Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 I ratin alapuolisen verhoilulevyn irrotus
ViestiLähetetty: 01.12.2014 23:03 

Viestit: 69
Muuten hyvin toimivassa autossa on ongelmana lämmityslaitteen puhallin, joka vikisee rasvan puutteesta. Tänään tuli lisäksi sellainen ilmiö, että puhallin sammui hetkeksi ja sitten käynnistyi pian uudelleen. Pelkään pahoin, että rasvan puutteen takia moottori on jäykkä ja kohta menee MOSFET-transistori säätimestä tai sitten siellä on juotosvikoja.

Haut ovat tuottaneet tulosta ja kuulemma etuvastus on helppo nakki apukuskin jalkatilasta, mutta ratin alapuolinen verhoilulevy pitää irrottaa itse puhallinmoottoriin käsiksi pääsemiseksi. Ongelmana on nyt se, etten löydä mistään foorumilta enkä googlellakaan kuvia ruuvien kiinnityspaikoista. Mielellään tekisin tuon irrotusoperaation suht siististi siten, ettei näkyviin jäisi isoja repimisjälkiä.

Tuo verhoilulevy näyttää vieläpä aika massiiviselta ja ulottuu aika keskelle autoa. Onkos jollain heittää tänne vaikka kuvaa tuosta verhoilupanelista kiinnistyspisteiden kera?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 I ratin alapuolisen verhoilulevyn irrotus
ViestiLähetetty: 02.12.2014 01:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2193
Paikkakunta: Laukaa
Ei siitä tarvitse mitään isompia muoveja irrottaa. Se huopainen siitä jarrupolkimen yläpuolelta ja tavaralokero ratin vasemmalta puolelta, näin muistelisin kun tein vastaavan homman v. 2008.
Nuo kuvailemasi oireet voivat olla lämppärinmoottorin hiilien (kollektorin) lopun ajan temppuilua.

Kuvassa alhaalla kaasupolkimen varsi, raitisilmasuodattimen luukku ja vasemmalla (ylimpänä) lämppärin moottori.


Liitteet:
26082008 171_12-01-2014.jpg
26082008 171_12-01-2014.jpg [ 85.32 KiB | Katsottu 14996 kertaa ]

Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 I ratin alapuolisen verhoilulevyn irrotus
ViestiLähetetty: 03.12.2014 17:12 

Viestit: 69
Kiitos vastauksesta ja selventävästä kuvasta! Tuo kuva kertookin aika hyvin, mistä moottoria kannattaa hakea. Jostain syystä minulla oli mielikuva, että pitää purkaa isompi palanen, mutta nyt asia näyttää selvenneen. Pitää yrittää tuota moottorin huoltoa jossain vaiheessa ainakin siinä vaiheessa, jos alkaa pahemmin oireilemaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 I ratin alapuolisen verhoilulevyn irrotus
ViestiLähetetty: 30.12.2014 00:02 

Viestit: 69
Nostetaas tätä aihetta. Nyt sitten alkoi oireilla niin pahasti, ettei puhallin toimi lainkaan. Olin pitänyt lämppäriä hiljaisella puhalluksella ja se pelasikin hyvin. Huurut eivät meinanneet lähteä tuulilasista, joten menin pistämään ilmastointilaitteen automaatille, joka heitti puhaltimen näillä keleillä lähes täysille. Ei sitten monta sekuntia pyörinyt, vaan jotain kärähti. Tässä vaiheessa en vielä tiedä, että onko vika etuvastuksessa vaiko puhaltimessa. Näyttääkö Lexia tuota vikapaikkaa mitenkään? Kerran pari tuli tilanne, jossa lavan kuvat hävisivät näytöltä kokonaan eikä puhallin pyörinyt, joten voi olla myös etuvastus. Olin myös haistavinani hieman käryä. Varoiksi tilasin jo pari MOSFET-transistoria:

https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?init=2&shop=ELFA_FI-FI&item=71-378-05&

Toivottavasti on sopivaa tyyppiä. Ainakin näiden kuvien mukaan pitäisi olla:

http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,12026.msg81348.html#msg81348

Viimeisin havainto oli, että joku pieni tikitys kuului kojelaudan uumenista. Joko puhallin on sökö tai etuvastus antaa niin vähän jännitettä, ettei toimi siitä syystä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 I ratin alapuolisen verhoilulevyn irrotus
ViestiLähetetty: 30.12.2014 00:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Tutun kuulloinen vika. Itselläkin puhallus hävisi ajoittain ja palasi takaisin ykköskoppaisessa. Paikallistin vian vihreään liittimeen, en muista kumpi noista liittimistä mutta yhdessä johdossa huono kontakti liittimessä, kun sitä liikuttelemalla puhallus palasi takaisin. Tuo tikitys johtui itsellä siitä että välillä kontaksi palasi ja välillä katosi.



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 I ratin alapuolisen verhoilulevyn irrotus
ViestiLähetetty: 01.01.2015 03:13 

Viestit: 69
No niin, vika sitten selvisi kyllä ja vähän yllättävästä paikasta. Otin tänään päivällä ruokatunnin aikana säätimen irti ja huomasin, ettei sinne tule edes kunnolla jännitettä. Itse säädin vaikutti ehjältä ja se on näköjään päivätty vuodelle 2010, joten on jo kertaalleen vaihdettu.

Töiden jälkeen palasin autolle jatkamaan vianetsintää ja päätin aloittaa sulakerasista. Olikin sitten todellinen yllätys vastassa:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/55400769/31122014075.jpg

Näköjään flektin sulake on kokonaan palanut ja jäljistä päätellen BSM on ilmeisesti ollut ihan ilmiliekeissä hetken aikaa. Ilmeisesti päällä ollut suojamuovi on estänyt hapen saannin, joten pieni tulipalonalku on sammunut itsekseen. Tässä olisi kyllä ollut ainekset ihan isonpaankii paloon.

Nyt BSM on minulla sisällä ja tutkin, että saakohan tästä korjaamalla vielä ehjää. Sen "aivot", eli pieni elektroniikkalevy päädyssä näyttää ehjältä, joten palaneen kohdan saisi ehkä rakenneltua uudelleen. Veikkaan, että tämäkin laitos maksaa sen verran marmoritiskillä, että pääsee kyllä aika hyville palkoille vaikka korjaamisessa menisi enemmänkin aikaa.

Netissä näyttäis olevan kyllä myynnissä noita vaikka kuinka paljon, mutta esimerkiksi seuraavan BSM:n osanumero poikkeaa hieman omastani:

http://www.ebay.com/itm/PEUGEOT-CITROEN-UNDER-BONNET-FUSE-BOX-UNIT-9643498980-00-BSM-B2-T118470002-I-/221634662368?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item339a748fe0

Itselläni kun on T118470005 ja tuo kuvassa oleva on T118470002 ja siitä muun muassa näyttäis puuttuvan yksi 30 ampeerinen sulake keskeltä.

Mietiskelin juuri, että saisikohan tuosta riittävästi kuitenkin osia vanhan ehjäämiseen? Hintaan noilla käytetyillä ei välttämättä ole juuri mitään verrattuna uusiin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 I ratin alapuolisen verhoilulevyn irrotus
ViestiLähetetty: 01.01.2015 07:08 

Viestit: 218
ohhoh :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 I ratin alapuolisen verhoilulevyn irrotus
ViestiLähetetty: 01.01.2015 12:15 

Viestit: 1585
Paikkakunta: Tampere
AVK lla oli noita erilaisia kasapäin josta omani hain mallin mukaan ei kannata tunailla.



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: BSM paloi
ViestiLähetetty: 01.01.2015 13:22 

Viestit: 69
Täytyy tehdä kyselykierros purkamoille, josko vaikka löytyisi vastaava käytetty. Sille pitää kyllä tehdä täydellinen tarkistus, jottei pala heti samantien.

Tässä yksi varteen otettava vaihtoehto:

http://tinyurl.com/nflbmvb

Tämä boksi näyttää juuri samanlaiselta, mitä itselläni vaikka on diesel-koneesta ja itselleni bensa. Koneen tyyppi ei ilmeisesti ole sidoksissa BSM:n tyyppiin mitenkään...?

Pitää varmistaa purkamolta tuo sarjanumero. On nimittäin ihan asiallinen hinta enkä tuon enempää kyseisestä tekeleestä edes suostuisi maksamaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: BSM vaihdettu
ViestiLähetetty: 02.01.2015 23:32 

Viestit: 69
Ei näköjään anna vaihtaa tuota ensimmäisen viestin otsikkoa paremmin kuvaavaksi. Joka tapauksessa hain uuden käytetyn BSM:n Lahdesta Ahtialan autopurkamolta. Pääsin itse purkamaan tuon osan autosta ja samalla varmistin, että kyseessä oli juuri samalla varaosanumerolla oleva boksi.

Puhdistin siitä huolellisesti ja varovasti kaiken lian ja lisäksi irrottelin sulakkeet pitimistä ja niihinkin sivelin aivan ohuelti crc:tä varoen kuitenkin ettei menee mitään mönjää vääriin paikkoihin. Samalla varmistin, että tuo paksun plussajohdon kontakti on puhdas.

Pistin uuden sulakerasian kiinni ja sitten normaalit akun kiinnitykseen liittyvät toimenpiteet perään. Kaikki lähti toimimaan normaalisti mitä nyt kone hieman ravisti kylmänä ilmeisesti näiden hydenostimien lievän jumituksen takia. Hetken kun kävi, niin tyhjäkäynti tasaantui. Kaikki sähkölaitteet lämppärin puhallinta myöten pelaavat kuten pitääkin, joten tarinalla onnellinen loppu ja selvisin rempasta 70 eurolla jos ei näitä matkalla olevia MOSFET-transistoreita lasketa. Saavat jäädä varaosiksi.

Puhaltimen vaihto tai rasvaus on silti edessä, jotta vika ei toistu. Ihmettelen silti, että sulake on 40 ampeerinen, mutta sulakepesä on niin pilipali rakenteeltaan, että varmasti kärähtää sulaketta ennen. Kun saan joskus tuon puhallinmoottorin rasvattua, niin voin mitata maksimivirran, jonka se ottaa täydellä teholla. Sitten ehkä laitan siihen selvästi pienemmän sulakkeen, jolloin se vikatilanteessa antaa periksi ensin eikä syty tällaista tulipalon alkua jatkossa.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: