Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Karavaanarit: Maadoitus C25 Burstner seinässä
ViestiLähetetty: 04.01.2015 15:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 871
Paikkakunta: Karkkila

Profiili WWW
Äärivalo ottaa maansa seinään poratusta ruuvista, vaan seinässäpä ei olekaan maata kuin LED-koetinmeisseilille tai volttimittarille asti. Kun kytkee polttimon paikalleen niin ei syty lamppu enää. Katso video, kun maatan sivuseinän takaseinällä >>

Mites tällaisissa karavaaneissa oikeaoppisesti tuo maatto pitäisi olla, eli mitä lähden putsaamaan?



Yksipuolaisen ratin takaa,

Visa-mies

visamies.wordpress.com
facebook.com/visamies
youtube.com/visamies
twitter.com/visamies
visamies.galleria.fi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Karavaanarit: Maadoitus C25 Burstner seinässä
ViestiLähetetty: 04.01.2015 22:22 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Miten on aikaisemmin toiminut, jos ei enää syty? Onko metallirunkoa valaisimen takana. Valaisimen miinusnapa/-ruuvi sellaiseen paikkaan, mistä metallirunkoa. Tai sitten miinus tuotava erillisellä johtimella jostain. Näin aprikoisin. Onhan kapistuksen runko sinänsä hyvin miinukseen kytketty. Peltiseinä? Sitten johonkin runkopaikkaan seinä ruuvilla kiinni. Ei kait miinuksella mitään korvamerkkiä ole, samoin autotkin. Johonkin kohtaan runkoa kytketään autosta tuleva miinus. Näitä paikkoja voi alkaa putsata, suojata.


Viimeksi muokannut ealab päivämäärä 04.01.2015 22:28, muokattu yhteensä 1 kerran

Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Karavaanarit: Maadoitus C25 Burstner seinässä
ViestiLähetetty: 04.01.2015 22:28 

Viestit: 239
Mielenkiintoista..Minulla itsellä C25 Burstner vm-87 ja mielestäni korin sähköt on kytketty peräseinän läpi,ainakin takavalot,saattaa olla että kylki jossa äärivalot ovat,ei ole galvaanisesti yhteydessä takaseinään..Tai maadoitus irti..Ne äärivalot on muuten tosi ärsyttäviä peruutettaessa,häikäisevät pahasti ainakin minulla.Minkäänlaista kytkentäkaaviota ei ilmeisesti ole autojen mukana tullut uutena,koska minulla kaikki paperit auton varusteista ja laitteista mutta ei sähkökaaviota.Eikä ole netistäkään löytynyt..Omassa autossa ongelma latauksen kanssa,eli ei lataa asuinosan akkua jos 230v kytketty,ajon aikana kylläkin..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Karavaanarit: Maadoitus C25 Burstner seinässä
ViestiLähetetty: 05.01.2015 12:43 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Pistokkeen numeroinnit ja liitynnät ensin selville. Katsotaan, mihin pistokkeen kaapeli on vedetty, kytkentärasialle luultavasti. Siitä sitten lähdöt eri valaisimille ja runkomaadoitukselle*, tai jokaiselle kohteelle oma, suora miinus. Tuo lataussysteemi vaatinee sähköalan asiantuntijaa= ammattihenkilön. Koska lienee verkkosähkölaitteesta kyse, ja kun käyttöolosuhteet ei ole niitä köykäsempiä. *Tähän kytketään myös verkkosähkön suojamaadoitus. Se, että maadoitus on yhteinen, ei vaikuta käyttöihin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Karavaanarit: Maadoitus C25 Burstner seinässä
ViestiLähetetty: 05.01.2015 23:08 

Viestit: 239
Ohjauspaneelissa katkaisija josta pitäisi voida valita joko asuintilan ja/tai auton akun lataus kun verkkovirta kytketty..Panelin takana elektroniikkaa,ilmeisesti releitä tai jotain..,koska katkaisinta painaessa naksahtaa..Ei ole niin kovasti haitannut,koska harvoin pitempään paikallaan ilman verkkovirtaa,ja suurin osa laitteistahan toimii sillä..Joskus voisi olla mielenkiintoista verrata toiseen samanlaiseen autoon..saattaahan tuo olla ominaisuuskin..?Näita vaan ei enää usein tule vastaan..Minäkin toin tämän norjasta kun muutin takaisin suomeen..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Karavaanarit: Maadoitus C25 Burstner seinässä
ViestiLähetetty: 06.01.2015 00:19 

Viestit: 202
Paikkakunta: Nummela
Visa-mies kirjoitti:
Äärivalo ottaa maansa seinään poratusta ruuvista, vaan seinässäpä ei olekaan maata kuin LED-koetinmeisseilille tai volttimittarille asti. Kun kytkee polttimon paikalleen niin ei syty lamppu enää. Katso video, kun maatan sivuseinän takaseinällä >>

Mites tällaisissa karavaaneissa oikeaoppisesti tuo maatto pitäisi olla, eli mitä lähden putsaamaan?

Maa tulee miten sattuu, mitä noita on tullut ihmeteltyä on monesti tuotu lampulle johdolla. Eli aika vapaa valinta, varsinaista kytkentä pistettä tuskin löytyy.

Mä meinasin aikoinaan polttaa Lancian Prisman vähän vastaavasta syystä, as.vaunun etuäärivalot oli kytketty jossain kohtaa väärinpäin kahdella johdolla, miinus eristettyyn ja plus kuorialumiiniin yhteydessä olevaan. Vanhassa vaunussa kuori ei ollut maissa, ennenkuin sitä vähän Norjan reissulla ravisteltiin, alkoi polttamaan parkkisulaketta. Oikeankokoiset loppui ja taisin tunkea jonkun kolme-neljäkymppisen sulakkeen kiinni. Alkoi savu nousta vikamonitorista :-) jossain kohtaa. Oli kohtuuvaikea vaiva löytää.



Jyrki
C5 X7 sedan 2.0 HDI 136, C8 2.0 HDI ja jaguar ja Kia ja punto ja yaris ja aygo
Exiä:Pöso 407 2,7 HDI, Berlingo 1,4 Multispace -99, C5 2.0 HDI Break -02, 406 HDI pösö -03, Xantia 2.0 16V Break -96, BX 19 GTI, Visa GT, BX 16 Break
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: