|
Kirjoittaja |
Viesti |
ranskatar
|
Viestin otsikko: XM menoltaan kuin mikätahansaajoneuvo Lähetetty: 27.12.2014 17:44 |
Viestit: 40
|
Välipäivätervehdys!
Yhtäkkiä farkkuäks'ämmäni on muuttunut kivireeksi. Ei varmaankaan yhtäkkiä mutta nyt huomasin ettei joustoa paljoakaan löydy. Uudenvuodenaattona täytyy tehdä sellainen liki tuhannen kilometrin kierros, joten siihen ei taida ehtiä mitään asialle tehdä. Olen miettinyt koko palloston vaihtoa, koska kaikki muu tuntuu pelaavan. Nestettä on tarpeeksi ja on hyvän väristä, ne on vaihdettu vuosittain. Kärry nousee reippaasti ja pysyy hyvin ylhäällä. Pallojen edellisestä vaihdosta tai täytöstä en tiedä mitään, minun muutaman vuoden omistusaikana palloille ei ole tehty mitään. Jos uusisin koko kierroksen niin sitten tietäisin tulevaisuudessa missä mennään. Kahdeksan palloa saisi rapiat kolmeensataan euroon. Mitä te tekisitte?
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM menoltaan kuin mikätahansaajoneuvo Lähetetty: 27.12.2014 18:08 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Mikäli haluaa simppelimmän helpotuksen niin vaihdat joka jousitolppaan ja päävaraajan pallon niin tasan kulkee pehmeästi. Naksahtaako varaaja miten usein kun auto joutokäynnillä? Jos on reilusti yli 10-15 s niin aluksi riittää että vaihdat vain 4 tolppapalloa.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
SitikkaSimo
|
Viestin otsikko: Re: XM menoltaan kuin mikätahansaajoneuvo Lähetetty: 27.12.2014 18:09 |
Viestit: 272 Paikkakunta: Punkalaidun
|
Eipä tuossa oikein vaihtoehtoja ole. jollei saa täytettyä vielä jossain, jos pallot on vielä ehjät.
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: XM menoltaan kuin mikätahansaajoneuvo Lähetetty: 27.12.2014 18:29 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
jos hyde-aktiivi vaan toimii, eli menee pehmeään tilaan, niin pelkät keskipallot vaihtamalla saa kulkuun pehmeyttä jo... ja jos "kovaksi" muuttuminen on havaittu kunnon pakkasilla, se voi johtua myös wanhoista LHM-nesteistäkin. -15°c. tuntuu olevan jonkinsortin rajana, riippuen vähän kenen valmistamaa LHM:ää on. Ajon aikana kyllä lämpiää ja kyyti pehmenee... 
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
xs2jammu
|
Viestin otsikko: Re: XM menoltaan kuin mikätahansaajoneuvo Lähetetty: 27.12.2014 19:45 |
Viestit: 983 Paikkakunta: Vihti
|
Niin siis menikö se ihan ykskaks niin kuin kertalaakista? Vaikkuttaako sport asento mitenkään? Kuuluuko surinaa kun avaat oven ekaa kertaa ? Minkä ikäinen auto ? Millä koneella ? Omassa exässäni (V6 aut -00) joka nykyisin liikkuu Kaarinan suunnalla oli kosketushäiriötä hydeohjainlaitteen pistokkeissa ja niitä putsasin ja painelin , sain sen magnettiventtiilin surisemaan ja sen jälkeen auto oli kuin sen pitääkin olla. Voi toki olla vanhat LHM:ät jotka pakkasessa menee jäykäksi , mutta ei ne kyllä vielä ainakaan näissä etelä-Suomen lämpötiloissa vielä mene. Eikä ne kaikki pallot kerralla mene koviksi eli kyllä mä hakisin vikaa järjestelmästä.
|
|
|
|
 |
ranskatar
|
Viestin otsikko: Re: XM menoltaan kuin mikätahansaajoneuvo Lähetetty: 27.12.2014 23:35 |
Viestit: 40
|
Tämähän on tämmönen 2,5td -98 versio. Ei se nyt aivan laakista jäykistynyt mutta jotain uutta kuitenkin, koska aattelin ettei se eilen ihan näin könkkö ollut. Pitäiskö sen surinan kuulua ovea avatessa ihan selvästi vai pitääkö korva laittaa kiinni johonkin. En nimittäin muista koskaan kuulleeni surinaa avatessani ovea. Toki kaupungissa on sitä melua muutenkin. Tämä kyllä voisi olla vikana, koska en kyllä mitään oleellista eroa sporttiasennossakaan ole huomannut. Sen vaan tiedän, että puolison xantian kyyti on kuin eri planeetalta. Mistä löydän ne mainitsemasi pistokkeet?
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM menoltaan kuin mikätahansaajoneuvo Lähetetty: 28.12.2014 00:50 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Jaa se oli noin tuore  SPORT-mode jää joskus päälle ja siihen ongelmaan tältä foorumilta löytyy aidosti hyviä vastaajia.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: XM menoltaan kuin mikätahansaajoneuvo Lähetetty: 28.12.2014 01:20 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Kaksi juttua pallot ja aktivijousituksen toiminta. Aktiivin toiminnan havaitset parhaiten niin että kun auto käy paikallaan tyhjäkäytiä ovet kiinni, sinä ulkona yli 30 s ja kokeilet painella perästä ja keulasta pitäisi tuntua tiukemmalta kuin se xantia ja painua muutaman sentin, auto tällöin kovassa tilassa. Kun avaat yhden oven (josta sisävalo toimii) siirtyy pehmeään tilaan jota kestää oven sulkemisen jälkeen 30s. Tänä aikana pitäisi jousitus tuntua pehmeämmältä painellessa sitä ja 30 s kuluttua oven sulkemisesta pitäisi kuulua yhtäaikainen naksahdus etu- ja takapäästä auton alta pyörien välistä. Tämä naksun kuuntelu kannaatta tehdä niin ettei moottori käy hiljaisessa paikassa, eli sama venttiilin toiminta ja 30 s pätee vaikka auto ei käy, mutta painelutesti kannattaa tehdä auto käydessä jotta on oikeassa korkeudessa. Jos sulla on alkuperäiset pallot, niin pitäisi olla ainakin edessä ja ehkä varaaja ns. tuplakalvoisia. Omien mittausten mukaan kaikkissa tuplakalvoisissani (-96-97) on vielä vähintään 90% kaasuista tallella eli niiden voisi kuvitella olevan vielä iskussa. Ko. pallot tunnistaa kolmesta pyöreästä kuopasta nännipihan alueella. Suurella todennäköisyydellä, perustuen itsellä olleisiin pari v vanhempiin 2,5 dieseleihin, sinulla on keski- ja takapallot finaalissa (jos ei 3 kuoppaa) sekä aktiiviventtiilin solenoidissa diodit kärähtäneet. Myös aktiiviventtiilin pilottiventtiilin karan jousi lienee kuoleutunut. DIY mies korjaa nuo muutamalla eurolla +pallot. Uusia venttiileitä ei kannata hankkia, solenoidin kelat ehkä jos ei halua juotella diodeita. Toki kylmä ja huonot LHM:t pahentaa asiaa etenkin jos aktiivipuoli pimeänä koska etupalloissa vakiona vain pienet reijät. Testaahan ensin painelu ja naksahdukset. Toimiessaan pesee sen xantian joka sektorilla.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: XM menoltaan kuin mikätahansaajoneuvo Lähetetty: 28.12.2014 01:35 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Wesalta oikein asiaakin, hienoa! Tätä näkee harvoin täällä, täytyy kyllä vielä oikolukea, joku tuossa häiritsee 
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM menoltaan kuin mikätahansaajoneuvo Lähetetty: 28.12.2014 02:22 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Näin! Ja kun ja jos saat "uudet" pallot niin se reikä siinä pollassa kannattaa viistää noin 10-13 mm poranterällä. Kivasti helpottaa iskunvaimennusta.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
ranskatar
|
Viestin otsikko: Re: XM menoltaan kuin mikätahansaajoneuvo Lähetetty: 28.12.2014 03:06 |
Viestit: 40
|
No tästähän se tutkimus alkaa. Kiitos vinkeistä. Palataan asiaan...
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: XM menoltaan kuin mikätahansaajoneuvo Lähetetty: 28.12.2014 12:17 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Esa66 kirjoitti: Wesalta oikein asiaakin, hienoa! Tätä näkee harvoin täällä, täytyy kyllä vielä oikolukea, joku tuossa häiritsee  No se tuossa varmaan (ainakin) häirihee että sivuutin syiden listalta kaikki hydractivea ohjaavat anturit. Eli jos jossain niissä on vikaa menee laitos kovaan tilaan joka on turvamoodi. Tuo auto keskustelee jo varsin mukavasti Lexian kanssa ja nämä antureiden toimintatarkastukset on ylivoimaisesti helpointa tehdä sillä. Se näyttää joka anturin tilan ja sen onko tilana soft vai firm. Siitä ohjautuuko venttiilit se ei kerro mitään, eli diodivikaa se ei paljasta.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: XM menoltaan kuin mikätahansaajoneuvo Lähetetty: 28.12.2014 15:07 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
Onko joku joskus "oikeasti" halunnut jousituksen kovaan tilaan?  olen muutaman kerran miettiny vakavasti sen ohjaussolenoidin jumiuttamista pehmeään tilaan, ja hyde-aktiivi ohjauksen pimentämistä... toinen vaihtoehto, että rakentaa nappi-ohjauksen sille hydevenalle, ja poistaa automastiikan pelistä. 
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
ranskatar
|
Viestin otsikko: Re: XM menoltaan kuin mikätahansaajoneuvo Lähetetty: 28.12.2014 23:35 |
Viestit: 40
|
Nyt on osa tutkimuksista suoritettu kiprakassa pakkassäässä. Eli avasin oven ja lämäytin kiinni alkoi pieni sirinä. Kelloa katsomatta puolisen minuutin kuluttua kuului naksahdus ja sirinä loppui. Toistin sen pariin kertaan, mutta en osaa sanoa oliko se yhtäaikainen naksahdus kahdesta paikasta vai vain yhdestä. Auton tyhjäkäynnillä painelin etupäästä, joka mielestäni painui yllättävän alas, ainakin huomattavasti alemmas kuin takapää. Etupää olisko 10 senttiä ja takapää pari senttiä. Välittömästi oven avauksen jälkeen painelussa ei mielestäni ollut eroa. Joten mitäs nyt tästä päätellään?
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: XM menoltaan kuin mikätahansaajoneuvo Lähetetty: 29.12.2014 00:15 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
No ainakin sähköpuolella on jotain eloa ja epämukavuus johtuu takapäästä. Naksunta ei vielä tarkoita että venttiilit toimivat, ainostaan solenoidi. Etupää on niin pehmeä että siellä voi olla comfortit etenkin jos eroa ei huomaa soft-firm tilojen välillä. Takana voi olla tyhjät pallot, jumittava venttiili tai jumittavat takatukivarren laakerit. Joku noista tai niiden yhdistelmä. Kovassa tilassa takapää ei paljoa painu muttei myös silloin jos korkeussäätö on hieman alhaalla. Mulla etupää menee softissa 85 kilon painolla n 7-8 cm ja takapää jotain 10 cm. Katso tai kokeile (edessä) ne pallojen kuopat. Tuntuu helposti.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
ranskatar
|
Viestin otsikko: Re: XM menoltaan kuin mikätahansaajoneuvo Lähetetty: 30.12.2014 00:19 |
Viestit: 40
|
Juups, ei kuoppia etupalloissa. Tuli siinä mieleen, että onhan etupallot uusittu toissa kesänä jousitolppien yläpäiden korjauksen yhteydessä. Ja taitavat olla mainitut comfortit, näin muistaisin. Sellaiset sain sopivasti käsiini ja ruuvasin paikalleen. Mitäs nyt tutkailisin?
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: XM menoltaan kuin mikätahansaajoneuvo Lähetetty: 30.12.2014 14:16 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Ok, vaikka etukeskipallo omisikin mukana, niin et paljoa eroa huomaa kovan ja pehmeän välillä jos edessä uudet comfortit ja keskellä joku alkuperäinen vakipallo. Eli vikaa (suurinta) pitää hakea takaa. Jos hieman vanhat vakipallot takana eikä keskipallo toimi tai on tyhjä, niin ei perä joustakkaan painelulla sen enempää mitä sait painettua. Voit yrittää painella takakulmista onko mitään eroa jos on toisesta mennyt ekoilla pakkasilla kalvo? Vaikea huomata ainakin softmoodissa. Takakynkän laakerit jos jumittaa, pitäisi perän olla nahkea liikkumaan niin että painamisen jälkeen tahtoo palautua huonosti tai korkeutta muutettaessa saattaa nytkähdellä. Helpointa ja edullisinta olisi nyt kokeilla vaan vaihtaa/paineistaa takapallot (jos ei ole lähellä millä mitata ne?).
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
ranskatar
|
Viestin otsikko: Re: XM menoltaan kuin mikätahansaajoneuvo Lähetetty: 16.02.2015 22:39 |
Viestit: 40
|
Aikaa on kulunut toista kuukautta, mutta jostain syystä uusien pallojen saannissa oli hieman vaikeuksia. Sain kuitenkin hommattua taakse uudet pallot, sellaiset mitkä on mainittu Monroen listalla "alkuperäisenä" Eli kolme palloa, sivuille sekä siihen keskelle. Pääsin myöskin montulle ja varustauduin taltoin, putkipihdein ym. Yllätys oli kun kuraset puoliruosteiset pallot aukesivat vailla mitään ongelmia. Mutta pallojen vaihdosta ei ollut mitään apua alkuperäiseen ongelmaan. Olisikohan ne ne diodit, jotka olisi kärtsänneet?
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: XM menoltaan kuin mikätahansaajoneuvo Lähetetty: 17.02.2015 16:01 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Kyllähän noin tuoreessakin alkaa olla enemmän kuin todennäköisesti diodit kärtsänneet. Lexialla niitä ei näe. Kun edessä nuo pehmopallot ei etupään toiminnastakaan voi varmasti sanoa. Ne ledit on helppo kytkeä vaikka ryöstäjillä ecun johtoihin ja jos ei jaksa pujotella niitä sisään voi ne tilapäisesti teipatata ulkopuolelle lasin alareunaan. Sit alkaa aukeamaan tuo toiminta. Jos ei ledit vilku toivotulla tavalla, sitten diodien kimppuun. Jos sen jälkeen vieläkin jäykistelee, niin solenoidin kara auki ja pikkujousen venyttelyyn, omassa vaati senkin. Mutta edelleen joku anturi tai niiden johtoliitos voi tehdä häikkää. Itsellä yksi syyllinen on ollut se nyökkäysanturi. Näistä pääsee taas parhaiten selville Lexialla.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
osexm
|
Viestin otsikko: Re: XM menoltaan kuin mikätahansaajoneuvo Lähetetty: 23.02.2015 18:06 |
Viestit: 214 Paikkakunta: Kauniainen
|
Keskiventtiilin solikoita syötetään n. 1kHz:n sakara-aallolla ja diodien kunto on mahdollista nähdä digitaalisella yleismittarilla. Ongelma on vaan että mittausjännite riippuu jonkin verran mittarista. Oma mittari on Fluke77 ja se näyttää tietty jonkinmoista keskiarvoa kun mittaa tasajännitealueella. Kun diodit on kunnossa niin se näytti n. 2,6V ja rikki ollessaan 2,1-2,2 V. Ero on niin pieni että ledeillä se ei näy. Saatan muistaa nuo volttimäärät väärinkin mutta jos on vertailukohta niin aika näppärä tarkistaa. Kakkossarjalaisessa kun avaa oven niin alkaa kuulua sirinä venttiileistä. Jos sirinä lakkaa 1-2 sekunnissa niin diodit on aika varmasti rikki. Johtorosvoilla voi napata diodit kiinni suoraan jousituksen ECUN liittimiin. 1 ja 2 (paksut keltaiset) menee solikoille ja 8 taisi olla nolla.
-------------- XM V6 24 -91
|
|
|
|
 |
|
|