisauto Sixt C3 - eipä ollut haluamaani Sixt C4 Cactusta], eikä auto ole omistajaa tyydyttävässä kunnossa, vaikka öljypumpun magneettiventtiilikin olisi tullut vaihdettu (jotain €350 lisää).

Nyt odottelen Auto-Bon Oy:ltä vastausta, mikä on VTi 120-moottorin normi öljynkulutus.
Vastaus ratkaisee, tuleeko auton pakkovaihto ajankohtaiseksi.
En aio elää arkea pitämällä varaöljypakkausta takapaksissa ja selitellä mahdolliselle mukanakulkijalle, kuinka mittariston joulukuusivaloilmiö on aivan normaalia, ei tarvitse huolestua o-l-l-e-n-k-a-a-n!
Ce n'est pas la vie!

Alusta alkaen en käytä sähköistä käsijarrua talviaikaan, sillä eivät ne Ranskassa tiedosta veden jäätyvän [les châteaux ovat siellä vailla huonekohtaista lämmitystä] ja aiheuttavan nurjatilanteita. Aina saa kuulla sitä varashälytinujellusta kuskinovea avatessa ja tätä ne eivät pysty ohjelmoimaan mykäksi Suomi-huollossa.

Kyllä alkuperäinen C4 vm. 2005 oli teknisesti laadukkaampi auto kuin tämä 2010-luvun tekele. Mitä se PSA:n Citroënin toimitusjohtaja uhosikaan rautajousi-C5:n lanseerauksen aikaan vusoikymmenen vaihteessa: laatua!

Laatua perkele minäkin tässä peräänkuulutan.



25 C5 X PureTech 225
21 C4 PureTech 130
19 C3 Aircross 110
15 C4 Aircross 1,6i
12 C4 VTi 120 Exclusive
05 C4 1,6i 16v VTR coupé
03 C5 2,0i 16v SX berline
98 Xsara 2,0i VTS coupé
95 ZX 1,9i Volcane berline
93 BX GTI berline
91 Visa 14 TRS berline
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: VTi 120 -moottori
ViestiLähetetty: 24.12.2014 01:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
7dl/1000km jos kysyy samasta moottorista BMW:ltä, Citroën ei muistaakseni ole määritellyt raja-arvoa.

Mutta jos saat tuon vastauksen, niin kannattaa lukaista tuo ja laatia jos ei neuvottelu tuota tulosta, valitus lautakuntaan vedoten aiempaan päätökseen.
http://lite.talouselama.fi/etusivu/11491-uudenkarhea-kaytetty-audi-olikin-oljykrematorio-kuka-maksaa-remontin

Valitusta on helpompi käsitellä kun olet auton ainoa omistaja ja oletan että merkkihuoltohistoria on aukoton.
Älä luovuta.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: VTi 120 -moottori
ViestiLähetetty: 25.12.2014 13:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Huikko kirjoitti:
7dl/1000km jos kysyy samasta moottorista BMW:ltä,

Siis 14 l / 20 000km. Pysyy ainakin öljyt tuoreina koko öljynvaihtovälin. :roll: :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: VTi 120 -moottori
ViestiLähetetty: 25.12.2014 14:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Ja moinen 7dl/1000km on vielä todella pieni kulutus... Noin pieneen öölinhävikkiin tuskin moni valmistaja edes reakoi :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: VTi 120 -moottori
ViestiLähetetty: 25.12.2014 19:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Vanhemmat 2000-luvun alkupuolen Citroen-mekaanikon manuaalit ovat liikuttavan yksimielisiä siitä, että moottorista riippumatta sisäänajetulle bensamoottorille 0,5 l/1 000 km ja dieselille 1,0 l/1 000 km on suurin hyväksyttävä öljynkulutus.

Citroen Mechanics Manual kirjoitti:
Maximum permissible oil consumption for a run-in engine.
- 0.5 litres per 1,000 km for a PETROL engine.
- 1 litre per 1,000 km for a DIESEL engine.
DO NOT WORK BELOW THESE VALUES.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: VTi 120 -moottori
ViestiLähetetty: 25.12.2014 20:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1180
Croisette kirjoitti:
Ja moinen 7dl/1000km on vielä todella pieni kulutus... Noin pieneen öölinhävikkiin tuskin moni valmistaja edes reakoi :roll:
Joo ei reagoi, mutta minä reagoisin.
Auto lähtisi välittömästi vaihtoon ja nimenomaan autoliikkeeseen. Yksityiselle en tuollaista raakkia lähtisi myymään.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: VTi 120 -moottori
ViestiLähetetty: 25.12.2014 21:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Jos auto menee vaihtoon, niin laita rekkari tänne ettei kukaan astu miinaan.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: VTi 120 -moottori
ViestiLähetetty: 25.12.2014 23:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Yksi niitä harvoja asioita, mihin öljymerkki vaikuttaa, on juurikin öljynkulutus. Joillekin moottoreille vaan maistuu toiset öljyt paremmin. Esim Subarun EA81-bokserista Teboilin silloinen täyssynteettinen tuntui katoavan paljon nopeampaan tahtiin kuin Agipin vastaava. Fiat Unolle taas oli Mobilin voide öljynkulutuksen kannalta parempaa.

Joku öljy voi esim. karstoittaa männänrenkaat uriinsa nopeastikin. Ajosuoritekin vaikuttaa paljon siihen, miten öljyä kuluu. Se ei ole ihan yksiselitteinen asia.
Toki jotkut moottorityypit tuntuvat olevan persompia öljylle, kuin toiset, johtuen pitkälle valmistustoleransseista. Jostain on vaan tullut nykyään sellainen käsitys, että öljyä ei saisi kulua yhtään vaihtovälillä. Itse kokeilisin moottorin pesua ja eri öljyjä ennen moottorin aukomista tai maahantuojan kanssa tappelemista.

Omastakin mielestä litra tuhannella olisi jo paljon. Oma ~400 000 ajettu C5 kuluttaa Mobilin ESP 5W30:ä noin litran / 10 000 km riippuen paljon siitä, montako työkeikkaa olen Kotkaan ajanut. Shellin Helix Ultraa sai viime kesänä lisätä kahdesti vaihtovälillä. Minulla se 20 000 km vaihtoväli tulee eteen pari kertaa vuodessa ja käytän öljynä joko sitä, mikä on juuri silloin tarjouksessa. Vielä parempi, jos sitä saa 5 litran kannussa.

Vaikka auto veisi litrankin öljyä / 1 000 km, se on kuitenkin kuluna mitätön verrattuna kokonaisuuteen: ~1,5 senttiä / km. Yhtään uudemmassa autossa bensat, renkaat ja pääomakulut ovat helposti luokkaa 20 - 40 senttiä / km.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: VTi 120 -moottori
ViestiLähetetty: 27.12.2014 10:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Aloinpa taas miettimään omaa öljy-lähihistoriaa. 2,1 TD:n sain heinäkuun alussa katsastetuksi, ja koneenvaihdon vuoksi jopa uudet öljytkin pannuun. Pari kertaa olen tarkistanut määrän, ja kerran lisännyt 1,5 litraa. Noin 34 000 on ajettu, kohta voisi taas olla öljynvaihdon aika... :roll: :oops:


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: